Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Δύσκολο το 2019 για τον κατασκευαστικό κλάδο - Με ελάχιστες δημοπρατήσεις και 3 εργοτάξια

Δύσκολο το 2019 για τον κατασκευαστικό κλάδο - Με ελάχιστες δημοπρατήσεις και 3 εργοτάξια
Για το 2020 μεταφέρονται οι προσδοκίες
Δεν έχει περάσει πολύ καιρός που εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου περιέγραψαν με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο δημοσίων έργων με τον προέδρο του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανώτερης Τάξης (ΣΤΕΑΤ), Γιώργο Συριανό να κάνει λόγο για μεγάλες εκπτώσεις στα έργα που έχουν δραματικές συνέπειες, για τρία μόλις εργοτάξια στην χώρα στην κατηγορία μεγάλων έργων οδοποιίας και  Παραχωρήσεων και για προβλήματα στην χρηματοδότηση των τεχνικών εταιρειών από τις τράπεζες.
Το 2019 λόγω των δικαστικών εμπλοκών από τα πρόστιμα που επέβαλλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις κατασκευαστικές εταιρείες αλλά και των εκλογικών αναμετρήσεων που πραγματοποιήθηκαν εντός της χρονιάς, ελάχιστα είναι τα έργα που δημοπρατήθηκαν.
Είναι ενδεικτικό ότι μόλις δύο μεγάλα έργα προϋπολογισμού άνω των 100 εκατ. ευρώ δημοπρατήθηκαν μέσα στο 2019 και μόλις 15 με προϋπολογισμό άνω των 20 εκατ. ευρώ.
Τον κώδωνα του κινδύνου για την κατασκευαστική αγορά όπου ουσιαστικά δεν υπάρχουν νέα έργα έκρουσε προσφάτως ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της ΑVAX κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Athens Investment Forum.
«Στην κατασκευαστική αγορά το μέλλον πρέπει να έρθει το γρηγορότερο δυνατό.
Τα έργα είναι πολύ λίγα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση, έστω κι αν βρίσκουν διέξοδο είτε στο εξωτερικό είτε στις επενδύσεις στο χώρο του τουρισμού. Ζητούμε να κάνει η κυβέρνηση ό,τι είναι δυνατόν ώστε να ξεκινήσει η δημοπράτηση των νέων έργων».
Σύμφωνα με τον ίδιο η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να ενσκήψει στο κομμάτι της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων «Πρέπει να τεθούν όλες οι διαδικασίες σε σφιχτά χρονοδιαγράμματα και η συνεργασία με το Δημόσιο να είναι στενότερη και ταχύτερη, ενώ είναι αναγκαία και η αλλαγή του τρόπου δημοπράτησης, ώστε να αποφευχθούν οι εκπτώσεις του 50%, 60% και 80%.
Τα έργα που έχουν εξαγγελθεί δεν είναι έτοιμα προς δημοπράτηση, ενώ αυτά που έχουν δημοπρατηθεί χρειάζονται μία διετία μπροστά.
Δεν θέλω να υποτιμήσω την προσπάθεια της νέας ηγεσίας, ούτε της προηγούμενης, δυστυχώς όμως, υπήρξαν καθυστερήσεις και αδράνεια ως προς την προετοιμασία των νέων έργων.
Βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο χωρίς να έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου.
Έχουμε ανάγκη την άμεση έναρξη των νέων έργων.
Εκτός από τη δημοπράτηση των ώριμων έργων και τη θέσπιση σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων είναι ανάγκη να προχωρήσει η έγκριση εργασιών μέσω των υφισταμένων παραχωρήσεων, ώστε να τονωθεί η αγορά σε περιφερειακό επίπεδο».
Για ένδεια όσον αφορά τα έργα έκανε αναφορά και ο Γιώργος Περδικάρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος παρέθεσε και συγκεκριμένους αριθμούς:
«Την περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ (έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ) και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα, ενώ μόνο για τα υπόλοιπα 900 εκατ. ευρώ έχουν υπογραφεί συμβάσεις και εκτελούνται. Από αυτές, τα 250 εκατ. ευρώ αφορούν στην οδοποιία Πάτρα – Πύργου και άλλα 250 εκατ. ευρώ στον Ε65. Σε μία ολόκληρη τετραετία εξελίσσονται έργα που αντιστοιχούν μόλις στο 50% του τζίρου των εταιρειών της ανώτατής τάξης.

Για το 2020 μεταφέρονται οι προσδοκίες

Για το 2020 μεταφέρονται οι προσδοκίες των κατασκευαστικών εταιρειών για το restart των έργων, τα οποία θα τροφοδοτήσουν αφενός μεν με νέο αντικείμενο τους μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους της χώρας και αφετέρου θα ενισχύσουν σημαντικά το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων τους.
Μερικά από τα έργα αυτά είναι το βόρειο τμήμα του Ε65, συνολικού προύπολογισμού 450 εκατ ευρώ, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα των επόμενων ετών και αφορά τη σύνδεση των Τρικάλων με την Εγνατία Οδό, επίσης ο ΒΟΑΚ όπου μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με την χρηματοδότηση του έργου και από που θα προέλθουν τα κεφάλαια για την υλοποίηση του.
Εν αναμονή, βρισκόμαστε και για το έργο της Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος, για το οποίο έχουν ήδη κατατεθεί τρεις προσφορές.
Ο μειοδότης που θα αναδειχτεί θα αναλάβει την εκμετάλλευση του έργου για 30 χρόνια.  Τέλος σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για το νέο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων που θα κατασκευαστεί πάνω από το αμαξοστάσιο του Μετρό στον Ελαιώνα.

Ελένη Μπότα

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης