Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Συνεχίζει να ποντάρει στην πώληση του ΟΠΑΠ το ΤΑΙΠΕΔ - Σταυρίδης: Οι αποκρατικοποιήσεις θα ολοκληρωθούν με επιτυχία - Έντονο κινεζικό ενδιαφέρον - Το πρόγραμμα δεν θα εκτροχιαστεί

tags :
Συνεχίζει να ποντάρει στην πώληση του ΟΠΑΠ το ΤΑΙΠΕΔ - Σταυρίδης: Οι αποκρατικοποιήσεις θα ολοκληρωθούν με επιτυχία - Έντονο κινεζικό ενδιαφέρον  -  Το πρόγραμμα δεν θα εκτροχιαστεί
Συνεχίζει να ποντάρει στην πώληση του ΟΠΑΠ το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, με τον πρόεδρο, Στέλιο Σταυρίδη, να υπογραμμίζει τα οφέλη που θα προκύψουν στην οικονομία και την αγορά εργασίας. "Η πώληση του 33% του ΟΠΑΠ, η εκμετάλλευση των Κρατικών Λαχείων - Ξυστό, η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ και η αποκρατικοποίηση των μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, θα ολοκληρωθούν με επιτυχία", τονίζει ο ίδιος.
Μιλώντας στο "Εθνος της Κυριακής" κάνει λόγο για ενδιαφέρον από την πλευρά των Κινέζων και αναλύει τη στρατηγική του Ταμείου για το πώς η Ελλάδα θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη από τις επενδύσεις αυτές. "Οι Κινέζοι θέλουν να ενισχύσουν τη θέση τους στην Ελλάδα. Θέλουν να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους και εμείς θέλουμε τους Κινέζους (ή άλλους ενδιαφερόμενους) να αναπτύξουν μαζί με τις δραστηριότητές τους και όλο το υπόλοιπο λιμάνι. Τι είναι το υπόλοιπο λιμάνι; Κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευαστική βάση και ακτοπλοΐα", τονίζει ο ίδιος.

Ακολουθεί η συνέντευξη:

Στη συνάντηση με την τρόικα θέσατε νέο χρονοδιάγραμμα για τις αποκρατικοποιήσεις που ήταν να γίνουν μέσα στο 2013;

Με την τρόικα υπήρξε ένα πάρα πολύ θετικό κλίμα συνεργασίας. Μην ξεχνάμε ότι στόχος της είναι να μπορέσει να προωθηθεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ώστε να εισπράξουμε χρήματα και να μειωθεί και το δημόσιο χρέος. Από την άλλη πλευρά όμως, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων σημαίνει επενδύσεις, δημιουργία θέσεων εργασίας και, τελικά, δημιουργία πλούτου, που ευνοεί τη δική μας κοινωνία. Κυρίως μέσα από την ανάπτυξη των ιδιωτικοποιούμενων περιουσιακών στοιχείων που σήμερα είναι εν πολλοίς αναξιοποίητα. Ετσι καθ' όλη τη διάρκεια των επομένων ετών θα αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία. Αρα εμείς σαν Ελληνες, θα επωφεληθούμε από τις ιδιωτικοποιήσεις. Με την τρόικα δεν βάλαμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Στις επόμενες εβδομάδες θα καθορίσουμε τι μπορεί να τρέξει πιο γρήγορα, π.χ. ο ΟΛΠ και οι Σιδηρόδρομοι.

Ο στόχος για τα 2,6 δισ. ευρώ το 2013 θα επιτευχθεί ή θα δοθεί παράταση;
Να το δούμε συνολικά. Ο στόχος είναι 2,6 δισ. ευρώ για φέτος και 1,9 δισ. ευρώ για το 2014, άρα 4,5 δισ. ευρώ στη διετία. Εγώ πιστεύω ότι το πρόγραμμα δεν θα εκτροχιαστεί. Εκτιμώ ότι και η τρόικα θα το «δει» σε βάθος διετίας γιατί η κοινωνία δεν αντέχει άλλα μέτρα. Πρέπει να γίνουν ιδιωτικοποιήσεις που θα φέρουν επενδύσεις, ώστε να ανασάνει ο κόσμος. Και καλούμαστε εμείς να το αποδείξουμε στην τρόικα. Οταν εμείς είμαστε αξιόπιστοι, η τρόικα μας εμπιστεύεται.

Πώς μέσα σε δύο εβδομάδες τινάχτηκε το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων στον «αέρα»;
Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων βρίσκεται σήμερα σε μια πολύ πιο θετική τροχιά από ό,τι βρισκόταν πριν από δύο εβδομάδες που είχαμε την ψυχρολουσία της αποχής των Ρώσων. Η μεγάλη επιτυχία είναι ότι συμμετείχαν οι Αζέροι στον διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ και τελικά έδωσαν και μια πολύ καλή προσφορά για την οποία είμαστε στη διαδικασία οριστικοποίησης. Με τους Αζέρους στην ελληνική αγορά, οι κανόνες στο Φυσικό Αέριο αλλάζουν, διότι εκεί που είχαμε μόνο τους Ρώσους, στο μέλλον θα έχουμε και τους Αζέρους. Πάντα λέγαμε ότι το ιδανικό σενάριο είναι οι Ρώσοι στη ΔΕΠΑ και οι Αζέροι στον ΔΕΣΦΑ. Αρα, τώρα δημιουργείται ένα πολύ διαφορετικό και πιο ευνοϊκό περιβάλλον.

Ομως, ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ κατέστη άγονος. Πότε θα ξαναβγείτε στην αγορά για την πώλησή της;
Πρέπει να δούμε πώς αντιδρά η αγορά και όταν θα ξαναβγούμε για την πώληση της ΔΕΠΑ θα πρέπει να έχουμε εξασφαλίσει ότι θα υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον. Υπενθυμίζω ότι όταν ξεκίνησε η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, είχαν έρθει πάρα πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες τελικά αποχώρησαν. Το φυσικό αέριο το πληρώνουμε στην Ελλάδα ακριβότερα από ό,τι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και αυτό λειτουργεί σε βάρος της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας μας και σε βάρος των πληττόμενων νοικοκυριών. Αρα η συμμετοχή των Αζέρων στα δίκτυα στην Ελλάδα δημιουργεί ένα πάρα πολύ ευνοϊκό περιβάλλον. Συνεπώς τίποτε δεν έχει τιναχτεί στον «αέρα».
Με την Gazprom για τη ΔΕΠΑ θα περιμέναμε μακρά περίοδο εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και Ενέργειας, άρα και για την είσπραξη του ποσού περίπου 9-12 μήνες. Είναι πάρα πολύ πιθανό με την ευνοϊκότερη μεταβολή του οικονομικού περιβάλλοντος να τρέξουμε ξανά τη ΔΕΠΑ, ύστερα από αρκετούς μήνες, αλλά η είσπραξη του τιμήματος να είναι πιο σύντομη, αφού οι εγκρίσεις θα είναι πιο ταχείες. Εχουμε μείνει πίσω, αλλά πρέπει να δούμε αν θα υπάρξει και ενδιαφέρον από την αγορά. Εκείνο που έχει σημασία είναι τι επιπτώσεις έχουν όλα αυτά στην ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας και στα ελληνικά νοικοκυριά. Και όχι αν εμείς θα πάρουμε κάποια εκατομμύρια παραπάνω από την πώληση των μετοχών της ΔΕΠΑ.

Τι χρονοδιάγραμμα έχετε θέσει;

Πρέπει να αφήσουμε έναν-δύο μήνες να αποκρυσταλλωθεί η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.

Θα αλλάζατε τους όρους του διαγωνισμού;
Τα πάντα είναι υπό συζήτηση. Και αυτό επιβάλλει η εμπειρία του παρελθόντος. Με βάση τις δυνατότητες που θα προκύψουν, οφείλουμε να αλλάξουμε κάποια πράγματα, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο.

Η επιλογή της Socar για τον ΔΕΣΦΑ σάς ωθεί σε επιλογές εταιρειών από τη Δύση για τη ΔΕΠΑ;

Η επιλογή της Socar είναι σαφές ότι ευνοεί τα εθνικά μας συμφέροντα. Τη «βλέπει» θετικά η Ευρωπαϊκή Ενωση, οι ΗΠΑ και το Αζερμπαϊτζάν. Ελπίζουμε αυτό να δημιουργήσει επενδυτικό ενδιαφέρον. Εάν η Ελλάδα πείσει ότι έχει προοπτικές, τότε θα πρέπει να έρθουν ξανά οι ευρωπαϊκές εταιρείες και να δείξουν ενδιαφέρον για τη χώρα μας. Και επειδή πιστεύω ότι οι Ευρωπαίοι μάς στήριξαν στο κομμάτι το δημοσιονομικό, τώρα θα πρέπει να μας στηρίξουν και στο επιχειρηματικό με άμεσες ξένες επενδύσεις.

Η πώληση του 33% του ΟΠΑΠ και η παραχώρηση 12 ετών για την εκμετάλλευση των Κρατικών Λαχείων κινδυνεύουν;

Δυστυχώς, χάσαμε πάρα πολύ χρόνο, αλλά το αποτέλεσμα θα έρθει. Επιβάλλεται να έχουμε σταθερότητα και συνέπεια στις κινήσεις μας. Πάντως, η ανακοίνωση της Παρασκευής από την Emma Delta ήταν θετική και ικανοποιητική, καθώς τονίζεται ότι η κοινοπραξία επιβεβαιώνει πως παραμένει πλήρως δεσμευμένη στη συμφωνία να αγοράσει τον ΟΠΑΠ. Το ΤΑΙΠΕΔ είναι ο βασικός μέτοχος της ΟΠΑΠ ΑΕ. Δική μας ευθύνη είναι να δούμε αν το μάνατζμεντ της ΟΠΑΠ είναι αποτελεσματικό και αν δεν είναι, να ζητήσουμε εναλλακτικές λύσεις.

Θα ζητήσετε αλλαγή διοίκησης στο τέλος Ιουλίου, που λήγει η εγγυητική για τα Κρατικά Λαχεία;

Θα έλεγα πολύ πιο πριν. Δεν υπάρχει κανένας νομικός ή άλλος τρόπος που να μπορεί να ακυρώσει ή να μεταθέσει την υπογραφή της Σύμβασης για τα Κρατικά Λαχεία. Εάν δεν υπογραφεί η Σύμβαση, η Ελλάδα θα δεχτεί πλήγμα στην αξιοπιστία της και κινδυνεύει η ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ. Διότι κάποιοι θα βγουν και θα πουν ότι προκηρύξαμε έναν διαγωνισμό για τον ΟΠΑΠ ο οποίος περιείχε τα Κρατικά Λαχεία, άρα εφόσον δεν υπάρξουν τα Κρατικά Λαχεία, οι συνθήκες θα έχουν μεταβληθεί και θα ζητηθεί επανάληψη του διαγωνισμού. Συνεπώς, με το που θα ακυρωθούν τα Κρατικά Λαχεία, καταρρέει η όλη ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ. Το διοικητικό συμβούλιο είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένο και αταλάντευτο σε αυτήν τη θέση. Και λέμε ότι δεν υπήρχε πιθανότητα εμείς σαν ΤΑΙΠΕΔ να ολιγωρούσαμε. Εξάλλου τα δεδομένα ήταν γνωστά σε όλους τους διαγωνιζόμενους. Τόσο το ΔΣ της ΟΠΑΠ όσο και η γενική συνέλευση των μετόχων έχουν εγκρίνει όλες τις αποφάσεις, και για τα Κρατικά Λαχεία και για τον τεχνολογικό πάροχο (Intralot).

Για τον ΟΛΠ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπάρχει πράγματι έντονο ενδιαφέρον;

Η Ελλάδα έχει μοναδική γεωγραφική θέση όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευμάτων. Από την Ευρώπη προς την Ασία και από την Ασία προς την Ευρώπη. Ο Πειραιάς θα έπρεπε εδώ και χρόνια να ήταν μεγαλύτερο λιμάνι από το Αμβούργο. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αναπτύξουμε τα λιμάνια της χώρας και ταυτόχρονα και τους σιδηρόδρομους κυρίως για τα εμπορεύματα.
Γι' αυτό, το μεγάλο στοίχημα για τη χώρα είναι η αποκρατικοποίηση των Λιμένων Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Και να γίνουν δύο μεγάλα λιμάνια που το ένα θα ανταγωνίζεται το άλλο. Της Θεσσαλονίκης πρέπει να γίνει το διαμετακομιστικό κέντρο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αλλά και των Βαλκανίων. Υπολογίζεται ότι κάθε «βαποριά» με κοντέινερ που καταλήγουν στην Κεντρική Ευρώπη μέσω του Πειραιά, αντί π.χ. Αμβούργου, υπάρχει εξοικονόμηση 1,5 εκατ. δολαρίων! Ενα μέρος του πλούτου θα πρέπει να μείνει στην Ελλάδα. Πέρα από φόρους και θέσεις εργασίας, θα πρέπει τα λιμάνια μας να εξυπηρετούν καλύτερα και με χαμηλότερο κόστος την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα. Πρέπει, τελικά, να αναβιώσουμε οπωσδήποτε τη ναυπηγοεπισκευαστική βάση.
Υπάρχει επιχειρηματικό σχέδιο. Η COSCO ήταν ένα «στοίχημα» για την Ελλάδα. Και το «στοίχημα» πέτυχε και για τους δύο. Οι Κινέζοι θέλουν να ενισχύσουν τη θέση τους στην Ελλάδα. Θέλουν να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους και εμείς θέλουμε τους Κινέζους (ή άλλους ενδιαφερόμενους) να αναπτύξουν μαζί με τις δραστηριότητές τους και όλο το υπόλοιπο λιμάνι. Τι είναι το υπόλοιπο λιμάνι; Κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευαστική βάση και ακτοπλοΐα.

Οι Κινέζοι έχουν έντονο ενδιαφέρον για την αγορά όλου του ΟΛΠ;
Οι Κινέζοι λένε ότι το θέλουν, αλλά θέλουν μια συμφέρουσα συμφωνία, όπως και εμείς.

Εχει εκδηλώσει κάποιος από τους επενδυτές ενδιαφέρον ταυτόχρονα για ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ;

Οι δύο διαγωνισμοί θα «τρέξουν» παράλληλα, αλλά όχι ως ένας ενιαίος. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε κάποιος να ενδιαφερθεί και για το ένα και για το άλλο. Αλλά δεν σημαίνει τίποτε αυτό.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης