Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Απώλειες σοκ για το Ναυτικό των ΗΠΑ - Poseidon και F 35C εκτός μάχης - Καίριο πλήγμα και κρίση αξιοπιστίας

Απώλειες σοκ για το Ναυτικό των ΗΠΑ - Poseidon και F 35C εκτός μάχης - Καίριο πλήγμα και κρίση αξιοπιστίας
Το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ αντιμετωπίζει τεράστια κρίση αξιοπιστίας

Ένα P-8A Poseidon που συνετρίβη στον κόλπο Kaneohe της Χαβάη το 2023 αποσύρεται από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, σύμφωνα με αναφορές των μέσων ενημέρωσης. Αφού αρχικά εξέφρασε την αισιοδοξία ότι το αεροσκάφος θα μπορούσε να τεθεί ξανά σε λειτουργία, η υπηρεσία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κίνηση αυτή θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή.
Η αναφορά αυτή έρχεται λίγες ημέρες αφότου κυκλοφόρησαν αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μαζί με ένα βίντεο που έδειχνε ένα P-8 να διαλύεται. «Το αεροσκάφος ναυτικής περιπολίας P-8A 169561 YD-561 που ανήκει στην Περιπολική Μοίρα (VP) 4, "Skinny Dragons", το οποίο υπερέβη τον διάδρομο απογείωσης στην Αεροπορική Βάση του Σώματος Πεζοναυτών Kaneohe Bay στη Χαβάη τον Νοέμβριο του 2023, διαλύεται», ανέφερε η λεζάντα ενός τέτοιου βίντεο που δημοσιεύτηκε από έναν λογαριασμό ειδήσεων αεροπορίας στο X.
Έπειτα από μια εβδομάδα εικασιών σχετικά με την τύχη του αεροσκάφους, εκπρόσωπος της Διοίκησης Ναυτικών Αεροπορικών Συστημάτων (NAVAIR) επιβεβαίωσε τελικά την εξέλιξη στο The War Zone.
«Η Ομάδα Υποστήριξης Στόλου P-8A του Πολεμικού Ναυτικού, η Boeing (Κατασκευαστής Πρωτότυπου Εξοπλισμού P-8A) και η AAR (πάροχος Συντήρησης, Επισκευής και Αναθεώρησης Ατράκτου P-8A) πραγματοποίησαν μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση αξιοπλοΐας, μηχανικής και επισκευής της δομής και των συστημάτων του αεροσκάφους», ανέφερε. «Ως αποτέλεσμα των εκτεταμένων απαιτήσεων επισκευής, της αναγκαιότητας μοναδικού υποστηρικτικού εξοπλισμού κατασκευαστικού αντιπροσώπου αεροσκαφών, και του εκτιμώμενου κόστους που απαιτείται για την επιστροφή του αεροσκάφους σε υπηρεσία με ικανή διαμόρφωση για αποστολές, η επιδίωξη επισκευής του αεροσκάφους κρίθηκε ως απαγορευτική ως προς το κόστος», πρόσθεσε.

Η διάλυση του αεροσκάφους φέρεται να βρίσκεται σε εξέλιξη στη Χαβάη και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2025. Όλα τα αναγνωρισμένα επισκευάσιμα εξαρτήματα του αεροσκάφους και τα συστήματα αποστολών αφαιρέθηκαν και θα χρησιμοποιηθούν για άλλα αεροσκάφη του στόλου P-8 του Πολεμικού Ναυτικού.
Στις 20 Νοεμβρίου 2023, το εν λόγω P-8A βγήκε από τον διάδρομο απογείωσης στην Αεροπορική Βάση του Σώματος Πεζοναυτών Kaneohe Bay, η οποία αποτελεί μέρος της Βάσης του Σώματος Πεζοναυτών της Χαβάης.
Το περιστατικό συνέβη υπό συνθήκες βροχής και συννεφιάς, με ορατότητα μειωμένη στο ένα μίλι και ουραίο άνεμο 21 κόμβων. Το αεροσκάφος κατέληξε σε ρηχά νερά στον κόλπο Kaneohe, περίπου 50 γιάρδες από την ακτή, ακουμπώντας σε κοράλλια και άμμο. Και τα εννέα μέλη του πληρώματος κατάφεραν να επιστρέψουν στην ακτή μετά το ατύχημα χωρίς να υποστούν τραυματισμούς.
Το Ναυτικό αφαίρεσε σχεδόν όλα τα 2.000 γαλόνια καυσίμου από το αεροσκάφος για να αποτρέψει περιβαλλοντική ζημιά, και δεν αναφέρθηκαν διαρροές καυσίμου. Το αεροσκάφος, που ανήκε εκείνη την εποχή στην Περιπολική Μοίρα Τέσσερα (VP-4), υπέστη σοβαρές ζημιές, οι οποίες επιδεινώθηκαν από τις περίπου δύο εβδομάδες που ήταν βυθισμένο σε θαλασσινό νερό.

USA_Navy.JPG

Μια πολύ δύσκολη επιχείρηση ανάκτησης διεξήχθη για να επαναφερθεί το αεροπλάνο στην ξηρά. Το αεροσκάφος ανακτήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2023, χρησιμοποιώντας φουσκωτούς σάκους διάσωσης από μια ομάδα του Ναυτικού και του Σώματος Πεζοναυτών.
Το Ναυτικό αρχικά ήθελε να διασώσει το αεροσκάφος και εκτίμησε ότι θα κόστιζε 1,5 εκατομμύρια δολάρια. Η υπηρεσία κατέβαλε προσπάθειες για να επαναφέρει το αεροσκάφος σε λειτουργία μέχρι που συνειδητοποίησε ότι το κόστος ήταν πολύ υψηλό και η επισκευή του αεροσκάφους είχε γίνει μη βιώσιμη.
Το αεροσκάφος, αξίας άνω των 171 εκατομμυρίων δολαρίων, κρίθηκε ως ολική απώλεια — η πρώτη για το πρόγραμμα P-8A.
Βασισμένο στο επιβατικό αεροσκάφος Boeing 737-800, το P-8 είναι ένα ευέλικτο αεροσκάφος ναυτικής περιπολίας που υπερέχει στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, στις επιχειρήσεις πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης, καθώς και στις αποστολές έρευνας και διάσωσης. Το P-8 μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για παράκτιες περιπολίες.
Το P-8 έχει μέγιστη εμβέλεια περίπου 7.500 χιλιόμετρα και αντοχή 10 ώρες, επιτρέποντας στο αεροσκάφος να διεξάγει περιπολίες μεγάλης εμβέλειας σε περιοχές όπως ο Ινδικός Ωκεανός ή η Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Επιπλέον, έχει εξοπλιστεί με σύγχρονο εξοπλισμό επιτήρησης και αναγνώρισης, όπως ένα ραντάρ X-band μεγάλης εμβέλειας που μπορεί να εντοπίσει θαλάσσια αντικείμενα εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά. Διαθέτει επίσης εξελιγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και ψηφιακούς ηλεκτρο-οπτικούς (EO) και υπέρυθρους (IR) αισθητήρες υψηλής ανάλυσης.
Το αεροσκάφος είναι μια πολύ στρατηγική πλατφόρμα που θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε περίπτωση σύγκρουσης με την Κίνα. Το αεροσκάφος μπορεί να ανιχνεύσει υποβρύχια αναγνωρίζοντας μαγνητικές διαταραχές. Αυτό είναι κρίσιμο για την παρακολούθηση του αναπτυσσόμενου στόλου υποβρυχίων της Κίνας. Το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει πάνω από 120 ηχητικά κύματα για την ανίχνευση και παρακολούθηση της δραστηριότητας εχθρικών υποβρυχίων, καθιστώντας το ζωτικής σημασίας για την επιτήρηση.
Όσον αφορά τον οπλισμό, το P-8A είναι εξοπλισμένο με πυραύλους αέρος-εδάφους σχεδιασμένους για να στοχεύουν με ακρίβεια θαλάσσιες απειλές, καθώς και με τορπίλες για ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Με την ικανότητα όπλου ανθυποβρυχιακού πολέμου από μεγάλο υψόμετρο (HAAWC), το P-8A μπορεί να εμπλακεί με υποβρύχια γρήγορα και με ακρίβεια χωρίς να εκτεθεί σε χαμηλά υψόμετρα, αναπτύσσοντας τορπίλες MK-54 ως ανεμοπλάνα-βόμβες από ύψος έως και 30.000 πόδια.

Κακό σημάδι…

Η απώλεια του P-8 δεν είναι καλό σημάδι για το Ναυτικό, ειδικά καθώς οι εντάσεις συνεχίζουν να αυξάνονται στον Ινδο-Ειρηνικό. Αν και το Ναυτικό αναμένει να παραλάβει μελλοντικές παραδόσεις Poseidon μέχρι το 2027, προς το παρόν δεν υπάρχει ένδειξη ότι σκοπεύει να αγοράσει ένα επιπλέον σκάφος για να αντισταθμίσει την απώλεια.
Ωστόσο, αυτή δεν είναι η μόνη απώλεια που έχει συμβεί στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ τον τελευταίο καιρό. Στις 30 Ιουλίου, η υπηρεσία έχασε ένα από τα αεροσκάφη της F-35C ικανά για αεροπλανοφόρα.

Το F-35C πέφτει

Ένα αεροσκάφος stealth F-35 του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ συνετρίβη στην Καλιφόρνια στις 30 Ιουλίου κοντά στην Ναυτική Αεροπορική Βάση Lemoore, σύμφωνα με δήλωση του Ναυτικού. Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια, και η αιτία της συντριβής διερευνάται, ανέφερε η δήλωση.
Σύμφωνα με το Ναυτικό, το μαχητικό stealth ανήκε στην Μοίρα Μαχητικών Επίθεσης VF-125, επίσης γνωστή ως «Rough Raiders». Η VF-125 είναι μια Μοίρα Αντικατάστασης Στόλου, υπεύθυνη για την εκπαίδευση πιλότων και πληρωμάτων αέρος.
Υπάρχουν ακόμη πολύ λίγες διαθέσιμες λεπτομέρειες. Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι η Ναυτική Αεροπορική Βάση Lemoore φιλοξενεί τακτικά τζετ F-35C και F/A-18E/F, και είναι η κύρια βάση μαχητικών επίθεσης του Ναυτικού στη Δυτική Ακτή.
Αυτή είναι η δεύτερη συντριβή F-35 του 2025. Τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, ένα F-35 που ανήκε στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) συνετρίβη στην Αλάσκα στις 28 Ιανουαρίου. Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια, αλλά το αεροσκάφος υπέστη σοβαρές ζημιές. Σύμφωνα με αναφορές, ο πιλότος αντιμετώπισε μια «δυσλειτουργία εν πτήσει».
Ωστόσο, αυτή είναι μόνο η δεύτερη συντριβή ενός F-35C.
Νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2022, ένα F-35C του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ (αριθμός ουράς 169304) από την Μοίρα Μαχητικών Επίθεσης (VFA-147) υπέστη ένα χτύπημα στην ράμπα κατά την προσγείωση στο USS Carl Vinson στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και χάθηκε στη θάλασσα. Ο πιλότος εκτελούσε συνήθεις πτητικές λειτουργίες όταν συνέβη το περιστατικό. Μετά την ασφαλή εκτίναξή του, ο πιλότος ανακτήθηκε από ένα στρατιωτικό ελικόπτερο, σύμφωνα με το Ναυτικό.
Το F-35C Lightning II, που αναπτύχθηκε από την Lockheed Martin, είναι η έκδοση για αεροπλανοφόρα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ της οικογένειας F-35 Joint Strike Fighter. Διαθέτει μεγαλύτερα φτερά και ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης σε σύγκριση με τα αντίστοιχα της Πολεμικής Αεροπορίας (F-35A) και του Σώματος Πεζοναυτών (F-35B), επιτρέποντας εκτοξεύσεις με καταπέλτη και προσγειώσεις με συστήματα ανάσχεσης σε αεροπλανοφόρα.
Το F-35C απέκτησε αρχική επιχειρησιακή ικανότητα με το Ναυτικό το 2019 και έκτοτε έχει αναπτυχθεί σε αεροπλανοφόρα όπως το USS Carl Vinson. Το αεροσκάφος έκανε πρόσφατα το ντεμπούτο του κατά τη διάρκεια της εκστρατείας βομβαρδισμού των ΗΠΑ εναντίον των Χούτι με έδρα την Υεμένη φέτος.
Ενώ το F-35C έχει σπάνια εμπλακεί σε ατυχήματα, οι άλλες δύο εκδόσεις -το F-35A και το F-35B- έχουν μια μακρά λίστα με συντριβές στο όνομά τους. Τα περιστατικά συντριβής είναι ανησυχητικά επειδή το F-35 Joint Strike Fighter (JSF) είναι το πιο ακριβό μαχητικό τζετ στον κόσμο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης