Τελευταία Νέα
Διεθνή

ESM: Παραμένει αβέβαιο πότε θα περιοριστεί η πανδημία και τι περαιτέρω στήριξη θα χρειαστεί η οικονομία

tags :
ESM: Παραμένει αβέβαιο πότε θα περιοριστεί η πανδημία και τι περαιτέρω στήριξη  θα χρειαστεί η οικονομία
Υπάρχει ανάγκη μετάβασης από τα τρέχοντα μέτρα έκτακτης ανάγκης σε πιο βιώσιμες πολιτικές για τη διασφάλιση μακροπρόθεσμων οικονομικών προοπτικών και στις δύο περιοχές, αναφέρει ο ESM
Εξαιρετικά αβέβαιο είναι το άμεσο μέλλον της ευρωπαϊκής οικονομίας, σύμφωνα με τον ESM, τον μόνιμο μηχανισμό στήριξης της Ευρωζώνης, καθώς ουδείς γνωρίζει πότε θα περιοριστεί η πανδημία και τι περαιτέρω στήριξη θα χρειαστεί η οικονομία.
Σε ανάλυση που δημοσιοποίησε ο ESM σχετικά με τα μέτρα που ελήφθησαν από τις ευρωπαϊκές και ασιατικές αρχές έναντι της κρίσης του Covid-19, διαπιστώνεται ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και στις δύο περιοχές αντέδρασαν γρήγορα στην άνευ προηγουμένου ύφεση με μεγάλα πακέτα διάσωσης αλλά με διαφορετικές δράσεις πολιτικής.

Όμως οι χώρες στην Ευρώπη και την Ασία έχουν πληγεί σοβαρά από την πανδημία και την επακόλουθη οικονομική κρίση.
Η οικονομική δραστηριότητα στη ζώνη του ευρώ αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 8,7% φέτος από 1,3% αύξηση το 2019.
Στην περιοχή ASEAN + 3, η αύξηση του ΑΕΠ το 2020 αναμένεται να μειωθεί κατά 0,2% από 4,8% πέρυσι.
Μάλιστα, η ανάλυση του ESM τονίζει ότι:
Τα δημοσιονομικά περιθώρια πριν από την κρίση διέφεραν μεταξύ και εντός των δύο περιοχών.
Διαφορετικές πολιτικές αποκρίσεις οφείλονται σε διαφορετικούς εθνικούς και περιφερειακούς θεσμούς και σε διαφορετικές ευπάθειες στις δύο περιοχές.
Οι χώρες της ευρωζώνης χρησιμοποίησαν κυρίως εγγυήσεις και υποστήριξη ρευστότητας, διάφορα μέτρα διακριτικής ευχέρειας και αυτόματους σταθεροποιητές.
Οι χώρες ASEAN + 3 κατέφυγαν κυρίως σε διακριτικά μέτρα.

Ευρωπαϊκή απάντηση

Ως άμεση απάντηση σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ, η ΕΕ ανέστειλε προσωρινά τους δημοσιονομικούς της κανόνες και εφάρμοσε μεγαλύτερη ευελιξία περί κρατικών ενισχύσεων και στους κανόνες που διέπουν τα ταμεία συνοχής της ΕΕ.
Καθώς εντείνονται ενδείξεις βαθύτερης ύφεσης, οι ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών ενέκριναν τρία περιφερειακά δίχτυα ασφαλείας, ύψους 540 δισ. ευρώ, για εργαζόμενους, επιχειρήσεις και χώρες.
Περιλαμβάνουν το πρόγραμμα SURE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη στήριξη των εργαζομένων, το Ταμείο Εγγυήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την κινητοποίηση δανείων σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) και την υποστήριξη πανδημικής κρίσης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας για να βοηθήσουν τις χώρες της ζώνης του ευρώ να αντιμετωπίσουν περισσότερες δαπάνες για υγειονομική περίθαλψη και πρόληψη.
Οι εργασίες επικεντρώνονται τώρα στην υλοποίηση του νέου Ταμείου Ανάκτησης ύψους 750 δισ. ευρώ.
Το Ταμείο συνδέεται με τον νέο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ, και αποτελείται από επιχορηγήσεις 390 δισ. ευρώ και δάνεια 360 δισ. ευρώ.

Διαφορετικά οικονομικά και φορολογικά κίνητρα

Η προσωρινή αναστολή των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ ήταν μέρος της συντονισμένης απάντησης της ΕΕ στο Covid-19 και επέτρεψε στις χώρες της ζώνης του ευρώ να χρησιμοποιήσουν επεκτατική δημοσιονομική πολιτική για να αναζωογονήσουν τις οικονομίες τους.
Ομοίως, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής σε ολόκληρη την περιοχή ASEAN + 3 έχουν εφαρμόσει πρωτοφανή μέτρα οικονομικής τόνωσης για να στηρίξουν τις οικονομίες τους.
Τα συνολικά δημοσιονομικά και έμμεσα χρηματοοικονομικά μέτρα (δηλαδή το μορατόριουμ χρέους), προσεγγίζουν το 29% του ΑΕΠ της ζώνης του ευρώ και το 13% του ΑΕγχΠ στην περιοχή ASEAN + 3.
Και στις δύο περιοχές, το μέγεθος του ερεθίσματος διαφέρει σημαντικά μεταξύ των χωρών λόγω των διαφορών στον δημοσιονομικό και χρηματοοικονομικό τους χώρο.
Μεταξύ της ζώνης του ευρώ, το μέγεθος των μέτρων τόνωσης κυμαίνεται από περίπου 50% του ΑΕΠ έως μερικές εκατοστιαίες μονάδες.
Ομοίως, στην περιοχή ASEAN + 3, το μέγεθος κυμαίνεται από 40% του ΑΕΠ για την Ιαπωνία, έως περίπου 10% για τις άλλες οικονομίες.
Οι διαφορές στο συνολικό μέγεθος της περιφερειακής αντίδρασης σε κρίσεις εξηγούνται πρώτα από τη χρήση εγγυήσεων για την υποστήριξη επιχειρήσεων.

Για τη ζώνη του ευρώ, τα διακριτικά δημοσιονομικά μέτρα ανέρχονται στο 5,3% του ΑΕΠ, ενώ οι αναβολές φόρου και κοινωνικής ασφάλισης ανέρχονται στο 2,1% του ΑΕΠ.
Αυτά τα μέτρα υποστηρίζονται από ένα άνευ προηγουμένου ποσό εγγυήσεων και διευκολύνσεων ρευστότητας σχεδόν 22% του ΑΕΠ, κυρίως για τη στήριξη εταιρειών και ΜΜΕ.
Δεύτερον, υπάρχουν διαφορές στον τρόπο που υποστηρίζεται το εισόδημα των νοικοκυριών.
Και στις δύο περιοχές, τα διακριτικά μέτρα στοχεύουν στις άμεσες ανάγκες του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης και στον έλεγχο της επιδημίας.
Στη βοήθεια των νοικοκυριών και των εργαζομένων, η χρήση συστημάτων άμεσης στήριξης εισοδήματος ήταν αποτελεσματική σε πολλές οικονομίες του ASEAN + 3.
Οι μισθολογικές συγχρηματοδοτήσεις για τη στήριξη της απασχόλησης ήταν λιγότερο διαδεδομένες.
Συγκριτικά, τα συστήματα διατήρησης θέσεων εργασίας, που λειτουργούν μέσω αποζημίωσης για εργασία μικρής διάρκειας, συγκαταλέγονται στις σημαντικότερες αντιδράσεις κρίσεων μεταξύ των χωρών της ζώνης του ευρώ.
Τρίτον, αυτές οι διαρθρωτικές διαφορές μπορούν να παρατηρηθούν στο μέγεθος και τη λειτουργία των αυτόματων σταθεροποιητών, π.χ. μέσω της φορολογίας και της εκτεταμένης κάλυψης της ανεργίας και των κοινωνικών παροχών.
Στη ζώνη του ευρώ, ο ρόλος και η σημασία τους είναι εμφανής και εκτιμάται σε περίπου 5% του ΑΕΠ.
Συγκριτικά, ο ρόλος των αυτόματων σταθεροποιητών είναι πιο περιορισμένος στις περισσότερες οικονομίες του ASEAN + 3, εκτιμώμενος στο 1,1% του ΑΕγχΠ
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) αντέδρασε γρήγορα στην οικονομική κατάρρευση υιοθετώντας ένα εκτεταμένο σύνολο μέτρων που βασίζονται σε σημαντική επέκταση 120 δισ. ευρώ του προγράμματος αγοράς περιουσιακών στοιχείων της.
Επιπλέον, η ΕΚΤ αύξησε τον όγκο των αγορών και διεύρυνε την επιλεξιμότητα με το νέο προσωρινό πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης 750 δισ. ευρώ, το οποίο ενισχύθηκε περαιτέρω κατά 600 δισ. ευρώ, φθάνοντας σε συνολικό 1,35 τρισ. ευρώ.
Ο ορίζοντας αυτού του προγράμματος επεκτάθηκε έως τουλάχιστον τον Ιούνιο του 2021.
Επιπλέον, η ΕΚΤ έλαβε μέτρα για να μειώσει την επιβάρυνση του τραπεζικού τομέα και να διατηρήσει τη ροή πιστώσεων περιλαμβανομένης της μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης για τις τράπεζες.
Διευκόλυνε τις απαιτήσεις ασφάλειας και αύξησε την ευελιξία στη χρήση των αποθεμάτων κεφαλαίων και ρευστότητας των τραπεζών.

Ίδιο πανδημικό σοκ - διαφορετικές πολιτικές απαντήσεις

Η πανδημία Covid-19 είναι μια κρίση για την υγεία που θέτει πολλές απειλές και απαιτεί άμεση ανάγκη για μαζική πολιτική απάντηση στη ζώνη του ευρώ και στην περιοχή ASEAN + 3 για τη διατήρηση των ζωών, των θέσεων εργασίας και της βιωσιμότητας επιχειρήσεων.
Ο βαθμός στον οποίο οι κυβερνήσεις και τα χρηματοπιστωτικά συστήματα δημιούργησαν αποθέματα διέφεραν σε όλη την Ευρώπη και την περιοχή ASEAN + 3 όταν ξέσπασε η πανδημία.
Ορισμένοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής είχαν λιγότερα περιθώρια από άλλους για να μετριάσουν τον αντίκτυπο της πανδημίας.
Επιπλέον, το θεσμικό πλαίσιο και η οικονομική διάρθρωση των οικονομιών στις δύο περιοχές οδήγησαν σε διαφορές στις πολιτικές αντιδράσεις.
Την ίδια ώρα, παραμένει αβέβαιο πότε θα περιοριστεί η πανδημία και τι περαιτέρω κίνητρα μπορεί να χρειαστούν.
Οι μελλοντικοί καθοδικοί κίνδυνοι περιλαμβάνουν μια παρατεταμένη πανδημία και ένα δεύτερο κύμα, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα αναστολή λειτουργίας, άλλη οικονομική ύφεση και αυξημένες δημοσιονομικές πιέσεις.
Τελικά, υπάρχει ανάγκη μετάβασης από τα τρέχοντα μέτρα έκτακτης ανάγκης σε πιο βιώσιμες πολιτικές για τη διασφάλιση μακροπρόθεσμων οικονομικών προοπτικών και στις δύο περιοχές, καταλήγει ο ESM.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης