Τελευταία Νέα
Διεθνή

Regling: Η Ελλάδα εξοικονόμησε 13 δισ. ή 7% του ΑΕΠ το 2019 από τον δανεισμό του ESM, χωρίς επιβάρυνση των Ευρωπαίων φορολογούμενων

tags :
Regling: Η Ελλάδα εξοικονόμησε 13 δισ. ή 7% του ΑΕΠ το 2019 από τον δανεισμό του ESM, χωρίς επιβάρυνση των Ευρωπαίων φορολογούμενων
Η Ελλάδα θα επωφεληθεί από τη χρηματοδότηση του ESM για πολλά ακόμα χρόνια, ανέφερε ο Regling
Η Ελλάδα εξοικονόμησε 13 δισ. ευρώ ή 7% του ΑΕΠ το 2019 μόνο από τον δανεισμό του ESM, χωρίς μάλιστα επιβάρυνση των Ευρωπαίων φορολογούμενων.
Αυτό ανέφερε ο Klaus Regling, επικεφαλής του ESM, του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης, μιλώντας στο 6ο "Ευρωπαϊκό Δείπνο" στο Μόναχο.
Σύμφωνα με τον ίδιο ο ESM έχει αποδειχθεί ότι είναι ένα μόνιμο όργανο με επαρκείς οικονομικούς πόρους.
Τα δάνεια είναι διαθέσιμα μόνο έναντι αυστηρών προϋποθέσεων μεταρρύθμισης.
Από τη μία πλευρά, αυτό βοηθά τις χώρες να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσαν την απώλεια της πρόσβασης στην αγορά.
Από την άλλη πλευρά, τους βοηθά να επιστρέψουν στη μακροπρόθεσμη οικονομική σταθερότητα.
Ο ESM δεν αποτελούσε μέρος της αρχικής θεσμικής αρχιτεκτονικής της Ευρωζώνης.
Δεν είχε προβλεφθεί έσχατος δανειστής για χώρες.
Κατά την έναρξη της ΟΝΕ, ήταν αδιανόητο ότι μια χώρα στην περιοχή του νομίσματος θα μπορούσε να χάσει την πρόσβαση στην αγορά, αφού είχε ξεπεράσει τα εμπόδια για τη συμμετοχή της στη νομισματική ένωση.
Ωστόσο, ο ESM επιτελεί αυτόν τον ρόλο, εκδίδοντας ομόλογα για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων
"Δεν χρησιμοποιούμε τα χρήματα των φορολογουμένων, όπως συχνά λέγεται λανθασμένα, τουλάχιστον στο παρελθόν", ανέφερε ο Regling.
 Κατά τα τελευταία οκτώ χρόνια, και τα δύο ταμεία διάσωσης έχουν εκταμιεύσει περίπου 300 δισ. ευρώ σε πέντε χώρες: την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Κύπρο και την Πορτογαλία.
Αυτό έδωσε στις κυβερνήσεις σημαντικούς οικονομικούς πόρους, χωρίς τους οποίους θα είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τη ζώνη του ευρώ.
Αν συνέβαινε αυτό, η Ευρώπη θα φαινόταν διαφορετική σήμερα.
Έτσι, οι χώρες επωφελούνται από εξοικονόμηση του προϋπολογισμού διότι τα δάνεια του ESM έχουν πολύ μεγάλες διάρκειες και πολύ χαμηλά επιτόκια.
Για παράδειγμα, ο ελληνικός προϋπολογισμός εξοικονόμησε περίπου 13 δισ. ευρώ πέρυσι, δηλαδή το 7% της ελληνικής οικονομικής δραστηριότητας.
Η Ελλάδα θα επωφεληθεί από αυτές τις εξοικονομήσεις για πολλά ακόμα χρόνια.
Και χωρίς κόστος για τον Γερμανό φορολογούμενο.
Όπως ανέφερε ο ίδιος, σήμερα, η νομισματική ένωση είναι καλύτερα εξοπλισμένη για μελλοντικές κρίσεις από ό, τι πριν από δέκα χρόνια.
Δεν έχουμε σημαντικές μακροοικονομικές ανισορροπίες, υπάρχουν νέα θεσμικά όργανα, η ΕΚΤ διαθέτει πρόσθετα μέσα, έχουμε συντονισμό οικονομικής πολιτικής και έχουμε δει πολλά χρόνια καλής ανάπτυξης.
Οι χώρες που έχουν λάβει δάνεια από τον ESM και έχουν εφαρμόσει έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό μεταρρυθμίσεων και έχουν τώρα τα υψηλότερα ποσοστά ανάπτυξης στην Ευρώπη.
 Ως εκ τούτου, μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα σαφές, θετικό συμπέρασμα: η διασφάλιση του ευρώ, όσο επώδυνος κι αν ήταν, έχει επιτευχθεί.
 Γιατί λοιπόν θα πρέπει να σκεφτούμε περαιτέρω βήματα για την εμβάθυνση της ΟΝΕ;
Ακριβώς επειδή το προτείνει ο Γάλλος Πρόεδρος;
Όχι, αλλά επειδή μερικά επιπλέον βήματα θα μπορούσαν να καταστήσουν την ΟΝΕ ακόμη πιο ανθεκτική, ακόμη και λιγότερο επιρρεπής στην κρίση.
Διότι θα ενίσχυε τον διεθνή ρόλο του ευρώ.
Και επειδή θα μας επιτρέψει να οικοδομήσουμε κάποια ανεξαρτησία από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα.
Η ευρωπαϊκή κυριαρχία θα μπορούσε να ενισχυθεί.
Νομίζω ότι όλοι είναι καλοί λόγοι, ανέφερε ο Regling.
Στο μέλλον, ο ESM θα συμμετέχει περισσότερο στο σχεδιασμό, τη διαπραγμάτευση και την παρακολούθηση των προγραμμάτων κρίσης.
Θα το κάνουμε αυτό μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπάρχει επίσης συμφωνία για τη δημιουργία ενός μικρού προϋπολογισμού.
 Ωστόσο, υπάρχουν δύο άλλα ζητήματα σχετικά με την εμβάθυνση της ΟΝΕ, τα οποία εξακολουθούν να είναι αρκετά αμφιλεγόμενα.
Πρώτον, χρειαζόμαστε ένα κοινό σύστημα εγγυήσεων καταθέσεων για την ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης.
Με την ίδια προστασία των καταθέσεων σε ολόκληρη την περιοχή του νομίσματος και την ασθενέστερη σύνδεση μεταξύ τραπεζών και κρατών, ο χρηματοοικονομικός κατακερματισμός θα μειωνόταν και με αυτόν ο κίνδυνος οι τράπεζες να επηρεαστούν από ενδεχόμενη κρίση.
Εάν είχαμε μια ευρωπαϊκή ασφάλιση καταθέσεων τα τελευταία δέκα χρόνια, όλα τα προγράμματα του ESM θα μπορούσαν να ήταν πολύ μικρότερα.
Φυσικά, οι ισολογισμοί ορισμένων τραπεζών πρέπει πρώτα να μειωθούν περαιτέρω ώστε να μπορέσουν να λάβουν μέτρα για μια κοινή εγγύηση καταθέσεων.
 Δεύτερον, μια δημοσιονομική πολιτική για τη σταθεροποίηση στη ζώνη του ευρώ θα ήταν πολύ χρήσιμη.
Πρόκειται για ένα πολύ αμφιλεγόμενο ζήτημα μεταξύ των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ.
Πιστεύω όμως ότι αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο που λείπει ακόμη από την αρχιτεκτονική της ΟΝΕ.
Μια δημοσιονομική πολιτική θα ήταν χρήσιμη επειδή οι χώρες μιας νομισματικής ένωσης εγκατέλειψαν δύο σημαντικά μέσα μακροοικονομικής πολιτικής: τη νομισματική πολιτική και την πολιτική συναλλαγματικών ισοτιμιών.
Επιπλέον, η Ευρώπη στερείται της σταθεροποιητικής επίδρασης μιας κοινής φορολογικής και κοινωνικής πολιτικής από την οποία ωφελούνται οι ΗΠΑ.
Αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί από νέα φορολογικά μέσα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης