«Μπλόκο» του ΣτΕ στον Μεγάλο Περίπατο - Άκυρες οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

«Μπλόκο» του ΣτΕ στον Μεγάλο Περίπατο - Άκυρες οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Ο Δήμος Αθηναίων με τον υφιστάμενο προγραμματισμό του, απαντά πως προχωρά στην κατάθεση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και τη δημόσια διαβούλευση για την οριστική μορφή του Μεγάλου Περιπάτου
Ακυρώνει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) την απόφαση για τον Μεγάλο Περίπατο στο κέντρο της Αθήνας που συμπεριελήφθη στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για τα μέτρα καταπολέμησης της πανδημίας του κορωνοϊού.
Όπως έκριναν οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί σύμφωνα με την απόφαση που εξέδωσαν, η εξουσιοδότηση για το έργο δεν έπρεπε να περιληφθεί στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τα κυκλοφοριακά μέτρα για τον κορωνοϊό.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι ρυθμίσεις αυτές δεν έπρεπε να συμπεριληφθούν στις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις κατά του Κορωνοϊού καθώς «πρόκειται» για αμιγώς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Συμπερασματικά, εφόσον ο Δήμος επιθυμεί να συνεχιστεί το έργο πρέπει να εκδοθεί νέα νομοθετική διάταξη της κυβέρνησης.
Να σημειωθεί ότι με την απόφαση που εξέδωσε το Δ' Τμήμα του ΣτΕ έκανε δεκτή προσφυγή δικηγόρου της Αθήνας, ο οποίος ζητούσε την ακύρωση της επίμαχης (Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020) Κοινής Υπουργικής Απόφασης (παρατάθηκε η ισχύς της με νεότερη υπουργική απόφαση έως 21 Νοεμβρίου 2020 2020), όπως μεταδίδει το law&order.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στην απόφαση:
Η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση που προβλέπει την λήψη μέτρων για το «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας» «δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, κατ' επίκληση των οποίων εξεδόθη, και πρέπει, ως εκ τούτου, να ακυρωθεί, όπως και η υ.α. 179/21.8.2020, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της».
Η απόφαση συνεχίζει περιγράφοντας:
«Με τις διατάξεις της περιπτώσεως (η) της παρ. 2 του άρθρου πρώτου της ΠΝΠ τής 25.2.2020 και της παρ. 3 του άρθρου εξηκοστού ογδόου της ΠΝΠ τής 20.3.2020 παρασχέθηκε στους οικείους Υπουργούς η εξαιρετική αρμοδιότητα να λαμβάνουν τα απολύτως αναγκαία και επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, κατόπιν λήψεως υπ' όψιν της γνώμης της αρμόδιας προς τούτο Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19, εκφερομένης επί τη βάσει των επιστημονικών δεδομένων της ιατρικής επιστήμης για την αναγκαιότητα της λήψεως συγκεκριμένων μέτρων προς αντιμετώπιση της πανδημίας, όχι όμως και να προβαίνουν, επ' ευκαιρία αυτής, σε ρυθμίσεις οι οποίες, και αν ήθελε ακόμα θεωρηθεί ότι θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του συγχρωτισμού και την τήρηση των αποστάσεων, δεν υπαγορεύονται, πάντως, από τους ανωτέρω λόγους εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης και, κατά συνέπεια, δύνανται να θεσπισθούν με τήρηση των πάγιων νομοθετικών διατάξεων και των εκεί προβλεπόμενων διαδικασιών».
Μάλιστα, η απόφαση αναφέρει ακόμα:
«Μολονότι, όμως, τα μέτρα αυτά θεσπίσθηκαν κατ' επίκληση των ανωτέρω εξουσιοδοτικών διατάξεων των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, για την αντιμετώπιση επιτακτικών λόγων δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID -19, δεν συνιστούν πράγματι μέτρα περιορισμού της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και μέσων μεταφοράς, κατά την έννοια των εξουσιοδοτικών διατάξεων των εν λόγω ΠΝΠ, δηλαδή επί σκοπώ άμεσης και επιτακτικής ανάγκης αποφυγής του συγχρωτισμού, προκειμένου να αντιμετωπισθεί ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου και να περιορισθεί η διάδοσή της, αλλά αποτελούν αμιγώς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, κατά την έννοια του ΚΟΚ, οι οποίες, όπως προκύπτει από την 250/11.5.2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, εντάσσονται στη νέα πολιτική αναβάθμισης του δημόσιου χώρου στην Αθήνα, θεσπίζονται δε επ' ευκαιρία της αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης στη χώρα».
«Συνεπώς, η ένδικη Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020 ΚΥΑ, με την οποία θεσπίζονται τα επίμαχα μέτρα, δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, κατ' επίκληση των οποίων εξεδόθη, και πρέπει, ως εκ τούτου, να ακυρωθεί, όπως και η υα 179/21.8.2020, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της» καταλήγει.

Δήμος Αθηναίων: Ο Μεγάλος Περίπατος συνεχίζεται

Από την πλευρά του ο Δήμος Αθηναίων, σε ανακοίνωσή του ξεκαθαρίζει ότι ο Μεγάλος Περίπατος συνεχίζεται με βάση τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας.
«Η απόφαση του ΣτΕ αφορά σε διαδικαστικές συστάσεις για την πιλοτική εφαρμογή του έργου.»
«Ο Δήμος Αθηναίων με τον υφιστάμενο προγραμματισμό του προχωρά στην κατάθεση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και τη δημόσια διαβούλευση για την οριστική μορφή του Μεγάλου Περιπάτου» διευκρινίζει.

Η αγωγή του δικηγόρου που έστειλε τον Μεγάλο Περίπατο στο ΣτΕ

Όπως ισχυρίζεται ο Θεόδωρος Γαζούλης, δικηγόρος του πολίτη που προσέφυγε στο ΣτΕ, δεν υπάρχει νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση της από 21 Μαΐου 2020 κοινής υπουργικής απόφασης των υπουργών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Βασίλη Κικίλια, Παναγιώτη Θεοδωρικάκου και Ιωάννη Κεφαλογιάννη για «την επιβολή προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων και ρυθμίσεων στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας προς αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19».
Σύμφωνα με την αίτηση ακύρωσης που έχει υποβληθεί στο ΣτΕ, αναφέρεται ότι και η σχετική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου δεν έχει ολοκληρωθεί.
Επιπλέον, τονίζεται πως είναι αντίθετη στο άρθρο 4 του Συντάγματος περί ισότητας, καθώς από τα απαγορευτικά μέτρα εξαιρούνται μέλη της Κυβέρνησης, βουλευτές, κ.λπ.
Και αυτό διότι, σύμφωνα με την απόφαση οι περιορισμοί κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας, δεν καταλαμβάνουν, μεταξύ των άλλων, «μέλη της Κυβέρνησης, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς, ειδικούς γραμματείς και υπηρεσιακούς γραμματείς, βουλευτές, δημάρχους, αντιδημάρχους, περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες και συντονιστές αποκεντρωμένων διοικήσεων, για μετακινήσεις που αφορούν στην άσκησητων καθηκόντων τους, όσους υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας και τις ένοπλες δυνάμεις, καθώς και το ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό, το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό του υπουργείου Υγείας και των αρμόδιων φορέων προστασίας και παροχής υπηρεσιών υγείας και το εξουσιοδοτημένο προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους».
Η υπουργική απόφαση ισχύει για 3 μήνες και προβλέπεται δυνατότητα παράτασης για άλλους 3 μήνες.
Σύμφωνα με την αίτηση, ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας», δεν μπορεί να δικαιολογηθεί ως εξαιρετικό μέτρο λόγω της πανδημίας (COVID-19), αλλά ούτε η έκταση των έργων που έγιναν στην Αθήνα, μπορεί να χαρακτηριστούν προσωρινά, πολύ περισσότερο όταν ήδη προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης της κοινής υπουργική απόφασης.
Φυσικά, δεν μπορούσε να μην υπάρχει αναφορά και για τις περιβόητες ζαρντινιέρες των 550 ευρώ η μία.
Αυτές, όπως υποστηρίζεται στην αίτηση ακύρωσης υπονομεύουν την οδική ασφάλεια, αλλά και την ασφάλεια των πεζών που κινούνται καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS