Η κυβέρνηση προεξοφλεί θετική έκβαση της 5ης αλλά και της 6ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης - Τι θα γίνει στο Eurogroup 16/3

Η κυβέρνηση προεξοφλεί θετική έκβαση της 5ης αλλά και της 6ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης - Τι θα γίνει στο Eurogroup 16/3
Σε ότι αφορά δε την 5η αξιολόγηση η  κυβέρνηση αισιοδοξεί ότι η ολοκλήρωση της θα επιτευχθεί χωρίς προβλήματα
Θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων για την 6η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που θα ξεκινήσουν τον Μάρτιο προεξοφλεί η κυβέρνηση παρά τη «νάρκη» που κρύβει ο νέος πτωχευτικός κώδικας, ο οποίος από 1ης Μαΐου του 2020 θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Σε ότι αφορά δε την 5η αξιολόγηση η  κυβέρνηση αισιοδοξεί ότι η ολοκλήρωση της θα επιτευχθεί χωρίς προβλήματα ενώ με «θετική σκέψη» αντιμετωπίζει και το αίτημα της για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Η χθεσινή σύνοδος της ευρωζώνης δεν περιελάμβανε συζήτηση για την ελληνική οικονομία, αλλά έδωσε την ευκαιρία σε κυβερνητική πηγή να δώσει μια αισιόδοξη εικόνα για τις μεταμνημονιακές σχέσεις των Αθηνών με τις Βρυξέλλες.
Έτσι, κυβερνητική πηγή δήλωσε χθες ότι η 5η αξιολόγηση κινείται εντός του χρονοδιαγράμματος και το αργότερο μέχρι τις αρχές της επόμενης εβδομάδας θα έχει κλείσει κανονικά, όπως έχει ήδη μεταδώσει το «bankingnews». Η έκθεση για την ελληνική οικονομία γράφεται από τους θεσμούς και θα δοθεί Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου στην δημοσιότητα.
Θα ακολουθήσει η συζήτηση της στο Euroworking Group (EWG) της 5ης Μαρτίου που θεωρείται «κομβικό», αφού στόχος της ελληνικής πλευράς είναι να φύγει από το ίδιο κιόλας βράδυ με το «εισιτήριο» των αποφάσεων για τον έξτρα δημοσιονομικό χώρο που αναζητεί για φέτος.     
Έτσι στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου η Αθήνα συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες να ικανοποιηθεί το αίτημα της για την εξαίρεση δαπανών ύψους 200 εκατ. ευρώ από τον μεταμνημονιακό τρόπο υπολογισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Όσον αφορά στην άλλη επιδίωξη της σχετική με την δυνατότητα μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από το ένα έτος στο επόμενο (smoothing mechanism) εκεί μάλλον οι αποφάσεις δεν προχωράνε οπότε όλο το βάρος θα δοθεί το επόμενο διάστημα στην αλλαγή χρήσης των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα ( SMPs, ANFAs).
Το ελληνικό ζήτημα πρόκειται να εξετασθεί στη σύνοδο των «19» τον Ιούνιο στο Λουξεμβούργο και τα πράγματα προδιαγράφονται θετικά για την Ελλάδα.   
Όσον αφορά το θέμα της μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2021 και μετά, σύμφωνα με τον ίδιο κυβερνητικό αξιωματούχο πριν από τα μέσα Οκτωβρίου  του 2020 δεν πρόκειται να υπάρξει κάποια σχετική απόφαση για το θέμα αυτό.
Βέβαια, η συζήτηση σε επίπεδο τεχνοκρατών θα ξεκινήσει από τον Μάρτιο, ενώ η κυβέρνηση ετοιμάζει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για την περίοδο 2021 - 2024 ενσωματώνοντας τρία διαφορετικά σενάρια, ένα βασικό και δύο εναλλακτικά, για τους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα και τις νέες φορολογικές ελαφρύνσεις,    
Το πρώτο σενάριο είναι το βασικό όπου θα διατηρείται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ενώ στο δεύτερο πρόκειται να ενσωματωθεί η ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (DSA) όπου θα τεκμηριώνει την ανάγκη μείωσης στο 2,2% ΑΕΠ του ονομαστικού στόχου στα πλεονάσματα για την διετία  2021-2022.
Στο τρίτο  σενάριο του Μεσοπρόθεσμου το Γενικό Λογιστήριο θα λαμβάνει υπόψη του τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας οι οποίοι απορρέουν από τις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Πρόκειται για τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, Medium Term Objectives , σε όρους κυκλικά διορθωμένου πλεονάσματος.
Οι στόχοι αυτοί αναθεωρούνται κάθε τρία χρόνια και σύμφωνα με αυτούς η Ελλάδα θα πρέπει να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 2,6% του ΑΕΠ για την περίοδο 2021-2022.
Με αυτό το δεδομένο δεν προκύπτει περιθώριο μείωσης κάτω από το 2,6% του ΑΕΠ.  

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS