Μικρές καθημερινές συνήθειες πίσω από το τιμόνι μπορούν να προκαλέσουν βλάβες χιλιάδων ευρώ στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η σωστή χρήση και η πρόληψη είναι το κλειδί για μακροχρόνια αξιοπιστία.
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι από τα πιο πολύπλοκα και ακριβοπληρωμένα εξαρτήματα ενός αυτοκινήτου. Είτε πρόκειται για μηχανικό, είτε για αυτόματο, είτε για κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, η σωστή χρήση του επηρεάζει άμεσα τη διάρκεια ζωής του. Μικρά, καθημερινά λάθη μπορούν να φθείρουν κρίσιμα μέρη, όπως τα γρανάζια, τα «συγχρονιζέ» και τα ρουλεμάν, οδηγώντας σε βλάβες που συχνά κοστίζουν χιλιάδες ευρώ. Το πρώτο και πιο συχνό λάθος είναι το υπερβολικά γρήγορο «ανέβασμα» ή «κατέβασμα» ταχυτήτων. Τα μηχανικά κιβώτια βασίζονται στα συγχρονιζέ για να προσαρμόσουν τις ταχύτητες περιστροφής των γραναζιών. Όταν η αλλαγή γίνεται βιαστικά, τα συγχρονιζέ φθείρονται έντονα ή σπάνε, αφήνοντας μεταλλικά υπολείμματα στο λάδι, που με τη σειρά τους φθείρουν περαιτέρω τα υπόλοιπα εξαρτήματα. Από την άλλη, ένα προοδευτικά ελεγχόμενο ανέβασμα ή κατέβασμα, όχι μόνο παρατείνει τη ζωή των συγχρονιζέ, αλλά μειώνει και τον κίνδυνο λανθασμένης επιλογής σχέσης που μπορεί να βλάψει και τον κινητήρα. Δεύτερο λάθος είναι η επιλογή της όπισθεν ενώ το αυτοκίνητο κινείται. Στα περισσότερα μηχανικά κιβώτια, το γρανάζι της όπισθεν δεν είναι συγχρονισμένο, οπότε η σύμπλεξή του με κίνηση προκαλεί έντονη φθορά ή ακόμη και σπάσιμο. Ο κανόνας ισχύει και για τα αυτόματα: η αλλαγή από «D» σε «R» ή το αντίστροφο ενώ το αυτοκίνητο ρολάρει καταπονεί τις εσωτερικές συμπλέξεις και τα φρένα του κιβωτίου. Η ασφαλής πρακτική είναι η πλήρης ακινητοποίηση πριν από κάθε αλλαγή κατεύθυνσης (διαβάστε περισσότερα)
Σχόλια αναγνωστών