Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

«Μεταναστεύουν» 500 πρακτορεία μεταφορών στο Θριάσιο

tags :
«Μεταναστεύουν» 500 πρακτορεία μεταφορών στο Θριάσιο
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Νοικοκύρεμα στην αταξία των πρακτορείων μεταφορών στην Αττική επιχειρεί η πολιτεία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προοπτική της μετατροπής του Θριασίου Πεδίου σε Μέκκα της αγοράς των logistics στην ευρύτερη βαλκανική, εξαιτίας της ανάπτυξης του Πειραιά και της σύνδεσης της περιοχής με το τραίνο, αποτελεί βούτυρο στο ψωμί αυτών που θέλουν να βάλουν τάξη στο «χάος» του Ελαιώνα.
Το επί θύραις εγχείρημα αφορά στη μετεγκατάσταση των περίπου 500 πρακτορείων μεταφορών στον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο Πεδίο, γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ, με στόχο τη δημιουργία ενός πλήρους μεταφορικού συστήματος που θα αυξήσει τη λειτουργικότητα των logistics. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τη σύμφωνη γνώμη του Μαξίμου και της διυπουργικής επιτροπής, προκρίνει την αρχική πρόταση ενίσχυσης υποδομών του κλάδου των logistics με την οριστική ένταξή τους στο Ταμείο Ανάκαμψης. Λίαν προσφάτως το έδαφος προλείανε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης σε διαδικτυακή εκδήλωση των εμπόρων, όπου, αφού σημείωσε ότι η εικόνα της αγοράς μετά τον Covid-19 θα είναι διαφορετική, εκτίμησε ότι αυξάνεται η ανάγκη για μεγαλύτερα κέντρα logistics και πιο ισχυρές εταιρείες ταχυμεταφορών.

Η χρηματοδότηση

Υπογραμμίζεται ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης φέρεται να είναι η περί ου λόγος μετεγκατάσταση να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης σε ποσοστό 30%, ενώ το υπόλοιπο 70% της ιδιωτικής συμμετοχής δύναται να λάβει δημόσιες εγγυήσεις. Επισημαίνεται ότι ο χρονικός ορίζοντας των αρχικών νομικών δεσμεύσεων για τη ανάληψης έργων του Ταμείου είναι τα 2 έτη και της ολοκλήρωσής τους τα 6 έτη, γεγονός που αποκλείει την ένταξη μη ώριμων έργων. Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι οι επιλέξιμες δαπάνες των projects αφορούν υποδομές κάθε είδους έργων, όπως οδικά, υδραυλικά, ειδικά κτηριακά, ειδικό εξοπλισμό, μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικής διασύνδεσης, διατηρώντας πράσινους περιβαλλοντικούς στόχους. Επιπροσθέτως οι δημόσιες επενδύσεις υποδομών εφοδιαστικής, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά και θα εκκινήσουν τις ξένες άμεσες επενδύσεις (FDI).

Το σχέδιο

Σύμφωνα με το πλάνο, -αίσθηση προκαλεί η αδράνεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών-, η ενίσχυση που προκρίνεται αφορά την Αττική και τη Δυτική Θεσσαλονίκη με πύλες έλξης τα εμπορικά τους λιμάνια που θα λειτουργούν ως hub υψηλής ζήτησης μεταφορών για την εξυπηρέτηση της ευρύτερης ευρωπαϊκής ενδοχώρας, γειτονικών λιμένων, Ασίας και Αφρικής. Άμεση στόχευση η παροχή υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας στον ευρύτερο κλάδο των logistics και της ελαφράς μεταποίησης. Στα θετικά της πρότασης για μετεγκατάσταση των πρακτορείων μεταφορών στην περιοχή εμπορευματικού σταθμού του ΟΣΕ εδράζεται το γεγονός ότι στην Αττική η ανάπτυξη των υποδομών εστιάζεται στο Θριάσιο Πεδίο, όπου όλες οι σημαντικές δραστηριότητες logistics της κεντρικής Ελλάδας συγκεντρώνονται και υποστηρίζονται εθνικά από τα πρακτορεία μεταφορών του Ελαιώνα.
Επιπλέον υποδομή αποτελεί ο άξονας Υλίκης, ο οποίος θα συνδέσει τις παραγωγικές περιοχές Κορινθίας, Βοιωτίας με το Θριάσιο Πεδίο παρακάμπτοντας τη μητροπολιτική Αθήνα. Παράλληλα, προβλέπεται η διακίνηση φορτίων με άυλα έγγραφα, κοινού format για την επικοινωνία των συστημάτων, κάτι που προϋποθέτει τη δημιουργία κατάλληλου τελωνειακού και φορολογικού πλαισίου, ως υποδομές ψηφιοποίησης.

Λειτουργούν παράνομα

Σημειώνεται δε ότι ένας σημαντικός αριθμός από τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις που έχουν έδρα την ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα δεν διαθέτει νόμιμη άδεια. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών εξαρτάται από τις διετείς παρατάσεις λειτουργίας που εκδίδονται με υπουργικές αποφάσεις, ενδεικτικό της προβληματικότητας της αγοράς. Άλλωστε οι εικόνες των παραπηγμάτων, του κυκλοφοριακού χάους και της γενικότερης επιβάρυνσης στην περιοχή είναι καθημερινές, καθώς ακόμη και οι νόμιμες εγκαταστάσεις σχεδιάστηκαν σε εποχές με μικρότερα φορτηγά και πολύ χαμηλότερο μεταφορικό έργο.
Η αναμενόμενη έγκριση της Ε.Ε., υπογραμμίζουν οι ίδιοι παράγοντες, προτρέπει την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στις κατάλληλες δημόσιες ρυθμίσεις. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι θα οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις της Ε.Ε. σχετικά με τις νομικές εκκρεμότητες του διαγωνισμού Θριασίου με όποιο τίμημα, καθώς το πρόσχημα επιστροφής χρημάτων αποτελεί επί 15ετία τροχοπέδη ανάπτυξης για την αγορά.

O διαγωνισμός στο Θριάσιο 1

Την ίδια ώρα, αίσθηση προκαλούν οι πληροφορίες αναφορικά με την απαντητική επιστολή της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Κομισιόν προς την πολιτεία (οι κακές γλώσσες αναφέρουν ότι οι προτάσεις της Κομισιόν αντλούσαν στοιχεία από το αίτημα της αρχικής επιστολής προς την DG Competition της ελληνικής πλευράς) για τα επόμενα βήματα του διαγωνισμού στο Θριάσιο 1. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, ζητείται από την ανάδοχο η αύξηση του τιμήματος, η διενέργεια μικρότερου έργου αλλά και η μείωση της διάρκειας της σύμβασης από τα 60 έτη στα 37!
Η αγορά των logistics πάντως δεν φαίνεται να συμφωνεί με τον τρόπο που εξετάστηκε το όλο θέμα από τη διεύθυνση της Κομισιόν (DG Comp). «Πρόκειται για διεξαγωγή σεναρίων χωρίς πραγματικά κριτήρια», σημειώνει στέλεχος του κλάδου και, όπως υπογραμμίζει, λήφθηκε λανθασμένα ως υπόδειγμα το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και δείκτες ανάπτυξης του, το οποίο όμως έχει μονοπωλιακό χαρακτήρα, ενώ έχουν γίνει και οι αποσβέσεις μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας.
«Είναι λάθος η τακτική», σημειώνει πηγή με γνώση στο θέμα και υπενθυμίζει πως στον διαγωνισμό του 2016 (και μετά από πολλούς αποτυχημένους διαγωνισμούς) υπήρξε μόνο μια προσφορά, υπονοώντας ρητά πως ο πλειοδότης ανέλαβε μεγάλο ρίσκο.

Πηγή: www.tourismtoday.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης