To 2020 η πραγματικότητα θα συγκρουστεί με τις προσδοκίες του 2019 και η κυβέρνηση θα αντιπαρατεθεί με τα προβλήματα

To 2020 η πραγματικότητα θα συγκρουστεί με τις προσδοκίες του 2019 και η κυβέρνηση θα αντιπαρατεθεί με τα προβλήματα
Το 2020 θα είναι έτος σύγκρουσης με τις προσδοκίες του 2019
Το 2020 θα είναι η εποχή όπου ο ρεαλισμός, η πραγματικότητα θα συγκρουστούν με τις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν το 2019.
Αναφερόμαστε σε σύγκρουση και όχι σε επαλήθευση γιατί το 2020 θα είναι μια δύσκολη χρονιά σε όλα τα μέτωπα.
Είναι αληθές ότι η μέχρι τώρα αντιμετώπιση της ελληνικής κυβέρνησης είναι υγιής, ακόμη και εάν υπάρχουν διαφωνίες π.χ. για το εάν έπρεπε να κάνει deal με το Ισραήλ για τον EastMed ή να συμπλεύσει με την Ρωσία στο φυσικό αέριο η πραγματικότητα είναι ότι ο ρόλος της Ελλάδος έχει αναβαθμιστεί.
Αυτό φάνηκε και από τις επαφές Μητσοτάκη με τον Αμερικανό Πρόεδρο Trump.
Μπορεί η Ελλάδα να μην κέρδισε πολλά αλλά σίγουρα δεν έχασε, οι ΗΠΑ αντιλαμβάνονται την Ελλάδα ως φίλια δύναμη.
Μάλιστα η παρέμβαση των ΗΠΑ να συμβάλλουν στην εκτόνωση της έντασης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδος σίγουρα είναι θετική εξέλιξη και πιστώνεται στον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη.
Το 2020 θα είναι έτος σύγκρουσης με τις προσδοκίες του 2019 γιατί

1)Θα διαπιστωθεί εάν οι θεσμοί είναι διατεθειμένοι να αποδεχθούν μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021.
Το βασικό σενάριο κόντρα στις αναφορές ότι η Ελλάδα θα πάρει μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων για το 2021 και 2022 από 3,5% σε 2,2% είναι ότι τελικώς, οι δανειστές δεν θα μειώσουν τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Ωστόσο θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να χρησιμοποιήσει τα κέρδη από ANFA – SMP τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες ύψους 5 δισεκ. για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Να ληφθεί υπόψη ότι με ΑΕΠ 190 δισεκ. ευρώ περίπου η διαφορά μεταξύ 3,5% και 2,2% είναι 1,3% που για δύο χρόνια συνεπάγεται 2,6% ή 5 δισεκ.
Εάν οι δανειστές έδιναν ANFA 5 δισεκ. και μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων δηλαδή άλλα 5 δισεκ. θα διαμορφωνόταν ένα κεφαλαιακό απόθεμα 10 δισεκ. για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Θα ήταν ιδανικό σενάριο αλλά όχι πιθανό σενάριο.
Το βασικό σενάριο θέλει τα 5 δισεκ. από τα ANFAs να δοθούν για αναπτυξιακούς σκοπούς χωρίς μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων.

2)Θα δοκιμαστούν οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την ενίσχυση του ΑΕΠ, ο στόχος 4% έχει εγκαταλειφτεί και πλέον κινείται μεταξύ 2,8% που είναι η εκτίμηση της κυβέρνησης για το 2020 και 2,5% που είναι ο μέσος όρος των διεθνών οίκων.
Για το 2020 και 2021 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα κινηθεί πέριξ του 2,5% που σημαίνει ότι στο τέλος του 2021 το ΑΕΠ της Ελλάδος θα είναι 200 δισεκ. ευρώ.
Ακόμη και με αυτό τον ρυθμό αποτελεί θετική εξέλιξη, όχι ιδανική αλλά σίγουρα θετική εξέλιξη.

3)Θα αποδειχθεί εάν οι οίκοι αξιολόγησης είναι διατεθειμένοι να πάρουν το ρίσκο να αναβαθμίσουν επιθετικότερα την Ελλάδα δηλαδή όχι μόνο μια κλίμακα ΒΒ αλλά ίσως και ΒΒ+.
Το πιθανότερο σενάριο πάντως είναι ότι οι οίκοι θα είναι συντηρητικοί με την Ελλάδα και ενώ είναι βέβαιη η αναβάθμιση σε ΒΒ είναι λιγότερο πιθανό να αναβαθμιστεί σε ΒΒ+.
Το ζήτημα του χρέους είναι καθοριστικής σημασίας.
Το ελληνικό χρέος σε adverse scenario είναι μη βιώσιμο και όπως ακόμη και η θετικότερη ΕΕ υποστηρίζει… η παραδοχή ότι σήμερα τα επιτόκια στα ελληνικά ομόλογα είναι σε ιστορικά χαμηλά δεν διασφαλίζει ότι θα είναι έτσι και στο μέλλον.

4)Η ελληνική κυβέρνηση θα δοκιμαστεί στο σκέλος των ιδιωτικοποιήσεων.
Το Ελληνικό έχει συμβολικότατα καθώς για να ολοκληρωθεί θα απαιτηθούν 8 χρόνια.
Η κυβέρνηση έχει ανάγκη να ξεκινήσει το έργο με όρους συμβολικότητας, ωστόσο μάλλον έχουν υπερ-εκτιμηθεί οι θετικές επιπτώσεις στην εθνική οικονομία.

5)Σε πολιτικό επίπεδο η βασική δοκιμασία της κυβέρνησης είναι οι σχέσεις με την Τουρκία.
Η Τουρκία θέλει συνδιαχείριση στο Αιγαίο, στα κοιτάσματα φυσικού αερίου και πετρελαίου.
Αν η Τουρκία ήταν διατεθειμένη να δώσει λύση στην Κύπρο η Ελλάδα θα δεχόταν συνδιαχείριση;
Η Ελλάδα δεν θα πρέπει να δεχθεί συνδιαχείριση στο Αιγαίο, τα θαλάσσια σύνορα έχουν καθοριστεί εδώ και 90 χρόνια με τις Συνθήκες του προηγούμενου Αιώνα αλλά είναι προφανές ότι εκτόνωση της έντασης στο Αιγαίο πρέπει να υπάρξει.
Η παρέμβαση των αμερικανών είναι θετική για την εκτόνωση αλλά η Ελλάδα όπως και η Τουρκία είναι μέλη του ΝΑΤΟ και προφανώς η κάθε χώρα έχει ειδική βαρύτητα ως μέλη του Βορειοατλαντικού συμφώνου.

6)Με όρους καθημερινότητας η κυβέρνηση δεν έχει υποστεί φθορά αλλά τα προβλήματα της καθημερινότητας θα έρχονται πιο επιτακτικά στην επικαιρότητα.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS