Διεθνή

Harvard: Το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ θα αποτύχει... για έναν και μόνο λόγο

Harvard: Το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ θα αποτύχει... για έναν και μόνο λόγο
Εάν η ιστορία αποτελεί οδηγό, τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης δεν μπορούν ποτέ να χρησιμοποιηθούν για την προβλεπόμενη χρήση τους
Τα σχέδια που επεξεργάζονται οι Βρυξέλλες τείνουν να είναι φιλόδοξα και να έχουν επιβλητικούς τίτλους.
Το NextGenerationEU, το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ. ευρώ που στοχεύει σε χώρες που πλήττονται περισσότερο από την πανδημία, δεν διαφέρει, αναφέρει σε ανάλυσή της η Ioana Petrescu, ανώτερος συνεργάτης στο Κέντρο Επιχειρήσεων και Κυβέρνησης Mossavar-Rahmani στο Harvard Kennedy School και πρώην υπουργός Οικονομικών της Ρουμανίας.
Όπως εξηγεί το ταμείο των 750 δισ. ευρώ, μαζί με τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ, έχει σχεδιαστεί για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την αύξηση της παραγωγικότητας, τη βελτίωση της εκπαίδευσης και την προώθηση πράσινων και ψηφιακών έργων.
Ή τουλάχιστον, αυτό είναι το σχέδιο των Βρυξελλών.
Εάν η ιστορία αποτελεί οδηγό, αυτά τα χρήματα δεν μπορούν ποτέ να χρησιμοποιηθούν για την προβλεπόμενη χρήση τους.
Πολύ συχνά, τα κονδύλια της ΕΕ σπαταλούνται σε άσκοπα έργα - ή απλά κλέβονται.
Σε μια έκθεση που κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτό το μήνα, το γραφείο της ΕΕ για την καταπολέμηση της απάτης, το OLAF, εκτιμά ότι η παράνομη χρήση ευρωπαϊκών κονδυλίων το 2019 ανήλθε σε 485 εκατομμύρια ευρώ.
Η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας - η οποία θα διερευνήσει και θα διώξει εγκλήματα κατά των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ από το 2021 - και η χρήση μεμονωμένων Ευρωπαίων Εισαγγελικών Εκπροσώπων για εργασία εντός των κρατών μελών είναι απαραίτητα μέτρα για τον περιορισμό της διαφθοράς.
Αλλά δεν είναι αρκετά.
Οι χώρες μέλη της Ευρώπης θα πρέπει να τραβήξουν το βάρος τους.
Οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει επειγόντως να εντείνουν τις προσπάθειές τους για να διασφαλίσουν ότι τα χρήματα της ΕΕ δεν δαπανούνται σε άχρηστα προγράμματα που δεν προωθούν βασικούς στόχους πολιτικής.
Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι οι ποιοτικοί έλεγχοι έργων που χρηματοδοτούνται από χρήματα της ΕΕ.
Αντί να επικεντρώνεται αποκλειστικά σε γραφειοκρατικές λεπτομέρειες - να ελέγχει τον τρόπο με τον οποίο έγινε η μισθοδοσία, εάν παραδόθηκαν έγγραφα και να τηρηθούν οι προθεσμίες - οι αρχές θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ποιότητα της παραγωγής και στο εάν επιτεύχθηκε ο στόχος του έργου.
Ένας άλλος τρόπος για να διασφαλιστεί ότι τα κονδύλια της ΕΕ δαπανούνται με σύνεση είναι να απομακρυνθούμε από τον κανόνα των χαμηλότερων τιμών στις δημόσιες συμβάσεις.
Σύμφωνα με τον πίνακα αποτελεσμάτων για την ενιαία αγορά, στη Σλοβακία το 95% των προτάσεων δόθηκαν αποκλειστικά και μόνο επειδή ήταν οι φθηνότερες.
Στη Λιθουανία, ο αριθμός αυτός ήταν 94%, στη Ρουμανία 92%.
Οι κυβερνήσεις πρέπει να προσλαμβάνουν και να εκπαιδεύουν τους προμηθευτές και το ελεγκτικό προσωπικό για να λαμβάνουν υπόψη την ποιότητα κατά την ανάθεση συμβάσεων.
Αυτό θα συνέβαινε πολύ στη βελτίωση της ποιότητας του τελικού προϊόντος και στη διασφάλιση της επίτευξης του τελικού στόχου του έργου.
Χρειαζόμαστε επίσης περισσότερο ανταγωνισμό.
Σε πολλές χώρες της ΕΕ, μεγάλο μέρος των συμβάσεων ανατίθενται επί του παρόντος σε εταιρείες που ήταν οι μόνες που είχαν υποβάλει προσφορά.
Οι χώρες με τις περισσότερες συμβάσεις που ανατίθενται με αυτόν τον τρόπο είναι η Πολωνία και η Τσεχία με 51%, και η Ουγγαρία με 40%, σύμφωνα με τον πίνακα αποτελεσμάτων της ενιαίας αγοράς.
Αυτοί οι υψηλοί αριθμοί δημιουργούν ερωτήματα σχετικά με τον ανταγωνισμό, τη γραφειοκρατία και, τελικά, τη διαφθορά.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει ορισμένες διορθώσεις, όπως η δημιουργία ενός μηχανισμού εκ των προτέρων αξιολόγησης για έργα υποδομής μεγάλης κλίμακας και η αποτελεσματικότητα των εθνικών συστημάτων επανεξέτασης και παρείχε οδηγίες για την καταπολέμηση της διαφθοράς στις δημόσιες συμβάσεις.
Οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει επειγόντως να λάβουν υπόψη αυτές τις συστάσεις.
Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας δημοσίων συμβάσεων και η πρόσβαση σε κονδύλια της ΕΕ είναι επίσης βασικός τρόπος για να αποφευχθεί η πτώση αυτών των χρημάτων σε λάθος χέρια.
Εκτός από την επιλογή των πράσινων και ψηφιακών στόχων που αποτελούν μέρος των επίσημων στόχων του NextGenerationEU, η μετατροπή της διαδικασίας χρηματοδότησης πραγματικά ψηφιακή θα αυξήσει τη διαφάνεια και θα μειώσει τις ευκαιρίες για διαφθορά.
Από την έναρξη της πανδημίας, οι χώρες της ΕΕ βασίστηκαν σε απλουστευμένες διαδικασίες προμηθειών για να επιταχύνουν την απόκτηση εξοπλισμού, υπηρεσιών και έργων.
Τον Απρίλιο, η Επιτροπή εξέδωσε ακόμη οδηγίες για το πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί το υφιστάμενο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων κατά την πανδημία, τονίζοντας την ευελιξία για την αγορά των προμηθειών που απαιτούνται για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας κρίσης.
Αυτός ο τύπος ευελιξίας, ενώ μπορεί να ήταν απαραίτητος στο απόγειο της έκτακτης ανάγκης για την υγεία, δημιούργησε μια σειρά από γκρίζες περιοχές, επιτρέποντας στις κυβερνήσεις να απορρίψουν ανοικτές διαδικασίες προμηθειών σε εκείνες που διαπραγματεύθηκαν πίσω από κλειστές πόρτες.
Όσον αφορά τη δαπάνη κονδυλίων NextGenerationEU, τα κράτη μέλη πρέπει να απορρίψουν αυτήν την ευελιξία προκειμένου να αποτρέψουν την απάτη.
Οι χρηματικές μεταφορές από τις Βρυξέλλες σε χώρες μέλη θα είναι πάντοτε διαρροές.
Όμως, όσον αφορά την καταπολέμηση της απάτης, είναι καλύτερο να αποφευχθεί παρά να αντιμετωπιστεί.
Τα κλεμμένα χρήματα είναι δύσκολο να ανακτηθούν: Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, μόνο 2,6 δισ. ευρώ από τα 8,8 δισ. ευρώ που χάθηκαν λόγω απάτης μεταξύ 2002 και 2016 τελικά ανακτήθηκαν.
Εάν θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι το ταμείο NextGenerationEU αφήνει τις επόμενες γενιές των Ευρωπαίων με κάτι περισσότερο από ένα μεγάλο λογαριασμό για πληρωμή, πρέπει να λάβουμε προληπτικά μέτρα τώρα για να βεβαιωθούμε ότι τα χρήματα πηγαίνουν εκεί που προορίζονται ώστε το ταμείο ανάκαμψης να μπορεί να επιτύχει τους στόχους του .

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης