Γιατί η ΡΑΕ υπονομεύει τον στρατηγικό ρόλο της Ρεβυθούσας στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο

Γιατί η ΡΑΕ υπονομεύει τον στρατηγικό ρόλο της Ρεβυθούσας στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο
Το πρώτο της φορτίο LNG έφερε η Motor Oil, ενώ στις αρχές Ιουλίου καταφτάνει και το πρώτο φορτίο της ΔΕΗ



Σε διαγωνισμό για την μεταφορά του πρώτου φορτίου LNG για λογαριασμό της στη Ρεβυθούσα προχωράει η ΔΕΗ, κατά πάσα πιθανότητα μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα.

Ο διαγωνισμός θα αφορά στην προμήθεια ποσοτήτων LNG για διάστημα τριετίας και σύμφωνα με πληροφορίες θα συμμετάσχουν εταιρίες που έχουν προεπιλεγεί στη βάση προδιαγραφών που έθεσε η ΔΕΗ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται εγχώριοι ενεργειακοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στην αγορά του υγροποιημένου αερίου και μεγάλες ξένες πολυεθνικές, όπως η Shell, η ΒP, η Vitol κ.α.
Το πρώτο φορτίο LNG της ΔΕΗ έχει προγραμματιστεί να φτάσει στη Ρεβυθούσα στις 6 Ιουλίου.
Η ΔΕΗ, όπως και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποιεί την ευνοϊκή συγκυρία των χαμηλών τιμών LNG ως αποτέλεσμα της υπερπροσφοράς του καυσίμου, για την βελτίωση του καλαθιού καυσίμων που καταναλώνει στις μονάδες φυσικού αερίου και σήμερα προμηθεύεται κατά βάση από τη ΔΕΠΑ και σε μικρότερες ποσότητες από την Προμηθέας Gas (κοινοπραξία ομίλου Κοπελούζου και Gazprom).
Προχθές (20/5) εξάλλου στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας έφερε το πρώτο της φορτίο (μετά το διαζύγιο με την Μυτιληναίος και την έξοδό της από την εταιρία M+M) η Motor Oil.
Tη μερίδα του λέοντος της αγοράς LNG κατέχει μετά τη ΔΕΠΑ η εταιρία Μυτιληναίος, η οποία από την αρχή της χρονιάς έχει φέρει στη Ρεβυθούσα πέντε μεγάλα φορτία και έχει προγραμματίσει άλλα πέντε μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Το πρώτο της φορτίο LNG έφερε φέτος η Elpedison η οποία έχει προγραμματίσει και δεύτερο, όπως και ο Ήρων του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι περί τα τέλη Δεκεμβρίου πέρυσι στη Ρεβυθούσα έφτασε και το πρώτο αμερικανικό φορτίο LNG από τη Cheniere.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ αξιοποιώντας τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας και τις χαμηλές τιμές LNG εξήγαγε τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου στη γειτονική Βουλγαρία.

«Τρικλοποδιά» από τη ΡΑΕ

Την δυναμική αυτή του ανταγωνισμού και τον στρατηγικό ρόλο της Ρεβυθούσας για την ευρύτερη περιοχή απειλεί να ανακόψει η πρόταση της ΡΑΕ για τον νέο κανονισμό τιμολόγηση του δικτύου φυσικού αερίου.
Η ΡΑΕ στην πρόταση που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση επικαλείται την εναρμόνιση των χρεώσεων του ελληνικού δικτύου με τις αρχές διαφάνειας και κοστοστρέφειας που ισχύουν βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού, ωστόσο σύμφωνα με την άποψη που διατυπώνει ο ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαβούλευσης η προτεινόμενη εναρμόνιση οδηγεί στα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα.
Η πρόταση της ΡΑΕ, σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ οδηγεί σε σημαντικές αυξήσεις στο κόστος χρήσης του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διαχειριστή, με την προτεινόμενη μεθοδολογία τα δύο σημεία εισόδου Σιδηρόκαστρο και Κήποι, δηλαδή τα σημεία εισόδου του αερίου που διέρχεται στο σύστημα μέσω αγωγών, εναρμονίζονται και θα έχουν ίδιες τιμές (2,9 ευρώ/MWh για το βορά, 3,02 ευρώ/MWh για το νότο και 2,23 ευρώ/MWh για το Σιδηρόκαστρο), ενώ η Ρεβυθούσα θα έχει ακριβότερη χρέωση (3,17 ευρώ/MWh για το βορά, 3,3 ευρώ/MWh για το νότο και 2,5 ευρώ/MWh για το Σιδηρόκαστρο).
Δηλαδή η χρέωση της Ρεβυθούσας αυξάνεται από 25,2% έως 37,6% για τα δύο σημεία εξόδου και σε κάθε περίπτωση καθίσταται ακριβότερη από το αέριο που εισάγεται από τη Βουλγαρία και την Τουρκία.
Ο ΔΕΣΦΑ επισημαίνει τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και στην ασφάλεια εφοδιασμού στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά και στους καταναλωτές φυσικού αερίου.

πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS