WSJ: Η βιομηχανία ελαιόλαδου αποκαλύπτει τα κακώς κείμενα της ελληνικής οικονομίας

WSJ: Η βιομηχανία ελαιόλαδου αποκαλύπτει τα κακώς κείμενα της ελληνικής οικονομίας
Η Ελλάδα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός ελαιόλαδου παγκοσμίως, αλλά χάνει 250 εκατ. ευρώ εσόδων ετησίως
Εκτενές δημοσίευμα για την ελληνική παραγωγή ελαιόλαδου φιλοξενεί η Wall Street Journal, στο οποίο τονίζεται ότι αν και η Ελλάδα διαθέτει τεράστιες δυνατότητες σε αυτόν τον τομέα, με την παραγωγή της να είναι εξαιρετικής ποιότητας, μάλλον τελικά χάνει τεράστιο αριθμό εσόδων.
Βασική αιτία το γεγονός ότι το ελληνικό ελαιόλαδο – γνωστό ως «πράσινος χρυσός» - στις περισσότερες των περιπτώσεων εξάγεται χύμα και συνήθως «ανακατεύεται» με άλλα και πουλιέται ως… ιταλικό.



Στην πραγματικότητα ο ελαιουργικός κλάδος θα έπρεπε να είναι ο πιο επιτυχημένος από πλευράς εξαγωγών, αλλά αυτό για το οποίο ξεχωρίζει είναι γιατί η ελληνική οικονομία δεν μοιάζει ικανή να αλλάξει, ακόμη και μετά από τόσα χρόνια προσπαθειών, σημειώνεται στο δημοσίευμα.
Η Ελλάδα θεωρητικά διαθέτει τεράστια πλεονεκτήματα, μεταξύ των οποίων το γεγονός ότι το εργατικό κόσμος έχει υποχωρήσει 22% σε σύγκριση με το 2010 και διαθέτει άριστο κλίμα για ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής.
Οι Έλληνες εξαγωγείς υποστηρίζουν ότι η κρίση έφερε περισσότερα προβλήματα.



Οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις σχεδόν μηδενίστηκαν, ενώ το χρόνιο εμπόδιο της γραφειοκρατίας εξακολουθεί να πλήττει τις προσπάθειες τους.
Σύμφωνα με τη Eurostat, η Ελλάδα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός ελαιόλαδου παγκοσμίως, αλλά μόλις το 4% είναι τυποποιημένο και πουλιέται ως ελληνικό (στοιχεία του 2015, Τράπεζα της Ελλάδος).
Οι παραγωγοί είτε δεν θέλουν, είτε δεν μπορούν να επενδύσουν στην τυποποίηση του προϊόντος τους, με την Ελλάδα να πουλά μόλις 27% του ελαιόλαδού της με «χώρα προέλευσης», ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά για τις Ισπανία και Ιταλία φθάνουν στο 50% και το 80% αντίστοιχα.
«Η Ελλάδα δεν έχει επενδύσει ώστε να δημιουργήσει ένα brand name, όπως το έχουν πράξει Ιταλίας και Ισπανία», τονίζει η Χρ. Σακελλαρίδη, επικεφαλής του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων και προσθέτει «έτσι είναι δύσκολο να τους ανταγωνιστούμε».



Με το να εξάγει χύμα το ελαιόλαδό της, η Ελλάδα υπολογίζεται ότι χάνει περί των 250 εκατ. ευρώ από έσοδα σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την ΤτΕ.
Οι περισσότεροι ελαιώνες και ελαιοτριβεία είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και έχουν το πολύ 10 εργαζόμενους, τονίζουν οι αντίστοιχες ενώσεις.
Το μικρό τους μέγεθος τις καθιστά αδύναμες οικονομικά αλλά και σε επίπεδο διαχείρισης.
Αυτοί, όμως, που τόλμησαν να επενδύσουν, είδαν πολύ καλές αποδόσεις, σημειώνει η εφημερίδα.
Παράδειγμα ο Γιώργος Σκαρπαλέζος, ο οποίος αναβάθμισε τον μηχανολογικό εξοπλισμό του ελαιοτριβείου του.
Σήμερα παράγει έξτρα παρθένο ελαιόλαδο το οποίο εξάγει ακόμη και σε μέρη όπως τα Harrods.
Κερδίζει τέσσερα ευρώ το λίτρο, ενώ το αντίστοιχο κέρδος για χύμα λάδι θα ήταν μεταξύ 10 και 20 σεντς του ευρώ.



www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS