Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Καραβίας (Eurobank): Η διαχείριση των NPLs αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για τις τράπεζες

Καραβίας (Eurobank): Η διαχείριση των NPLs αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για τις τράπεζες
Στρατηγικής σημασίας για το επιχειρηματικό μοντέλο της Eurobank ο τουριστικός κλάδος, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της τράπεζας 
Την εκτίμηση ότι η διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για τις ελληνικές τράπεζες, αλλά ταυτόχρονα και μια σημαντική ευκαιρία για την αναδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού της χώρας διατύπωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, κ. Φωκίων Καραβίας, στην τοποθέτησή του στο 1ο Συνέδριο Ελληνικού Τουρισμού Eurobank.
Παράλληλα, ο κ. Καραβίας εκτίμησε ότι η πρόσφατη συμφωνία στο Eurogroup και η ολοκλήρωση της αξιολόγησης αίρει μια σοβαρή αβεβαιότητα και δικαιολογεί θετικές προσδοκίες για την τόσο αναγκαία σταθερότητα στη χώρα, προσθέτοντας πως η πιστή εφαρμογή των συμφωνηθέντων τους επόμενους μήνες θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των αγορών και των διεθνών επενδυτών.
Αν συνδυαστεί με ουσιαστικά βήματα προς τη σταδιακή άρση των capital controls, επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και μια δέσμη πρωτοβουλιών φιλικών προς τις επενδύσεις, η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες και παρέχει τις ευκαιρίες για να προσελκύσει σημαντικά ξένα κεφάλαια, που τα έχει ανάγκη, και να επιστρέψει σε τροχιά διατηρήσιμης ανάπτυξης, υποστήριξε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank.
Ως προς το ζήτημα του τουρισμού, ο κ. Καραβίας προσδιόρισε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ως τους εξής: το προσφυγικό που έχει επηρεάσει σημαντικά συγκεκριμένους προορισμούς, τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα στην Ευρώπη ή ο κίνδυνος Brexit που επιτείνουν ένα κλίμα ανασφάλειας και φόβου, νέες σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις, τη διατήρηση του καθεστώτος των capital controls, κλπ.
Ο ίδιος ανέφερε ότι με βάση τη μελέτη της Eurobank «η δημοσιονομική σταθερότητα και οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν αναγκαίες αλλά όχι ικανές συνθήκες για την βελτίωση των προοπτικών του τουριστικού τομέα», ενώ υποστήριξε πως «χρειάζεται να δημιουργήσουμε τώρα προϋποθέσεις μακροπρόθεσμης ανθεκτικότητας στον ανταγωνισμό, κάνοντας επενδύσεις, βελτιώνοντας το προϊόν και το brand name μας, εξυγιαίνοντας τους ισολογισμούς των τουριστικών επιχειρήσεων».
Σύμφωνα με τον κ. Καραβία ο τουριστικός κλάδος είναι στρατηγικής σημασίας στο επιχειρηματικό μοντέλο της Eurobank και για αυτό η στρατηγική της τράπεζας θα συνεχίσει να κινείται στους ακόλουθους βασικούς άξονες:
• Αναδιαρθρώσεις δανειακών συμβάσεων προβληματικών αλλά αναστρέψιμων τουριστικών επιχειρήσεων
• Χρηματοδότηση νέων βιώσιμων projects που αφορούν επενδύσεις σε υφιστάμενες ή νέες μονάδες.
• Συνεχή, υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση όλων των αναγκών των πελατών της Τράπεζας, καθώς και παροχή συμβoυλευτικών και τραπεζικών υπηρεσιών.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Φ. Καραβία:

«Αγαπητοί μας προσκεκλημένοι,
Σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση της Eurobank και είσαστε μαζί μας στο 1ο συνέδριο για τον ελληνικό τουρισμό, που συνδιοργανώνουμε με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.
Δεν αποτελεί έκπληξη που η Eurobank και ο ΣΕΤΕ είναι μαζί σε αυτή την πρωτοβουλία. Με τους επιχειρηματίες του ελληνικού τουρισμού και με το θεσμικό τους φορέα δεν είμαστε απλώς συνεργάτες. Είμαστε στρατηγικοί εταίροι. Έχουμε πίσω μας πολλά χρόνια αλληλοϋποστήριξης και κοινών δράσεων. Συμφωνούμε κατεξοχήν σε μια βασική αντίληψη: ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι οι άνθρωποί του, στους οποίους ως τράπεζα δίνουμε προτεραιότητα.
Για να αναπτύξουν, όμως, οι άνθρωποι και οι κλάδοι το δημιουργικό δυναμικό τους χρειάζονται το κατάλληλο οικονομικό περιβάλλον. Πιστεύω πως η πρόσφατη συμφωνία στο Eurogroup και η ολοκλήρωση της αξιολόγησης, παρά τις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί για το μίγμα της οικονομικής πολιτικής, αίρει μια σοβαρή αβεβαιότητα και δικαιολογεί θετικές προσδοκίες για την τόσο αναγκαία σταθερότητα στη χώρα. Η πιστή εφαρμογή των συμφωνηθέντων τους επόμενους μήνες θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των αγορών και των διεθνών επενδυτών. Αν συνδυαστεί με ουσιαστικά βήματα προς τη σταδιακή άρση των capital controls, επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και μια δέσμη πρωτοβουλιών φιλικών προς τις επενδύσεις, η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες και παρέχει τις ευκαιρίες για να προσελκύσει σημαντικά ξένα κεφάλαια, που τα έχει ανάγκη, και να επιστρέψει σε τροχιά διατηρήσιμης ανάπτυξης.
Η συγκυρία είναι, λοιπόν, η πιο κατάλληλη για να μιλήσουμε με ειλικρίνεια, τόλμη και αποφασιστικότητα για τις προοπτικές αυτού του κλάδου που στήριξε όσο κανείς άλλος την ελληνική οικονομία στα χρόνια της κρίσης.
Είναι βέβαιον, ότι το 2016, ο τουρισμός αντιμετωπίζει τις δικές του προκλήσεις: το προσφυγικό που έχει επηρεάσει σημαντικά συγκεκριμένους προορισμούς, τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα στην Ευρώπη ή ο κίνδυνος Brexit που επιτείνουν ένα κλίμα ανασφάλειας και φόβου, νέες σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις, τη διατήρηση του καθεστώτος των capital controls, κλπ. Τις προκλήσεις αυτές θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε σήμερα.
Στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αφήνουμε πίσω τη διαχείριση συνεχών κρίσεων και μπορούμε να στραφούμε στο κύριο αντικείμενό μας, τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Θα ήθελα επομένως να επισημάνω ορισμένα στρατηγικά ζητήματα για την προοπτική της κοινής πορείας του τραπεζικού και του τουριστικού τομέα.
Πρώτον, αντίθετα με όσα συχνά λέγονται, σε όλη τη διάρκεια της κρίσης, ακόμη και στις ακραίες συνθήκες έλλειψης ρευστότητας, ποτέ δεν σταματήσαμε τις χρηματοδοτήσεις υγιών επιχειρηματικών σχεδίων, με γερό business plan, σοβαρούς επιχειρηματίες και καλές προοπτικές. Τα καλά projects πάντοτε έβρισκαν χρηματοδότηση, με όρους βέβαια λιγότερο ελκυστικούς από ό,τι σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου, λόγω των ιδιαιτεροτήτων της οικονομίας, αλλά χρηματοδότηση υπήρξε. Αυτό ισχύει κατά μείζονα λόγο από εδώ και πέρα.
Συγχρόνως, η κρίση αφήνει πίσω της ένα ογκώδες απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, συνολικού ύψους πάνω από 100 δις ευρώ. Η διαχείρισή τους είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τις τράπεζες, αλλά όχι μόνον για αυτές. Εκτός αυτού, όμως, η διαχείριση των NPLs είναι και μια σημαντική ευκαιρία για την αναδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού της χώρας, ώστε να γίνει πιο δυναμικός, πιο ανταγωνιστικός στις ανοιχτές διεθνείς αγορές. Η Ελλάδα χρειάζεται μαζική εισροή κεφαλαίων, που προφανώς, με τα δεδομένα που γνωρίζουμε, δεν μπορεί παρά να είναι ιδιωτικά κεφάλαια που θα προέλθουν κυρίως από το εξωτερικό. Χρειάζεται, επίσης, αναδιάρθρωση επιχειρήσεων και κλάδων σε μεγάλη κλίμακα, με αιχμή τη συνένωση δυνάμεων, την αύξηση του μέσου μεγέθους της ελληνικής επιχείρησης. Μεγαλύτερες επιχειρήσεις σημαίνουν οικονομίες κλίμακας, αλλά και δυνατότητα να προσελκύσουν κεφάλαια καλύτερης ποιότητας και να αναπτύξουν δραστηριότητες (έρευνας, ανάπτυξης, μάρκετινγκ, διείσδυσης στις διεθνείς αλυσίδες πωλήσεων προϊόντων και υπηρεσιών) που δεν είναι δυνατές για μικρότερες επιχειρήσεις, με πιο αδύναμους ισολογισμούς και με ασθενή χρηματοοικονομική διάρθρωση.
Στο πεδίο αυτό, οι τράπεζες μπορούν να είναι ο καταλύτης. Η Eurobank έκανε ένα βήμα μπροστά σε αυτή την κατεύθυνση που, παρά τις δυσκολίες, είναι μονόδρομος ως συνολική αντίληψη και τάση. Ανακοινώσαμε πριν από λίγες μέρες μια συμφωνία με ένα κορυφαίο ξένο εταίρο, το fund KKR, την EBRD και σε συνεργασία με την Alpha Bank. Η πολυμερής αυτή συνεργασία εξασφαλίζει κεφάλαια, αλλά επίσης μοναδική διεθνή τεχνογνωσία και εξειδικευμένη εμπειρία στην αναδιάρθρωση επιχειρήσεων.
Αν αυτό ισχύει συνολικά για την ελληνική επιχειρηματικότητα, ασφαλώς ισχύει κατά μείζονα λόγο για ένα κλάδο που συνεισφέρει, άμεσα ή έμμεσα, το 18,5% του ΑΕΠ και ένα αντίστοιχο ποσοστό των θέσεων εργασίας στη χώρα. Κάποιες αποφάσεις θα χρειαστούν τόλμη και αποφασιστικότητα, και θα έχουν κόστος και για τους επιχειρηματίες αλλά και για τις τράπεζες. Κάθε εναλλακτική όμως είναι πολύ χειρότερη - ακόμη και η απλή καθυστέρηση των αποφάσεων.
Τα δεδομένα και οι προκλήσεις καταγράφονται σε μια εντυπωσιακή, νομίζω, μελέτη που εκπόνησε ειδικά για αυτό το συνέδριο το τμήμα οικονομικών αναλύσεων της Eurobank, με επικεφαλής τον δρα Πλάτωνα Μονοκρούσσο. Δεν θέλω να προκαταλάβω την παρουσίασή της, αλλά η μελέτη συμπεραίνει ότι η δημοσιονομική σταθερότητα και οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν αναγκαίες αλλά όχι ικανές συνθήκες για την βελτίωση των προοπτικών του τουριστικού τομέα. Εναπόκειται στους φορείς του κλάδου η δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα βελτιώσουν περαιτέρω τις παρεχόμενες υπηρεσίες μεσοπρόθεσμα. Σημειώνει επίσης ότι οι αυξημένες τουριστικές ροές των τελευταίων ετών μπορούν να αποδοθούν και στις γεωπολιτικές αναταράξεις στην ευρύτερη περιοχή. Αργά ή γρήγορα όμως ο ανταγωνισμός θα ενταθεί εκ νέου. Χρειάζεται να δημιουργήσουμε τώρα προϋποθέσεις μακροπρόθεσμης ανθεκτικότητας στον ανταγωνισμό, κάνοντας επενδύσεις, βελτιώνοντας το προϊόν και το brand name μας, εξυγιαίνοντας τους ισολογισμούς των τουριστικών επιχειρήσεων.
Πριν από λίγες μέρες, είχα την ευκαιρία να απευθυνθώ σε αρκετούς από εσάς στο ετήσιο συνέδριο του ΣΕΤΕ. Ξέρετε λοιπόν ότι για τη Eurobank, ο τουριστικός κλάδος είναι στρατηγικής σημασίας στο επιχειρηματικό μας μοντέλο.
Η στρατηγική μας θα συνεχίσει να κινείται στους ακόλουθους βασικούς άξονες:
• Αναδιαρθρώσεις δανειακών συμβάσεων προβληματικών αλλά αναστρέψιμων τουριστικών επιχειρήσεων
• Χρηματοδότηση νέων βιώσιμων projects που αφορούν επενδύσεις σε υφιστάμενες ή νέες μονάδες.
• Συνεχή, υψηλής ποιότητας εξυπηρέτηση όλων των αναγκών των πελατών της Τράπεζας, καθώς και παροχή συμβoυλευτικών και τραπεζικών υπηρεσιών.
Ο ελληνικός τουρισμός, όμως, δεν είναι μόνον οι μεγαλύτεροι και οι πιο ορατοί επιχειρηματικά συντελεστές του. Είναι εξίσου οι χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βάζουν τη δική τους ψηφίδα σε αυτό το μεγάλο μωσαϊκό της τουριστικής Ελλάδας. Και οι μικρότερες επιχειρήσεις βρίσκονται διαρκώς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας. Για έκτη συνεχή χρονιά προσφέρουμε μια δέσμη υπηρεσιών και λύσεων για τη διαχείριση της καθημερινής λειτουργίας τους, προσφέρουμε χρηματοδότηση και ειδικά σχεδιασμένα πακέτα υπηρεσιών που πιστεύω αποτελούν μέτρο σύγκρισης για τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να επαναλάβω ότι καθώς οι επιχειρηματικές ευκαιρίες στην αποδρομή της κρίσης, που πιστεύω πως ήδη άρχισε, θα γίνονται πιο ορατές, όλοι εσείς οι επιχειρηματίες του τουρισμού ξέρετε πως στη Eurobank και στους ανθρώπους της θα βρείτε τη γνώση, την εμπειρία, την κατανόηση των δεδομένων, των προκλήσεων και των ευκαιριών, το συνεργάτη που θέλετε και τιμάτε με την εμπιστοσύνη σας».

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης