Τελευταία Νέα
Οικονομία

Σταϊκούρας: Μέσα στο 2020 θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος

Σταϊκούρας: Μέσα στο 2020 θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος
«Θα ξεκινήσουν και εκτιμώ ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020», λέει ο υπουργός Οικονομικών για τις διαπραγματεύσεις επί των πρωτογενών πλεονασμάτων
Την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για τη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος μέσα στο 2020 και τη στοχευμένη μείωση του ΕΝΦΙΑ (υπέρ των μικρότερων και μεσαίων ιδιοκτησιών), ιεραρχεί ως τα δύο από τα πιο σημαντικά διακυβεύματα για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Ο υπουργός Οικονομικών σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» καλεί  τους πολίτες να σπεύσουν ως το τέλος Απριλίου να αξιοποιήσουν τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του νόμου για προστασία της πρώτης κατοικίας.
Στην ερώτηση, ειδικότερα, για το πότε θα ξεκινήσουν και θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές για τη μείωση του στόχου 3,5% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα, ο υπουργός Οικονομικών απαντά ως εξής: «Θα ξεκινήσουν και εκτιμώ ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020.
Σε όλες τις συζητήσεις, πρωθυπουργός και οικονομικό επιτελείο αναδεικνύουν το συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο το προσεγγίζουμε μεθοδικά και τεκμηριωμένα».
Εξηγεί δε, ότι «οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης, το χαμηλό κόστος δανεισμού της χώρας, η πρόωρη αποπληρωμή του ακριβού τμήματος του δανείου από το ΔΝΤ και η χρήση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες βελτιώνουν τις παραμέτρους βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους και δίνουν τη δυνατότητα διεκδίκησης και επίτευξης χαμηλότερων πρωτογενών πλεονασμάτων».
Αναφορικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρει: «Μέχρι τέλος Απριλίου καλούμε τους πολίτες να αξιοποιήσουν τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του νόμου, μετά και τις συνεχείς βελτιώσεις που έγιναν τους τελευταίους μήνες σε ρυθμίσεις του».
Συγχρόνως ο υπουργός Οικονομικών γνωστοποιεί ότι «στη συνέχεια, θα διαμορφωθεί κάποιο πλαίσιο για τα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά με άσκηση κοινωνικής πολιτικής.
Ταυτόχρονα βελτιώνουμε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, ώστε να μη χρειάζονται την προστασία του κράτους. Επιπλέον προωθούμε μέτρα που "ξετρυπώνουν" τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και τους αναγκάζουν να πληρώσουν».
Ενώ για το νέο νόμο για την αφερεγγυότητα, ο κ. Σταϊκούρας σημειώνει πως μέσω αυτού «παρέχουμε δεύτερη ευκαιρία σε όποιον επιθυμεί να απαλλαγεί από τα χρέη του ώστε να μην κυνηγούν αυτόν και τα παιδιά του, να μη μεταφερθεί το πρόβλημα του χρέους στην επόμενη γενιά».
Για τη μείωση, τέλος, του ΕΝΦΙΑ, «εκτιμούμε ότι θα συνοδεύει τα φετινά εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ. Με αυτό το 8%, το οποίο δεν θα είναι οριζόντιο αλλά θα κατευθύνεται κυρίως στις χαμηλότερες και τις μεσαίες ιδιοκτησίες, όπως ακριβώς πράξαμε και με την υφιστάμενη μείωση του 22% υλοποιούμε στο σύνολό της και μάλιστα νωρίτερα, την προεκλογική μας δέσμευση», επισημαίνει ο υπουργός Οικονομικών.

«Γέφυρα» μεταφοράς πλεονασμάτων στήνει η κυβέρνηση

Εν τω μεταξύ «παράθυρο» που θα επιτρέπει τη μεταφορά χρημάτων από το εναπομείναν υπερπλεόνασμα στην επόμενη χρονιά αναζητεί η κυβέρνηση, προεξοφλώντας συνέχεια των υπεραποδόσεων.
Για το οικονομικό επιτελείο είναι ο επόμενος βασικός στόχος εφόσον κατακτήσει το έπαθλο με την αλλαγή της χρήσης των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFA’s-SMP’s).
Κεντρικό επιχείρημα της πρότασης που έχει καταθέσει η ελληνική πλευρά στις Βρυξέλλες είναι ότι με αυτό το σύστημα η αξιοποίηση του υπερπλεονάσματος θα γίνεται με πιο μελετημένο τρόπο, αφού θα αξιολογούνται μια σειρά από φορολογίες με σκοπό τη μείωση υπέρ κάποιας κατηγορίας φορολογουμένων ή δραστηριότητας.
Ομως ένα τόσο σημαντικό σενάριο όπως είναι αυτό, για να εφαρμοστεί προϋποθέτει εκτεταμένο λίφτινγκ σε βασικές παραμέτρους του προγράμματος ενισχυμένης εποπτείας που εφαρμόζει η χώρα.
Θα πρέπει δηλαδή η ελληνική πλευρά σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να βρουν από κοινού έναν τρόπο, για να «τρυπήσουν» το υφιστάμενο πλαίσιο της συμφωνίας που έχει στόχο την εξομάλυνση της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα.
Είναι σαφές ότι η γέφυρα μεταφοράς αδιάθετων ποσών από το υπερπλεόνασμα απαιτεί πρώτα συμφωνία σε επίπεδο Euroworking Group (EWG) και μετά απόφαση από το Eurogroup.
Η Αθήνα σκοπεύει να φέρει το θέμα σε ένα πακέτο συζήτησης, μαζί δηλαδή με την πρόταση για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2021 και μετά. Ιδανικό σενάριο για την κυβέρνηση είναι ο σημερινός στόχος του 3,5% του ΑΕΠ να κουρευτεί στο 2% του ΑΕΠ από 2,2% - 2,3% του ΑΕΠ που προβλέπει η συμφωνία για το χρέος της 21ης Ιουνίου του 2018.
Ωστόσο πρόκειται για μια υπεραισιόδοξη πρόβλεψη η οποία, χωρίς πολιτικά στηρίγματα, είναι αδύνατο να σταθεί και πολλώ δε μάλλον να περάσει από τις συμπληγάδες των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης.
Πάντως ο φετινός προϋπολογισμός εκτελείται με πλεόνασμα μεγαλύτερο των προβλέψεων.
Σε σχέση με την εισηγητική έκθεση του 2020 καταγράφεται μια υπέρβαση στα φορολογικά έσοδα κατά 120 εκατ. ευρώ, τα οποία η κυβέρνηση θέλει να τα εξαργυρώσει το 2020 αλλά δεν έχει αυτή τη δυνατότητα.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα βρίσκεται σε εξέλιξη με τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) άσκηση βιωσιμότητας του χρέους με τα εξής τέσσερα κριτήρια: την ταχύτερη ανάπτυξη (στο 2,8% ο στόχος) το 2020, το χαμηλότερο κόστος δανεισμού, την πρόωρη αποπληρωμή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (νέα πρόταση εξαγοράς ακριβών δανείων 1,5-2 δισ. ευρώ) και τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα (1,3 δισ. ευρώ).

Πρόγραμμα δανεισμού

Σε ό,τι αφορά τον δανεισμό του 2020, όπως ανακοινώθηκε από τον ΟΔΔΗΧ η χρηματοδότηση του Δημοσίου θα στηριχτεί σε δύο διαφορετικά σενάρια τα οποία προβλέπουν νέες εκδόσεις ομολόγων ύψους 4 ή 8 δισ. ευρώ.
Και τα δύο έχουν σχεδιαστεί σε συνάρτηση με το ύψος των πρόωρων αποπληρωμών που θα γίνουν μέσα στην επόμενη χρονιά.
Το πρώτο σενάριο δίνει έμφαση στη μείωση του στοκ των εντόκων γραμματίων κατά 4,4 δισ. ευρώ από 12,6 δισ. ευρώ που είναι σήμερα μέσω της έκδοσης νέων ομολόγων.
Το δεύτερο λαμβάνει υπόψη νέες πρόωρες αποπληρωμές χρέους, ΔΝΤ ή ομόλογα PSI.
Επιπλέον στο πρώτο σενάριο προβλέπεται ότι θα χρειαστούν 4,4 δισ. ευρώ για πρόωρες αποπληρωμές χρέους (μείωση εντόκων γραμματίων, χρέος επίσημου τομέα κ.λπ.), ενώ στο δεύτερο οι πρόωρες αποπληρωμές χρέους αυξάνονται στα 7,4 δισ. ευρώ.
Ετσι οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες διαμορφώνονται στο πρώτο σενάριο στα 7,65 δισ. ευρώ και στο δεύτερο στα 10,65 δισ. ευρώ.
Πρακτικά η χώρα δεν χρειάζεται αυτά τα λεφτά, τα έχει στο «μαξιλάρι», και ο μόνος λόγος για να βγει στις αγορές το 2020 είναι για να κρατήσει ζεστό το ενδιαφέρον των επενδυτών για τα ελληνικά ομόλογα.
O ΟΔΔΗΧ κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο μεγάλο «μαξιλάρι ρευστότητας» το οποίο στα τέλη Σεπτεμβρίου έφτανε τα 32 δισ. ευρώ και (σε συνδυασμό με τα πλεονάσματα) είναι αντίστοιχο των εκδόσεων χρέους των επόμενων τεσσάρων χρόνων.
Στις προβλέψεις για την ανάπτυξη ο οργανισμός κινείται συντηρητικά προβλέποντας 2,8% το 2020 (όσο δηλαδή και ο προϋπολογισμός) και εν συνεχεία 2% για το 2021, 1,6% για το 2022 και 1% για το 2023 και το 2024.
Για το πρωτογενές πλεόνασμα οι εκτιμήσεις του είναι 3,6% το 2019, 3,5% τη διετία 2021-2022, 3% το 2023 και 2,5% το 2024 και μετά έως το 2060!

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης