Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο οι επενδυτές εξακολουθούν να αποστρέφονται την Ελλάδα
Τις παλινωδίες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο μείζον ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων θίγει σε νέα της ανάλυση η Wall Street Journal, στοιχειοθετώντας με παραδείγματα τους λόγους για τους οποίους οι επενδυτές εξακολουθούν να αποστρέφονται την Ελλάδα.
Σύμφωνα με την ανάλυση, η ημέρα που ο Χρήστος Σπίρτζης ανέλαβε ένα μεγάλο μέρος του φιλόδοξου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα, ορκίστηκε παράλληλα να εξασφαλίσει την... αποτυχία του.
Ο υπουργός υποδομών στην Ελλάδα έχει αντισταθεί σε κάθε πώληση οδικού δικτύου, αεροδρομίων, σιδηροδρομικών δικτύων, ακόμα κι αν ο ίδιος και η κυβέρνησή του έχουν υποσχεθεί να αυξήσουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, στο πλαίσιο του προγράμματος διεθνούς διάσωσης της χώρας.
"Ελπίζω ότι η συμφωνία δεν θα αποφέρει καρπούς", δήλωσε ο μαχητικός πρώην συνδικαλιστής, κάτω από την πίεση των πιστωτών στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας όμως την πώληση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε ένα Γερμανό επενδυτή.
Ο ίδιος υποστήριξε τις κλήσεις για τοπικά δημοψηφίσματα αναφορικά με τη συμφωνία.
Όταν είχε τελικά να υπογράψει τη σύμβαση, το έκανε "με πολύ πόνο", όπως είπε στους Έλληνες ακροατές του ραδιοφώνου σε μια τρεμάμενη φωνή.
Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε πόλεμο με τον εαυτό της, αναφέρει η Wall Street Journal, ο οποίος απειλεί να εκτροχιάσει ένα βασικό στοιχείο της διάσωσης της Ελλάδας, δηλαδή την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος περιοδεύουν τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη στη Σαγκάη, αναζητώντας επενδυτές που θα έρθουν στην Ελλάδα και θα βοηθήσουν να βγει η χώρα από την ύφεση.
Αλλά οι μαρξιστικές ρίζες του ΣΥΡΙΖΑ κάνουν τις ιδιωτικοποιήσεις να φαίνονται σαν ένα πικρό χάπι.
Τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις είναι αναγκαία προκειμένου να βελτιώσουν τους όρους του τρίτου πακέτου διάσωσης, ύψους 86 δισ. ευρώ.
Χωρίς τα δισεκατομμύρια από την πώληση περιουσιακών στοιχείων, η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει περισσότερα δάνεια και τελικά να χρειαστεί περισσότερο την ελάφρυνση του χρέους.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας λέει ότι οι ιδιωτικοποιήσεις είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την αλλαγή της μακροπρόθεσμης αποστροφής των επενδυτών προς την Ελλάδα και να μειώσει το ποσοστό ανεργίας.
Ωστόσο, η στάση της κυβέρνησής του έχει εξοργίσει πολλούς εμπλεκόμενους, από ξένες εταιρείες που νόμιζαν ότι είχαν ευκαιρίες, μέχρι και συνδικάτα.
Η Γερμανία και οι άλλοι πιστωτές έχουν απηυδήσει με την κωλυσιεργία των προετοιμασιών για την πώληση ύδρευσης, των εταιρειών μεταφορών και το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, παγώνοντας την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. προς την Αθήνα.
Στα τέλη του περασμένου μήνα, η Ελληνική Βουλή ψήφισε για τη μετακίνηση και άλλων περιουσιακών στοιχείων στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων για να πείσει τους πιστωτές να απελευθερώσουν την υποδόση, η οποία τώρα αναμένεται αυτό το μήνα.
Παράλληλα, ο κ Σπίρτζης διαβεβαίωσε τα μέλη της Βουλής ότι οι εταιρείες δεν θα πωληθούν, λέγοντας ότι "μόνο ο Ιησούς Χριστός" θα πρέπει να ενδιαφέρεται για την αγορά επιχειρήσεων με τόσο πολύ χρέος.
Η Ευρώπη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο είχε πρώτα υποχρεώσει την Ελλάδα να δεσμευθεί για έναν στόχο 50 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις το 2011, δηλαδή πριν ο ΣΥΡΙΖΑ έλθει στην εξουσία.
Όμως οι πλειοδότες κρατήθηκαν μακριά από την πτωτική πορεία της οικονομίας, και η Ελλάδα εξοικονόμησε μόνο 3 δισ. ευρώ μέχρι το 2015.
Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές ορκίστηκε να σταματήσει αυτές τις πωλήσεις.
Μάλιστα, είχε αναφέρει ότι η Ελλάδα μπορεί να κερδίσει ακόμη και από την πώληση μειοψηφικών μεριδίων σε επενδυτές, διατηρώντας τον έλεγχο.
Όταν οι διεθνείς πιστωτές αργότερα ανάγκασαν τον κ Τσίπρα να υπογράψει ένα νέο πακέτο διάσωσης τον Ιούλιο του 2015 ή να εγκαταλείψει το ευρώ, επέμειναν η κυβέρνησή του να δεσμευτεί σταθερά στην επίτευξη του στόχου των 50 δισ. ευρώ τις επόμενες δεκαετίες και να δημιουργήσει ένα ειδικό ταμείο ιδιωτικοποιήσεων για τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων.
Φέτος, η Αθήνα έχει υπογράψει συμφωνίες αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ, καθιστώντας το 2016 ως το πιο αποδοτικό έτος ιδιωτικοποιήσεων μέχρι στιγμής.
Οι μεγαλύτερες προσφορές, για το λιμάνι του Πειραιά και τα 14 αεροδρόμια, υπογράφηκαν μόνο αφού ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε επανειλημμένες εκκλήσεις στους αγοραστές να αγνοήσουν τα δικά του κομματικά στελέχη.
"Αυτή η κακοφωνία προφανώς δημιουργεί προβλήματα στη δουλειά μου", είπε ο Στέργιος Πιτσιόρλας, επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο κ Σπίρτζης, δήλωσε νωρίτερα αυτό το έτος ότι ο κ Πιτσιόρλας είναι "που λειτουργεί ενάντια στις διαταγές της κυβέρνησης" στο χειρισμό των ιδιωτικοποιήσεων.
"Το πιο σημαντικό πράγμα είναι τα αποτελέσματα και όχι τα λόγια", δήλωσε ο πρωθυπουργός Τσίπρας σε συνέντευξή του.
"Παραδώσαμε ιδιωτικοποιήσεις που είχαν κολλήσει για χρόνια, και είμαστε κοντά για να παραδώσουμε περισσότερες".
Η πρόκληση του πρωθυπουργού είναι να πείσει τους επενδυτές ότι η Ελλάδα είναι ανοικτή στις επιχειρήσεις, χωρίς να χάσει την υποστήριξη του κόμματός του και του ελληνικού λαού.
Ο Γιώργος Παγουλάτος, καθηγητής πολιτικής οικονομίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δήλωσε ότι ο πρωθυπουργός κατανοεί τη σημασία των πωλήσεων για την οικονομία.
Παράλληλα, ο κ Τσίπρας προεδρεύει μιας κυβέρνησης που "δεν έχει την απαραίτητη συνοχή για το θέμα".
Ορισμένοι υπουργοί "θέλουν να δώσουν την εντύπωση ότι πολέμησαν εναντίον των έργων μέχρι την τελευταία στιγμή, πρόσθεσε ο κ Παγουλάτος.
Οι επιπλοκές αυτές έχουν κάνει τους επενδυτές επιφυλακτικούς.
Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης έχει επικρίνει τις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ το κόμμα έχει ενθαρρύνει τους Έλληνες να διαδηλώσουν κατά των μέτρων λιτότητας, ενώ διαπραγματευόταν ένα νέο πακέτο διάσωσης από την Ευρώπη το περασμένο έτος.
Ένα ακόμη μεγάλο έργο είναι το πρώην αεροδρόμιο της Αθήνας, το Ελληνικό, το οποίο πιθανώς να είναι το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης της Ευρώπης.
Μετά από πολλές καθυστερήσεις, η Ελλάδα συμφώνησε να συμβιβαστεί με την πρόταση της Lamda τον Ιούνιο, ως μία από τις προϋποθέσεις για να πάρει τα κεφάλαια διάσωσης.
Μία ακόμη καθυστέρηση προέκυψε τον Αύγουστο, αφού η Αθήνα πήρε τα χρήματα, όταν το Υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε μία έκθεση που ανέφερε ότι το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης θα πρέπει να κηρυχθεί ως αρχαιολογικός χώρος.
Αυτό σήμαινε ότι οι αρχαιολόγοι του υπουργείου θα έχουν τη διακριτική ευχέρεια να σταματήσει οποιαδήποτε πτυχή των εργασιών.
Ο σύμβουλος του πρωθυπουργού για επενδύσεις προσπάθησε να καθησυχάσει τους επενδυτές, λέγοντας ότι η κίνηση αυτή ήταν "καθαρά διαδικαστική".
Τέλος, το Κοινοβούλιο ψήφισε το νόμο για την ιδιωτικοποίηση, χωρίς ανάθεση αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Τα επόμενα βήματα είναι ασαφή.
Ο πρωθυπουργός είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα της διπλής φύσης του ΣΥΡΙΖΑ.
Το εμπρός και πίσω για τον Πειραιά, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης και το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του χαρτοφυλακίου των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα, δείχνουν ότι Τσίπρας βρίσκεται μεταξύ των επενδυτών και της αριστερής πτέρυγας του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco μίσθωσε το πρώτο μέρος του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά το 2009 και ήταν πρόθυμος να αγοράσει ολόκληρο το λιμάνι.
Το 2014, η Cosco κατέληξε σε προκαταρκτική συμφωνία για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου από το ελληνικό κράτος για σχεδόν 370 εκατ. ευρώ.
Πολλοί άνθρωποι στο τότε αναπτυσσόμενο κίνημα του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και ο βετεράνος ακτιβιστής Θεόδωρος Δρίτσας, ήθελαν να σταματήσουν την κινεζική εξαγορά.
Όταν ο Τσίπρας κέρδισε τις εκλογές το 2015, διόρισε τον Δρίτσα ως υπουργό ναυτιλία.
"Η πώληση του λιμανιού σταματά εδώ," είχε πει ο κ Δρίτσας την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του.
Αλλά το πρόγραμμα διάσωσης ήταν σαφές, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευτεί για την πώληση.
Έτσι, ο Τσίπρας, για να κάνει το deal πιο εύπεπτο για το κόμμα του, ανέφερε ότι πέτυχε την επαναδιαπραγμάτευση του τιμήματος.
Η τιμή παρέμεινε η ίδια, αλλά ένα εκτός λειτουργίας το τμήμα του λιμανιού εξαιρέθηκε από την πώληση.
Στο εσωτερικό της κυβέρνησης, ο κ Δρίτσας και άλλοι πολέμησαν τη συμφωνία.
Αυτό τον Απρίλιο, όταν τελικά συμφωνήθηκε, η κυβέρνηση έκανε μια τελετουργική υποδοχή για τον πρόεδρο της Cosco, Xu Lirong.
Μόνο λίγοι υπουργοί παραβρέθηκαν.
Ο κ Τσίπρας υπέγραψε τη σύμβαση στο γραφείο του, ενώ η αστυνομία αναγκάστηκε να μπλοκάρει τους θυμωμένους λιμενεργάτες.
Όμως η δυσαρέσκεια της Cosco μεγάλωνε, καθώς οι εβδομάδες περνούσαν χωρίς η κυβέρνηση να στέλνει τη σύμβαση στη Βουλή για κύρωση.
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι της Κίνας διεμήνυσαν στον κ Τσίπρα ότι το Πεκίνο ήθελε η συμφωνία να επικυρωθεί πριν τη μετάβαση του Έλληνα πρωθυπουργού στην Κίνα την 1η Ιουλίου.
Όταν ο Δρίτσας έφερνε τη σύμβαση στη Βουλή, δήλωνε ότι "πήραν όλα τα οράματα που είχαμε και έχουμε".
Το ελληνικό κείμενο της συμφωνίας που κατατέθηκε όμως είχε αλλαγές, που η Cosco δεν είχε ξαναδεί.
Όταν αυτές εντοπίστηκαν, ο επικεφαλής της ελληνικής θυγατρικής της, Άγγελος Καρακώστας, έγραψε μια οργισμένη επιστολή προς τη Βουλή λέγοντας πως κάποιος στην κυβέρνηση άλλαξε τη συμφωνία "μονομερώς".
Έγραψε επίσης στους βουλευτές της αντιπολίτευσης, με την επιστολή να διαρρέει στα μέσα ενημέρωσης μέσα σε λίγα λεπτά.
Η κυβέρνηση αποκατέστησε τους όρους της συμφωνημένης σύμβασης, ενώ ο εσωτερικός κύκλος του πρωθυπουργού εξοργίστηκε με τον κ Καρακώστα που τους εξέθεσε δημοσίως.
Την επόμενη μέρα, ο κ Καρακώστας αντιλήφθηκε ότι η θέση του στο αεροπλάνο του πρωθυπουργού προς την Κίνα είχε ακυρωθεί.
Το γραφείο του πρωθυπουργού, αρνήθηκε να σχολιάσει, αναφέρει η Wall Street Journal.
Στην Κίνα, όταν ο κ Τσίπρας έφτασε στα κεντρικά γραφεία της Cosco στη Σαγκάη, εισήλθε σε ένα κόκκινο χαλί που πλαισιωνόταν από το προσωπικό της Cosco.
«Ελπίζουμε ότι η ελληνική πλευρά θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε ένα ευνοϊκό περιβάλλον», δήλωσε ο κ Xu, και στη συνέχεια έθεσε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει την εταιρεία.
"Θα ήταν καλό να μην είχαμε τόσες πολλές απεργίες", ανέφερε.
"Οι απεργίες είναι ένα φυσικό φαινόμενο, όταν οι εργαζόμενοι δεν είναι ευχαριστημένοι," απάντησε ο κ Τσίπρας.
«Αλλά είμαι βέβαιος ότι η πολιτική σας είναι να έχουμε ευτυχείς εργαζόμενους καθώς και πελάτες", πρόσθεσε με τον κ Xu να χαμογελά ευγενικά.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με την ανάλυση, η ημέρα που ο Χρήστος Σπίρτζης ανέλαβε ένα μεγάλο μέρος του φιλόδοξου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα, ορκίστηκε παράλληλα να εξασφαλίσει την... αποτυχία του.
Ο υπουργός υποδομών στην Ελλάδα έχει αντισταθεί σε κάθε πώληση οδικού δικτύου, αεροδρομίων, σιδηροδρομικών δικτύων, ακόμα κι αν ο ίδιος και η κυβέρνησή του έχουν υποσχεθεί να αυξήσουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, στο πλαίσιο του προγράμματος διεθνούς διάσωσης της χώρας.
"Ελπίζω ότι η συμφωνία δεν θα αποφέρει καρπούς", δήλωσε ο μαχητικός πρώην συνδικαλιστής, κάτω από την πίεση των πιστωτών στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας όμως την πώληση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε ένα Γερμανό επενδυτή.
Ο ίδιος υποστήριξε τις κλήσεις για τοπικά δημοψηφίσματα αναφορικά με τη συμφωνία.
Όταν είχε τελικά να υπογράψει τη σύμβαση, το έκανε "με πολύ πόνο", όπως είπε στους Έλληνες ακροατές του ραδιοφώνου σε μια τρεμάμενη φωνή.
Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε πόλεμο με τον εαυτό της, αναφέρει η Wall Street Journal, ο οποίος απειλεί να εκτροχιάσει ένα βασικό στοιχείο της διάσωσης της Ελλάδας, δηλαδή την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος περιοδεύουν τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη στη Σαγκάη, αναζητώντας επενδυτές που θα έρθουν στην Ελλάδα και θα βοηθήσουν να βγει η χώρα από την ύφεση.
Αλλά οι μαρξιστικές ρίζες του ΣΥΡΙΖΑ κάνουν τις ιδιωτικοποιήσεις να φαίνονται σαν ένα πικρό χάπι.
Τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις είναι αναγκαία προκειμένου να βελτιώσουν τους όρους του τρίτου πακέτου διάσωσης, ύψους 86 δισ. ευρώ.
Χωρίς τα δισεκατομμύρια από την πώληση περιουσιακών στοιχείων, η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει περισσότερα δάνεια και τελικά να χρειαστεί περισσότερο την ελάφρυνση του χρέους.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας λέει ότι οι ιδιωτικοποιήσεις είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την αλλαγή της μακροπρόθεσμης αποστροφής των επενδυτών προς την Ελλάδα και να μειώσει το ποσοστό ανεργίας.
Ωστόσο, η στάση της κυβέρνησής του έχει εξοργίσει πολλούς εμπλεκόμενους, από ξένες εταιρείες που νόμιζαν ότι είχαν ευκαιρίες, μέχρι και συνδικάτα.
Η Γερμανία και οι άλλοι πιστωτές έχουν απηυδήσει με την κωλυσιεργία των προετοιμασιών για την πώληση ύδρευσης, των εταιρειών μεταφορών και το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, παγώνοντας την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. προς την Αθήνα.
Στα τέλη του περασμένου μήνα, η Ελληνική Βουλή ψήφισε για τη μετακίνηση και άλλων περιουσιακών στοιχείων στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων για να πείσει τους πιστωτές να απελευθερώσουν την υποδόση, η οποία τώρα αναμένεται αυτό το μήνα.
Παράλληλα, ο κ Σπίρτζης διαβεβαίωσε τα μέλη της Βουλής ότι οι εταιρείες δεν θα πωληθούν, λέγοντας ότι "μόνο ο Ιησούς Χριστός" θα πρέπει να ενδιαφέρεται για την αγορά επιχειρήσεων με τόσο πολύ χρέος.
Η Ευρώπη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο είχε πρώτα υποχρεώσει την Ελλάδα να δεσμευθεί για έναν στόχο 50 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις το 2011, δηλαδή πριν ο ΣΥΡΙΖΑ έλθει στην εξουσία.
Όμως οι πλειοδότες κρατήθηκαν μακριά από την πτωτική πορεία της οικονομίας, και η Ελλάδα εξοικονόμησε μόνο 3 δισ. ευρώ μέχρι το 2015.
Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές ορκίστηκε να σταματήσει αυτές τις πωλήσεις.
Μάλιστα, είχε αναφέρει ότι η Ελλάδα μπορεί να κερδίσει ακόμη και από την πώληση μειοψηφικών μεριδίων σε επενδυτές, διατηρώντας τον έλεγχο.
Όταν οι διεθνείς πιστωτές αργότερα ανάγκασαν τον κ Τσίπρα να υπογράψει ένα νέο πακέτο διάσωσης τον Ιούλιο του 2015 ή να εγκαταλείψει το ευρώ, επέμειναν η κυβέρνησή του να δεσμευτεί σταθερά στην επίτευξη του στόχου των 50 δισ. ευρώ τις επόμενες δεκαετίες και να δημιουργήσει ένα ειδικό ταμείο ιδιωτικοποιήσεων για τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων.
Φέτος, η Αθήνα έχει υπογράψει συμφωνίες αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ, καθιστώντας το 2016 ως το πιο αποδοτικό έτος ιδιωτικοποιήσεων μέχρι στιγμής.
Οι μεγαλύτερες προσφορές, για το λιμάνι του Πειραιά και τα 14 αεροδρόμια, υπογράφηκαν μόνο αφού ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε επανειλημμένες εκκλήσεις στους αγοραστές να αγνοήσουν τα δικά του κομματικά στελέχη.
"Αυτή η κακοφωνία προφανώς δημιουργεί προβλήματα στη δουλειά μου", είπε ο Στέργιος Πιτσιόρλας, επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο κ Σπίρτζης, δήλωσε νωρίτερα αυτό το έτος ότι ο κ Πιτσιόρλας είναι "που λειτουργεί ενάντια στις διαταγές της κυβέρνησης" στο χειρισμό των ιδιωτικοποιήσεων.
"Το πιο σημαντικό πράγμα είναι τα αποτελέσματα και όχι τα λόγια", δήλωσε ο πρωθυπουργός Τσίπρας σε συνέντευξή του.
"Παραδώσαμε ιδιωτικοποιήσεις που είχαν κολλήσει για χρόνια, και είμαστε κοντά για να παραδώσουμε περισσότερες".
Η πρόκληση του πρωθυπουργού είναι να πείσει τους επενδυτές ότι η Ελλάδα είναι ανοικτή στις επιχειρήσεις, χωρίς να χάσει την υποστήριξη του κόμματός του και του ελληνικού λαού.
Ο Γιώργος Παγουλάτος, καθηγητής πολιτικής οικονομίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δήλωσε ότι ο πρωθυπουργός κατανοεί τη σημασία των πωλήσεων για την οικονομία.
Παράλληλα, ο κ Τσίπρας προεδρεύει μιας κυβέρνησης που "δεν έχει την απαραίτητη συνοχή για το θέμα".
Ορισμένοι υπουργοί "θέλουν να δώσουν την εντύπωση ότι πολέμησαν εναντίον των έργων μέχρι την τελευταία στιγμή, πρόσθεσε ο κ Παγουλάτος.
Οι επιπλοκές αυτές έχουν κάνει τους επενδυτές επιφυλακτικούς.
Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης έχει επικρίνει τις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ το κόμμα έχει ενθαρρύνει τους Έλληνες να διαδηλώσουν κατά των μέτρων λιτότητας, ενώ διαπραγματευόταν ένα νέο πακέτο διάσωσης από την Ευρώπη το περασμένο έτος.
Ένα ακόμη μεγάλο έργο είναι το πρώην αεροδρόμιο της Αθήνας, το Ελληνικό, το οποίο πιθανώς να είναι το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης της Ευρώπης.
Μετά από πολλές καθυστερήσεις, η Ελλάδα συμφώνησε να συμβιβαστεί με την πρόταση της Lamda τον Ιούνιο, ως μία από τις προϋποθέσεις για να πάρει τα κεφάλαια διάσωσης.
Μία ακόμη καθυστέρηση προέκυψε τον Αύγουστο, αφού η Αθήνα πήρε τα χρήματα, όταν το Υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε μία έκθεση που ανέφερε ότι το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης θα πρέπει να κηρυχθεί ως αρχαιολογικός χώρος.
Αυτό σήμαινε ότι οι αρχαιολόγοι του υπουργείου θα έχουν τη διακριτική ευχέρεια να σταματήσει οποιαδήποτε πτυχή των εργασιών.
Ο σύμβουλος του πρωθυπουργού για επενδύσεις προσπάθησε να καθησυχάσει τους επενδυτές, λέγοντας ότι η κίνηση αυτή ήταν "καθαρά διαδικαστική".
Τέλος, το Κοινοβούλιο ψήφισε το νόμο για την ιδιωτικοποίηση, χωρίς ανάθεση αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Τα επόμενα βήματα είναι ασαφή.
Ο πρωθυπουργός είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα της διπλής φύσης του ΣΥΡΙΖΑ.
Το εμπρός και πίσω για τον Πειραιά, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης και το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του χαρτοφυλακίου των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα, δείχνουν ότι Τσίπρας βρίσκεται μεταξύ των επενδυτών και της αριστερής πτέρυγας του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco μίσθωσε το πρώτο μέρος του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά το 2009 και ήταν πρόθυμος να αγοράσει ολόκληρο το λιμάνι.
Το 2014, η Cosco κατέληξε σε προκαταρκτική συμφωνία για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου από το ελληνικό κράτος για σχεδόν 370 εκατ. ευρώ.
Πολλοί άνθρωποι στο τότε αναπτυσσόμενο κίνημα του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και ο βετεράνος ακτιβιστής Θεόδωρος Δρίτσας, ήθελαν να σταματήσουν την κινεζική εξαγορά.
Όταν ο Τσίπρας κέρδισε τις εκλογές το 2015, διόρισε τον Δρίτσα ως υπουργό ναυτιλία.
"Η πώληση του λιμανιού σταματά εδώ," είχε πει ο κ Δρίτσας την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του.
Αλλά το πρόγραμμα διάσωσης ήταν σαφές, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευτεί για την πώληση.
Έτσι, ο Τσίπρας, για να κάνει το deal πιο εύπεπτο για το κόμμα του, ανέφερε ότι πέτυχε την επαναδιαπραγμάτευση του τιμήματος.
Η τιμή παρέμεινε η ίδια, αλλά ένα εκτός λειτουργίας το τμήμα του λιμανιού εξαιρέθηκε από την πώληση.
Στο εσωτερικό της κυβέρνησης, ο κ Δρίτσας και άλλοι πολέμησαν τη συμφωνία.
Αυτό τον Απρίλιο, όταν τελικά συμφωνήθηκε, η κυβέρνηση έκανε μια τελετουργική υποδοχή για τον πρόεδρο της Cosco, Xu Lirong.
Μόνο λίγοι υπουργοί παραβρέθηκαν.
Ο κ Τσίπρας υπέγραψε τη σύμβαση στο γραφείο του, ενώ η αστυνομία αναγκάστηκε να μπλοκάρει τους θυμωμένους λιμενεργάτες.
Όμως η δυσαρέσκεια της Cosco μεγάλωνε, καθώς οι εβδομάδες περνούσαν χωρίς η κυβέρνηση να στέλνει τη σύμβαση στη Βουλή για κύρωση.
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι της Κίνας διεμήνυσαν στον κ Τσίπρα ότι το Πεκίνο ήθελε η συμφωνία να επικυρωθεί πριν τη μετάβαση του Έλληνα πρωθυπουργού στην Κίνα την 1η Ιουλίου.
Όταν ο Δρίτσας έφερνε τη σύμβαση στη Βουλή, δήλωνε ότι "πήραν όλα τα οράματα που είχαμε και έχουμε".
Το ελληνικό κείμενο της συμφωνίας που κατατέθηκε όμως είχε αλλαγές, που η Cosco δεν είχε ξαναδεί.
Όταν αυτές εντοπίστηκαν, ο επικεφαλής της ελληνικής θυγατρικής της, Άγγελος Καρακώστας, έγραψε μια οργισμένη επιστολή προς τη Βουλή λέγοντας πως κάποιος στην κυβέρνηση άλλαξε τη συμφωνία "μονομερώς".
Έγραψε επίσης στους βουλευτές της αντιπολίτευσης, με την επιστολή να διαρρέει στα μέσα ενημέρωσης μέσα σε λίγα λεπτά.
Η κυβέρνηση αποκατέστησε τους όρους της συμφωνημένης σύμβασης, ενώ ο εσωτερικός κύκλος του πρωθυπουργού εξοργίστηκε με τον κ Καρακώστα που τους εξέθεσε δημοσίως.
Την επόμενη μέρα, ο κ Καρακώστας αντιλήφθηκε ότι η θέση του στο αεροπλάνο του πρωθυπουργού προς την Κίνα είχε ακυρωθεί.
Το γραφείο του πρωθυπουργού, αρνήθηκε να σχολιάσει, αναφέρει η Wall Street Journal.
Στην Κίνα, όταν ο κ Τσίπρας έφτασε στα κεντρικά γραφεία της Cosco στη Σαγκάη, εισήλθε σε ένα κόκκινο χαλί που πλαισιωνόταν από το προσωπικό της Cosco.
«Ελπίζουμε ότι η ελληνική πλευρά θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε ένα ευνοϊκό περιβάλλον», δήλωσε ο κ Xu, και στη συνέχεια έθεσε ένα ζήτημα που είχε ταλαιπωρήσει την εταιρεία.
"Θα ήταν καλό να μην είχαμε τόσες πολλές απεργίες", ανέφερε.
"Οι απεργίες είναι ένα φυσικό φαινόμενο, όταν οι εργαζόμενοι δεν είναι ευχαριστημένοι," απάντησε ο κ Τσίπρας.
«Αλλά είμαι βέβαιος ότι η πολιτική σας είναι να έχουμε ευτυχείς εργαζόμενους καθώς και πελάτες", πρόσθεσε με τον κ Xu να χαμογελά ευγενικά.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών