Τελευταία Νέα
Διεθνή

Οι 2 φορές που ο Buffett έχασε την περιουσία του… μήνυμα προς τον Elon Musk

Οι 2 φορές που ο Buffett έχασε την περιουσία του… μήνυμα προς τον Elon Musk

Πολλοί συγκρίνουν την εφεύρεση των αεροπλάνων, με τα ηλεκτρικά οχήματα, των οποίων ο εφευρέτης δεν είναι ο Orville Wright, αλλά ο Elon Musk

Η περιουσία του διάσημου επενδυτή Warren Buffett ξεπέρασε τα 100 δισ. δολάρια σε καθαρή αξία στις 10 Μαρτίου, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index, αλλά το ιστορικό επενδύσεών του δεν είναι τέλειο.

Ένα από τα διάσημα μυστικά του είναι ότι όταν επενδύσει στην αεροπορική βιομηχανία χάνει χρήματα.
Μάλιστα, δύο φορές του κόστισε ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας του, το 1980 και το 2020.

«Ας πυροβολούσε κάποιος τους Wright Brothers…»

Είναι αλήθεια ότι εάν τα αεροπλάνα δεν είχαν εφευρεθεί ποτέ, ο Buffett δεν θα είχε χάσει χρήματα σε μετοχές αεροπορικών εταιρειών τη δεκαετία του 1980 και πάλι στην ύφεση του 2020, αφού είχε επιστρέψει σε έναν τομέα που είχε ορκιστεί να αποφύγει.
Από την άλλη πλευρά, ο κόσμος δεν θα είχε το προνόμιο της γρήγορης μετακίνησης…

Η περίπτωση του Musk

Γιατί να το αναφέρουν τώρα όμως οι Αμερικανοί αναλυτές;
Επειδή πολλοί συγκρίνουν την εφεύρεση των αεροπλάνων, με τα ηλεκτρικά οχήματα, των οποίων ο εφευρέτης δεν είναι ο Orville Wright, αλλά ο Elon Musk.
Όπως προειδοποιεί μερίδα των αναλυτών «στην αυτοκινητοβιομηχανία υψηλής ανταγωνιστικότητας και έντασης κεφαλαίου, οι αποτιμήσεις των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων τον Ιανουάριο του 2021 απλά δεν είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα".
Το Bloomberg συνόψισε αυτές τις προειδοποιήσεις στις 10 Μαρτίου.

Τι θα γίνει ο κόσμος χωρίς… ηλεκτρικά οχήματα;

Μπορεί οι μετριοπαθείς επενδυτές να έχουν δίκιο, καθώς μπορεί να εξοικονομήσουν χρήματα αποφεύγοντας τις επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα.
Αλλά ο κόσμος θα ήταν φτωχότερος χωρίς αυτά.
Τα χρήματα που συγκεντρώνουν οι κατασκευαστές EV στις αρχικές και δευτερεύουσες προσφορές οδηγούνται στην έρευνα και την ανάπτυξη, αλλά και στην κατασκευή.
Η διάθεση χρημάτων οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα σε σύντομο χρονικό διάστημα να γίνουν προϊόντα μαζικής αγοράς που θα είναι όχι μόνο πιο πράσινα από τα οχήματα εσωτερικής καύσης, αλλά και φθηνότερα και πιο αξιόπιστα.

Δεν είναι μόνο η Tesla

Το γεγονός ότι οι μετοχές της Tesla έχουν γίνει πιο ακριβές οδηγεί τους επενδυτές να βάλουν χρήματα σε μικρότερους συμμετέχοντες όπως οι NIO, BYD, XPeng, Li Auto, Nicola Motor, Electro Meccanica και Arcimoto.
Αυτό για πολλούς μοιάζει με πρόβλημα, διότι όλες οι εταιρείες δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προσδοκίες.
Αλλά δεν είναι οι μόνες που μπορεί να οδηγήσουν τους μετόχους και τους ομολογιούχους να γλείφουν τις πληγές τους.
Παρόμοια άλλωστε ήταν και η βρετανική σιδηροδρομική μανία της δεκαετίας του 1840.
Υπήρχαν αξιόπιστα ποσοτικά μέτρα που έδειχνα τότε στους επενδυτές ότι δεν θα υπήρχε αρκετή ζήτηση για τις σιδηροδρομικές μεταφορές ώστε να παρέχουν τα αναμενόμενα έσοδα και κέρδη.
Αλλά η δύναμη της επαναστατικής νέας τεχνολογίας, που υποβοηθήθηκε από την επιδέξια χειραγώγηση της αντίληψης του κοινού, προκάλεσε μια συλλογική παραίσθηση που έκανε τους επενδυτές να αγνοήσουν τέτοιες σκέψεις.
Εξακολούθησαν να τα αγνοούν για αρκετά χρόνια, έως ότου τεθούν σε λειτουργία οι γραμμές έτσι επήλθε η καταστροφή.

Δεν είναι πάντα κακές οι φούσκες

Ο δημοσιογράφος Daniel Gross σε ένα βιβλίο με τίτλο «Pop! Γιατί οι φυσαλίδες είναι εξαιρετικές για την οικονομία», τεκμηριώνει τις επενδύσεις διαρκούς αξίας που γεννήθηκαν σε περιόδους φούσκας, συμπεριλαμβανομένων των δικτύων οπτικών ινών τη δεκαετία του 1990.
Αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε αύξηση των επενδύσεων ωφελεί την κοινωνία.
Ορισμένα σπίτια που χτίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 στις Η.Π.Α. που δεν μπορούσαν να πουληθούν έπρεπε να γκρεμιστούν.
Ο Gary Gorton της Σχολής Διοίκησης του Γέιλ και ο Guillermo Ordonez του Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας παρέχουν ένα πλαίσιο σκέψης για αυτό.
Σύμφωνα με τους ίδιους, η άνθηση των επενδύσεων προκαλείται από την τεχνολογική πρόοδο και τροφοδοτείται από δανεισμό, μεγάλο μέρος των οποίων είναι βραχυπρόθεσμο και εξασφαλισμένο.
Όσο περισσότερες επενδύσεις υπάρχουν, τόσο λιγότερο παραγωγικό γίνεται κάθε επιπλέον δολάριο.
Τελικά οι δανειστές αρχίζουν να ανησυχούν ότι η ασφάλεια που έλαβαν δεν είναι καλή.
Αφαιρούν τη χρηματοδότησή τους, οι εταιρείες καταρρέουν και υπάρχει μια κρίση.
Αυτή είναι μια κακή έκρηξη.
Σε μια καλή έκρηξη, η τεχνολογική πρόοδος που έκανε την έκρηξη συνεχίζει να αποδίδει καρπούς, έτσι οι δανειστές ποτέ δεν πανικοβάλλονται και «η πιστωτική έκρηξη τελειώνει, αλλά όχι σε μια κρίση».

Οι όψεις του νομίσματος

Είναι πολύ νωρίς για να θεωρήσει κανείς εάν τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι μια καλή έκρηξη ή μια κακή έκρηξη, αλλά ακόμη και σε μια κακή έκρηξη δεν είναι όλα άσχημα.
Οι γνώσεις σχετικά με τον τρόπο παραγωγής πιο αποδοτικών κινητήρων και μπαταριών υψηλότερης χωρητικότητας θα παραμείνουν.
Οι νεοσύστατες εταιρείες δημιουργούν νέες ιδέες και ωθούν τις παλιές εταιρείες να καινοτομούν.
Αντίθετα, όταν ο Buffett επενδύει στην τεχνολογία, είναι γενικά σε καθιερωμένους παίκτες όπως η Amazon.com και η Apple.
Τίποτα δεν είναι λάθος με αυτό, αλλά η στοχοποίηση των αδελφών Wright δεν αποτελεί όφελος για την κοινωνία…

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης