Ταμείο Ανάκαμψης: Τι θα περιλαμβάνει η πρόταση της Κομισιόν - Η συμμαχία των απροθύμων: Αυστρία, Ολλανδία, Δανία και Σουηδία κατά Merkel - Macron

Ταμείο Ανάκαμψης: Τι  θα περιλαμβάνει η πρόταση της Κομισιόν - Η συμμαχία των απροθύμων: Αυστρία, Ολλανδία, Δανία και Σουηδία κατά Merkel - Macron
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιχειρήσει να βρει τη χρυσή τομή για να προχωρήσει η δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης.
Τα στοιχεία του σχεδίου Μerkel - Macron που θα περιλαμβάνει η πρόταση της Κομισιόν αποκαλύπτει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν θα είναι μία αντιγραφή της γαλλογερμανικής πρότασης, αλλά θα προβλέπει έναν συνδυασμό δανείων και επιχορηγήσεων, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Επιτροπής Eric Mamer
.
Στο μεταξύ, η Αngela Μerkel βρίσκεται αντιμέτωπη με το πρώτο κύμα επικρίσεων στην Γερμανία μετά το σχέδιο αμοιβαιοποίησης του ευρωπαϊκού χρέους που παρουσίασε με τον πρόεδρο της Γαλλίας Emmanuel Macron, που σπάει ένα ταμπού στο θέμα της ευρωπαϊκής οικονομικής αλληλεγγύης.
Γαλλία και Γερμανία ανακοίνωσαν την κοινή τους πρόταση για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 500 δισ. ευρώ, για τη στήριξη των χωρών οι οποίες έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την πανδημία του κορωνοϊού.
Η δε Αυστρία έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι απορρίπτει τη στήριξη μέσω επιχορηγήσεων και τάσσεται υπέρ του δανεισμού. 
«Θα δούμε ποιες θα είναι οι ισορροπίες την επόμενη εβδομάδα που θα παρουσιάσουμε την πρόταση μας» τόνισε. 
Υπό αυτό το πρίσμα, μολονότι η κοινή γαλλογερμανική πρόταση ανοίγει τον δρόμο για την ενοποίηση και έχει τύχει θερμής υποδοχής, τόσο από τις χώρες του Νότου, όσο και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η τελική συμφωνία της ΕΕ - η οποία πρέπει να είναι ομόφωνη - δεν θα είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. 
Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιχειρήσει να βρει τη χρυσή τομή για να προχωρήσει η δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης. 

H πρόταση Merkel - Macron

Αντιμέτωπη με την οικονομική καταστροφή και την απειλή του κορωνοϊού που θέτει εν αμφιβόλω τη συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η καγκελάριος της Γερμανίας Angela Merkel άφησε πίσω της την επί δεκαετίες «γερμανική οικονομική ορθοδοξία» και συμφώνησε να υποστηρίξει την ιδέα του συλλογικού ευρωπαϊκού χρέους για να βοηθήσει τις χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία.
Εάν τα άλλα κράτη μέλη συμφωνήσουν στο σχέδιο, θα ήταν ένα σημαντικό βήμα προς την ενοποίηση της Ευρώπης και ένα σημάδι ότι η πανδημία θα μπορούσε πραγματικά να φέρει την Ένωση πιο κοντά.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι η Merkel, στις 18 Μαΐου 2020, συμφώνησε με τον Πρόεδρο της Γαλλίας, Emmanuel Macron να δημιουργηθεί ένα κοινό ταμείο ανάκαμψης ύψους 500 δισ. ευρώ.
Ωστόσο ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για 1 τρισεκ. ευρώ αλλά συμφώνησαν στα 500 δισεκ. για το 2020 και θα αξιολογηθούν τα δεδομένα για το 2021
Η αποπληρωμή του θα είναι υπό την ευθύνη ολόκληρης της Ένωσης, όπως ανακοίνωσαν, αλλά θα ωφελούσε κυρίως τον φτωχότερο νότο, ο οποίος έχει πληγεί περισσότερο από τον κορωνοιό.
Τα ομόλογα των χωρών της Νοτίου Ευρώπης ανακάμπτουν οι τιμές ενισχύονται οι αποδόσεις υποχωρούν ωστόσο υπάρχουν πολλά κενά στην οικονομική πρόταση της Γερμανίας και Γαλλίας.
Τα 500 δισεκ. πιθανότατα θα δοθούν με τον μηχανισμό 2% του ΑΕΠ όπως και με τα δάνεια του ESM που αυτό σημαίνει ότι για την Γερμανία αντιστοιχούν περίπου 72 δισεκ. με βάση το ΑΕΠ 3,6 τρισεκ. του 2019, στην Γαλλία αντιστοιχούν 50 δισεκ. με ΑΕΠ 2,5 τρισεκ. στην Ιταλία αντιστοιχούν 36 δισεκ. με 1,8 τρισεκ. ΑΕΠ και στην Ελλάδα με ΑΕΠ 188 δισεκ. αντιστοιχούν 3,8 δισεκ. ευρώ
.

Reuters: Αυτά τα στοιχεία του σχεδίου Μerkel - Macron θα περιλαμβάνει η πρόταση της Κομισιόν


Τα στοιχεία του σχεδίου Μerkel - Macron που θα περιλαμβάνει η πρόταση της Κομισιόν αποκαλύπτει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.
Η Γαλλία και η Γερμανία πρότειναν τη δημιουργία ενός Ταμείου, ύψους μισού τρισ. ευρώ, το οποίο θα παρέχει επιχορηγήσεις σε περιοχές και οικονομικούς κλάδους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν πληγεί περισσότερο από τον κορωνοϊό, για να τους βοηθήσει να ανακάμψουν χωρίς να αναλάβουν ένα βουνό νέου χρέους.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η πρόταση αυτή δεν σημαίνει ότι θα γίνει πλήρως αποδεκτή από την ΕΕ, αλλά τα βασικά στοιχεία της πιθανότατα θα προχωρήσουν.
Το Reuters αναφέρει τα βασικά σημεία της πρότασης, τα οποία θα χρησιμοποιήσει πιθανόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όταν παρουσιάσει το δικό της σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης στις 27 Μαΐου.
Το Παρίσι και το Βερολίνο θέλουν το ταμείο των 500 δισ. ευρώ να έχει μία σαφή καταληκτική ημερομηνία, εντός της οποίας θα μπορεί να γίνει προσφυγή σε αυτό.
Θα υπάρξει δανεισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την αγορά, χρησιμοποιώντας το αξιόχρεό της ΑΑΑ για να λάβει το χαμηλότερο επιτόκιο, πιθανόν κοντά στο μηδέν.
Η Επιτροπή θα διοχετεύσει τα χρήματα μέσω του πολυετούς προϋπολογισμού της ΕΕ που αφορά την περίοδο 2021-2027, εμπροσθοβαρώς κατά την πρώτη πενταετία, κυρίως για να χρηματοδοτήσει επενδύσεις κατά τη μετάβαση της ΕΕ σε μία «πράσινη» και ψηφιακή οικονομία και για έρευνα και τεχνολογία.
Επειδή η Κομισιόν θα δανειστεί τα χρήματα, θα πρέπει να τα αποπληρώσει. Αυτά τα χρήματα (για την αποπληρωμή του δανεισμού) θα προέλθουν από μελλοντικούς πολυετείς προϋπολογισμούς της ΕΕ, μετά το 2027.
Δεν είναι ξεκάθαρο αν οι μελλοντικοί προϋπολογισμοί θα έχουν πρόσθετα έσοδα από υψηλότερες εθνικές εισφορές ή από νέους φόρους που θα επιβληθούν από τις κυβερνήσεις και θα εκχωρηθούν στην ΕΕ ή από έναν συνδυασμό των παραπάνω.
Οι επιχορηγήσεις απαιτούν «μία σαφή δέσμευση των κρατών – μελών να ακολουθούν υγιείς οικονομικές πολιτικές και μία φιλόδοξη μεταρρυθμιστική ατζέντα».
Το γαλλογερμανικό έγγραφο σημειώνει ότι οι δύο χώρες θέλουν να καθιερώσουν ένα ελάχιστο πραγματικό επίπεδο φορολογίας στην ψηφιακή οικονομία – που θα αφορά τη Google, την Apple, τη Facebook ή την Amazon – στην ΕΕ και μία κοινή φορολογική βάση για τις επιχειρήσεις – δηλαδή κανόνες για το πώς παρά για το πόσο θα φορολογούνται οι εταιρείες.

Γκρίνια στη Γερμανία για το σχέδιο

Η Αngela Μerkel βρίσκεται αντιμέτωπη με το πρώτο κύμα επικρίσεων στην Γερμανία μετά το σχέδιο αμοιβαιοποίησης του ευρωπαϊκού χρέους που παρουσίασε με τον πρόεδρο της Γαλλίας Emmanuel Macron, που σπάει ένα ταμπού στο θέμα της ευρωπαϊκής οικονομικής αλληλεγγύης.
Σε μία χώρα που εδώ και πολλά χρόνια υπηρετεί με μεγάλη ευλάβεια την δημοσιονομική λιτότητα και ήδη αναγκάσθηκε να αποχωριστεί την έννοια του μηδενικού χρέους εξαιτίας της πανδημίας, το γαλλο-γερμανικό σχέδιο για την Ευρώπη προκαλεί ερωτήματα.
«Εκπλήσσομαι που κάνουμε στροφή 180 μοιρών, που η Ευρωπαϊκή Ενωση μπορεί ξαφνικά να χρεωθεί», σχολίασε ο φιλελεύθερος βουλευτής Alexander Lambsdorff.
Ο εξαιρετικός χαρακτήρας της κρίσης δεν δικαιολογεί πάντως η ΕΕ "να πετάει στα σκουπίδια τους κανόνες και τις αρχές της" υπερθεματίζει η συντηρητική Frankfurter Allgemeine Zeitung στο σημερινό πολύ επικριτικό κύριο άρθρο της, στο οποίο τονίζεται επιπλέον ότι η πρώτη σε μέγεθος οικονομία της Ευρώπης θα συνεισφέρει την μερίδα του λέοντος, 135 δισεκατομμύρια ευρώ στο πακέτο των 500 δισεκατομμυρίων, αν τελικά το γαλλο-γερμανικό σχέδιο υιοθετηθεί από τους 27.
Η Αngela Μerkel παραδέχθηκε χθες ότι η πρόταση, η οποία στηρίζεται από το συντηρητικό της κόμμα, είναι «τολμηρή» και υποψήφιος στόχος για επικρίσεις στην Γερμανία.
Η πρωτοβουλία που παρουσιάσθηκε χθες προβλέπει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα χρηματοδοτήσει αυτό το οικονομικό πακέτο στήριξης για την οικονομική ανάκαμψη δανειζόμενη στο όνομα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα χρήματα θα τοποθετηθούν στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και από εκεί θα κατευθυνθούν προς τις πλέον πληγείσες από την πανδημία χώρες της Ενωσης, όπως η Ισπανία και η Ιταλία.
Οι χώρες δεν θα έχουν υποχρέωση αποπληρωμής της οικονομικής στήριξης που θα λάβουν.
Η πρόταση αποτελεί ένα βήμα προς τα ευρωομόλογα που ζητούσε κυρίως η Ιταλία, συνεπικουρούμενη από την Γαλλία και μέχρι σήμερα θεωρούνταν κόκκινη γραμμή από το Βερολίνο και τις χώρες τους ευρωπαϊκού Βορρά, που προσάπτουν στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου δημοσιονομική αμεριμνησία.
Συναινώντας στην ιδέα της αμοιβαιοποίησης των χρεών, η Γερμανίδα καγκελάριος φρόντισε να επαναλάβει την δέσμευση της Γερμανίας απέναντι στην Ευρώπη μετά τις σκληρές επικρίσεις της Ιταλίας και της Ισπανίας, σχολιάζουν πηγές της γαλλικής προεδρίας.
Ηδη την περασμένη εβδομάδα πήρε θέση υπέρ της μεγαλύτερης ολοκλήρωσης της ευρωζώνης, έπειτα από την ανακοίνωση της απόφασης του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας , πολύ επικριτικής απέναντι στην πολιτική οικονομικής στήριξης που εφάρμοσε και συνεχίζει να εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Εχει επίσης στον νου της ότι η Γερμανία αναλαμβάνει τον Ιούλιο την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θέλει να αφήσει μία σφραγίδα, πριν ολοκληρώσει τον επόμενο χρόνο την τέταρτη και τελευταία θητεία της.
Η Αngela Μerkel μπορεί να επιτρέψει στον εαυτό της την ανάληψη ορισμένων πολιτικών ρίσκων.
Η δημοφιλία της είναι υψηλή στις δημοσκοπήσεις εξαιτίας της διαχείρισης της επιδημίας του κορωνοϊού, που πλήττει λιγότερο σκληρά την Γερμανία σε σχέση με του γείτονές της, την Γαλλία και την Ιταλία.
Και η ιδέα μίας αμοιβαιοποίησης των χρεών στην Ευρώπη έχει ήδη κάνει μαλακά τον δρόμο της στην Γερμανία όπου οι οικονομολόγοι ή κόμματα σαν τους Πράσινους έχουν ταχθεί υπέρ των ευρωομολόγων απέναντι στην πρωτοφανή κρίση της πανδημίας.
"Τώρα εναπόκειται στην Μέρκελ και τον Μακρόν να ρίξουν το βάρος τους στην επιβολή του σχεδίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τονίζει Λίζα Πάους, η εκπρόσωπος για οικονομικά θέματα των Οικολόγων στην γερμανική βουλή.
Η Ευρώπη δεν μπορεί να επιτρέψει το θάψιμο τέτοιων προτάσεων όπως εκείνη του Mezenberg, εδώ και δύο χρόνια, όταν το Παρίσι και το Βερολίνο συμφώνησαν επί βαθύτερης ολοκλήρωσης της ευρωζώνης με την θέσπιση ίδιου προϋπολογισμού, προτάσεις που έμειναν νεκρό γράμμα ελλείψει της έγκρισης των ευρωπαίων εταίρων.
Οι δύο τους θα έχουν πολλή δουλειά. Οι χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά (Αυστρία, Ολλανδία, Δανία) έχουν ήδη κάνει δεκτή την αρνητική τους διάθεση. Ο αυστριακός καγκελάριος ήταν ο πρώτος που αντέδρασε λέγοντας ότι η Βιέννη είναι διατεθειμένη να βοηθήσει "με δάνεια και όχι με επιχορηγήσεις".
Η Γαλλία και η Γερμανία είχαν αρχικά απόψεις πολύ διαφορετικές για τον τρόπο δράσης, παραδέχθηκε χθες η Αngela Μerkel.
Προσεγγίζοντας τις θέσεις τους, οι δύο χώρες «ένωσαν ορισμένες πλευρές των προβληματισμών στην Ευρώπη, είπε.

Stop από Kurz στο σχέδιο Macron - Merkel

Μία "αντιπρόταση" του, στο "Ταμείο ανάκαμψης", το οποίο ανακοίνωσαν χθες ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και η Γερμανίδα καγκελάριος Ανγκέλα Μέρκελ, για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών που προκαλεί ο νέος κορονοϊος, προαναγγέλει ο Αυστριακός καγκελάριος και αρχηγός του συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος Σεμπάστιαν Κουρτς, σε συνέντευξή στο αυριανό φύλλο της εφημερίδας Oberoesterreichische Nachrichten.
«Θέλουμε να είμαστε αλληλέγγυοι με κράτη, τα οποία έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση, ωστόσο πιστεύουμε ότι ο σωστός δρόμος είναι τα δάνεια και όχι οι επιδοτήσεις», τονίζει ο Σεμπάστιαν Κουρτς, ο οποίος νωρίτερα, απορρίπτοντας την γαλλο-γερμανική πρόταση, διαμήνυε, μέσω Twitter, ότι «η θέση μας παραμένει αμετάβλητη».
Στη συνέντευξη του στην Oberoesterreichische Nachrichten, ο Αυστριακός καγκελάριος δηλώνει πως για το θέμα αυτό βρίσκεται σε σχετικό συντονισμό με την Ολλανδία, τη Δανία και τη Σουηδία.
Οι χώρες αυτές, μαζί με την Αυστρία, ανήκουν στη αποκαλούμενη «συμμαχία των καθαρά πληρωτών» και υποστηρίζουν έναν περιορισμό του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Μέσα στις επόμενες ημέρες θα καταθέσουμε μία πρόταση με τις δικές μας ιδέες. Πιστεύουμε ότι είναι δυνατό να ανακάμψουμε την ευρωπαϊκή οικονομία και να αποφύγουμε την κοινοτικοποίηση των χρεών», ισχυρίζεται ο Σεμπάστιαν Κουρτς.
Ο Σεμπάστιαν Κουρτς επισημαίνει στη συνέντευξή του, ότι, όπως συνέβη και σε πολλές άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ, ο ίδιος εξεπλάγη από την πρόταση του Γάλλου προέδρου και της Γερμανίδας καγκελάριου.
«Φυσικά είναι νόμιμο, ότι δύο χώρες, και μάλιστα τόσο μεγάλες, προτείνουν κάτι», αναφέρει ο καγκελάριος, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι: «όμως η απόφαση θα πρέπει να ληφθεί από όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης».


Regling: Ο ESM υποστηρίζει σθεναρά τη γαλλο-γερμανική πρόταση ως μέρος μιας πειστικής αντίδρασης στην κρίση Covid-19

Τη χθεσινή γαλλογερμανική πρόταση για το ταμείο ανάκαμψης, ύψους 500 δισ. ευρώ, καλωσόρισε ένθερμα ο γενικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM).
Σε ανακοίνωσή του, ο επικεφαλής του ESM τονίζει ότι η πρόταση αυτή θα στήριζε μία βιώσιμη ανάκαμψη στην Ευρώπη από την κρίση του κορωνοϊού.
Ο ίδιος προσθέτει: 
«Στηρίζω με συνέπεια την άποψη ότι ορισμένες μεταβιβάσεις απαιτούνται για να αντιμετωπίσουν την οικονομικά ζημιά που έχει προκληθεί από την κρίση και ότι ο μόνος τρόπος για να γίνουν οι μεταβιβάσεις αυτές είναι μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ. 
Αν εφαρμοστεί, η γαλλογερμανική πρόταση θα αποτελέσει ένα μεγάλο θεμέλιο της ευρωπαϊκής αντίδρασης στην κρίση και θα προστατεύσει την ενιαία αγορά καθώς και την Οικονομική και Νομισματική Ένωση. 
Θα συμπλήρωνε τις άλλες ευρωπαϊκές αντιδράσεις που αποτελούν ήδη συμφωνηθέντα δίχτυα ασφαλείας για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τα κράτη μέσω του (προγράμματος) SURE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενός προγράμματος εγγυήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Στήριξης του ESM για την κρίση της πανδημίας».
«Είναι σημαντικό ότι η χρηματοδότηση από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς θα βοηθήσει κυρίως τις χώρες που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την κρίση. 
Τα δύο ευρωπαϊκά πακέτα είναι επίσης συμπληρωματικά από πλευράς χρόνου: Η στήριξη του ESM για την κρίση της πανδημίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλα τα κράτη – μέλη του ευρώ από τώρα. 
Επίσης, το πρόγραμμα SURE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σύντομα οι εγγυήσεις της ΕΤΕπ θα είναι διαθέσιμα σε πολύ λίγο», κατέληξε.

Capital Economics: Η τελική συμφωνία θα προβλέπει ένα μείγμα δανείων και επιχορηγήσεων

Ως ένα σημαντικό βήμα προς τη δημοσιονομική ενοποίηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χαρακτηρίζουν οι αναλυτές της Capital Economics την κοινή πρόταση Γαλλίας - Γερμανίας για τη δημιουργία του ευρωπαϊκού ταμείου ανάκαμψης, ύψους 500 δισ. ευρώ.
Σημειώνουν ωστόσο ότι το όφελος για τις χώρες που έχουν δεχθεί το ισχυρότερο πλήγμα από τον κορωνοϊό - κυρίως η Ιταλία- θα είναι μικρό.
Υπολογίζεται μάλιστα να ανέλθει λίγο πάνω από το 2% του ΑΕΠ, σε ορίζοντα άνω του ενός έτους. 
Οι αναλυτές της Capital Economics προβλέπουν ότι η τελική συμφωνία θα προβλέπει έναν συνδυασμό δανείων και επιχορηγήσεων. 
Το απόγευμα της 18ης Μαϊου, η καγκελάριος της Γερμανίας Angela Merkel και ο πρόεδρος της Γαλλίας Emmanuel Macron, ανακοίνωσαν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να δανείσει ποσό ύψους 500 δισ. ευρώ, ή 4,2% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το ταμείο ανάκαμψης.
Οι λεπτομέρειες δεν έχουν συμφωνηθεί ακόμα, ωστόσο προβλέπεται χρήση του προϋπολογισμού της ΕΕ για την έκδοση ομολόγων. 
Το σημαντικό στοιχείο είναι ότι τα εν λόγω κεφάλαια θα δοθούν στα κράτη μέλη ως επιχορηγήσεις και όχι ως δάνεια, ανάλογα με τις ανάγκες, κίνηση η οποία αποτελεί μία δημοσιονομική μεταφορά μεταξύ των ζωρών, 
Με αυτό τον τρόπο η ΕΕ θα διαβεί τον Ρουβίκωνα προς τη δημοσιονομική ένωση.
Δεδομένης της αξιολόγησης ΑΑΑ για την πιστοληπτική ικανότητα της ΕΕ, το κόστος δανεισμού θα είναι κοντά σε αυτό του ESM, εξηγεί η Capital Economics.
Πρόκειται για μία σημαντική στροφή στην πολιτική της ΕΕ, ωστόσο υπάρχουν λόγοι που ενδέχεται να μην επιτρέψουν την υλοποίησή της. 
Κι αυτό γιατί απαιτείται ομοφωνία για την εφαρμογή της πρότασης, με την Αυστρία να απορρίπτει ήδη το σχέδιο.
Την Αυστρία εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν και οι Φινλανδία, Ολλανδία και Σουηδία. 
Το πιθανότερο είναι ότι η τελική συμφωνία θα προβλέπει ένα μείγμα δανείων και επιχορηγήσεων. 
Δεύτερο στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι το όφελος για κάθε χώρα θα εξαρτηθεί από την κατανομή των κεφαλαίων.

Όπως έχει μεταδώσει το bankingnews.gr, μέχρι πρότινος το σχέδιο προέβλεπε τα εξής:

Το υπερόπλο της Ευρώπης απέναντι στην οικονομική κρίση που προκάλεσε ο κορωνοιός μπορεί να αποδειχθεί νεροπίστολο, καθώς ενώ αυξάνεται η κεφαλαιακή δύναμη πυρός στην πράξη υπολείπεται του μεγέθους του προβλήματος. 
Επίσης η τμηματοποίηση του δεν το καθιστά εμπροσθοβαρές ενώ εάν τελικώς είναι 1,5 τρισεκ. η κεφαλαιακή δύναμη πυρός του ή σε ένα εύρος 1,2 με 1,5 τρισεκ. αντιστοιχεί στο ίδιο πρόγραμμα που έχει δημιουργήσει η Γερμανία σε εθνικό επίπεδο για να στηρίξει την οικονομία της.
Η Γερμανία σε δημοσιονομικά κίνητρα και εγγυήσεις καθώς και στην χρήση της KFW της Αναπτυξιακής Τράπεζας έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα 1,5 τρισεκ. ή σχεδόν το 58% του Γερμανικού ΑΕΠ για να στηρίξει την οικονομία από το οικονομικό σοκ του κορωνοιού. 
Η Ελλάδα όπως έχει αναφερθεί λόγω της επιβάρυνσης του χρέους θα πάρει ελάχιστα από το Ταμείο Ανάκαμψης περίπου 10 δισεκ. έναντι δυνητικής αναλογίας 30 δισεκ. ενώ μάλλον δεν θα χρησιμοποιήσει τον ESM τα 3,8 δισεκ. που αναλογούν για την Προληπτική Πιστωτική Γραμμή… λόγω ανησυχιών για κρυφούς μνημονιακούς όρους. 
Με βάση τον σχεδιασμό θα ανακοινωθεί στις 18 Μαίου και θα εγκριθεί στην Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης 18 και 19 Ιουνίου 2020. 
H Ελλάδα θα μπορούσε να λάβει στήριξη συνολικά έως 30 δισεκ. αλλά στην πράξη δυνητικά θα λάβει 10 δισεκ. ευρώ με το πιθανότερο σενάριο να μην προσφύγει σε Προληπτική Πιστωτική Γραμμή για την Υγεία ύψους 3,8 δισεκ. ευρώ. 

Οι 7 άξονες του Ταμείου Ανάκαμψης 

1)Θα διαθέτει έως 1,5 τρισεκ. ευρώ ή σε ένα εύρος 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ συνολική κεφαλαιακή δύναμη πυρός εκ των οποίων τα 540 δισεκ. είναι αυτά που έχουν εγκριθεί και 700 δισεκ. με 1 τρισεκ. αυτά που θα προστεθούν συνολικά 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ.
2)Το ποσό των 700 δισεκ. με 1 τρισεκ. πέραν των 540 δισεκ. που ήδη έχουν εγκριθεί θα δοθούν με την μορφή έκδοσης ομολόγων κατά 230 με 300 δισεκ. ευρώ ετησίως μεταξύ της 3ετίας 2021 και 2023. 
3)Από τα έως 1,5 τρισεκ. τα 1,3 τρισεκ. θα δοθούν υπό την μορφή δανείων με επιτόκιο το benchmark ομόλογο αναφοράς κάθε χώρας που αντικατοπτρίζει το ρίσκο κάθε χώρας και 200 δισεκ. ή έως το 15% του συνολικού ποσού των 1,5 τρισεκ. με επιδοτήσεις αλλά να περιλαμβάνονται και κάποιες ρήτρες.
4)Το επιτόκιο θα είναι ανάλογα με την διάρκεια των δανείων τα οποία κατά βάση θα έχουν περίοδο λήξης πάνω από 10 χρόνια.
Π.χ. μια χώρα δεν μπορεί να πάρει μόνο επιδότηση αλλά οι επιδοτήσεις να αντιστοιχούν στο 13% με 15% της συνολικής χρηματοδότησης.
Εάν ένα κράτος π.χ. δικαιούται να πάρει από το Ταμείο Ανάκαμψης 100 ευρώ τα 85 ευρώ να έχουν την μορφή δανείου που θα επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και 15% επιδότηση.
Βέβαια αξίζει να αναφερθεί ότι η Δανία έχει ζητήσει το συνολικό ποσό της κεφαλαιακής δύναμης πυρός του Ταμείου Ανάκαμψης να δοθεί αποκλειστικά με δάνεια.
Να σημειωθεί ότι στην τελευταία Σύνοδος Κορυφής 4 χώρες τάχθηκαν υπέρ της άποψης ότι όλη η χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να δοθεί μέσω δανεισμού.
Οι 4 χώρες ήταν η Δανία, Σουηδία, Ολλανδία και Αυστρία.
Η Γερμανία είχε κρατήσει ουδέτερη στάση αλλά επί της ουσίας δέχεται ότι η καθολική πλειοψηφία της χρηματοδότησης πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω δανείων.
Οι χώρες της Νοτίου Ευρώπης είχαν ζητήσει αρχικώς όλη η χρηματοδότηση να πραγματοποιηθεί με επιδοτήσεις.
Η πρόταση αυτή στην πράξη είναι μη υλοποιήσιμη γιατί επιδοτήσεις 1,5 τρισεκ. ευρώ θα μπορούσε να οδηγήσει όχι σε ανάκαμψη αλλά σε πάρτι ακραίας σπατάλης και αλόγιστων δαπανών.
5)Τα κράτη της Νότιας Ευρώπης ήδη έχουν μειώσει τις απατήσεις τους και ζητούν το 40% με 50% της χρηματοδότησης να είναι επιδοτήσεις και το υπόλοιπο 50% με 60% δάνεια.
Τα δάνεια επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και φέρουν επιτόκιο άρα τοκοχρεολύσια.
Οι επιδοτήσεις ουσιαστικά δίδονται χωρίς να επιστραφούν ως υποχρέωση από το κράτος που θα κάνει χρήση του μηχανισμού επιδοτήσεων.
Με βάση μια γερμανική πηγή από τα 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ του Ταμείου Διάσωσης το 1 τρισεκ με 1,3 τρισεκ. ευρώ θα αφορούν δανεισμό και τα 200 δισεκ. ή περίπου 13% με 15% επιδοτήσεις.
Ο σχεδιασμός είναι αρχές Φθινοπώρου το Ταμείο Διάσωσης θα είναι έτοιμο ή θα έχουν μπει οι κύριες βάσεις με στόχο να ξεκινήσει την χρηματοδότηση.
6)Αρχές Ιουνίου θα ξεκινήσει η έναρξη της διαδικασίας καταβολής κεφαλαίων στις πάσχουσες χώρες, οι οποίες αίρουν τα μέτρα κοινωνικού περιορισμού.
Τα χρήματα θα δοθούν από το σκέλος των 540 δισεκ. που έχουν εγκριθεί.
Όσες χώρες πάρουν δάνεια για την Υγεία ουσιαστικά θα συνάψουν προληπτικές πιστωτικές γραμμές με προληπτική Εποπτεία αλλά χωρίς τους ακραίους όρους μεταρρυθμίσεων που συνοδεύουν τις προληπτικές γραμμές του ESM. 
7)Το έως 1,5 τρισεκ. ευρώ επαρκεί για να στηρίξει την ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης;
Το 1,5 τρισεκ. είναι ίσο με το πακέτο οικονομικής στήριξης που έχει ανακοινώσει η Γερμανία – σε δαπάνες και εγγυήσεις – σε εθνικό επίπεδο, 1,5 τρισεκ. ή 58% περίπου του γερμανικού ΑΕΠ.
Το ποσό του 1,5 τρισεκ. δεν επαρκεί αλλά σίγουρα μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά στα εθνικά σχέδια δράσης, που περισσότερο εστιάζουν στον μετριασμό της ύφεσης παρά στοχεύουν στην ανάκαμψη.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS