Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

DBRS: Επιβεβαίωσε την αξιολόγηση της Κύπρου σε BBB (low) - Σταθερό το trend από θετικό

DBRS: Επιβεβαίωσε την αξιολόγηση της Κύπρου σε BBB (low) - Σταθερό το trend από θετικό
Ο οίκος αξιολόγησης DBRS επιβεβαίωσε σήμερα 15/5 την αξιολόγηση της Κύπρου σε BBB (low) και υποβάθμισε σε σταθερό το trend από θετικό.
Ο οίκος αξιολόγησης DBRS επιβεβαίωσε σήμερα 15/5 την αξιολόγηση της Κύπρου σε BBB (low) και υποβάθμισε σε σταθερό το trend από θετικό.  
Η αλλαγή του trend από θετικό σε σταθερό αντικατοπτρίζει το γεγονός ότι οι βελτιώσεις στην πορεία του δημόσιου χρέους, που οφείλονται στη συνεχή ισχυρή οικονομική ανάπτυξη και τα μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα, δεν θα συμβαίνουν πλέον βραχυπρόθεσμα ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας νόσου του COVID -19.
 Για να αντιμετωπίσει την οικονομική πτώση, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει ένα πακέτο δημοσιονομικής στήριξης που θα δει το δημοσιονομικό του πλεόνασμα να μετατραπεί σε μεγάλο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος της να αυξηθεί το 2020.
Η DBRS αναμένει ότι η κυπριακή οικονομία θα ανακάμψει τελικά και η αύξηση του κοινού ο λόγος χρέους προς αντιστροφή, αλλά ο χρόνος και ο ρυθμός της οικονομικής ανάκαμψης είναι εξαιρετικά αβέβαιοι αυτήν τη στιγμή.
Ωστόσο, η Κύπρος αντιμετωπίζει επίσης σημαντικές πιστωτικές προκλήσεις που σχετίζονται με σημαντικά μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (NPEs) στον τραπεζικό τομέα και την οικονομία, τα υψηλά επίπεδα χρέους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, τις εξωτερικές ανισορροπίες και το μικρό μέγεθος της οικονομίας της που βασίζεται στις υπηρεσίες, εκθέτει την Κύπρο σε αρνητικές αλλαγές στην εξωτερική ζήτηση.

Η Κυπριακή Οικονομία πλήττεται από την πανδημία κορωνοϊού

Η ισχυρή οικονομική απόδοση της Κύπρου διακόπηκε από το σοκ από τον κορωνοϊό.
Σε σύγκριση με άλλες χώρες, ο αριθμός των λοιμώξεων και το ποσοστό θνησιμότητας ήταν περιορισμένα.
Ωστόσο, τα μέτρα περιορισμού, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιωτικών περιορισμών, που επιβλήθηκαν στα μέσα Μαρτίου για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού στην Κύπρο και στο εξωτερικό έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα, ιδίως στον τουριστικό τομέα.
Η άμεση συμβολή του τουριστικού τομέα με βάση τα στοιχεία των Εθνικών Λογαριασμών είναι περίπου το 6% του ΑΕΠ. Συμπεριλαμβανομένου του έμμεσου, ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το 20% του ΑΕΠ, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Κύπρος αντιμετωπίζει αυτήν την κρίση από μια θέση δύναμης.
Ωστόσο, μετά την έντονη ανάπτυξη τα τελευταία πέντε χρόνια, με ετήσιο ρυθμό αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ κατά μέσο όρο 4,4%, η κυπριακή οικονομία προβλέπεται να συρρικνωθεί απότομα.
Η κυβέρνηση προβλέπει πτώση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 7% το 2020, ακολουθούμενη από αύξηση 6% το 2021.
Για να στηρίξει την οικονομία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει μια δέσμη μέτρων, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις στους λογαριασμούς της γενικής κυβέρνησης περίπου 4,4% του ΑΕΠ.
Τα μέτρα περιλαμβάνουν ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα εργασίας για τη στήριξη του εισοδήματος των νοικοκυριών, την ελάφρυνση των φόρων για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, την αναβολή των κοινωνικών εισφορών και τη στήριξη του τουριστικού τομέα.
Η κυβέρνηση προτείνει επίσης ένα σύστημα εγγύησης δανείων και εισήγαγε ένα μορατόριουμ για την αποπληρωμή των δανείων έως το τέλος του 2020, με πιθανές απώλειες να μοιραστούν με τον τραπεζικό τομέα.
Η Κύπρος είχε το δημοσιονομικό χώρο για να ανταποκριθεί στην κρίση, αλλά το πακέτο δημοσιονομικής στήριξης και τα χαμηλότερα έσοδα που αντικατοπτρίζουν την οικονομική ύφεση αναμένεται να μετατοπίσουν το βασικό δημοσιονομικό πλεόνασμα του 2,7% του ΑΕΠ το 2019 σε έλλειμμα 4,3% το 2020, σύμφωνα με Πρόγραμμα σταθερότητας της κυβέρνησης.
Το μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα 5,2% το 2019, μεταξύ των μεγαλύτερων στη ζώνη του ευρώ, αναμένεται να μετατραπεί σε έλλειμμα 1,8% το 2020.
Με το δημοσιονομικό πακέτο να είναι προσωρινό, η κυβέρνηση προβλέπει ότι το γενικό έλλειμμα θα μειωθεί σε ένα μέτριο 0,4% το 2021.
Οι υψηλότερες χρηματοδοτικές ανάγκες και η οικονομική συρρίκνωση θα οδηγήσουν σε απότομη αύξηση του δείκτη δημόσιου χρέους το 2020. Το δημόσιο χρέος μειώθηκε στο 95,5% του ΑΕΠ το 2019, μετά από αύξηση το 2018 που σχετίζεται με την πώληση της Κυπριακής Συνεταιριστικής Τράπεζας (CCB). Η μείωση οφείλεται στην ισχυρή ανάπτυξη, ένα μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα και πρόωρες αποπληρωμές χρέους, συμπεριλαμβανομένου του ρωσικού δανείου τον Σεπτέμβριο του 2019.
Η κυβέρνηση εξόφλησε επίσης πλήρως το δάνειο του ΔΝΤ εκ των προτέρων τον Φεβρουάριο του 2020.
Ωστόσο, η κυβέρνηση προβλέπει την αύξηση του δείκτη χρέους στο 116,8% το 2020, πριν μειωθεί ξανά στο 103,2% το 2021
Τα υψηλά NPEs παραμένουν ο κύριος κίνδυνος για χρηματοοικονομική σταθερότητα στην Κύπρο.
Η Κύπρος έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στη μείωση των τρωτών σημείων στον τραπεζικό τομέα, αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό τις αυξημένες προσπάθειες της κυβέρνησης και την πώληση NPEs από τις τράπεζες.
Από την κορυφή τους 2015 έως τον Νοέμβριο του 2019, το απόθεμα των NPEs μειώθηκε κατά 67%.
Το ψήφισμα της κρατικής κυπριακής συνεταιριστικής τράπεζας κατάργησε αποτελεσματικά το ένα τρίτο των NPEs από το κυπριακό τραπεζικό σύστημα το 2018.
Αυτά τα NPEs βρίσκονται στην κρατική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και αναμένεται να διατεθούν με την πάροδο του χρόνου.
Η κυβέρνηση ενίσχυσε επίσης τα πλαίσια αφερεγγυότητας και αποκλεισμού και το νόμο περί πωλήσεων δανείων και ενέκρινε νόμο για τις τιτλοποιήσεις το 2018.
Η μείωση των NPEs συνεχίστηκε το 2019, αλλά ήταν πιο περιορισμένη και κυρίως οργανική, μεταξύ άλλων μέσω αποπληρωμής μετρητών, ανταλλαγής χρεών για περιουσιακά στοιχεία και διαγραφών.
Κατά το έτος έως τον Νοέμβριο του 2019, το απόθεμα των NPEs παλαιού τύπου μειώθηκε κατά 8%.
Ο συνολικός δείκτης NPEs ήταν ακόμα υψηλός στο 28,6%, αν και μειώθηκε από την κορυφή του 49,0% τον Μάιο του 2016.
Εν μέρει, ο ακόμη υψηλός δείκτης αντικατοπτρίζει τη μείωση των χαρτοφυλακίων τραπεζικών δανείων καθώς η απομόνωση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Η περαιτέρω σημαντική πρόοδος στη μείωση των NPEs το 2020 είναι αβέβαιη.
Η κυβέρνηση εφαρμόζει τώρα το κοινωνικό της σύστημα («ESTIA»), έναν βασικό πυλώνα της στρατηγικής μείωσης του NPEs που στοχεύει στην αντιμετώπιση των NPE που σχετίζονται με στεγαστικά δάνεια, τα οποία αντιπροσωπεύουν το ήμισυ των συνολικών NPEs.
Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για να βοηθά μόνο τα επιλέξιμα νοικοκυριά να εξοφλήσουν τα δάνεια τους και, συνεπώς, να αποκλείσει τις στρατηγικές προεπιλογές.
Ωστόσο, το σχέδιο φαίνεται απίθανο να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των NPEs στην κυπριακή οικονομία, καθώς το επίπεδο συμμετοχής ήταν χαμηλό.
Πρόσθετη μείωση των NPE φέτος αναμενόταν να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πωλήσεις χαρτοφυλακίων NPEs των τραπεζών, αλλά αυτό είναι τώρα αβέβαιο δεδομένης της τρέχουσας κρίσης. Ενώ η αναστολή αποπληρωμής που υιοθετήθηκε ως απάντηση στην κρίση COVID-19 δεν αναμένεται να οδηγήσει σε υψηλότερα NPEs φέτος, η ύφεση θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα NPEs.
Το λειτουργικό περιβάλλον των κυπριακών τραπεζών έχει επιδεινωθεί με την τρέχουσα κρίση.
Η ανάκαμψη της αγοράς κατοικιών ενδέχεται επίσης να αντιστραφεί. Επιπλέον, τα πιστωτικά ιδρύματα και οι εταιρείες λήψης πιστώσεων έχουν παγώσει εθελοντικά όλες τις υφιστάμενες διαδικασίες αποκλεισμού έως τον Ιούνιο του 2020.
Από την άλλη πλευρά, οι θέσεις ρευστότητας των τραπεζών είναι υψηλές και τα κεφάλαια και η παροχή δανείων ζημιών έχουν αυξηθεί σε επαρκή επίπεδα και πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το τα τελευταία χρόνια.
Στην Κύπρο, η ελάφρυνση κεφαλαίου για τις συστημικές τράπεζες εκτιμάται σε πάνω από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (σχεδόν 6% του ΑΕΠ).
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΤΚ έλαβε επίσης ανάλογα μέτρα για λιγότερο σημαντικές τράπεζες, οι οποίες απελευθέρωσαν επιπλέον 0,1 δισεκατομμύρια ευρώ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης