Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Σοκ και δέος στους ουρανούς και στο πεδίο μάχης - Έρχεται ο υπερισχυρός κινητήρας PD-26 - Απογειώνεται η ρωσική δύναμη

Σοκ και δέος στους ουρανούς και στο πεδίο μάχης - Έρχεται ο υπερισχυρός κινητήρας PD-26 - Απογειώνεται η ρωσική δύναμη
Χρησιμοποιώντας τον γεννήτρια αερίου του PD-35, η Ρωσία μπορεί να παράγει κινητήρες διαφορετικών μεγεθών. Στο παρελθόν έχουν αναφερθεί οι εκδόσεις PD-24 και PD-28 σε παρουσιάσεις
Σχετικά Άρθρα

Η Ρωσία ανεβάζει ξανά τον πήχη στην αεροναυπηγική, παρουσιάζοντας τον νέο υπερισχυρό κινητήρα PD-26, ικανό να παράγει 26 τόνους ώσης. Ο κινητήρας αυτός προορίζεται για τα μελλοντικά στρατηγικά μεταγωγικά αεροσκάφη και, αργότερα, για αεροσκάφη επιβατών ευρείας ατράκτου, ενώ ενισχύει άμεσα την ικανότητα της Ρωσίας να υποστηρίζει τις επιχειρήσεις της στο πεδίο μάχης.
Με βάση την τεχνολογία του PD-35, ο PD-26 συνδυάζει αξιοπιστία, υψηλή απόδοση και μειωμένες εκπομπές, επιβεβαιώνοντας την τεχνολογική πρωτοπορία της Ρωσίας και τη στρατηγική της αυτονομία στον αέρα.
Η πρόθεση της Ρωσίας να αναπτύξει μια έκδοση 26 τόνων του PD-35 μπορεί να απογοητεύσει τους φιλορώσους, καθώς φαίνεται λιγότερο εντυπωσιακή από την ολοκλήρωση της έκδοσης των 35 τόνων. Ωστόσο, η απόφαση βασίζεται σε λογική σκέψη και όχι σε τεχνολογικούς περιορισμούς.

Ανάπτυξη PD-35

Ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, Andrei Nikitin, επισκέφθηκε πρόσφατα τον τεχνολογικό δείκτη PD-35 που βρίσκεται σε δοκιμαστική βάση στο έδαφος της Περιφέρειας Perm.
Ο PD-35 είναι ο πρώτος ρωσικός κινητήρας με ώση 35 τόνων, που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Προγράμματος Ανάπτυξης Κινητήρων Υψηλής Ώσης Αεροσκαφών. Το πρώτο στάδιο των δοκιμών ολοκληρώθηκε επιτυχώς το 2024, κατά το οποίο ο κινητήρας επέδειξε σταθερή λειτουργία στην ονομαστική ώση των 35 τόνων.
Σχεδιασμένος για προηγμένα μακρινής εμβέλειας αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, ο PD-35 είναι ένας turbofan διπλού άξονα υψηλής αναλογίας παράκαμψης, με εξαιρετικά μεγάλο ανεμιστήρα 3,1 μέτρων και λόγο παράκαμψης περίπου 11:1. Προσφέρει 2–5% χαμηλότερη ειδική κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με αντίστοιχους δυτικούς κινητήρες, μειώνοντας σημαντικά τον θόρυβο (17–20%) και τις εκπομπές NOx (50–60%).
Όπως και άλλα προηγμένα τεχνολογικά προϊόντα, ο Ρώσος πρόεδρος, Vladimir Putin, παρακολουθεί προσωπικά την ανάπτυξη του PD-35.
Τον Μάρτιο, κατά τη διάρκεια συνάντησής του με τον κυβερνήτη της Περιφέρειας Perm, Dmitry Makhonin, ο Putin ενημερώθηκε για την παραγωγή του PD-35.
Ακολούθησε μια ελαφρώς χιουμοριστική ανταλλαγή: αναφερόμενος στην πρόκληση που αντιμετωπίζει ο γενικός σχεδιαστής της UEC-Aviadvigatel, Alexander Inozemtsev, στην ανάπτυξη του πρώτου ρωσικού κινητήρα υψηλής ώσης, ο Makhonin παρατήρησε: «Ο Alexander Alexandrovich (Inozemtsev) ανησυχεί τώρα για αυτό το έργο». Ο Putin σχολίασε: «Θα τα καταφέρει». Στη συνέχεια ζήτησε από τον κυβερνήτη να μεταφέρει τους χαιρετισμούς του στον σχεδιαστή, και ο Makhonin απάντησε: «Οπωσδήποτε».
Στις παρυφές του SPIEF-2025, ο επικεφαλής της UAC, Vadim Badekha, δήλωσε στο Rossiya-24 ότι η εταιρεία εξετάζει την ανάπτυξη ενός δίκινητου, πιο οικονομικού σε καύσιμο Il-96, που θα χρησιμοποιεί τους νέους ρωσικούς κινητήρες PD-35.
Αυτή τη στιγμή, το ευρείας ατράκτου και μακρινής εμβέλειας Il-96 τροφοδοτείται από τέσσερις turbofan Aviadvigatel PS-90A1 κινητήρες, ο καθένας με ώση 17,4 τόνων. Το Il-96-400M είναι μια επιμηκυμένη και εκσυγχρονισμένη έκδοση του Il-96-300, που χρησιμοποιεί τέσσερις βασικούς κινητήρες PS-90A.

Γιατί ο PD-26;

Χρησιμοποιώντας τον γεννήτρια αερίου του PD-35, η Ρωσία μπορεί να παράγει κινητήρες διαφορετικών μεγεθών. Στο παρελθόν έχουν αναφερθεί οι εκδόσεις PD-24 και PD-28 σε παρουσιάσεις.
Ο Alexander Inozemtsev, γενικός σχεδιαστής της UEC-Aviadvigatel, δηλώνει ότι η αύξηση της γεννήτριας αερίου κατά 15% θα μπορούσε να επιτρέψει ώση 50 τόνων, εάν απαιτηθεί.
Η Ρωσία ανέπτυξε τον PD-35 για να τροφοδοτήσει το κινεζο-ρωσικό ευρείας ατράκτου Comac-UAC CR929, το οποίο είχε σχεδιαστεί γύρω από κινητήρα 35 τόνων ώσης.
Ωστόσο, η Ρωσία αποχώρησε από το έργο CR929 λόγω δυτικών κυρώσεων, της άρνησης της Κίνας να απεξαρτηθεί από δυτικές τεχνολογίες, και της αβεβαιότητας της Κίνας σχετικά με το ποιος κινητήρας θα τροφοδοτεί το αεροσκάφος για την κινεζική αγορά.
hq720_11.jpg
Πώς θα χρησιμοποιήσει η Ρωσία τον PD-26;

Η Ρωσία αναπτύσσει, σύμφωνα με αναφορές, ένα βαρέος τύπου μεταγωγικό αεροσκάφος για να αντικαταστήσει το Antonov An-124-100, ικανό να μεταφέρει φορτίο 120 τόνων.
Οι Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις διαθέτουν σήμερα 26 αεροσκάφη An-124-100, το καθένα με χωρητικότητα φορτίου 120 τόνων, αλλά μόνο περίπου δώδεκα φέρεται να είναι λειτουργικά.
Η Ειδική Στρατιωτική Επιχείρηση στην Ουκρανία έχει αυξήσει δραματικά την ανάγκη για στρατιωτικά μεταγωγικά αεροσκάφη. Ο στόλος μεσαίου μεταγωγικού Il-76MD (60 τόνων) της Ρωσικής Αεροπορίας είναι υπερφορτωμένος. Η ανάγκη για επιπλέον βαρέα μεταγωγικά είναι οξεία.
Το An-124-100 τροφοδοτείται σήμερα από τέσσερις κινητήρες turbofan Progress D-18T της σοβιετικής εποχής, κατηγορίας 24 τόνων ώσης.
Ο D-18T δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ειδικά για το An-124-100 από την Ivchenko Progress και κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο Motor Sich, και τα δύο στην Ζαπορίζια της Ουκρανίας.
Το 2014, μετά την απόσχιση της Κριμαίας και την ένταξή της στη Ρωσία, η Ουκρανία σταμάτησε την υποστήριξη για τους κινητήρες D-18T.
Το 2016, το Ural Civil Aviation Plant (UZGA) στο Yekaterinburg της Ρωσίας ξεκίνησε την επισκευή των D-18T εσωτερικά. Η UEC παράγει τοπικά πολλά εξαρτήματα και έχει εκσυγχρονίσει επιτυχώς τον κινητήρα.
Κατά την επίσκεψή του στο εργοστάσιο Aviastar στο Ulyanovsk τον Οκτώβριο του 2024, ο Ρώσος υπουργός Άμυνας, Sergei Shoigu, ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των λειτουργικών An-124-100 θα διπλασιαστεί έως το 2025.
Η UZGA εκτελεί, σύμφωνα με αναφορές, τριετές συμβόλαιο για 60 κινητήρες D-18T ώστε να επιτευχθεί αυτός ο στόχος και να τεθούν σε λειτουργία τα αεροσκάφη που περιμένουν επισκευή. Πριν από την Ειδική Στρατιωτική Επιχείρηση, η UZGA επισκεύαζε ένα αεροσκάφος ανά έτος.
Κατά την επιθεώρηση της ανακαίνισης ενός Antonov An-124-100 με τον Διοικητή Στρατιωτικής Μεταφορικής Αεροπορίας, Lt. Gen. Vladimir Benediktov, και τον επικεφαλής της United Aircraft Corp. (UAC), Yuri Slyusar, ο Shoigu ρώτησε εάν ο D-18T θα τροφοδοτούσε το αεροσκάφος «hundred».
Ο Benediktov απάντησε ότι εξετάζονται δύο επιλογές — ένας εκσυγχρονισμένος D-18T και ένας νέος κινητήρας PD.
Πιθανότατα, η αναφορά στο «hundred» αφορούσε το Il-100, και η αναφορά του Benediktov στον κινητήρα PD ήταν σε μια έκδοση 26 τόνων του PD-35.

Το Il-100

Το Ilyushin Il-100 είναι ένα προτεινόμενο υπερ-βαρύ στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος που αναπτύσσεται στο πλαίσιο του ρωσικού προγράμματος PAK VTA (Prospective Aviation Complex for Military Transport Aviation). Το παρατσούκλι του είναι Slon («Ελέφαντας» στα ρωσικά).
Σύμφωνα με το Aviation Week, τον Μάιο του 2022, υπάλληλοι της UAC-Ilyushin υπέβαλαν πατέντα στη Ρωσία για το σχεδιασμό ενός «υπερ-βαρέος στρατιωτικού μεταγωγικού αεροσκάφους», με ιδιοκτήτη το ρωσικό υπουργείο άμυνας. Το αεροσκάφος πιθανότατα είναι το Il-100.
Η διαμόρφωσή του είναι τυπική για βαρέα μεταγωγικά και παρόμοια με αυτή του C-17 — τετρακινητήριο, υψηλό πτερύγιο, μονοπλάνο με ουραίο Τ. Διαθέτει κανονική πίσω ράμπα και άνοιγμα ρύγχους προς τα πάνω.
Η ανακοίνωση της UAC για την επίσκεψη του Shoigu στο Ulyanovsk αναφέρει τις επιλογές κινητήρα ως «είτε εκσυγχρονισμένος D-18T είτε PD-35», αν και το συνοδευτικό βίντεο έδειχνε τον Benediktov να λέει D-18T ή «νέους PD κινητήρες».
Είναι σαφές, ωστόσο, ότι μια τετρακινητήρια διαμόρφωση με PD-35 35 τόνων θα ήταν υπερβολική.
Πιθανότατα, η Ρωσία θα αναπτύξει το Il-100 χρησιμοποιώντας εκσυγχρονισμένους κινητήρες D-18T, δίνοντας χρόνο για την ανάπτυξη του PD-26. Τα αεροσκάφη σειριακής παραγωγής θα χρησιμοποιούν τον PD-26. Επίσης, είναι πιθανό τα An-124-100 που βρίσκονται ακόμη σε υπηρεσία να εξοπλιστούν τελικά με PD-26.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης