Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

F-16 Viper: Τα μαχητικά της ΠΑ αποκτούν θανατηφόρο δηλητήριο

F-16 Viper: Τα μαχητικά της ΠΑ αποκτούν θανατηφόρο δηλητήριο
Στο παρά 1' αποφασίζεται η αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών με νέο ΚΥΣΕΑ...
To εσπευσμένο ΚΥΣΕΑ αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό 30 F-16 Advanced Block.52+ και 55 Block.52+ στο επίπεδο Viper. Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, το τελικό κόστος του προγράμματος υπολογίζεται στα $1,528 δις (€ 1,252 δις), με προκαταβολή της τάξεως των $43-45 εκ. Στην πραγματικότητα, όμως, η οριστική και ουσιαστική απόφαση θα παρθεί σήμερα 30 Απριλίου, την καταληκτική δηλαδή ημερομηνία ισχύος της LOA, όπως διαμορφώθηκε για τέταρτη φορά μετά τη διμερή διαπραγμάτευση.
Σε νέο ΚΥΣΕΑ λοιπόν, με αντικείμενο την επικύρωση και υπογραφή της τέταρτης αναθεωρημένης LOA, που θα σταλεί στην αμερικανική πλευρά, θα λήξει ουσιαστικά το θέμα της αναβάθμισης και το πρόγραμμα θα πάρει το δρόμο του. Το ζήτημα είναι τυπικό, αλλά ταυτόχρονα και ουσιαστικό.
Η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-16 ειναι κάτι που θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια. Αφενός για να διατηρείται ο κορμός της ΠΑ σε ικανό τεχνολογικό επίπεδο και αφετέρου για να μην απαξιωθούν τα αεροσκάφη.
Η επένδυση στα Block 52+Adv, που παραδόθηκαν το 2009-2010, με τις ελάχιστες ώρες πτήσης και με τις δομικές ενισχύσεις εκ κατασκευής που έχουν, σημαίνει πως η Πολεμική Αεροπορία θα έχει σύγχρονα μαχητικά για τουλάχιστον άλλα 35-40 χρόνια!

Το πρόγραμμα F-16 Viper

Σχεδιάστηκε ώστε να είναι συμβατό με τα δύο ανταγωνιστικά και υπό ανάπτυξη προγράμματα ανάπτυξης ραντάρ ενεργούς σάρωσης Active Electronically ScannedArray (AESA). Έτσι η USAF και όλοι οι λοιποί χρήστες διατηρούν το πλεονέκτημα επιλογής μεταξύ του SABR της Northrop Grumman και του RACRτης  Raytheon. Αμφότερα προβλέπεται να αντικαταστήσουν είτε τα APG-68(V) 5 των block50/52 είτε τα εξαγωγικά APG-68(V)7 και APG-68(V)9.

Το ραντάρ APG-83 επιδεικνύει σύμφωνα με πληροφορίες εξαιρετική απόδοση εντοπισμού στόχων σε μεγάλες αποστάσεις ακόμη και στις πλέον δύσκολες συνθήκες σε περιβάλλον ηλεκτρονικών παρεμβολών, με 3 -5 φορές μεγαλύτερη αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος συντήρησης σε σχέση με τα ραντάρ μηχανικής σάρωσης.

Ειδικότερα στα χαρακτηριστικά του περιλαμβάνεται η ικανότητα ιχνηλάτησης πολλαπλών στόχων (20)+ σε διαφορετικά ύψη και ταχύτητες, ικανότητα δημιουργίας εικόνας υψηλής ανάλυσης SAR (Synthetic Aperture Radar) για κρούση παντός καιρού, προηγμένες διαμορφώσεις αέρος επιφανείας και το πιο σημαντικό όλων.
Ταυτόχρονη ικανότητα διαμορφώσεων αέρος – αέρος και αέρος εδάφους που προσφέρει αυξημένη επίγνωση τακτικής κατάστασης, επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και υψηλότερη επιβιωσημότητα κοντά στα επίπεδα ενός μαχητικού 5ης γενιάς όπως το F-35.

Νέα διαμόρφωση πιλοτηρίου

H νέα οθόνη CPD (Center Pedestal Display) αποτελεί το πλέον εξέχον χαρακτηριστικό του προγράμματος αναβάθμισης Viper και μεταμορφώνει το πιλοτήριο, ώστε να υποστηρίζει τις προηγμένες ικανότητες που παρέχουν τα συστήματα αποστολής του F-16V.
Η οθόνη CPD διαστάσεων 6Χ8 inch, τοποθετείται κεντρικά στο ύψος του pedestal και αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά αναλογικά όργανα ταχύτητας, ύψους τεχνητού ορίζοντα και απεικόνισης οριζόντιας κατάστασης HIS που συναντάμε στα F-16C/D.

Χάρις σε αυτήν, ο χειριστής του F-16V θα έχει στη διάθεση του πλέον, προβολή εικόνας πολύ υψηλής ευκρίνειας, έγχρωμου βίντεο, χάρις την νέα προηγμένη γεννήτρια παραγωγής συμβολογίας IPDG (Improved ProgrammableDisplay Generator).
Η λειτουργία του IPDG θα είναι κρίσιμη για την μαχητική ικανότητα του F-16V καθώς είναι υπεύθυνη για την προβολή εικόνας από το ραντάρ AESA, δεδομένων από τη ζεύξη δεδομένων Link16, και εικόνα από τον κινούμενο χάρτη υψηλής ανάλυσης CMM (Color Moving Map).
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία η νέα διαμόρφωση με την υιοθέτηση οθόνης CPD, θα επιτρέψει την βέλτιστη παρουσίαση δεδομένων για την απεικόνιση τακτικής κατάστασης, που θα έχει ως συνέπεια την ανώτερη αντίληψη της διάταξης του πεδίου της μάχης και τελικά την αύξηση της επιβιωσημότητας του μαχητικού.
Φυσικά στο πλαίσιο της αναβάθμισης προβλέπεται η πλήρης ενσωμάτωση του Διακλαδικού Συστήματος Προβολικής Απεικόνισης επί Κάσκας JHMCS, καθώς και φωτισμός πιλοτηρίου πλήρως συμβατός με Διόπτρες Νυχτερινής Όρασης (NVG).

Βελτιωμένο πακέτο συστημάτων

Το πακέτο αναβάθμισης ηλεκτρονικό στο επίπεδο F-16V, περιλαμβάνει την αναβάθμιση του υπολογιστή αποστολής MMC, προερχόμενο από εμπορικά απάρτια (COTS), ψηφιακό υπολογιστή ελέγχου πτήσης DFLCC, όπως επίσης μια νέα αρτηρία δεδομένων υψηλής ταχύτητας (High speed Data Bus) που θα μεταφέρει αμφίδρομα δεδομένα από αισθητήρες και ζεύξη δεδομένων Link 16.
Παράλληλα, η ενσωμάτωση λογισμικού Μ6 θα ολοκληρώσει τις προηγμένες λειτουργίες της ζεύξης Link 16 με απεικόνιση απειλών, διάταξη φίλιων δυνάμεων, στοιχεία για όπλα πυρομαχικά καύσιμα, δεδομένα στοχοποίησης και αυτόματη ανάθεση τομέων έρευνας – εμπλοκής.
Σε ό,τι αφορά στην ικανότητα σκόπευσης, το F-16 Viper διαθέτει πρόβλεψη για πλήρη ενσωμάτωση του ατρακτηδίου σκόπευσης Sniper AdvancedTargeting Pod με προηγμένες διαμορφώσεις FLIR,TV,IR, καταδείκτη λέιζερ και διαμόρφωση Laser Spot Tracer (εντοπισμός δέσμης από εναλλακτικό εναέριο ή επίγειο καταδείκτη), διαμόρφωση αναγνώρισης Recce και καταγραφής έγχρωμης εικόνας, ενώ υπάρχει η ικανότητα εντοπισμού χρονικά ευαίσθητων στόχων με χρήση Data Link και εγκλωβισμού εναέριων στόχων για οπτική ταυτοποίηση από μεγάλες αποστάσεις.
Στα προηγμένα συστήματα που ενσωματώνει η διαμόρφωση Viper περιλαμβάνονται το προηγμένο σύστημα ναυτιλίας LN-260 EGI, νέο σύστημα ταυτοποίησης APX-126 AIFF ικανότητας Mode 5, καθώς επίσης και σύστημα Auto GCAS που αποτρέπει την ελεγχόμενη συντριβή στο έδαφος, με αυτόματη εκτέλεση ελιγμού ανάκτησης σε ύψος ασφαλείας σε περίπτωση λάθος εκτίμησης ύψους ή απορποσανατολισμού του χειριστή.

Τέλος, το πρόγραμμα αναβάθμισης δίνει σε παλαιότερα F-16 την δυνατότητα  μεταφοράς όλων των πιστοποιημένων βλημάτων αέρος αέρος και όπλων προσβολής στόχων εδάφους, κυρίως όμως των προηγμένων πυρομαχικών JDAM και βλημάτων Stand Off JSOW, μετατρέποντας το F-16V σε μια ικανότατη πλατφόρμα αναχαίτισης και κρούσης, με επιδόσεις που προσεγγίζουν σε αρκετά σημεία αυτές του F-35 Lightning II!

Οπλικά συστήματα – ατρακτίδια σκόπευσης

Το ζήτημα πιστοποίησης και απόκτησης προηγμένων οπλικών συστημάτων και ατρακτιδίων σκόπευσης σε ικανούς αριθμούς στο στόλο των F-16 είναι ένα πρόβλημα που ταλανίζει την ΠΑ εδώ και πολλά χρόνια.
Ενδεικτικό είναι ότι ήδη από το 2009 που παραλάβαμε τα 30 μαχητικά F-16C/D Block 52+ Advanced (Peace Xenia IV), τόσο οι μικρές ποσότητες κατευθυνόμενων πυρομαχικών JDAM/JSOW, όσο και η περικοπή του σκέλους προμήθειας που αφορούσε 10 επιπλέον μαχητικά, αλλά και τα απαραίτητα ατρακτήδια σκόπευσης, προκάλεσαν σημαντικά κενά στην επιχειρησιακή αξιοποίηση τους.

Είναι δεδομένο φυσικά ότι οι ανάγκες της ΠΑ – ειδικά σε ότι αφορά τα ατρακτίδια σκόπευσης – είναι πολύ μεγάλες, γεγονός που δημιουργεί υστέρηση σε κρίσιμο φάσμα των αποστολών τακτικής κρούσης.
Επιπλέον το ίδιο πρόβλημα σε συνδυασμό με την πλήρη απουσία πρόβλεψης των 39 Block50 και των 56 Block 52+ που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία, να μεταφέρουν κατευθυνόμενες βόμβες JDAM, JSOW, επιβάλουν σημαντικές προσθήκες που θα πρέπει συνοδευτούν από τις απαραίτητες πιστοποιήσεις.

Αποτέλεσμα εικόνας για f35
Τέλος μια πτυχή που λίγοι έχουν αναλογιστεί μέχρι σήμερα είναι η ικανότητα συνεργασίας του F-16 με μαχητικά 5ης γενιάς και συγκεκριμένα με το Διακλαδικό Μαχητικό Κρούσης (JSF) F-35 Lightning II.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F-16 φαίνεται πλέον ως η μόνη ρεαλιστική μέθοδος ανάκτησης των ισορροπιών, με δεδομένη την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του στόλου των F-16 της THK και την πλήρη αδυναμία υλοποίησης προγράμματος Νέου Μαχητικού, ενώ από το 2020 είναι πιθανή η απόκτηση των πρώτων μαχητικών F-35 Lightning II που θα εξοπλίσουν την πρώτη Μοίρα, με εκτίμηση επίτευξης αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας,περίπου 2 χρόνια αργότερα, δηλαδή το 2022.

Τι θα απογίνουν τα F-16 Block 50

Η περίπτωση των Block 50 είναι αρκετά σαφής.Τα αεροσκάφη έχουν ακόμη αρκετές ώρες πτήσης, αν και υπηρετούν στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας εδώ και δυο δεκαετίες. Έχουν σηκώσει στις πλάτες τους αναρίθμητες αναχαιτίσεις, ενώ έχουν εκτελέσει και αρκετές αποστολές με τα LANTIRN, με ότι βέβαια σημαίνει αυτό για την δομική τους καταπόνηση.

Φυσικά, η Πολεμική Αεροπορία γνωρίζει ότι τα F-16C/D Block 50 έχουν ακόμη να προσφέρουν, κι αυτός είναι ο λόγος που υπάρχει πρόβλεψη τα αεροσκάφη να εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο Block50+Adv, με χρήση απαρτίων από τα αεροσκάφη Block 52+Adv που θα εκσυγχρονιστούν σε F-16V Block 72.

Ti θα γίνει με τα F-16C/D Block 30

Ας πάμε στα Block 30, αεροσκάφη που παραλήφθησαν την περίοδο 1989-1990, και φυσικά έχουν σηκώσει στις πλάτες τους τις αναχαιτίσεις τριών δεκαετιών. Τα αεροσκάφη έχουν πολλές ώρες πτήσης (εξαρτάται πάλι από το κάθε ένα ξεχωριστά), αλλά δεν έχουν εξαντλήσει αυτό που προβλέπει η εταιρεία, ενώ έχουν περάσει και πρόγραμμα Falcon Up στην ΕΑΒ, που πήγε τις ώρες πτήσης από τις 4.000 στις 8.000. Φυσικά παραμένουν ικανά αεροσκάφη, αλλά για να παραμείνουν σε υπηρεσία, απαιτούν εκτεταμμένο εκσυγχρονισμό, τόσο στα ηλεκτρονικά τους συστήματα όσο και δομικό.

Οι σκέψεις της ηγεσίας της ΠΑ είναι οι εξής: 12 αεροσκάφη έχουν διατεθεί προς πώληση, ενώ τα υπόλοιπα 20 θα συνεχίσουν να υπηρετούν σαν αεροσκάφη "προπαίδευσης" για τους νέους χειριστές, πριν αυτοί φτάσουν στις Μοίρες F-16V, F-16 Block 50+, Mirage 2000-5Mk2.
Τα Block 30 που θα πωληθούν, θα μπορούσαν ίσως να δωθούν και με μια «προίκα» με απάρτια από τα Block 52+, και να κλειστεί μια συμφωνία αναβάθμισης στην ΕΑΒ.
Παρά τους πολύ "στενούς" προϋπολογισμούς και τις πολύ υψηλές επιχειρησιακές απαιτήσεις η Πολεμική Αεροπορία κατάφερε και σχεδίασε ένα απολύτως λειτουργικό και υλοποιήσιμο πρόγραμμα, που της εξασφαλίζει σύγχρονα μαχητικά για τουλάχιστον άλλα 35-40 χρόνια!

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης