Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Η χρυσοφόρα σύμβαση της Αττικής Οδού, οι επεκτάσεις και η αύξηση των διοδίων που προκάλεσε πολιτικό σεισμό

Η χρυσοφόρα σύμβαση της Αττικής Οδού, οι επεκτάσεις και η αύξηση των διοδίων που προκάλεσε πολιτικό σεισμό
Tην ευθύνη για το διαγωνισμό της τρέχουσας σύμβασης παραχώρησης που ολοκληρώνεται το αργότερο έως το 2024 την έχει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.
Σχετικά Άρθρα

Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού ένα έργο που σέρνεται από τα τέλη της περασμένη δεκαετίας, με τον διαγωνισμό για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης να προγραμματίζεται για το 2021, ενώ παράλληλα προχωρά η ωρίμανση της σύνδεσης της Αττικής Οδού με το λιμάνι της Ραφήνας και της επέκτασης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς την Ηλιούπολη, με ταυτόχρονη αναβάθμιση της Λ. Βουλιαγμένης σε αστική λεωφόρο ως το Ελληνικό.
«Επιλέξαμε τη λύση που είναι πιο γρήγορη, γιατί η σύμβαση της Αττικής Οδού δεν τελειώνει το 2021, τελειώνει το αργότερο το 2024. Φέραμε λοιπόν το έργο αυτό τρία χρόνια μπροστά και προχωρήσαμε γρήγορα τις μελέτες, ώστε να μπορούμε να το δημοπρατήσουμε το 2021», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, αναφορικά με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.
«Από τη στιγμή που θα γίνει ως δημόσιο έργο, δεν θα βάλουμε διόδια, σε ένα δρόμο μήκους 3,8 χλμ», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι εάν εντασσόταν στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, ο παραχωρησιούχος θα έβαζε διόδια».
Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης είναι προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι το έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προκηρύχτηκε μαζί με τους πέντε διαγωνισμούς για τους οδικούς άξονες με συμβάσεις παραχώρησης το 2000, ωστόσο αυτοί πάγωσαν μέχρι το 2005, όπου ο τότε Υπουργός Υποδομών αποφάσισε να ακυρώσει τις επεκτάσεις ως ανώριμο έργο που δεν διέθετε καν μελέτες.
Στην πορεία πολλές ήταν οι προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι με τους μετόχους που συμμετείχαν στην κατασκευή και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού να ζητούν να αναλάβουν με δικά τους κεφάλαια - με ταυτόχρονη επέκταση του χρόνου της σύμβασης του έργου - (σ.σ. λήγει το Σεπτέμβριο του 2024) τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Ωστόσο το αίτημα απορρίφθηκε και έκτοτε, το έργο των επεκτάσεων παραμένει σε εκκρεμότητα.

Η χρυσοφόρα σύμβαση

Υπενθυμίζεται ότι την ευθύνη για το διαγωνισμό της τρέχουσας σύμβασης παραχώρησης που ολοκληρώνεται το αργότερο έως το 2024 την έχει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.
Έτσι η νέα περίοδος παραχώρησης θα ξεκινήσει στο τέλος 2024, οπότε και λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση και προφανώς το ενδιαφέρον για την απόκτηση της χρυσοφόρας σύμβασης, είναι μεγάλο.
Το 2019, ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού, στην οποία συμμετέχουν με 65,7% η Άκτωρ Παραχωρήσεις, με 24,19% η Άβαξ, με 10,02% η ΕΤΕΘ και με 0,04% η γαλλική Εgis Road Operation ανήλθε σε 192,7 εκατ. ευρώ έναντι 185,7 εκατ. ευρώ το 2018.
Όσον αφορά την την καθαρή κερδοφορία ανήλθε σε περίπου 72 εκατ. ευρώ από 70,5 εκατ. ευρώ, ενώ το μέρισμα που έδωσε για την χρήση του 2019 ήταν συνολικού ποσού 92,6 εκατ. ευρώ ή 39,15 ευρώ ανά μετοχή.
Το 2018 και το 2017, η Αττική Οδός διένειμε μέρισμα 82,6 εκατ. ευρώ και 75 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.

Όταν ήθελαν να αυξήσουν τα διόδια της Αττικής Οδού στα 3,30 ευρώ

Ήταν Ιούνιος του 2019 όταν η διοίκηση της Ελλάκτωρ υπό το Σάκη Καλλιτσάντση, ανακοίνωσε αίφνης και ένα μήνα από τις εθνικές εκλογές, ότι από 1η Ιανουαρίου 2020 θα προχωρούσε σε αύξηση των διοδίων της Αττικής Οδού από τα 2,80 ευρώ σε 3,30 ευρώ.
Οι αντιδράσεις που σημειώθηκαν τότε από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν σφοδρή. Σε ανακοίνωση του το Υπουργείο Υποδομών ανέφερε τότε “Κάποια συμφέροντα δεν μπορούν να κρατηθούν ενόψει των εκλογών στις 7 Ιουλίου. Έτσι, ανακοίνωσαν μονομερώς αύξηση των διοδίων της Αττικής Οδού την 1η Ιουλίου και μεγαλύτερες αυξήσεις στη συνέχεια, παρότι βρίσκεται σε εξέλιξη Εισαγγελική Έρευνα η οποία έχει επικεντρωθεί στο θέμα των υπέρογκων εξόδων λειτουργίας και συντήρησης της Αττικής Οδού καθώς και στο χρόνο απόσβεσης του έργου, που σημαίνει ότι η Αττική Οδός πρέπει να επιστρέψει άμεσα στο Δημόσιο, πιθανά εντός του 2019.
Έντονη ήταν και η αντίδραση τότε της ΝΔ με στελέχη της να κάνουν λόγο τότε για προβληματική απόφαση η οποία θα δεσμεύσει την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές του Ιουλίου.
Αυτό, σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς ήταν ένα από τα σοβαρότερα λάθη που έκανε η προηγούμενη διοίκηση του Ελλάκτωρα, καθώς προκάλεσε την οργή κυβέρνησης, αντιπολίτευσης και πολιτών.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης