Τελευταία Νέα
Πολιτική

ΣΥΡΙΖΑ για Συνταγματική Αναθεώρηση: Στο επίκεντρο «η θεραπεία θεμικών αμαρτιών του παρελθόντος» και η εκλογή ΠτΔ

ΣΥΡΙΖΑ για Συνταγματική Αναθεώρηση: Στο επίκεντρο «η θεραπεία θεμικών αμαρτιών του παρελθόντος» και η εκλογή ΠτΔ
Στόχος της πρωτοβουλίας του ΣΥΡΙΖΑ στην αναθεώρηση του Συντάγματος είναι ο εκσυγχρονισμός των θεσμών, η εμβάθυνση της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων, η ανάσχεση του νεοφιλελευθερισμού και η θεραπεία θεσμικών αμαρτιών του παρελθόντος
«Η πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση του συντάγματος είχε ως στόχο τον εκσυγχρονισμό των θεσμών, την εμβάθυνση της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων, την ανάσχεση του νεοφιλελευθερισμού και τη θεραπεία θεσμικών αμαρτιών του παρελθόντος», ανέφερε ο Γιώργος Κατρούγκαλος.
Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν σήμερα οι εισηγητές του ΣΥΡΙΖΑ για τη συνταγματική αναθεώρηση σε αίθουσα της Βουλής των Ελλήνων.
Στην αρχική του τοποθέτηση ο γενικός εισηγητής Γιώργος Κατρούγκαλος τόνισε πως «η πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση του συντάγματος είχε ως στόχο τον εκσυγχρονισμό των θεσμών, την εμβάθυνση της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων, την ανάσχεση του νεοφιλελευθερισμού και τη θεραπεία θεσμικών αμαρτιών του παρελθόντος, με κατεξοχήν παράδειγμα την απαράδεκτη ασυλία του πολιτικού προσωπικού.
Στην παρούσα αναθεώρηση, αντίθετα με όλες τις προηγούμενες, δεν υπήρξε όμοια πλειοψηφία στην προτείνουσα και στην αναθεωρητική βουλή. Με τον τρόπο αυτό αναδείχθηκαν σαφέστερα οι ιδεολογικές τοποθετήσεις των κομμάτων τόσο επί των δικαιωμάτων και ελευθεριών, όσο και επί της λειτουργίας του πολιτεύματος».

Εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας
Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ υπογράμμισε πως «το θέμα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας αποκαλύπτει με τον πιο πανηγυρικό τρόπο τον τακτικισμό και την πολιτική υποκρισία: Υπερψήφισε στην προτείνουσα Βουλή διάταξη για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με την οποία ρητά είχε δηλώσει ότι δεν συμφωνεί, ως τέχνασμα για να υποστηρίξει στην παρούσα Βουλή μια εντελώς διαφορετική θέση.
Μάλιστα, η υποκρισία της κυβερνητικής παράταξης είναι δεύτερου βαθμού, διότι η ρύθμιση, με την οποία δεν συμφωνεί, μολονότι την υπερψήφισε στην προτείνουσα βουλή, είναι αυτούσια αυτή που είχε καταθέσει το 2014, στο πλαίσιο της τότε πρότασης αναθεώρησης της, με την υπογραφή όχι μόνο του τότε Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά, αλλά και του νυν Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η δε τελική της πρόταση, όχι μόνον εισάγεται κατά παράβαση της προβλεπόμενης από το άρθρο 110 του Συντάγματος διαδικασίας, εφόσον βρίσκεται προφανώς εκτός της κατεύθυνσης της προτείνουσας βουλής και επί της ουσίας υποβαθμίζει ανεπίτρεπτα το ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας, καθιστώντας τον άθυρμα της ελάχιστης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, αποστερώντας τον από την δυνατότητα να λειτουργεί ως ρυθμιστής του πολιτεύματος, υπεράνω των κομματικών διαφορών»

Τζανακόπουλος: θέλουν διορισμένο Πρόεδρο της Δημοκρατίας και χειραγώγηση των θεσμών

Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η χειραγώγηση των θεσμών τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος.
«Η κυβέρνηση θέλει να ελέγξει κάθε πτυχή της δημόσιας ζωής» ήταν η χαρακτηριστική φράση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ που αναφέρθηκε με παραδείγματα σε «πολιτικά ατοπήματα» της κυβέρνησης της ΝΔ, στο διορισμό Διοικητή της ΕΥΠ, στη διοίκηση της ΕΡΤ, στο ΚΕΘΕΑ, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
«Επί της ουσίας η Νέα Δημοκρατία θέλει διορισμό του Προέδρου της Δημοκρατίας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζανακόπουλος και τόνισε πως με την πρόταση της κυβερνητικής πλειοψηφίας ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μετατρέπεται σε «εκτελεστικό όργανο της εκάστοτε εξουσίας και δη της δικής της εξουσίας».
Με όλα αυτά διαταράσσεται η εμπιστοσύνη των πολιτών στα πολιτικά κόμματα αλλά και η συνταγματική ισορροπία.
Η Θεοδώρα Τζάκρη τόνισε πως η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας με σχετική πλειοψηφία των παρόντων στην τρίτη ή τέταρτη σχετική ψηφοφορία όπως προτείνει η ΝΔ , σημαίνει περιορισμένη δημοκρατική νομιμοποίηση του Προέδρου, που δεν είναι απλώς ένα πρόσωπο αλλά ένα σύμβολο ενότητας της κοινωνίας του έθνος και του πολιτικού συστήματος.

Άρθρο 86 Περί ευθύνης υπουργών
Ο κ. Κατρούγκαλος χαρακτήρισε ως μείζονα υποκρισία, ιδιαίτερα επικίνδυνη για τη νομιμοποίηση του πολιτεύματος, την άρνηση της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ να υπερψηφίσουν την ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 86 που επιτρέπει την διαλεύκανση υποθέσεων δωροδοκίας πολιτικών χωρίς τις ασφυκτικές προθεσμίες της παραγράφου 3.
«Ειδικά ενόψει της διερεύνησης του σκανδάλου ΝΟΒΑΡΤΙΣ η επιλογή αυτή συνιστά προφανή απόπειρα συγκάλυψης τυχόν ποινικών ευθυνών πολιτικών των κομμάτων αυτών» τόνισε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.
Σχετικά με το άρθρο 86 ο κ. Τζανακόπουλος υπογράμμισε πως η άρνηση της ΝΔ να ενσωματώσει την αυτονόητη ρήτρα που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε παραγραφή αδικημάτων δωροδοκίας από την πλευρά υπουργών.
Η ΝΔ επιδιώκει να αρχειοθετηθούν υποθέσεις διαπλοκής και διαφθοράς, προκειμένου να προστατευτεί.
«Φαίνεται πως η ΝΔ δεν έμαθε από την κρίση και την χρεοκοπία της χώρας» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τζανακόπουλος.
«Αυτό που επιδίωξαν ΝΔ και ΚΙΝΑΛ στην αναθεώρηση είναι να καταστήσουν συνταγματικά δεδομένο ότι η περίπτωση της δωροδοκίας δεν θα εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο του άρθρου 86 και έτσι τα δικαστήρια δεν θα μπορούν να διερευνήσουν όσες περιπτώσεις υπουργών και υφυπουργών έβαλαν το δάχτυλο στο μέλι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κατρούγκαλος.

Ψήφος Αποδήμων
Στο θέμα της επικαιρότητας, την ψήφο των αποδήμων, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε πως «το κόμμα επανακατέθεσε την πρόταση του, η οποία προβλέπει την διευκόλυνση ψήφου για όλους τους αποδήμους και επιπλέον το δικαίωμα να εκλέγουν οι ίδιοι τους εκπροσώπους τους. Αντιθέτως, μη ικανοποιητική, τουλάχιστον ως έχει σήμερα, ήταν η πρόταση για τη νέα παράγραφο 4 του άρθρου 54 που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία, όπως και το σχέδιο νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση.
Ειδικότερα, τα βασικότερα προβλήματα των προτάσεων αυτών είναι τα εξής: α) Δεν προβλέπεται ως συνταγματικός περιορισμός στην αναθεώρησηη ύπαρξη πραγματικού δεσμού με την χώρα.

β) Δεν προβλέπεται διαδικασία επικαιροποίησης των ειδικών εκλογικών καταλόγων εξωτερικού, αλλά μια διαδικασία εφ άπαξ εγγραφής, που δεν εξασφαλίζει την ύπαρξη του πραγματικού δεσμού για το μέλλον.

γ) Δεν προβλέπει ειδικό όργανο, εγγυήσεις και διαδικασία για τον έλεγχο και την πιστοποίηση των προϋποθέσεων άσκησης του εκλογικού δικαιώματος στο εξωτερικό, καθιστώντας έτσι αδιαφανή και ευάλωτη την όλη διαδικασία.

δ) Περιλαμβάνει ευρύτατες εξουσιοδοτήσεις στον Υπουργό Εσωτερικών για ρύθμιση βασικών θεμάτων, όπως η διαδικασία εγγραφής στους καταλόγους και ο τρόπος πιστοποίησης του εκλογέα, παρακάμπτοντας έτσι την απαίτηση του Συντάγματος παρόμοια θέματα να έχουν την έγκριση των δύο τρίτων της Βουλής.

ε) Αντίθετα με την πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, η πρόταση της πλειοψηφίας δεν προβλέπει ξεχωριστή εκπροσώπηση των εκλογέων του εξωτερικού με δικούς τους βουλευτές, μην αναγνωρίζοντας τους έτσι το δικαίωμα του εκλέγεσθαι».

Ο κ. Ραγκούσης από την πλευρά του υπογράμμισε τις προσπάθειες του ΣΥΡΙΖΑ για μια συναινετική λύση.
«Μου κάνει κακή εντύπωση πως σε αυτό τι θέμα η κυβέρνηση εμφανίζεται να μη γνωρίζει η Δεξιά δηλαδή ο Γεραπετρίτης τι ποιεί η Αριστερά δηλαδή ο κ. Θεοδωρικάκος».
Όπως τόνισε ο κ. Ραγκούσης ο κ. Θεοδωρικάκος διένειμε ένα νομοσχέδιο που δεν καλύπτεται συνταγματικά από αυτό που πρότεινε ο κ. Γεραπετρίτης. «Αυτή τη στιγμή το ν/σ απέχει πολύ από το να αποτελέσει βάση συμφωνίας, θα έπρεπε οι δυο διαδικασίες να είχαν ενοποιηθεί»

Δικαιώματα & Σχέση Κράτους - Εκκλησίας
Ο κ. Κατρούγκαλος στην εισηγητική του τοποθέτηση υπογράμμισε πως «σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα και τις ελευθερίες, παρά την αντίθετη, δήθεν προοδευτική ρητορική της, η Νέα Δημοκρατία στοιχήθηκε στις περισσότερες περιπτώσεις με τις ακραία συντηρητικές θέσεις της Ελληνικής Λύσης.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η άρνηση της να υπερψηφίσει την πρόταση για απαγόρευση διάκρισης λόγω φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού (άρθρο 5 παρ. 2), αλλά και η στάση της στο μείζον θέμα των διακριτών ρόλων Κράτους και Εκκλησίας.
Αντιθέτως, οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τα δικαιώματα έτυχαν γενικότερης υποστήριξης από τα προοδευτικά κόμματα της αντιπολίτευσης και ιδίως από το ΚΚΕ. Γενικότερα οι θέσεις της Νέας Δημοκρατίας συνιστούν συντηρητική αναδίπλωση σε σχέση ακόμη και με την πρόσφατη πρόταση αναθεώρησης της του 2014, όπου υποστήριζε, π.χ. το δημοψήφισμα νομοθετικής λαϊκής πρωτοβουλίας και την ανάγκη αναλογικότητας του εκλογικού συστήματος.
Εξαρχής ο κ. Μητσοτάκης αντιμετώπισε την αναθεώρηση εργαλειακά και με μεγάλες δόσεις θεσμικής υποκρισίας.
Θυμίζω την αρχική πρότασή του, να ψηφίζαμε όλοι μαζί με 180 ψήφους τις διατάξεις αναθεώρησης και να ερχόταν η επόμενη Βουλή με 151 ψήφους να ρυθμίσει το περιεχόμενο κατά το δοκούν».
Από την πλευρά της η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου τόνισε πως «η απλή αναλογική που προτείναμε είναι γνήσια έκφραση της λαϊκής βούλησης».
Τα μνημόνια διέρρηξαν τη σχέση των πολιτών με την πολιτική και κλονίστηκε η αξιοπιστία του πολιτικού μας συστήματος.
Σε αυτό το πλαίσιο και η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ εποικοδομητικής δυσπιστίας και εκλογή νέου πρωθυπουργού, με κοινοβουλευτική πλειοψηφία, που είναι ήδη βουλευτής και όχι εξωκοινοβουλευτικός, όπως έγινε στο πρόσφατο παρελθόν όπου είχαμε τραπεζίτη πρωθυπουργό.
Στην τοποθέτηση της η πρώην υπουργός εργασίας κ. Έφη Αχτσιόγλου τόνισε πως «είναι χαρακτηριστική η υποκρισία της κυβέρνησης που μόνο σε επίπεδο ρητορικής επιδεικνύει ευαισθησία.
Όμως στην πραγματικότητα φέρνει συνταγματικούς νόμους που καταργούν βάναυσα ότι έχει κερδηθεί, όπως είναι οι εθνικές συλλογικές συμβάσεις, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, η καθολική πρόσβαση στις κοινωνικές υπηρεσίες και ο δημόσιος χαρακτήρας των κοινωνικών αγαθών, όπως νερό και ρεύμα».
Ο Δημήτρης Βίτσας ανέφερε πως η εικόνα που δίνει σήμερα η Νέα Δημοκρατία είναι «επανήλθαμε αλλά με παλιά μυαλά». Δεν έμαθαν τίποτα από τα μνημόνια και τι συνέβη λόγω αυτών στην ελληνική κοινωνία. «Εμείς προβλέψαμε δίκτυ ασφαλείας για τα ευάλωτα στρώματα της κοινωνίας με προστασία συντάξεων και μισθών.
Η ΝΔ απαντά πως κάτι τέτοιο απλώς δεν χρειάζεται».
Η βουλευτής Σια Αναγνωστοπούλου υπογράμμισε πως το αίτημα για διακριτότητα των σχέσεων Κράτους Εκκλησίας είναι πλέον ώριμο στην ελληνική κοινωνία.
«Το Κράτος δεν θρησκεύει» τόνισε γι’ αυτό και ο ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε την αφαίρεση όλων των αναφορών θεολογικού χαρακτήρα στο άρθρο 3 του Συντάγματος.
«Η ΝΔ κλείνει το μάτι σε ακροδεξιά ακροατήρια αφήνοντας γκρίζες ζώνες» στο θέμα αυτό ανέφερε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο Θοδωρής Δρίτσας τόνισε ότι η ΝΔ στη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης για την πλειοψηφία των άρθρων τοποθετείται με δύο λέξεις «ως έχει» δηλαδή θέλει να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν.
Τα ζητήματα που κρίνονται σε αυτή τη συνταγματική αναθεώρηση δεν τα έχει θέσει ο ΣΥΡΙΖΑ, υπογράμμισε ο Θ. Δρίτσας αλλά η ίδια η κοινωνία, η πραγματικότητα και η ζωή.
Από την πλευρά του ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Παπαηλιού τόνισε πως οι προτάσεις των κομμάτων για τη Συνταγματική Αναθεώρηση έχουν σαφές ιδεολογικό πρόσημο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ από την πλευρά του επιμένει στην ενίσχυση των κοινωνικών δικαιωμάτων και την θέσπιση αμεσοδημοκρατικών θεσμών «για την ενίσχυση της δημοκρατίας και τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων».
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για δημοψήφισμα με 500 χιλιάδες υπογραφές δίνει χώρο στη λαϊκή πρωτοβουλία ανέφερε ο κ. Παπαηλιού και πρόσθεσε «οι αμεσοδημοκρατικοί θεσμοί είναι κομμάτι της άποψης μας που τονώνει και εμπλουτίζει τη λαϊκή συμμετοχή».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης