Τελευταία Νέα
Διεθνή

Powell (Fed): Ο κορωνοϊός μπορεί να οδηγήσει την οικονομία των ΗΠΑ σε σπιράλ ύφεσης - Αναγκαία η δημοσιονομική ενίσχυση

Powell (Fed): Ο κορωνοϊός μπορεί να οδηγήσει την οικονομία των ΗΠΑ σε σπιράλ ύφεσης - Αναγκαία η δημοσιονομική ενίσχυση
Στους κινδύνους που αντιμετωπίζει η οικονομία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Fed, Jay Powell,
Στους κινδύνους που αντιμετωπίζει η οικονομία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας (Federal Reserves - Fed), Jay Powell, εμμένοντας, εκτός των άλλων, στην επίδραση που μπορεί να έχουν η άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής από κοινού με τη νομισματική πολιτική και, κυρίως, η έξαρση των κρουσμάτων της πανδημικής κρίσης του κορωνοϊού.
Μέχρι στιγμής, σημείωσε ο Powell, το χειρότερο έχει αποφευχθεί.
Τα δάνεια προς τις μικρές επιχειρήσεις και τα επιδόματα ανεργίας «υποστήριξαν μια ισχυρή αλλά ελλιπή ανάκαμψη της ζήτησης και, προς το παρόν, μείωσαν τη δυναμική της ύφεσης.
«Είχαμε λιγότερες χρεοκοπίες και λιγότερες απολύσεις από το αναμενόμενο».
Ωστόσο, παρότι υπήρχαν ορισμένα φωτεινά σημεία, όπως η αύξηση στις επενδύσεις, ο Powell είπε ότι ο ρυθμός βελτίωσης «έχει μετριαστεί».
Η δημιουργία θέσεων εργασίας σημειώνει επιβράδυνση, ενώ οι ανακοινώσεις απολύσεων από μεγάλες εταιρείες αυξάνονται.
Υπάρχει, είπε, ο κίνδυνος τα αρχικά κέρδη από την εκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας να εξαλειφθούν εφόσον η πλήρης ανάκαμψη καθυστερήσει.
Αυτό το είδος παρατεταμένης επιβράδυνσης, προειδοποίησε ότι μπορεί να προκαλέσει σπιράλ ύφεσης, καθώς η αδυναμία τροφοδοτεί την αδυναμία.
«Πρέπει να συνεχίσουμε να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να διαχειριστούμε τους κινδύνους που υπάρχουν. 
Ένας τέτοιος κίνδυνος είναι ότι η COVID-19.
Τα κρούσματα ενδέχεται να αυξηθούν και πάλι σε επίπεδα που θα περιορίζουν σημαντικά την οικονομική δραστηριότητα. 
Για να μην αναφέρουμε τις τραγικές επιπτώσεις στη ζωή και την ευημερία. 
Η διαχείριση αυτού του κινδύνου καθώς η επέκταση της νόσου συνεχίζεται θα απαιτήσει την καθοδήγηση των εμπειρογνωμόνων.
Επιβάλλεται η χρήση μασκών και η υιοθέτηση μέτρων κοινωνικής απόστασης».
Ο κ. Powell υπογράμμισε ότι νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος έχουν δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα από την πανδημία.
Το ποσοστό απασχόλησης των χαμηλόμισθων βρίσκεται 21% κάτω από τα επίπεδα του Φεβρουαρίου, ενώ είναι μόλις 4% κάτω για τους εργαζομένους που λαμβάνουν υψηλότερες απολαβές, πρόσθεσε.
«Σε αυτό το πρώιμο στάδιο, θα έλεγα ότι οι κίνδυνοι της πολιτικής παρέμβασης παραμένουν ασύμμετροι.
Η ελλιπής υποστήριξη θα οδηγούσε σε αδύναμη ανάκαμψη, προκαλώντας περιττά εμπόδια για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Με την πάροδο του χρόνου, οι πτωχεύσεις θα αυξάνονταν, βλάπτοντας την παραγωγική ικανότητα της οικονομίας και συγκρατώντας την αύξηση των μισθών.
Ακόμα κι αν οι πολιτικές δράσεις αποδειχθούν τελικά μεγαλύτερες από τις αναγκαίες, δεν θα χαθούν.
Η ανάκαμψη θα είναι ισχυρότερη και θα κινηθεί γρηγορότερα εάν η νομισματική και η δημοσιονομική πολιτική συνεχίσουν να λειτουργούν στην άλλη για να παρέχουν στήριξη στην οικονομία έως ότου ξεπεραστεί η παρούσα κρίση» κατέληξε ο Powell.

H ομιλία του προέδρου Powell

Έχουν περάσει μόλις οκτώ μήνες από τότε που ξέσπασε η πανδημία.
Αν και είναι πολύ νωρίς για οριστικά συμπεράσματα, σήμερα θα προσφέρω μια αξιολόγηση της απόκρισης στην οικονομική κατάρρευση που επέφερε αυτό το ιστορικό γεγονός.
Όταν ο κορωνοϊός εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο, η οικονομία των ΗΠΑ βρισκόταν στον 128ο μήνα επέκτασής της - ο μακρύτερος στην καταγεγραμμένη ιστορία μας - και ήταν γενικά σε ισχυρή θέση.
Η μέτρια ανάπτυξη συνεχίστηκε με ελαφρώς υψηλότερο ρυθμό.
Οι συνθήκες της αγοράς εργασίας ήταν ισχυρές.
Το ποσοστό ανεργίας έφτασε στα χαμηλά των τελευταίων 50 ετών.
Ο πληθωρισμός PCE (Δείκτης Τιμών Καταναλωτής) «έτρεχε» ακριβώς κάτω από τον στόχο του 2%.
Η οικονομία αντιμετώπιζε μακροπρόθεσμες προκλήσεις, όπως και όλες οι οικονομίες.
Η συμμετοχή του νεαρού εργατικού δυναμικού μειώθηκε μετά την αλλαγή της χιλιετίας και τα κέρδη παραγωγικότητας κατά τη διάρκεια της επέκτασης ήταν απογοητευτικά.
Οι διαφορές εισοδήματος και πλούτου αυξάνονταν για αρκετές δεκαετίες.
Ωστόσο, η επέκταση συνεχίστηκε, η παραγωγικότητα άρχισε να αυξάνεται, η αγορά εργασίας ενισχύθηκε και τα οφέλη της ανάπτυξης άρχισαν να μοιράζονται ευρύτερα.
Συγκεκριμένα, οι βελτιωμένες συνθήκες της αγοράς εργασίας τα τελευταία χρόνια ενθάρρυναν τους περισσότερους νέους πολίτες να επανενταχθούν ή να παραμείνουν στο εργατικό δυναμικό.
Εν τω μεταξύ, αυξήθηκαν οι πραγματικοί μισθοί για όλους τους εργαζομένους, ειδικά για όσους εργάζονται με χαμηλότερες αποδοχές.
Οι περισσότερες οικονομικές προβλέψεις ανέμεναν να συνεχιστεί η επέκταση και τα οφέλη της.
Δεν υπήρχε κάποια απειλητική για την οικονομία φούσκα περιουσιακών στοιχείων.
Ενώ η μόχλευση των μη χρηματοοικονομικών επιχειρήσεων φαίνεται να είναι αυξημένη, η μόχλευση στον τομέα των νοικοκυριών ήταν μέτρια.
Το τραπεζικό σύστημα ήταν ισχυρό, με ισχυρά επίπεδα κεφαλαίου και ρευστότητας.
Η ύφεση COVID-19 ήταν ασυνήθιστη, καθώς δεν προκλήθηκε από συσσώρευση χρηματοοικονομικών ανισορροπιών.
Αντ 'αυτού, το πανδημικό σοκ ήταν μια περίπτωση φυσικής καταστροφής που έπληξε μια υγιή οικονομία.
Λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της οικονομίας, στα αρχικά στάδια της κρίσης φαινόταν εύλογο ότι, με μια γρήγορη, ισχυρή και σταθερή πολιτική απάντηση, πολλοί τομείς της οικονομίας θα μπορούσαν να ανακάμψουν έντονα όταν ο ιός ήταν υπό έλεγχο.
Αυτή η απάντηση θα πρέπει να προέλθει από ενέργειες σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης.
Φαινόταν επίσης πιθανό ότι οι τομείς που θα πληγούν περισσότερο από την πανδημία - αυτοί που βασίζονται σε εκτεταμένη προσωπική επαφή - θα αντιμετωπίσουν μια μακρά και δύσκολη πορεία προς την ανάκαμψη.
Αυτοί οι τομείς και οι εργαζόμενοι σε αυτούς θα χρειαζόταν πιθανώς στοχοθετημένη και συνεχή υποστήριξη πολιτικής.
Κάποιοι ρώτησαν τι θα μπορούσε να κάνει η Fed για να αντιμετωπίσει ουσιαστικά μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Προσδιορίσαμε τρεις τρόπους με τους οποίους τα εργαλεία μας θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον περιορισμό της οικονομικής ζημίας από την πανδημία:
Παροχή σταθερότητας και ανακούφισης κατά την οξεία φάση της κρίσης όταν μεγάλο μέρος της οικονομίας έκλεισε•
και να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να περιορίσουμε τις μακροπρόθεσμες ζημιές στην παραγωγική ικανότητα της οικονομίας.
Όταν έγινε σαφές στα τέλη Φεβρουαρίου ότι η ασθένεια εξαπλωνόταν σε όλο τον κόσμο, οι χρηματοπιστωτικές αγορές κατέρρευσαν.
Τα εκτεταμένα lockdown άρχισαν τον Μάρτιο.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, με πολλούς τομείς να κλείνουν ή να λειτουργούν πολύ κάτω από την παραγωγική ικανότητα, το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε κατά 31% το δεύτερο τρίμηνο σε ετήσια βάση.
Οι εργοδότες μείωσαν τις μισθοδοσίες κατά 22 εκατομμύρια, ενώ οι προσωρινές απολύσεις αυξήθηκαν κατά 17 εκατομμύρια.
Ως απάντηση, αναπτύξαμε όλο το φάσμα των εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας, μειώνοντας τα επιτόκια στο αποτελεσματικό κατώτερο όριό τους.
Επίσης προβήκαμε σε πρωτοφανή επίπεδα σε αγορές περιουσιακών στοιχείων.
Καθιερώσαμε μια εργαλειοθήκη δανεισμού έκτακτης ανάγκης για την αποκατάσταση της λειτουργίας της αγοράς και την υποστήριξη της ροής πίστωσης στα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις κρατικές και τοπικές κυβερνήσεις
Εφαρμόσαμε επίσης στοχευμένα και προσωρινά μέτρα για να επιτρέψουμε στις τράπεζες να υποστηρίζουν καλύτερα τους πελάτες τους.
Η δημοσιονομική απάντηση ήταν πραγματικά εξαιρετική.
Η ομόφωνη ψήφιση του νόμου CARES και τριών άλλων μέτρων που εγκρίθηκαν με ευρεία υποστήριξη τον Μάρτιο και τον Απρίλιο διοχέτευσε περίπου 3 τρισεκατομμύρια δολάρια στην αγορά.
Αλλά, τι έχουν καταφέρει να επιτύχουν αυτές οι πολιτικές μέχρι τώρα;
Πρώτον, η σημαντική δημοσιονομική έδωσε βοήθεια ζωτικής σημασίας.
Η αύξηση των μεταβιβάσεων στήριξε τις απαραίτητες δαπάνες και συνέβαλε στην απότομη αύξηση της αποταμίευσης των νοικοκυριών.
Η κατανάλωση αγαθών είναι πλέον πάνω από το επίπεδο προ πανδημίας.
Οι υπηρεσίες παραμένουν χαμηλά, παρόλο που φαίνεται πιθανό ότι μεγάλο μέρος αυτής της αδυναμίας είναι υποπροϊόν των ανησυχιών για την υγεία και της κοινωνικής απόστασης.
Η κατανάλωση διατηρήθηκε σε καλά επίπεδα έως τον Αύγουστο, μετά τη λήξη των παροχών ασφάλισης, υποδηλώνοντας ότι οι αποταμιεύσεις εξακολουθούν να υποστηρίζουν την οικονομική δραστηριότητα.
Δεύτερον, οι ενισχύσεις προς τις επιχειρήσεις –ιδίως, το Πρόγραμμα Προστασίας Paycheck– και η γενική ώθηση στη συνολική ζήτηση έχουν αποτρέψει εν μέρει ένα αναμενόμενο κύμα πτωχεύσεων και απολύσεων.
Οι επιχειρηματικές επενδύσεις φαίνεται να βρίσκονται σε μια ανανεωμένη ανοδική πορεία και η ίδρυση των επιχειρήσεων φαίνεται επίσης να ανακάμπτει.
Τρίτον, μετά τον Μάρτιο, οι χρηματοπιστωτικές αγορές επέστρεψαν σε μεγάλο βαθμό στην κανονική λειτουργία τους, αν και στο πλαίσιο της εκτεταμένης συνεχιζόμενης πολιτικής στήριξης.
Οι οικονομικές συνθήκες είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές και η πίστωση διατίθεται με λογικούς όρους για πολλά - αν και όχι για όλα - νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Οι δαπάνες ήταν σχετικά ισχυρές, όπως φαίνεται στους τομείς της στέγασης και της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Συνολικά, οι δράσεις δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής έχουν υποστηρίξει μέχρι στιγμής μια ισχυρή αλλά ελλιπή ανάκαμψη της ζήτησης, μειώνοντας ουσιαστικά τη δυναμική της ύφεσης.
Σε μια τυπική ύφεση, υπάρχει μια πτωτική σπείρα βάσει της οποίας οι απολύσεις οδηγούν σε ακόμη χαμηλότερη ζήτηση και ξανά σε απολύσεις.
Αυτή η δυναμική διακόπηκε από την εισροή κεφαλαίων σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Οι έγκαιρες πολιτικές απέτρεψαν την κατάρρευση στις χρηματοπιστωτικές αγορές και τις επιχειρηματικές αποφάσεις ευρύτερα.
Ενώ οι συνδυασμένες επιπτώσεις της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής έχουν βοηθήσει στη σταθερή ανάκαμψη της αγοράς εργασίας μέχρι στιγμής, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος που πρέπει να διανυθεί.
Οι μισθοδοσίες έχουν πλέον ανακάμψει περίπου στο ήμισυ της πτώσης των 22 εκατομμυρίων.
Ένα ευρύτερος δείκτης που αποτυπώνει καλύτερα τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς εργασίας αναφέρει πως η ανεργία είναι περίπου 11%.
Τα βάρη της ύφεσης δεν έχουν μοιραστεί ομοιόμορφα.
Οι μειονότητες και οι γυναίκες επιβαρύνθηκαν υπερβολικά.
Τον Αύγουστο, η απασχόληση εκείνων που βρίσκονται στο κατώτατο τεταρτημόριο της κατανομής των μισθών ήταν ακόμη 21% κάτω από το επίπεδο του Φεβρουαρίου, ενώ ήταν μόνο 4% χαμηλότερη για άλλους εργαζόμενους.
Η πανδημία διευρύνει περαιτέρω τις διαφορές όσον αφορά τον πλούτο και την οικονομική κινητικότητα.
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της οικονομίας, η ανάκαμψη έχει προχωρήσει πιο γρήγορα από ό, τι αναμενόταν γενικά.
Οι πιο πρόσφατες προβολές από τους συμμετέχοντες της FOMC (Federal Open Market Committee) στη συνάντηση του Σεπτεμβρίου δείχνουν ότι η ανάκαμψη συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό.
Ο διάμεσος συμμετέχων είδε την ανεργία να μειώνεται στο 4% και τον πληθωρισμό να φτάνει το 2% στα τέλη του 2023.
Φυσικά, η οικονομία μπορεί να αποδώσει καλύτερα ή χειρότερα από το αναμενόμενο.
Οι προοπτικές της οικονομίας παραμένουν εξαιρετικά αβέβαιες, εν μέρει επειδή εξαρτάται από τον έλεγχο της εξάπλωσης και των επιπτώσεων του ιού.
Υπάρχει ο κίνδυνος τα γρήγορα αρχικά κέρδη να χαθούν, καθώς ορισμένοι κλάδοι δοκιμάζονται από την πανδημία.
Ο ρυθμός οικονομικής βελτίωσης έχει μετριαστεί από τα μεγάλα κέρδη του Μαΐου και του Ιουνίου, όπως είναι εμφανές από τα δεδομένα απασχόλησης, εισοδήματος και δαπανών.
Είναι επίσης αξιοσημείωτη η αύξηση της μόνιμης απώλειας θέσεων εργασίας, καθώς και οι πρόσφατες απολύσεις.
Πρέπει να συνεχίσουμε να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να διαχειριστούμε τους κινδύνους που υπάρχουν.
Πρέπει να συνεχίσουμε να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να διαχειριστούμε τους κινδύνους που υπάρχουν.
Ένας τέτοιος κίνδυνος είναι ότι η COVID-19.
Τα κρούσματα ενδέχεται να αυξηθούν και πάλι σε επίπεδα που θα περιορίζουν σημαντικά την οικονομική δραστηριότητα.
Για να μην αναφέρουμε τις τραγικές επιπτώσεις στη ζωή και την ευημερία.
Η διαχείριση αυτού του κινδύνου καθώς η επέκταση της νόσου συνεχίζεται θα απαιτήσει την καθοδήγηση των εμπειρογνωμόνων.
Επιβάλλεται η χρήση μασκών και η υιοθέτηση μέτρων κοινωνικής απόστασης
Ένας δεύτερος κίνδυνος είναι ότι η παρατεταμένη επιβράδυνση του ρυθμού βελτίωσης της οικονομίας.
Μια μακρά περίοδος άσκοπα αργής προόδου θα μπορούσε να συνεχίσει να επιδεινώνει τις υπάρχουσες ανισότητες στην οικονομία μας.
Η επέκταση δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.
Σε αυτό το πρώιμο στάδιο, θα έλεγα ότι οι κίνδυνοι της πολιτικής παρέμβασης παραμένουν ασύμμετροι.
Η πολύ λίγη υποστήριξη θα οδηγούσε σε αδύναμη ανάκαμψη, προκαλώντας δυσκολίες στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Με την πάροδο του χρόνου, οι πτωχεύσεις θα αυξάνονταν, βλάπτοντας την παραγωγική ικανότητα της οικονομίας και συγκρατώντας την αύξηση των μισθών.
Αντίθετα, οι κίνδυνοι υπέρβασης φαίνεται, προς το παρόν, να είναι μικρότεροι.
Ακόμα κι αν οι πολιτικές αποδειχθούν τελικά μεγαλύτερες από τις αναγκαίες, δεν θα χαθούν.
Η ανάκαμψη θα είναι ισχυρότερη και θα κινηθεί γρηγορότερα εάν η νομισματική και η δημοσιονομική πολιτική συνεχίσουν να λειτουργούν η μία μαζί με την άλλη έως ότου η οικονομία ανακάμψει.
Θα ήταν παράλειψή μου αν δεν ανέφερα την αναθεώρηση της στρατηγικής μας, η οποία ολοκληρώθηκε πρόσφατα με την υιοθέτηση ενός ευέλικτου μέσου καθεστώτος στόχευσης του πληθωρισμού.
Οι συνάδελφοί μου και εγώ συζητήσαμε λεπτομερώς αυτό το νέο πλαίσιο σε πρόσφατες παρατηρήσεις.
Σήμερα θα σημειώσω απλώς ότι η υποκείμενη δομή της οικονομίας αλλάζει με την πάροδο του χρόνου και ότι το πλαίσιο της FOMC για τη διεξαγωγή της νομισματικής πολιτικής πρέπει να συμβαδίζει.
Οι πρόσφατες αλλαγές στη δήλωση συναίνεσης αντικατοπτρίζουν την εξελισσόμενη κατανόησή μας για διάφορες σημαντικές εξελίξεις.
Υπήρξε μείωση των εκτιμήσεων για τον πιθανό ή μακροπρόθεσμο ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας και το γενικό επίπεδο των επιτοκίων, παρουσιάζοντας προκλήσεις για την ικανότητα της νομισματικής πολιτικής να ανταποκριθεί σε μια ύφεση.
Έχουμε δει ότι η οικονομία μπορεί να διατηρήσει υψηλά επίπεδα απασχόλησης, φέρνοντας σημαντικά κοινωνικά οφέλη και χωρίς να προκαλείται ανησυχητική αύξηση του πληθωρισμού.
Η νέα δήλωση συναίνεσης αναγνωρίζει αυτές τις εξελίξεις και κάνει τις κατάλληλες αλλαγές στο πλαίσιο της νομισματικής μας.
Το νέο guidance αναφέρει ότι, με τον πληθωρισμό να τρέχει συνεχώς κάτω από τον μακροπρόθεσμο στόχο μας 2%, η FOMC στοχεύει πληθωρισμό πάνω από 2% για κάποιο χρονικό διάστημα.
Η Επιτροπή άφησε επίσης το εύρος στόχων για το βασικό επιτόκιο αμετάβλητο στο εύρος από 0% έως 10,25% και θεωρεί ότι πρέπει να διατηρηθεί αυτό το εύρος στόχων έως ότου οι συνθήκες της αγοράς εργασίας φτάσουν σε επίπεδα συνεπή με τις εκτιμήσεις της επιτροπής για τη μέγιστη απασχόληση και τον πληθωρισμό.
Αναμένουμε ότι το νέο πλαίσιο και το guidance θα υποστηρίξουν τις προσπάθειές μας στην επιδίωξη μιας ισχυρής οικονομικής ανάκαμψης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης