Τελευταία Νέα
Οικονομία

EWG: Απολογία για τις φοροελαφρύνσεις και το κοινωνικό μέρισμα - Λογιστική μεταφορά υπερπλεονασμάτων θα ζητήσει η Ελλάδα

tags :
EWG: Απολογία για τις φοροελαφρύνσεις και το κοινωνικό μέρισμα - Λογιστική μεταφορά υπερπλεονασμάτων θα ζητήσει η Ελλάδα
Η ελληνική πλευρά θα βρεθεί απολογούμενη για τις νέες φοροελαφρύνσεις, τις οποίες οι θεσμοί έχουν χαρακτηρίσει πρώιμες
Από το μικροσκόπιο του Euroworking Group (EWG) πρόκειται να περάσουν οι πρόσθετες ελαφρύνσεις ύψους 2 δισ. ευρώ που προανήγγειλε για το 2020 ο πρωθυπουργός ενώ γκρίνιες θα υπάρξουν και για τα έξτρα ποσά του κοινωνικού μερίσματος.
Ως προς το τελευταίο ζήτημα η κριτική προς την Ελλάδα, από τα μέλη του EWG, θα είναι ιδιαίτερη έντονη κυρίως λόγω της συνέχισης αυτής της πρακτικής.
Εκεί όμως που θα βρεθεί απολογούμενη η ελληνική πλευρά θα είναι για τις νέες φοροελαφρύνσεις που ανακοίνωσε τις οποίες όμως οι θεσμοί έχουν χαρακτηρίσει πρώιμες. Στο πακέτο περιλαμβάνονται μειώσεις στον φετινό ΕΝΦΙΑ κατά 8% και στην εισφορά αλληλεγγύης, πιθανότατα από τον Μάιο.
Τίποτα ακόμη δεν έχει ακόμα κλειδώσει με την εισφοράς  με τα σενάρια να είναι ανοικτά και όλα θα εξαρτηθούν από τον δημοσιονομικό χώρο.
Για παράδειγμα στην περίπτωση που η κυβέρνηση εξασφαλίσει δημοσιονομικό χώρο 250 εκατ. ευρώ το 2020 είναι πολύ πιθανό όλο αυτό το ποσό να δαπανηθεί για τον σκοπό αυτό.  
Το οικονομικό επιτελείο θα επαναπροσδιορίσει το «λογαριασμό» της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης την Άνοιξη, μετά την ετυμηγορία της Eurostat αναφορικά με το ύψος του φετινού πρωτογενούς πλεονάσματος, τις πρώτες ενδείξεις για το ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και την πρώτη εικόνα που θα έχει σχηματίσει για τα έσοδα και τα δημοσιονομικά περιθώρια του προϋπολογισμού.
Οι πρώτοι που θα δουν τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης είναι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι μέσω της μηνιαίας παρακράτησης φόρου.
Η εισφορά αλληλεγγύης υπολογίζεται κλιμακωτά επί του συνόλου του εισοδήματος που δηλώνει κάθε φορολογούμενος από κάθε πηγή με αφορολόγητο 12.000 ευρώ και συντελεστές που κλιμακώνονται από 2,2% έως και 10% (για κλιμάκια εισοδήματος πάνω από 100.000 ευρώ).
Οι εισπράξεις από το συγκεκριμένο χαράτσι προβλέπεται να φθάσουν το 2020 στα 1,163 δισ. ευρώ, ενώ υπόχρεοι στο φόρο είναι 2,3 εκατομμύρια φορολογούμενοι. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει μείωση από τον Ιούνιο των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και της φορολογίας επί των κερδών των επιχειρήσεων.
Όλα αυτά τα μέτρα πιέζουν αφόρητα τον προϋπολογισμό που καλείται να τα χρηματοδοτήσει.         
Ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο EWG και πρόεδρος του Σώματος Οικονομικών Εμπειρογνώμων Μ. Αργυρού μεταβαίνει στις Βρυξέλλες με σκοπό να απευθύνει αίτημα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς να ανάψουν το πράσινο φως για την λογιστική μεταφορά των πόρων από το υπερπλεόνασμα.
Έτσι τα κεφάλαια από το υπερπλεόνασμα δεν θα καταναλώνονται μέσα στο οικονομικό έτος που παράγονται αλλά θα μεταφέρονται στο επόμενο. Με αυτόν τον τρόπο η κοινωνική πολιτική θα είναι πιο συγκροτημένη ενώ τα χρήματα δεν θα ξοδεύονται αποκλειστικά και μόνο σε κοινωνικά  μερίσματα. Είναι μία άποψη που βρίσκει σύμφωνο και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Στο περιθώριο της συνεδρίασης ο Μιχάλης Αργυρού θα αναπτύξει τις ελληνικές θέσεις γιατί πρέπει να μειωθούν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα.
Το ιδανικό για την Αθήνα είναι ο πήχης για τα πλεονάσματα να κατέβει στην περιοχή του 2%, πιο χαμηλά δηλαδή από το 2,2% που είναι ο μέσος όρος για το διάστημα από το 2023 έως το 2060 που προβλέπει η συμφωνία του Eurogroup της 21ης Ιουνίου του 2018.  

Τι ανέφερε πρόσφατα το bankingnews
ESM: Οι θεσμοί εγκρίνουν στην Ελλάδα να αξιοποιήσει τα 5 δισ. από ANFA – SMP αλλά απορρίπτουν μείωση πλεονασμάτων έως το 2022

Η ελληνική κυβέρνηση έχει αλλάξει την εικόνα εντός και εκτός χώρας και οι θεσμοί διάκεινται θετικότερα άπαξ και από την εποχή των διαφωνιών και εκπλήξεων βρισκόμαστε στην περίοδο του γόνιμου διαλόγου.
Όμως παρά το θετικότερο κλίμα, οι θεσμοί δεν θα επιτρέψουν μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων με βάση πολύ καλά ενημερωμένη πηγή στον ESM.
Το ΔΝΤ από το 2018 ήταν αρνητικό στην επιβολή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων στην Ελλάδα και ζητούσαν να υποχωρήσουν κάτω από 2%
Με βάση την ίδια πηγή οι δανειστές ήταν αυτοί που σε Eurogroup έφεραν στο προσκήνιο το ζήτημα των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ ύψους 5,1 δισεκ. ευρώ.
Τα κέρδη αυτά έχουν ένα σκοπό να χρησιμοποιηθούν για να εξυπηρετηθεί το ελληνικό δημόσιο χρέος.
Όμως το Eurogroup άφησε παράθυρο ώστε τα κέρδη αυτά να χρησιμοποιηθούν και για άλλους σκοπούς, όπως επενδύσεις.
Με βάση καλά ενημερωμένη πηγή στον ESM υπό συγκεκριμένο πλαίσιο όρων σε μελλοντικό Eurogroup θα εξετάσει την χρήση των κερδών από ANFAs και SMP για επενδυτικούς σκοπούς στην Ελλάδα.
Θα μπορεί να χρησιμοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση 5 δισεκ. από τα ομόλογα ANFAs και SMP για αναπτυξιακούς σκοπούς αλλά δεν θα επιτραπεί η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Η ελληνική κυβέρνηση ήθελε ο στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% επί του ΑΕΠ να μειωθεί σε 2,2% από το 2020.
Με βάση την συμφωνία Ελλάδος – δανειστών το πρωτογενές πλεόνασμα ως στόχος θα είναι 3,5% έως το 2022 και από το 2023 και για 40 χρόνια 2,2% σε ετήσια βάση.
Η ελληνική πλευρά βλέποντας την άρνηση των δανειστών αναθεώρησε την στρατηγική της και έχει θέσει ως στόχο την μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από 3,5% σε 2,2% από το 2021.
Όμως όπως αναφέρει πηγή στον ESM η πιθανότητα να αλλάξει η περίμετρος χρήσης των ANFAs και ταυτόχρονα να μειωθεί και ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι σχεδόν μηδενικός.
Ή το ένα θα ισχύσει ή το άλλο όχι και τα δύο μαζί.
Άλλες πηγές που έχουν πρόσβαση στους δανειστές υποστηρίζουν ότι η χρήση των 5 δισεκ. από τα κέρδη ANFAs για αναπτυξιακούς σκοπούς θα εγκριθεί αλλά όχι η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Πρακτικά οι ευρωπαίοι θα δώσουν τα ANFAs αλλά δεν θα αλλάξουν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα ούτε το 2021, ούτε το 2022, από το 2023 τα πλεονάσματα θα μειωθούν στο 2,2%.
Οι βασικοί λόγοι είναι τρεις
1)Ο μέτριος ρυθμός ανάπτυξης στο 2,5% με βάση τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις για το ΑΕΠ
2)Τα χαμηλά επιτόκια στα ομόλογα μπορεί να βοηθούν την εξυπηρέτηση του χρέους αλλά δεν το καθιστούν βιώσιμο.
Συν τοις άλλοις όλοι οι οίκοι αξιολόγησης αναγνωρίζουν ότι τα επιτόκια στα ευρωπαϊκά ομόλογα δεν αντικατοπτρίζουν πραγματικές αξίες.
3)Οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια οικονομία τα επόμενα χρόνια είναι συντηρητικές οπότε οι θεσμοί δεν θα ρισκάρουν αλλαγές σε συμφωνίες που διασφαλίζουν ότι η Ελλάδα θα πληρώνει τις υποχρεώσεις της για το χρέος.
Η Ελλάδα σε σύνολο 353,6 δισεκ. ευρώ χρέους τα 270 δισεκ. περίπου αφορούν δάνεια που έχουν χορηγήσει στην Ελλάδα ο ESFS, ESM, διακρατικά δάνεια, ΕΤΕΠ οι ονομαζόμενοι επίσημος τομέας.                     

Μάριος Χριστοδούλου   
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης