Για πρώτη φορά, το κινεζικό μαχητικό πέμπτης γενιάς J-20 Mighty Dragon φέρεται να πέταξε αθέατο μέσα από τα δύο πιο αυστηρά επιτηρούμενα περάσματα της Ανατολικής Ασίας — το Στενό Tsushima και το Κανάλι Bashi. Παρά την παρουσία προηγμένων αμερικανικών, ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών αμυντικών συστημάτων, όπως οι συστοιχίες THAAD και Patriot, καμία δύναμη της περιοχής δεν ανέφερε την παραβίαση. Το γεγονός, που αποκάλυψε το κινεζικό κρατικό δίκτυο CCTV, αποτελεί ένα ηχηρό μήνυμα πως το Πεκίνο είναι έτοιμο να δοκιμάσει τα όρια της Δύσης στον Ειρηνικό.
Η συγκυρία είναι σημαντική
Αν και η αναφορά του CCTV δεν κατονομάζει ρητά το J-20, υπήρχαν αρκετές ενδείξεις που δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι το αεροσκάφος ήταν το J-20 Mighty Dragon, το πλέον προηγμένο μαχητικό-φάντασμα της Κίνας και αιχμή του δόρατος της Πολεμικής Αεροπορίας του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAAF).
Σε σειρά εκπομπών που προβλήθηκαν στις 27 Ιουλίου, ο κρατικός τηλεοπτικός σταθμός CCTV ανέφερε ότι η επίλεκτη αεροπορική μονάδα, η Πρώτη Μοίρα Μαχητικών, πλέον «εκτελεί αποστολές πάνω από το Κανάλι Bashi και το Στενό Tsushima, και πραγματοποιεί περιπολίες γύρω από την Ταϊβάν».
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Πρώτη Μοίρα Μαχητικών ήταν η πρώτη μονάδα της PLAAF που παρέλαβε το αεροσκάφος νέας γενιάς.
Η αναφορά καταδεικνύει ότι η Κίνα εμφανίζεται όλο και πιο βέβαιη για τις δυνατότητες απόκρυψης και αερομαχίας του J-20.
Η συγκυρία είναι επίσης σημαντική, καθώς έρχεται λίγες μέρες μετά από άλλη αναφορά του CCTV για δεύτερη αναμέτρηση μεταξύ J-20 και ξένου αεροσκάφους (πιθανότατα F-35, αν και δεν κατονομάστηκε).
Το EurAsian Times έχει παρουσιάσει αναλυτικά εκείνη την αναμέτρηση μεταξύ του J-20 και του F-35.
Έτσι, οι δύο αυτές αναφορές υπογραμμίζουν τον ταχύ εκσυγχρονισμό της PLAAF, η οποία πλέον αξιοποιεί το μαχητικό-φαντάσμα πέμπτης γενιάς J-20 όχι μόνο για αναχαιτίσεις στον εναέριο χώρο των θαλάσσιων συνόρων της Κίνας, αλλά και για τακτικές περιπολίες κοντά σε εχθρικά εδάφη.
Mighty Dragons κοντά σε Ν. Κορέα και Ιαπωνία
Το Στενό Tsushima είναι στενά παρακολουθούμενο πέρασμα που χωρίζει τη Νότια Κορέα από την Ιαπωνία. Είναι επίσης ένα σημαντικό σημείο στρατηγικής σημασίας, που συνδέει τη Θάλασσα της Ιαπωνίας (η οποία είναι επίσης γνωστή ως Ανατολική Θάλασσα) με τη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας.
Το στενό αυτό είναι κορεσμένο με προηγμένα συστήματα αεράμυνας. Σύμφωνα με τη South China Morning Post (SCMP), η περιοχή καλύπτεται από πυκνό δίκτυο αμερικανικών, ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών ραντάρ, περιλαμβανομένου του αμερικανικού αντιπυραυλικού συστήματος THAAD.
Το THAAD αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα αμερικανικά συστήματα αεράμυνας. Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί οκτώ συστοιχίες, από τις οποίες επτά είναι επιχειρησιακές. Δύο έχουν αναπτυχθεί στο Ισραήλ για να αντιμετωπίσουν απειλές ιρανικών βαλλιστικών πυραύλων, μία έχει πουληθεί στη Σαουδική Αραβία, δύο βρίσκονται στις ΗΠΑ, μία έχει αναπτυχθεί στη Γκουάμ και μία στη Νότια Κορέα.
Τόσο η Νότια Κορέα όσο και η Ιαπωνία διαθέτουν επίσης πολλές συστοιχίες Patriot. Η Νότια Κορέα λειτουργεί οκτώ, ενώ η Ιαπωνία μέχρι και 24.
Παρά την παρουσία αυτών των ραντάρ και συστημάτων αεράμυνας, η Κίνα υποστηρίζει ότι η διέλευση του J-20 δεν εντοπίστηκε από καμία στρατιωτική δύναμη.
Κινέζικα αεροσκάφη είχαν περάσει από το στρατηγικό αυτό πέρασμα για πρώτη φορά το 2017, με βομβαρδιστικά H-6K και παλαιότερα J-11. Τότε όμως τα αεροσκάφη παρακολουθήθηκαν στενά από τον ιαπωνικό στρατό, σύμφωνα με την SCMP.
Με βάση τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, το Στενό Tsushima έχει χαρακτηριστεί για διεθνή ναυσιπλοΐα, παρέχοντας στα αεροσκάφη «δικαίωμα διέλευσης». Ωστόσο, βρίσκεται εντός των Ζωνών Ταυτοποίησης Αεράμυνας (ADIZ) τόσο της Ιαπωνίας όσο και της Νότιας Κορέας.
Το Κανάλι Bashi βρίσκεται στο Στενό Luzon, ανάμεσα στις Φιλιππίνες και την Ταϊβάν. Αποτελεί κρίσιμο τμήμα της θαλάσσιας διαδρομής που συνδέει τον Ειρηνικό Ωκεανό με τη Νότια Σινική Θάλασσα, με ιδιαίτερη σημασία για τη ναυτιλία και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις. Και τα δύο περάσματα είναι στρατηγικά τοποθετημένα και θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στις απόπειρες της Κίνας να καταλάβει την Ταϊβάν.
Ο Διοικητής Πτέρυγας Wang Nan της Πρώτης Μοίρας Μαχητικών δήλωσε στο CCTV: «Τα όπλα μας, οι τακτικές μας και το προσωπικό μας βελτιώνονται σταθερά. Έχουμε επιτύχει σημαντικές προόδους στην ολοκληρωμένη αερομαχία».
Το CCTV δεν διευκρίνισε πότε συνέβη το περιστατικό. Ωστόσο, η αναφορά έρχεται σε μια περίοδο έντασης μεταξύ Πεκίνου και Τόκιο, καθώς οι δύο πλευρές αλληλοκατηγορούνται για παραβιάσεις εναέριου χώρου.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, Τόκιο και Πεκίνο αντάλλαξαν κατηγορίες για επικίνδυνες προσεγγίσεις πολεμικών αεροσκαφών τους στην Ανατολική Σινική Θάλασσα.
Η διευρυνόμενη δύναμη των J-20
Η ανάπτυξη του J-20 σε τέτοιες αποστολές υπογραμμίζει την αυξανόμενη αυτοπεποίθηση του Πεκίνου και τη διεύρυνση του στόλου του J-20.
Μέχρι το 2024, η PLAAF είχε εξοπλίσει 12 αεροπορικές ταξιαρχίες με J-20, τρεις εκ των οποίων βασίζονται αποκλειστικά σε αυτό το αεροσκάφος. Οι εκτιμήσεις παραγωγής κυμαίνονται από 170 έως 230 αεροσκάφη μέχρι το 2023, με πρόβλεψη να φτάσουν τα 1.000 στις αρχές της δεκαετίας του 2030.
Ο ειδικός στην κινεζική στρατιωτική αεροπορία Andreas Rupprecht έχει επισημάνει ότι η ανάπτυξη του J-20 σε όλες τις πέντε θεατρικές διοικήσεις της PLAAF μέχρι το 2026 δείχνει την πρόθεση της Κίνας να επιβληθεί στο Στενό της Ταϊβάν και στη Νότια Σινική Θάλασσα, καθιστώντας το J-20 το βασικό μαχητικό της.
Έκθεση του Πενταγώνου που δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο προβλέπει ότι η Κίνα θα διαθέτει 400 J-20 μέχρι το τέλος του έτους, αποτελώντας έτσι τον μεγαλύτερο στόλο αεροσκαφών-φάντασμα στον κόσμο. Η τρέχουσα παραγωγή J-20 ανέρχεται σε περίπου 120 αεροσκάφη τον χρόνο.
Για σύγκριση, η Lockheed Martin κατασκευάζει σχεδόν 150 F-35 ετησίως, τα οποία όμως χρησιμοποιούνται από 19 χώρες, ενώ το J-20 επιχειρεί μόνο από την Κίνα.
Η Κίνα διαθέτει επίσης παραλλαγές όπως το αναβαθμισμένο J-20A και το διθέσιο J-20S.
Επιπλέον, μια τεχνολογική πρόοδος το 2025 στους ημιαγωγούς καρβιδίου του πυριτίου (SiC) φέρεται να τριπλασίασε την εμβέλεια ανίχνευσης του ραντάρ AESA του J-20 στα 1000 χλμ., ξεπερνώντας το F-35 που διαθέτει εμβέλεια 200–300 χλμ. Το αεροσκάφος είναι επίσης εξοπλισμένο με πυραύλους μεγάλης εμβέλειας PL-15.
Πρόσφατα η Κίνα ανακοίνωσε ότι το J-20 θα τροποποιηθεί ώστε να μπορεί να φέρει και πυρηνικά όπλα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, ενώ η Κίνα είναι ανοικτή στην εξαγωγή του J-35A, δεν έχει διαθέσει το J-20 στην αγορά, παρά τα σχεδόν οκτώ χρόνια υπηρεσίας του. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι, όπως και οι ΗΠΑ με το F-22, το Πεκίνο θέλει να διατηρήσει το J-20 ως απόρρητο στρατηγικό πλεονέκτημα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών