Τελευταία Νέα
Διεθνή

WSJ: Η Ελλάδα είναι η έκπληξη στην επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας

WSJ: Η Ελλάδα είναι η έκπληξη στην επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας
Η Ελλάδα ξεχωρίζει σήμερα για αισιόδοξους λόγους, τονίζει η αμερικανική εφημερίδα
«Πριν από λίγα χρόνια, η Ελλάδα ξεχώριζε από τον υπόλοιπο ανεπτυγμένο κόσμο για την κατεστραμμένη οικονομία της. Το ποσοστό ανεργίας της ήταν 25% και τα υψηλά επίπεδα του χρέους της είχαν προκαλέσει  μεγάλη κρίση», αναφέρει σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal.
«Σήμερα η Ελλάδα ξεχωρίζει για έναν πιο αισιόδοξο λόγο.
Σε μια εποχή που τα εργοστάσια σε όλο τον κόσμο έχουν μειωθεί, η Ελλάδα έχει τον ισχυρότερο μεταποιητικό τομέα στον κόσμο, με βάση τους δείκτες της μεταποιητικής δραστηριότητας.
Η Ελλάδα προσφέρει ένα μάθημα για το πώς το οικονομικό μακιγιάζ μιας χώρας μπορεί να είναι μια κατάρα σε ορισμένες χρονικές στιγμές, αλλά μια ευλογία σε άλλες», σημειώνει η αμερικανική εφημερίδα.
«Η αρνητική πλευρά του νομίσματος είναι ότι δεν είμαστε τόσο ανοικτοί όσο άλλες οικονομίες», δήλωσε ο Πάνος Τσακλόγλου, καθηγητής οικονομικών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
«Η θετική πλευρά είναι αν υπάρχει επιβράδυνση στην παγκόσμια οικονομία, ο αντίκτυπος δεν είναι τόσο μεγάλος στην Ελλάδα», συνεχίζει.
Ο μεταποιητικός τομέας της Ελλάδας είναι σχετικά μικρός και συγκεντρώνεται σε βιομηχανίες όπως τα τρόφιμα και τα ποτά, που έχουν ευνοηθεί σε μεγάλο βαθμό από την παγκόσμια επιβράδυνση της παραγωγής. Σε αντίθεση με τη Γερμανία, η οποία πριν από δύο χρόνια είχε τον ισχυρότερο μεταποιητικό τομέα και σήμερα ένα από τους πιο αδύναμους.
Τον Νοέμβριο, ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών της βιομηχανίας (PMI) της Ελλάδας καταγράφηκε στο 54,1, τον 30ό μήνα άνω των 50, ο οποίος δείχνει αύξηση.

Image
Ο δείκτης PMI της Ευρωζώνης ήταν κάτω από 50 για δέκατο συνεχόμενο μήνα το Νοέμβριο, αντανακλώντας τις αδυναμίες στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία.
Η παραγωγή της Ελλάδας επικεντρώνεται στην εγχώρια αγορά, καθώς τα προϊόντα όπως τα μηχανήματα και τα μέταλλα είναι πιθανότερο να πωληθούν εντός των συνόρων από ό, τι συμβαίνει σε άλλες χώρες.
Η Ελλάδα είναι λιγότερο ενσωματωμένη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, ένα πλεονέκτημα όταν οι εμπορικές εντάσεις ενισχύουν την ανάπτυξη σε άλλους σημαντικούς εξαγωγείς. Αυτές οι έντονες εμπορικές συναλλαγές άρχισαν να αμβλύνονται αυτό το μήνα, αλλά πιθανότατα θα συνεχιστούν ελέω παγκοσμιοποίησης.
Η αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει ένα παράθυρο σε ένα από τα μειονεκτήματα της παγκοσμιοποίησης.
Ένα γερμανικό SUV, για παράδειγμα, συχνά περιλαμβάνει συναρμολόγηση στις ΗΠΑ και πωλήσεις σε χώρες όπως η Κίνα. Αυτό σημαίνει ότι η Γερμανία έχει βαθύτερα προβλήματα από την Ελλάδα, καθώς η παγκόσμια ζήτηση για αυτοκίνητα εξασθενεί.
Στη Γερμανία, περίπου το 19% της μεταποιητικής παραγωγής εντοπιζόταν στα οχήματα, ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα από το 2017, σύμφωνα με τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.
Συγκριτικά, στην Ελλάδα το αντίστοιχο μερίδιο ήταν μόλις το ένα τέταρτο του ποσοστού αυτού.
Στην Ιταλία, όπου το μερίδιο είναι κάπου μεταξύ 5% περίπου, η παραγωγική δραστηριότητα επιβραδύνθηκε, αν και όχι τόσο όσο στη Γερμανία.
«Στην Ελλάδα, έχουμε μια σταθερότερη πορεία ... με το τίμημα της μη μεγαλύτερης απόδοσης», δήλωσε ο Νίκος Μαγγίνας, επικεφαλής οικονομολόγος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος.
Οι διεθνείς οργανισμοί αναμένουν ότι η Ελλάδα θα έχει ρυθμό ανάπτυξης κατά 1,8% το 2019 και πάνω από 2% το 2020, μια σχετικά σταθερή επίδοση για την Ευρώπη, αλλά πολύ μακριά από το ρυθμό που χρειάζεται για να ανακτηθούν σύντομα οι απώλειες που υπέστη κατά την κρίση του δημοσίου χρέους.

Αύξηση των εξαγωγών

Οι ελληνικές εξαγωγές αυξάνονται επίσης επειδή αποτελούνται από βασικά αγαθά όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα, τρόφιμα και προϊόντα διύλισης πετρελαίου που είναι λιγότερο ευαίσθητα στις διακυμάνσεις της παγκόσμιας ανάπτυξης, δήλωσε ο κ. Μαγγίνας. Οι εξαγωγές αγαθών ανέβηκαν στο ποσοστό ρεκόρ 19% του ΑΕΠ το τρίτο τρίμηνο του έτους, αν και σημαντικές εξαγωγικές αγορές όπως η Τουρκία και η Ιταλία ήταν αδύναμες.
Ως προς τις υπηρεσίες, μια κατηγορία που περιλαμβάνει τον τουρισμό και τη ναυτιλία, αυξήθηκαν κατά 14,5% το τρίτο τρίμηνο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αυτή η βελτίωση των εξαγωγών είναι απαραίτητη για να βοηθήσει την Ελλάδα να επιτύχει τους δημοσιονομικούς της στόχους.
Επιπλέον, οι οικονομολόγοι λένε ότι η Ελλάδα σημειώνει πρόοδο σε μακροπρόθεσμες προκλήσεις για τη μεταποίηση, όπως ρυθμιστικά εμπόδια και περιοριστικούς φόρους.
Ο συντελεστής του φόρου εισοδήματος αναμένεται να μειωθεί στο 24% το 2020 από 28% και υπάρχουν ενδείξεις ότι έρχονται ξένες επενδύσεις: η κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο λιμάνι του Πειραιά.
Αλλά η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο να διανύσει πριν ανακάμψει πλήρως από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης.
«Έχουμε πολλή γραφειοκρατία, αρκετά μεγάλη γραφειοκρατία που πρέπει να ξεφορτωθούμε», σημειώνει ο κ. Τσακλόγλου.


Image
 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης