Τα 13 νέα προαπαιτούμενα που κρατούν σε ομηρία την κυβέρνηση με τη νέα αξιολόγηση – Οι δεσμεύσεις σε τράπεζες και δημοσιονομικά

Τα 13 νέα προαπαιτούμενα που κρατούν σε ομηρία την κυβέρνηση με τη νέα αξιολόγηση – Οι δεσμεύσεις σε τράπεζες και δημοσιονομικά
Η κυβέρνηση θα πρέπει να παρουσιάσει νέα δείγματα γραφής στο μέτωπο των μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώνοντας δραστικά το απόθεμα τους
Μια σειρά από προαπαιτούμενα κρατούν την κυβέρνηση αλυσοδεμένη μέχρι την επόμενη φάση της αξιολόγησης  από τους δανειστές που θα ξεκινήσει στο τέλος Ιανουαρίου/αρχές Φεβρουαρίου του 2020.
Για το οικονομικό επιτελείο δεν είναι απλά άλλη μία αξιολόγηση αλλά αυτή που θα εδραιώσει την μεταμνημονιακή πρόοδο της Αθήνας και θα ανοίξει τον δρόμο για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα.
    Μετά το Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου που θεωρείται κομβικό για την έγκριση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFA’s) ύψους 767 εκατ. ευρώ, τα περιθώρια για την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα  θα παραμείνουν ασφυκτικά. Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν πάρει ήδη το μήνυμα για το ποιες εκκρεμότητες πρέπει να κλείσουν το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου αλλά και ποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να ολοκληρωθούν στο πρώτο εξάμηνο του 2020.
    Η κυβέρνηση θα πρέπει να παρουσιάσει νέα δείγματα γραφής στο μέτωπο των μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώνοντας δραστικά το απόθεμα τους, το οποίο η Κομισιόν έχει χαρακτηρίσει ιδιαίτερα υψηλό, αλλά και στην απόφαση της να παρατείνει το  ισχύον πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για ένα τετράμηνο, ως τον Απρίλιο του 2020.
    Πέρα από το τραπεζικό πεδίο καλύτερες επιδόσεις θα πρέπει να επιδείξει η ελληνική πλευρά στις ιδιωτικοποιήσεις, στις παρεμβάσεις εξυγίανσης της ΔΕΗ και στις μεταρρυθμίσεις που συνδέονται με τα ακίνητα. Η ένταξη 3.000 περιοχών επί συνόλου 7.700 στο σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού τιμών ακινήτων, και η αναθεώρηση των τιμών στα ακίνητα, εντός και εκτός σχεδίου πόλης, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο του 2020.
    Στην καρδιά των νέων διαπραγματεύσεων για τα δημοσιονομικά θα βρεθούν επίσης οι αστερίσκοι που έχουν βάλει οι θεσμοί αναφορικά με τους κινδύνους που συνδέονται κυρίως με την προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί για να αναστραφεί η υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και με τις νέες υποχρεώσεις που προκαλούν οι αποφάσεις του ΣτΕ για την καταβολή των αναδρομικών σε συνταξιούχους.
     Στο τραπέζι των συζητήσεων με τους δανειστές θα βρεθεί επίσης το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Στο νομοσχέδιο που καταρτίζουν στο υπουργείο Οικονομικών περιλαμβάνει ρυθμίσεις που μεταξύ άλλων θα αφορούν την ενίσχυση του εποπτικού και νομικού πλαισίου της Κεφαλαιαγοράς, αλλαγές στην εταιρική διακυβέρνηση, θεσμοθέτηση οργανισμών εναλλακτικών επενδύσεων, ολοκλήρωση πλαισίου τυποποιημένης τιτλοποίησης με τη δημιουργία της σχετικής αγοράς, θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και θέματα της ηλεκτρονικής και άλλης εναρμόνισης και εκσυγχρονισμού που αφορούν το Fintech.

    Αναλυτικότερα όμως οι δέκα νέες δεσμεύσεις στο πλαίσιο της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης είναι:

    1.Μη εξυπηρετούμενα δάνεια:  Η έγκριση του προγράμματος « Ηρακλής » δεν αλλάζει δραματικά την ατσάλινη θέση των θεσμών ότι ο ρυθμός μείωσης των κόκκινων δανείων έχει κατεβάσει ταχύτητα με το συνολικό απόθεμα να παραμένει υψηλό. Υπενθυμίζεται ότι στόχος είναι η μείωση αυτού του στοκ στα 26 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2021.
    2. Προστασία πρώτης κατοικίας: Η πρόθεση της κυβέρνησης να παρατείνει το ισχύον πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για ένα τετράμηνο, δηλαδή έως τα τέλη Απριλίου του 2020, δεν βρίσκει σύμφωνους τους θεσμούς  που θεωρούν ότι «ενώ μια τέτοια τεχνική παράταση θα μπορούσε να βοηθήσει να αυξηθεί ο αριθμός των ρυθμίσεων από τα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα, επιβραδύνει την ομαλοποίηση της κουλτούρας πληρωμών».
    3. Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί ακινήτων: ‘Εντονος είναι ο προβληματισμός στους κόλπους των θεσμών για τα συνεχιζόμενα προβλήματα στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς των ακινήτων. Παρά την πρόοδο στο πρώτο εξάμηνο του 2019, η πλειοψηφία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών συνεχίζει να ακυρώνεται, να αναστέλλεται ή να αποτυγχάνει λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος και τα περισσότερα ακίνητα που βγαίνουν επιτυχώς σε πλειστηριασμό εξακολουθούν να καταλήγουν στις τράπεζες». Οι τεχνοκράτες της Επιτροπής αναφέρουν ότι «οι ελληνικέ αρχές έχουν συστήσει μια ομάδα εργασίας, για να αξιολογήσει την έκταση του προβλήματος και τα άλλα πιθανά εμπόδια, ώστε να προσδιορίσει και να συστήσει τα αναγκαία μέτρα αντιμετώπισης».
    4. Αντικειμενικές τιμές: Η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει τάχιστα τις διαδικασίες  για την επέκταση του αντικειμενικού συστήματος σε 3.000 περιοχές σε πρώτη φάση και εν συνεχεία να ολοκληρώσει την άσκηση αναθεώρησης των αντικειμενικών τιμών. Έχει παράλληλα δεσμευτεί για την εφαρμογή ενός νέου πλαισίου υπολογισμού των  αντικειμενικών τιμών.
    5. Δημόσια οικονομική διαχείριση. Ολοκλήρωση του νέου τρόπου παρακολούθησης των δαπανών του Δημοσίου μέχρι το τέλος του 2019. Απιατούνται πρόσθετα μέτρα για να εξασφαλιστεί η πλήρης ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης.
    6. Ληξιπρόθεσμα Δημοσίου: Η κατάσταση παραμένει ανησυχητική. Οι δεσμεύσεις για μηδενισμό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου προς τους ιδιώτες δεν έχουν τηρηθεί. Προωθείται η συγκρότηση ειδικής επιτροπής, η οποία θα παρακολουθεί σε μηνιαία βάση την εξέλιξη των χρεών και θα ενημερώνει την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών με εξαμηνιαίες και ενδιάμεσες εκθέσεις έως τη λήξη της θητείας της το καλοκαίρι του 2021.
    7. Φορολογική διοίκηση: Στελέχωση της ΑΑΔΕ με 12.500 άτομα έως το τέλος του 2019. Συνολικά, σημειώθηκε ικανοποιητική πρόοδος όσον αφορά τα συμπληρωματικά μέτρα που συμφωνήθηκαν για τη διευκόλυνση της επίτευξης μελλοντικών στόχων προσλήψεων.
    8. Αγορά εργασίας: Εφαρμογή σχεδίου δράσης για την αδήλωτη εργασία έως τα τέλη του 2019. Το ισχύον σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας για το 2017-2019 προωθεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της αδήλωτης εργασίας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων θεσμικών οργάνων και τη βελτίωση της ικανότητας ανίχνευσης της αδήλωτης εργασίας.
    9. Δικαιοσύνη: Εφαρμογή τριετούς σχεδίου δράσης για τη δικαιοσύνη με στόχο την ηλεκτρονική κατάθεση νομικών εγγράφων σε όλα τα Δικαστήρια, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών μέχρι το τέλος του 2019
    10. Αδειοδότηση επενδύσεων: Ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης με την πλήρη έκδοση όλων των σχετικών εφαρμοστικών πράξεων.
    11. Ενέργεια: Η ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων στον ενεργειακό τομέα προϋποθέετι μέτρα που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της κοινής αξιολόγησης του συστήματος δημοπρασιών NOME.  
    12. Ιδιωτικοποιήσεις: Πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2019 οι κινήσεις σε Εγνατία, ΔΕΠΑ, περιφερειακούς λιμένες Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, Ελ. Βενιζέλο, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Έχει συμφωνηθεί αναλυτικός σχεδιασμός για κάθε κίνηση και καταγράφεται η πρόοδος που έχει γίνει.
    13. Δημόσια διοίκηση: Ολοκλήρωση του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού μέχρι το τέλος του 2019. Συνολική καλή πρόοδος όσον αφορά την ολοκλήρωση των ψηφιακών οργανογραμμάτων (περίπου για το 50%) και των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας (για 140.788 επί  συνόλου 192.878). Όσοι δεν ενταχθούν δεν θα είναι σε θέση να μετάσχουν στο πρόγραμμα κινητικότητας ή να εξασφαλίσουν την πρόσληψη νέου μόνιμου προσωπικού.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Μάριος Χριστοδούλου

BREAKING NEWS