Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

DBRS: Έτος - σταθμός το 2020 για τη νέα κυβέρνηση της Ιρλανδίας - Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει

tags :
DBRS: Έτος - σταθμός το 2020 για τη νέα κυβέρνηση της Ιρλανδίας - Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει
DBRS: Έτος - σταθμός το 2020 για τη νέα κυβέρνηση της Ιρλανδίας
Το 2020 μπορεί να αποδειχθεί ένα καίριο έτος για την Ιρλανδία.
Η πιστοληπτική αξιολόγηση της Ιρλανδίας βελτιώθηκε τα τελευταία χρόνια λόγω ισχυρών μακροοικονομικών επιδόσεων και η DBBS δεν αναμένει αυτό να αλλάξει μετά τις εκλογές της 8ης Φεβρουαρίου 2020.
Παρά την ισοπαλία μεταξύ των κυριότερων πολιτικών κομμάτων, οι εκλογές θα οδηγήσουν πιθανότατα σε μια ακόμα κεντρώα κυβέρνηση.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα των εκλογών δείχνουν ότι ένα εκλογικό σώμα το οποίο απαιτεί περισσότερες δημόσιες δαπάνες, ιδίως στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης και της στέγασης, και η ισχυρή εκλογική πορεία του Sinn Fein επισημαίνει την εντατικοποίηση της συζήτησης γύρω από την επανένωση της Ιρλανδίας.
Αυτά τα θέματα θα δημιουργήσουν προκλήσεις στο εσωτερικό για τη νέα κυβέρνηση.
Ταυτόχρονα, η πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας παραμένει «ευαίσθητη» σε μια σειρά δυνητικών εξωτερικών κινδύνων που βρίσκονται εκτός του ελέγχου της Ιρλανδίας.
Βασικός κίνδυνος μεταξύ αυτών είναι το πιθανό κοινωνικό και οικονομικό σοκ  από την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η επίσημη απόσυρση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ στις 31 Ιανουαρίου 2020 επιτρέπει μια ομαλή αρχική έξοδο, αλλά οι κίνδυνοι για την Ιρλανδία δεν είναι πιθανό να απομακρυνθούν  μέχρι να υπάρξει μόνιμη σαφήνεια γύρω από τη σχέση Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ.
Ομοίως, οι εκκρεμείς αλλαγές στην παγκόσμια φορολογική πολιτική θα μπορούσαν επίσης να μεταβάλουν κατά τρόπο ουσιαστικό το συγκριτικό οικονομικό πλεονέκτημα της Ιρλανδίας.
Μετά από μια δεκαετία παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, η Ιρλανδία αντιμετωπίζει τον κίνδυνο επιβράδυνσης της οικονομίας των ΗΠΑ και της παγκόσμιας οικονομίας γενικά.
Αυτό θα μπορούσε να επιδεινωθεί από τις συνεχιζόμενες μεταβολές της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ και της ΕΕ, δεδομένης της σημασίας που έχουν για την Ιρλανδία οι ξένες επενδύσεις από τις ΗΠΑ.
Οι εξελίξεις που θα λάβουν χώρα το 2020 θα παρέχουν μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με την εξέλιξη αυτών των κινδύνων και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να επηρεάσουν την Ιρλανδία.
Η αντίδραση της Ιρλανδίας σε αυτές τις εξελισσόμενες εξωτερικές προκλήσεις θα μπορούσε να δείξει εάν η Ιρλανδία έχει αυξήσει την ανθεκτικότητα της.
Οι ενέργειες της κυβέρνησης θα παράσχουν πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η χώρα προσαρμόζει τους δημοσιονομικούς λογαριασμούς της, ενώ οι υποκείμενες οικονομικές τάσεις είναι πιθανό να δώσουν εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο η οικονομία μπορεί να προσαρμόζεται.
Για την DBRS, η απόδειξη της βελτίωσης της οικονομικής αντοχής είναι σημαντική για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Ιρλανδίας
Προς το παρόν, η Δημοκρατία της Ιρλανδίας έχει προβλήματα που σχετίζονται με το Brexit.
Η απομάκρυνση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ την 31η Ιανουαρίου του 2020 έβαλε στην άκρη τις άμεσες κοινωνικές και οικονομικές διαταραχές που πολλοί φοβήθηκαν.
Η συμφωνία προσπαθεί να εξασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξουν σκληρά σύνορα της Ιρλανδίας, αναγκάζοντας τη Βόρεια Ιρλανδία να συμμορφωθεί με τους κανόνες της τελωνειακής ένωσης της ΕΕ, επιτρέποντας παράλληλα να παραμείνει στην τελωνειακή ένωση του Ηνωμένου Βασιλείου.
Συγκεκριμένα, τα τελωνειακά σύνορα μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ θα μεταφερθούν στη Θάλασσα της Ιρλανδίας για να αποφευχθούν οι έλεγχοι των μεθοριακών συνόρων.
Ωστόσο, η τρέχουσα συμφωνία δεν εξαλείφει τον κίνδυνο ενός Brexit χωρίς συμφωνία.
Η μεταβατική περίοδος αυτή τη στιγμή διαρκεί μέχρι το τέλος του 202, οπότε πρέπει να πραγματοποιηθεί μία από τις δύο εκβάσεις για να αποφευχθεί το σοκ Brexit χωρίς συμφωνία .
Είτε το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ θα έχουν συμφωνήσει σε μια πιο διαρκή σχέση είτε θα έχουν συμφωνήσει να παρατείνουν τη μεταβατική περίοδο.
Εάν δεν συμβεί, τότε το Ηνωμένο Βασίλειο καταρρέει από την ΕΕ χωρίς συμφωνία.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει χρόνος για τα δύο μέρη να διαπραγματευτούν τη σύνθετη μελλοντική σχέση, ο κίνδυνος μη συμμόρφωσης παραμένει ένα πιθανό αποτέλεσμα.
Το αρνητικό για την Ιρλανδία από ένα μια μη συμφωνία για το Brexit θα ήταν σημαντικό σε πολλά μέτωπα.
Οι περισσότεροι υπολογισμοί σεναρίων της εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι όλες οι μορφές Brexit επηρεάζουν αρνητικά την ιρλανδική οικονομία σε διαφορετικό βαθμό.
Οι προβλέψεις εκτιμούν ότι η ζημία για την ιρλανδική οικονομία θα κυμανθεί στο 2-8% έως το 2025 σε ένα σενάριο χωρίς συμφωνία.
Επιπλέον, η επιβολή σκληρών συνόρων με τη Βόρειο Ιρλανδία, αν δεν συμφωνηθεί συμφωνία, θα μπορούσε να επαναφέρει τις κοινωνικές εντάσεις.
Η ένταση και η διάρκεια ενός σοκ που σχετίζεται με το Brexit θα καθοριστεί από τη φύση της συμφωνίας του 2020, αν υποτεθεί ότι θα υπάρξει μία.

Image


Οι μεταβολές στο παγκόσμιο φορολογικό περιβάλλον θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντικό κίνδυνο για την Ιρλανδία.
 Η Ιρλανδία έχει μεταρρυθμίσει τον κώδικα εταιρικών φόρων για να ανταποκριθεί στα παγκόσμια πρότυπα και να μετριάσει τους κινδύνους φήμης που σχετίζονται με το καθεστώς του χαμηλού φορολογικού συντελεστή.
Οι μεταρρυθμίσεις τα τελευταία χρόνια απομάκρυναν τις δομές φοροαποφυγής, όπως το «the Double Irish» ή το «the Single Malt».
Η Ιρλανδία είναι πλέον πλήρως συμβατή με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης της συμμόρφωσης με τις οδηγίες του ΟΟΣΑ για τη διάβρωση της φορολογικής βάσης και την κατανομή των κερδών (BEPS).
Το πλαίσιο BEPS αποτελεί μια πολυμερή προσπάθεια για την εξεύρεση λύσεων για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής, συμπεριλαμβανομένων των φορολογικών προκλήσεων που προκαλούνται από την ψηφιοποίηση, δηλαδή εκτός του άμεσου ελέγχου της Ιρλανδίας.
Το 2019 ο ΟΟΣΑ πρότεινε πρόσθετες οδηγίες, οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τους συγκριτικά χαμηλό συντελεστές φόρου εταιρειών της Ιρλανδίας.
Αυτός ο δεύτερος γύρος BEPS έχει δύο κύριους στόχους.
Πρώτον, η πρόταση θα μετατοπίσει τα δικαιώματα φορολόγησης στις περιπτώσεις όπου ένα προϊόν χρησιμοποιείται ή καταναλώνεται, αντί του τόπου όπου εδρεύει η εταιρία (συχνά στην περίπτωση της Ιρλανδίας).
Στην πράξη, αυτό θα ανακατανέμει τα φορολογικά κέρδη στην Ευρώπη σε μεγάλες χώρες από μικρές χώρες όπως η Ιρλανδία, πιθανότατα η μείωση της φορολογικής βάσης για τις εταιρείες.
Δεύτερον, το BEPS 2.0 στοχεύει στην εισαγωγή ενός τυπικού ελάχιστου φορολογικού συντελεστή, περιορίζοντας το τρέχον συγκριτικό φορολογικό πλεονέκτημα της Ιρλανδίας.
Τίποτα δεν έχει αποφασισθεί και οι προτάσεις βρίσκονται επί του παρόντος στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης με τον Ιούνιο του 2020 ως στόχος μέχρι να φθάσουν οι συμφωνίες.
Πολλές λεπτομέρειες παραμένουν χωρίς επιρροή, περιπλέκοντας κάθε εκτίμηση για το πώς οι αλλαγές θα επηρέαζαν την Ιρλανδία.
Η Ιρλανδία θα επηρεαστεί με δύο τρόπους εάν εγκριθούν τελικά οι προτεινόμενες αλλαγές.
Πρώτον, οι οδηγίες BEPS 2.0 θα μπορούσαν να κλονίσουν τα εισοδήματα εταιρικής φορολογίας της Ιρλανδίας, τα οποία αυξήθηκαν από το 20ετή μέσο όρο του 9% των συνολικών εσόδων σε 13% το 2019.
Ένα τέτοιο σοκ πιθανό αρχικά θα αποδυνάμωνε τη δημοσιονομική θέση της Ιρλανδίας, η σημασία των ενδεχομένως ασταθών εσόδων από τις εταιρικές φορολογίες αντισταθμίζεται από τις αυξήσεις των μόνιμων δαπανών.
Προετοιμάζοντας ένα σοκ για τα έσοδα από τα εταιρικά έσοδα, η κυβέρνηση δημιούργησε ένα ταμείο βροχερών ημερών και είχε μικρά δημοσιονομικά πλεονάσματα τα τελευταία δύο χρόνια, αν και το ανεξάρτητο ιρλανδικό φορολογικό συμβουλευτικό συμβούλιο έχει εδώ και καιρό υποστηρίξει την ύπαρξη μεγαλύτερων δημοσιονομικών αποθεμάτων.
Δεύτερον, μια συμφωνία μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, η οποία εισάγει ένα πρότυπο ελάχιστο φορολογικό συντελεστή μεγαλύτερο από το 12,5% που επιβάλλει η Ιρλανδία, θα μπορούσε να αποτελέσει αντικίνητρο για τις σημερινές ή τις μελλοντικές πολυεθνικές να εγκαταστήσουν τις δραστηριότητές τους στην Ιρλανδία - απώλεια μελλοντικών άμεσων ξένων επενδύσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πολυεθνικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην Ιρλανδία για πολλούς λόγους πέραν του ανταγωνιστικού συντελεστή φορολογίας εταιρειών, συμπεριλαμβανομένου του σταθερού νομικού και πολιτικού συστήματος, της πρόσβασης στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και του πολύ καλά εξειδικευμένου αγγλόφωνου εργατικού δυναμικού.
Αν και δεν είναι εύκολο να καθοριστεί, τα αποδεικτικά στοιχεία ότι τα πλεονεκτήματα αυτά εξακολουθούν να αντισταθμίζουν τις αλλαγές στις φορολογικές πολιτικές θα έδειχναν αύξηση της οικονομικής και φορολογικής ανθεκτικότητας της Ιρλανδίας.
Η αδυναμία στην παγκόσμια οικονομία και οι μετατοπίσεις της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ αποτελούν συνεχείς κινδύνους για τη μικρή και ανοικτή οικονομία της Ιρλανδίας.
Το άνοιγμα της ιρλανδικής οικονομίας είναι μια ευλογία και μια κατάρα.
Έχει υποστηρίξει την ισχυρή ανάπτυξη της χώρας τα τελευταία 30 χρόνια, αλλά η παγκόσμια ολοκλήρωση της χώρας καθιστά επίσης ευαίσθητη στις εξωτερικές εξελίξεις. Οι κίνδυνοι που προκύπτουν από την επιβράδυνση της ευρωπαϊκής ή της κινεζικής οικονομίας θα έχουν έμμεσες συνέπειες στην Ιρλανδία.
Η κυκλική επιβράδυνση της οικονομικής επέκτασης των ΗΠΑ θα είχε πιο άμεσο αντίκτυπο στην ιρλανδική οικονομία.
Οι ισχυρές επιδόσεις της αμερικανικής οικονομίας συνδέονται με τις υψηλές αποδόσεις των εμπορικών συναλλαγών και των επενδύσεων στις πολυεθνικές εταιρείες στον ιρλανδικό κλάδο της τεχνολογίας της πληροφορίας και της επικοινωνίας (ΤΠΕ) και συνεπώς την ισχυρή αύξηση των εσόδων προς την κυβέρνηση.
Αυτές οι δραστηριότητες υποστήριξαν την οικονομική ανάπτυξη, τη δημοσιονομική εξυγίανση και τη μείωση του δημόσιου χρέους στην Ιρλανδία τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, η επιβράδυνση της οικονομίας των ΗΠΑ θα μπορούσε να επηρεάσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και των επενδυτών στην Ιρλανδία.
Η μείωση των ξένων επενδύσεων από τις πολυεθνικές των ΗΠΑ μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη, την απασχόληση και τα φορολογικά έσοδα της χώρας.
Μια τέτοια μείωση θα μπορούσε να επιδεινωθεί από την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης που αντικατοπτρίζει την ασθενέστερη ανάπτυξη στην Ασία, πιθανώς λόγω του αντίκτυπου των κορωνοϊού.
Επιπλέον, οι μετατοπίσεις της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ και της ΕΕ αποτελούν επίσης κινδύνους για την Ιρλανδία.
Η σημερινή κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει χρησιμοποιήσει συχνά τιμολόγια για την επίτευξη των στόχων πολιτικής.
Οι δασμοί στις ΗΠΑ για τα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου από την ΕΕ και την απειλή των ΗΠΑ για πρόσθετα τέλη για αγροτικά αγαθά της ΕΕ και για εξαρτήματα αυτοκινήτων απεικονίζουν τον απρόβλεπτο χαρακτήρα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ.
Στην πράξη, οι δασμοί αυτοί θα έχουν πιο περιορισμένο άμεσο αντίκτυπο στην ιρλανδική οικονομία, δεδομένου ότι οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ των χωρών - περίπου το ένα πέμπτο των ιρλανδικών εξαγωγών πηγαίνουν στις ΗΠΑ - κυριαρχείται από τις εξαγωγές υπηρεσιών.
Αντίθετα, εάν οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ αναταράσσονται κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, οι συνέπειες στο ιρλανδικό εμπόριο θα είναι επίσης έμμεσες, καθώς οι εμπορικοί δασμοί αποδυναμώνουν την παραγωγή των ευρωπαίων εταίρων.
Η επίπτωση στην Ιρλανδία θα μπορούσε να είναι υπερβολική εάν οι εμπορικές διαμάχες εμπλέκονται με διαφωνίες γύρω από την παγκόσμια φορολογική πολιτική.
Μέχρι το 2020, είναι πιθανόν να προκύψουν περισσότερες πληροφορίες που παρέχουν πληροφορίες για τέτοιες εμπλοκές.
Οι τάσεις στην προεκλογική εκστρατεία των ΗΠΑ το 2020 μπορεί επίσης να προσφέρουν κάποια κατεύθυνση.
Οι εξωτερικοί παράγοντες θα μπορούσαν να ελέγξουν περαιτέρω την ανθεκτικότητα της οικονομίας της Ιρλανδίας.
Ο τρόπος με τον οποίο η Ιρλανδία αντιμετωπίζει τους εξωτερικούς κινδύνους της θα μπορούσε να χρησιμεύσει για να ενημερώσει εάν η ιρλανδική οικονομία είναι πιο ανθεκτική. Ενώ η ιρλανδική οικονομία δεν έχει τις μεγάλες εσωτερικές και εξωτερικές ανισορροπίες που είχε πριν από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και η οικονομία είναι καλύτερα εξοπλισμένη για να αντέξει εξωτερικό κλονισμό, η έλλειψη σαφήνειας γύρω από τους εξωτερικούς κινδύνους έχει στο παρελθόν ζυγιστεί στις κρατικές αξιολογήσεις της Ιρλανδίας.
Το 2020, θα προκύψουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη φύση και την έκταση αυτών των κινδύνων.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης