Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Fitch: Αρνητική εξέλιξη - Διατηρεί αμετάβλητη την αξιολόγηση CCC για την Ελλάδα - Οι καθυστερήσεις θα φέρουν Grexit

Fitch: Αρνητική εξέλιξη - Διατηρεί αμετάβλητη την αξιολόγηση CCC για την Ελλάδα - Οι καθυστερήσεις θα φέρουν Grexit
Η Fitch βλέπει σοβαρούς κινδύνους στην εφαρμογή της όρων της αξιολόγησης
Αμετάβλητη στο «CCC» διατηρεί την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας ο οίκος Fitch, καθώς σε εξέλιξη παραμένει η διαδικασία της αξιολόγησης του προγράμματος.
Ειδικότερα, ο αμερικανικός οίκος διατήρησε αμετάβλητη σε «CCC» την μακροπρόθεσμη αξιολόγηση των ελληνικών κρατικών ομολόγων, αλλά και το ανώτατο όριο αξιολόγησης (country ceiling) σε «Β-».
Όπως επισημαίνει στη σχετική έκθεση που δημοσιοποίησε η Fitch σήμερα, Παρασκευή 11 Μαρτίου, η επιβεβαίωση των αξιολογήσεων της Ελλάδας αντανακλά την πεποίθηση του οίκου πως έχει σημειωθεί, μεν, σημαντική πρόοδος στην ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού οικονομικού προγράμματος, ωστόσο οι υψηλοί κίνδυνοι για την εφαρμογή αυτού παραμένουν.
Ειδικότερα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, τα προαπαιτούμενα του προγράμματος, συνολικού ύψους 86 δισ. ευρώ, είναι ιδιαιτέρως απαιτητικά και εμπροσθοβαρή, ενώ απαιτούνται και νέα μέτρα το 2016 για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% επί του ΑΕΠ φέτος, 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018.
Το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα στην Ελλάδα το 2015 εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε εντός του στόχου του προγράμματος για έλλειμμα 0,25% επί του ΑΕΠ, κυρίως λόγω των ανθεκτικών οικονομικών επιδόσεων, που φέρεται να είχε η χώρα το περασμένος έτος.
Οι ελληνικές αρχές έχουν ήδη νομοθετήσει για την πλειοψηφία των προαπαιτούμενων, που συμφωνήθηκαν, ιδίως για την αύξηση του ΦΠΑ και τη μείωση του κόστους της κοινωνικής ασφάλισης.
Ωστόσο, το πακέτο περιελάμβανε επιπλέον μέτρα συνολικού ύψους 1% του ΑΕΠ, ενώ εξακολουθεί να υπάρχει ένα δημοσιονομικό έλλειμμα που δεν έχει ακόμη καθοριστεί, αλλά θα μπορούσε να είναι περισσότερο από 3% του ΑΕΠ σωρευτικά για το 2018.
Το βασικό ισχυρό εμπόδιο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι, σύμφωνα με την Fitch, η πολιτικά ευαίσθητη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού, με τους δανειστές να πιέζουν για προκαταβολικές μειώσεις, ως τρόπο για την ελαχιστοποίηση των κινδύνων εφαρμογής.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας έχει ως στόχο να πετύχει τη συμφωνία, ώστε να ξεκλειδώσει τις συζητήσεις, όπως έχουν υποσχεθεί οι δανειστές, για αναδιάρθρωση του επίσημου δημόσιου χρέους και να βοηθήσει στην επιστροφή της οικονομική εμπιστοσύνης.
Παρά την ισχνή κυβερνητική πλειοψηφία, με τους κυβερνητικούς εταίρους να έχουν σημαντικές ιδεολογικές διαφορές σε βασικές μεταρρυθμίσεις του προγράμματος, η Fitch εκτιμά ότι ο έλληνας πρωθυπουργός μπορεί να συνεχίσει να βασίζεται στις ψήφους των κομμάτων του κέντρου.
Η Fitch εκτιμά πως η ελληνική κυβέρνηση έχει επαρκή «μαξιλάρια», μεταξύ των οποίων ρευστό, ρέπος και πιθανόν αύξηση των οφειλών, ώστε να αντέξει και τον Μάιο χωρίς νέα εκταμίευση δόσης από τον ESM, ωστόσο πιθανές νέες καθυστερήσεις και επιστροφή στις διενέξεις με τους δανειστές, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τη χώρα σε αυξημένους περιορισμούς ρευστότητας το καλοκαίρι και την επιστροφή των φόβων για Grexit.
Το επόμενο πακέτο των μέτρων που θα συμφωνηθεί με τους πιστωτές αναμένεται να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στη διευκόλυνση της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων και στην ενίσχυση των νομικών διαδικασιών και θεσμών που, αν τα μέτρα εφαρμοστούν με επιτυχία, θα ενισχύσουν το δυναμικό ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Το αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) συμμετάσχει επισήμως στο πρόγραμμα αργότερα μέσα στο 2016 παραμένει ασαφές, ενώ θα εξαρτηθεί, σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο αξιολογήσεων, από το πώς θα αξιολογήσει το κίνδυνο εφαρμογής της συμφωνίας, πως η ελληνική κυβέρνηση θα στηρίξει και υιοθετήσει τις μεταρρυθμίσεις, αλλά και από το αν και κατά πόσο θα μειωθεί το ελληνικό χρέος.
Η Fitch δεν προβλέπει ονομαστικές περικοπές στο επίσημο χρέος, ωστόσο εικάζει πως η ελάφρυνσή του θα γίνει σε στάδια, που θα εξαρτηθούν από το πώς θα προχωρήσει η εφαρμογή του προγράμματος, ώστε να διατηρηθεί το κίνητρο για την ελληνική κυβέρνηση.
Συνολικά το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ παρέμεινε γενικά σταθερό το 2015, κοντά στο 180% επί του ΑΕΠ, με μεγάλες θετικές προσαρμογές, περιλαμβανομένης της ακύρωσης ομολόγων EFSF ύψους 10,9 δισ. ευρώ, να αντισταθμίζουν το δημοσιονομικό έλλειμμα και τα κόστη ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Η Fitch εκτιμά πως ότι το 2016 και το 2017 θα καταγραφούν πλεονάσματα οριακά μεγαλύτερα από τους στόχους, που έχουν τεθεί στο πρόγραμμα, με το γενικό χρέος της κυβέρνησης να υποχωρεί το 2017 στο 181% επί του ΑΕΠ, από 183% το τρέχον έτος.
Μια απότομη πτώση στις εισαγωγές του 2015 εξισορρόπησε το εμπορικό ισοζύγιο, έναντι ελλείμματος 2,1% το 2014, ενώ το καθαρό εξωτερικό χρέος παραμένει αρκετά υψηλό, πάνω από 120% επί του ΑΕΠ.
Σχετικά ρηχή χαρακτηρίζει τη συρρίκνωση της οικονομίας το 2015, ο αμερικανικός οίκος, υπολογίζοντας ότι το ΑΕΠ υποχώρησε κατά 0,3%.
Συγκεκριμένα, η ιδιωτική κατανάλωση ενισχύθηκε κατά περίπου 0,3% το περασμένο έτος, κυρίως λόγω των προληπτικών δαπανών, αλλά και του μικρού περιθωρίου που είχαν οι καταναλωτές να μειώσουν περαιτέρω τις δαπάνες διακριτικής ευχέρειας, ήτοι τις δαπάνες για τα μη απαραίτητα.
Τα capital controls είχαν μικρότερη αρνητική επίπτωση από ό,τι αναμενόταν, διότι οι επιχειρήσεις είχαν γεμίσει τις αποθήκες τους και τα νοικοκυριά είχαν «στοκάρει» με μετρητά.
Επιπλέον, μια ακούσια συνέπεια των περιορισμών στις κινήσεις κεφαλαίων ήταν ότι ενθαρρύνθηκε η μετάβαση από την άτυπη ή παράτυπη οικονομία στην επίσημη, μετάβαση που στήριξε το ΑΕΠ.
Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το τρέχον έτος, υποστηρίζει ο οίκος, ο οποίος αναμένει συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 0,9% το 2016, λόγω του αρνητικού carry over από την περαιτέρω δημοσιονομική σύσφιγξη.
Η Fitch προβλέπει ότι μια μέτρια ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας θα ξεκινήσει το β’ εξάμηνο του 2016.
Ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που έλαβε χώρα το 2015, αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα για την σταθεροποίηση του χρηματοοικονομικού τομέα, υποστηρίζει στη συνέχεια η Fitch.
Προσθέτει, δε, πως ένα, υψηλότερο του αναμενόμενου, τμήμα των 14,4 δισ. ευρώ, που προσδιορίστηκαν οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών από τον SSM., καλύφθηκε από ιδιώτες επενδυτές, με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ESM να περιοριστεί στα 5,4 δισ. ευρώ, ποσό μικρότερο του 25% του διαθεσίμου.
Ως βασική πρόκληση για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα προσδιορίζει τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs), τα οποία χαρακτηρίζει εξαιρετικά υψηλά, στο 48% του μεικτού συνόλου.
Η Fitch περιμένει μόνο μέτρια βελτίωση της ποιότητας του χαρτοφυλακίου δανείων των τραπεζών το 2017, αν και εκτιμά ότι οι αλλαγές στο πτωχευτικό δίκαιο και το νέο πλαίσιο λειτουργίας των τραπεζών, που θα θέτει σαφείς στόχους, αναμένεται να βοηθήσουν.
Πάντως, οι ελληνικές τράπεζες, σύμφωνα με τον οίκο, συνεχίζουν και βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγάλες χρηματοδοτικές ανισορροπίες και κίνητρα για απομόχλευση.
Οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα έχουν αυξηθεί μόνο οριακά μετά την πτώση κατά ¼ το α’ εξάμηνο του 2015 και οι τράπεζες στοχεύουν σε μείωση της εξάρτησης από τον σχετικά ακριβό μηχανισμό ELA, περιορίζοντας τα νέα δάνεια.
Η προσφυγική κρίση έχει τη δυνατότητα να επιφέρει σημαντικό δημοσιονομικό, κοινωνικό και πολιτικό κόστος για την Ελλάδα, εκτιμά η Fitch.
Η διατήρηση των de factο περιορισμών στην κυκλοφορία, που έχουν επιβάλει οι γειτονικές χώρες της Ελλάδας, ενδέχεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω ραγδαία αύξηση του αριθμού των μεταναστών εντός των ελληνικών συνόρων.
Η πρόσφατη πρόταση της Τουρκίας για επανεισδοχή των μεταναστών στη χώρα «αμβλύνει» κάπως τον κίνδυνο αυτό, εντούτοις δεν έχει ακόμα συμφωνηθεί και δοκιμαστεί.
Οι επακόλουθες πολιτικές εντάσεις στις σχέσεις με τους ευρωπαίους εταίρους, θα μπορούσαν πιθανώς να διαχυθούν στο πρόγραμμα του ESM για την Ελλάδα, ενισχύοντας τους κινδύνους για την εφαρμογή αυτού.
 
Παράγοντες για αλλαγή της αξιολόγησης
Οι μελλοντικές εξελίξεις που θα μπορούσαν, ανεξάρτητα ή συλλογικά, να έχουν ως αποτέλεσμα μία αναβάθμιση συμπεριλαμβάνουν:
- Η παρουσίαση επαρκών δειγμάτων επιτυχούς εφαρμογής του προγράμματος του ESM, που θα προκύψουν από τη βελτιωμένη συνεργασία μεταξύ της Ελλάδας και των επίσημων δανειστών της και ένα σταθερό πολιτικό περιβάλλον.
- Μία οικονομικά ανάκαμψη, περαιτέρω πρωτογενή πλεονάσματα και ελάφρυνση του χρέους του δημοσίου τομέα θα παρείχε ένα ανοδικό momentum για τις αξιολογήσεις μεσοπρόθεσμα.

Οι εξελίξεις που θα μπορούσαν, ανεξάρτητα ή συλλογικά, να οδηγήσουν σε μία υποβάθμιση περιλαμβάνουν:
- Μία επανάληψη της παρατεταμένης κατάρρευσης των σχέσεων της Ελλάδας με τους δανειστές της, όπως καταγράφηκε πέρυσι, για παράδειγμα στο γενικό πλαίσιο μίας αποτυχίας να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος και εν μέσω επιδεινούμενων συνθηκών ρευστότητας.
- Τη μη πληρωμή, τον επανακαθορισμό της ονομαστικής αξίας και/ή την ανταλλαγή κρατικών ομολόγων προβληματικού χρέους ή ένα μονομερές μορατόριουμ εξυπηρέτησης όλων των υποχρεώσεων χρέους.

Βασικά συμπεράσματα
Οποιαδήποτε ελάφρυνση χρέους και αν παρασχεθεί στην Ελλάδα, υπό το πρόγραμμα του ESM, θα αφορά μόνο το χρέος του επίσημου τομέα και γι' αυτό δεν θα συνιστούσε γεγονός χρεοκοπίας, με βάση τα κριτήρια του οίκου αξιολόγησης.
Εταιρείες Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητες

Πιστοληπτική Ικανότητα

Προοπτική

Ημερομηνία

MOODY'S

Caa3

Σταθερή

Σεπτέμβριος 2015

FITCH

CCC

Σταθερή

Μάρτιος 2016

STANDARD & POOR'S

B-

Σταθερή

Ιανουάριος 2016

RATING AND INVESTMENT

CC

Σταθερή

Ιούνιος 2015

Κλίμακα αξιολογήσεων διεθνών οίκων και βαθμολογία της Ελλάδος











Moody's

S&P

Fitch

Άριστη

Aaa

AAA

AAA

Υψηλής Διαβάθμισης

Aa1

AA+

AA+



Aa2

AA

AA



Aa3

AA-

AA-

Υψηλότερα της Μεσαίας
αξιολόγηση


Α1 Ελλάδα
2005


Α+ Ελλάδα 2005




Α+Ελλάδα 2005












Α2

Α

Α



Α3

Α-

Α-

Χαμηλότερα της Μεσαίας αξιολόγησης

Baa1

BBB+

BBB+



Baa2

BBB

BBB



Baa3

BBB-

BBB-

Μη επενδυτικά ομόλογα
(junk - σκουπίδια)


Ba1

BB+

BB+



Ba2

BB

BB



Ba3

BB-

BB-

Κερδοσκοπικά

B1

B+

B+



B2

B

B



B3

B- *Eλλάδα

B-

Υψηλού κινδύνου

Caa1

CCC+

CCC+



Caa2

CCC

CCC* Ελλάδα



Caa3* Ελλάδα

CCC-

CCC-

Υψηλός Κίνδυνος Χρεοκοπίας

Ca

CC

CC





C

C

Χρεοκοπία

C Ελλάδα

D Ελλάδα

D Ελλάδα

*Ισχύουσα βαθμολογία Ελλάδος

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης