Τελευταία Νέα
Διεθνή

«Αινιγματικός» ο Regling για την Ευρωζώνη – Πρέπει να επιταχύνει τις προετοιμασίες για την επόμενη… κρίση

tags :
«Αινιγματικός» ο Regling για την Ευρωζώνη – Πρέπει να επιταχύνει τις προετοιμασίες για την επόμενη… κρίση
Ο μετασχηματισμός του ESM δεν θα πρέπει να παραπέμπει σε ένα Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, αλλά σε ένα ταμείο σταθερότητα, ανέφερε ο Regling
Είναι ώρα να σκεφτούμε πώς να κάνουμε τη ζώνη του ευρώ να λειτουργήσει καλύτερα και πώς να την καταστήσουμε λιγότερο ευάλωτη όταν χτυπήσει η επόμενη κρίση.
Αυτό δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), μιλώντας σε συνέδριο στη Ljubljana της Σλοβενίας, σχετικά με το ρόλο του ESM και την εμβάθυνση της Ευρωζώνης (The role of the ESM in a deepening EMU).
Ο Regling έκανε μια μικρή αναδρομή από το 2010, όταν και η επιβίωση του ευρώ ήταν σε κίνδυνο.
Η Ευρώπη έπρεπε να αντιμετωπίσει δύο κρίσεις, πρώτα από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και μετά από την κρίση του ευρώ.
H κρίση του ευρώ έφερε στο φως μια σειρά σχεδιαστικών ατελειών στη νομισματική ένωση, σύμφωνα με τον ίδιο.
Οι πολιτικοί ανέλαβαν δράση υιοθετώντας ένα σύνολο θεσμικών καινοτομιών, πολλές από τις οποίες θα ήταν αδιανόητες μόλις πριν από λίγα χρόνια.
Η καθιέρωση του ενιαίου μηχανισμού εποπτείας και του SRB, οι δύο πρώτοι πυλώνες της Τραπεζικής Ένωσης, αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Ο ESM αποτελεί άλλη σημαντική καινοτομία.
Είναι ο δανειστής ύστατης ανάγκης για τις χώρες της ζώνης του ευρώ, μια λειτουργία που δεν ήταν μέρος του αρχικού σχεδιασμού της ΟΝΕ.
Μαζί με τον προκάτοχό του, το EFSF, έχει εκταμιεύσει συνολικά δάνεια ύψους 273 δισ. ευρώ σε πέντε χώρες: την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Κύπρο.
Τέσσερις από αυτές τις πέντε χώρες είναι τώρα success story.
Έχουν τερματίσει τα προγράμματά τους και οι ρυθμοί ανάπτυξης τους είναι μεταξύ των υψηλότερων στην ευρωζώνη.
Το τρέχον πρόγραμμα της Ελλάδας διαρκεί μέχρι τον Αύγουστο και η χώρα μπορεί επίσης να πραγματοποιήσει μια επιτυχημένη έξοδο εάν συνεχίσει να εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις που αποτελούν μέρος του προγράμματος.
Η κρίση βρίσκεται τώρα σταθερά πίσω μας και η οικονομία επεκτείνεται ξανά.
Αυτή η περίοδος ηρεμίας μας δίνει κάποιο χώρο αναπνοής.
Είναι ώρα να σκεφτούμε πώς να κάνουμε τη ζώνη του ευρώ να λειτουργήσει καλύτερα και πώς να την καταστήσουμε λιγότερο ευάλωτη όταν χτυπήσει η επόμενη κρίση.
Αυτό είναι το θέμα μας σήμερα.
Υπάρχει μια ευρεία συζήτηση για το πώς θα γίνει πιο ισχυρή η νομισματική ένωση.
Τον Δεκέμβριο, οι πολιτικοί ηγέτες της Ευρώπης έδωσαν εντολή για μια συγκεκριμένη ατζέντα για την περαιτέρω εμβάθυνση της νομισματικής ένωσης.
Μια συμφωνία είναι δυνατή μέχρι τον Ιούνιο, ακόμη και αν η συζήτηση είναι αμφιλεγόμενη.
Ο Πρόεδρος Donald Tusk ζήτησε από τους υπουργούς Οικονομικών να εργαστούν πρώτα στους τομείς "όπου η σύγκλιση απόψεων είναι η μεγαλύτερη" - δηλαδή την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης και τον μετασχηματισμό του ESM.
Σχετικά με την Τραπεζική Ένωση, ο Regling εκτιμά ότι η ολοκλήρωσή της θα έκανε τη ζώνη του ευρώ καλύτερη και οικονομικά πιο ισχυρή.
Τα δύο στοιχεία που συζητούνται εδώ αποτελούν ένα ταμείο ενιαίας εξυγίανσης και ένα κοινό σύστημα ασφάλισης καταθέσεων.
Ένα αξιόπιστο κοινό σύστημα καταθέσεων θα μειώσει τον κίνδυνο των εθνικών τραπεζών σε μια μελλοντική κρίση.
Πριν όλα αυτά καταστούν λειτουργικά, τα προβλήματα στις τράπεζες πρέπει να διευθετηθούν.
Εκτιμάται ότι η Διάσκεψη Κορυφής του Ιουνίου θα μπορέσει να εγκρίνει ένα πακέτο για την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, με σαφή μέτρα για τη μείωση των κινδύνων αφενός και ένα χρονοδιάγραμμα για την έναρξη του κοινού ανοιχτού ασφαλιστικού πλαισίου και την προώθηση μιας κοινής ασφάλισης καταθέσεων, αφετέρου.
Στο ζήτημα του μετασχηματισμού του ESM, αυτό που δεν είναι αυτοσκοπός είναι να καταστεί ο μηχανισμός ισχυρότερος.
Ωστόσο, μπορεί να αποτελέσει ένα στοιχείο για να καταστεί η νομισματική ένωση πιο ισχυρή και για να αναλάβει η Ευρώπη περισσότερη ευθύνη για την επίλυση των δικών της προβλημάτων.
Οι επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι είναι οι εξής.
Ένας πρώτος πιθανός νέος ρόλος που θα μπορούσε να είναι αυτός ως ανασταλτικός παράγοντας για το SRF.
Υπάρχει επίσης αυξανόμενη συναίνεση μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης ότι ο ESM πρέπει να προετοιμαστεί για μεγαλύτερο ρόλο στα προγράμματα βοήθειας, καθώς το ΔΝΤ ενδέχεται να συμμετέχει λιγότερο στο μέλλον.
Η Ευρώπη δεν θα μπορούσε να ανταπεξέλθει χωρίς τη δύναμη του ΔΝΤ το 2010, ούτε με την εμπειρία της.
Αλλά αυτό έχει αλλάξει τώρα.
Ο ESM έχει επαρκή δανειοδοτική ικανότητα και τη δική του τεχνογνωσία, ενώ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποκτήσει μεγάλη εμπειρία.
Αυτό αντανακλάται και στο γεγονός ότι οι εκταμιεύσεις του ΔΝΤ έχουν γίνει ολοένα και μικρότερες: από το ένα τρίτο περίπου των δανείων στην αρχή, πλέον δεν έχει καμία συμβολή στο τρέχον ελληνικό πρόγραμμα.
Μια ενδεχόμενη απόσυρση του ΔΝΤ θα αντιμετώπιζε και τις κριτικές από τα μη ευρωπαϊκά μέλη του, τα οποία κατέχουν το 70% των μετοχών του, και που κατά καιρούς ήταν δυσαρεστημένοι με τη μεγάλη συμμετοχή του Ταμείου στην Ευρώπη.
Λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία της κρίσης, ο σχεδιασμός, η διαπραγμάτευση και η παρακολούθηση ενός προγράμματος προσαρμογής θα πρέπει να αποτελέσουν κοινό καθήκον της Επιτροπής και του ESM.
Η ΕΚΤ πρέπει να αποσαφηνίσει τη δική της θέση σε αυτό το πλαίσιο.
Η ανάπτυξη της εντολής του ESM ως μηχανισμού επίλυσης κρίσεων θα βασιζόταν στο γεγονός ότι έχει ωριμάσει τα τελευταία πέντε χρόνια.
Αρχικά, ο ESM -όπως το EFSF- ήταν κυρίως υπεύθυνος για την κινητοποίηση και τη διανομή μετρητών.
Αλλά τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, ο ESM έχει όλο και περισσότερο εμπλακεί στην παροχή οικονομικών και πολιτικών συμβουλών, τόσο στο πλαίσιο των προγραμμάτων όσο και στο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης.
Μια νέα εντολή θα πρέπει να επικεντρωθεί στην αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα της υποστήριξής του για να βοηθήσει μια χώρα να ανακτήσει την πρόσβαση στην αγορά σε βιώσιμες συνθήκες, συμπληρώνοντας το απαραίτητο έργο της Επιτροπής.
Αυτό όμως δεν θα παρείχε τον ρόλο του ESM στον συντονισμό της οικονομικής πολιτικής στην Ευρώπη ή στην εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, ούτε στη Διαδικασία μακροοικονομικών ανισορροπιών.
Εδώ, αυτό το προνόμιο της Επιτροπής διατηρείται πλήρως από το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Είμαι βέβαιος ότι ο ESM και η Επιτροπή θα μπορέσουν να συμφωνήσουν σε ένα αποτελεσματικό πλαίσιο συνεργασίας, τηρώντας τις νομικές τους αρμοδιότητες.
Ένα άλλο πιθανό καθήκον για τον ESM θα μπορούσε να είναι η παροχή νέων διευκολύνσεων, όπως η λειτουργία μακροοικονομικής σταθεροποίησης.
Αυτά θα μπορούσαν να λειτουργήσουν με βραχυπρόθεσμα δάνεια, τα οποία θα πρέπει να επιστραφούν εντός ενός κύκλου, με ελαφρότερη προϋπόθεση από ό, τι στα τακτικά προγράμματα.
Τα δάνεια θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στη σταθεροποίηση των επενδύσεων ή στην επιβράβευση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Επιπλέον, ο ESM μπορεί να διαδραματίσει κάποιο ρόλο εάν τα κράτη μέλη καθορίσουν σαφέστερα ένα πλαίσιο αναδιάρθρωσης του κρατικού χρέους για να καταστήσουν τους δεσμούς με ιδιώτες πιστωτές πιο προβλέψιμους και διαφανείς.
Το πλαίσιο δεν πρέπει, κατά την άποψη του Regling, να περιέχει αυτομάτως παράταση των προθεσμιών λήξης, ενώ οι ρήτρες συλλογικής δράσης θα μπορούσαν να βελτιωθούν για να αποφευχθούν οι μακροχρόνιες μάχες.
Εάν η Ευρώπη συμφωνούσε να εισαγάγει ένα τέτοιο πλαίσιο, ο ESM θα μπορούσε να παράσχει την ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους και να βοηθήσει στην οργάνωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των πιστωτών και του οφειλέτη, με στόχο μια δίκαιη λύση για όλους τους ενδιαφερόμενους.
Με τέτοια πρόσθετα καθήκοντα, ο ρόλος του ESM θα είναι περισσότερο παρόμοιος με το ΔΝΤ.
Πολλοί άνθρωποι έχουν προτείνει ως όνομα το "Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο".
Αλλά αυτό μπορεί να προκαλέσει σύγχυση, διότι θα συνεχίσουμε να αναχρηματοδοτούμε τις δανειοδοτικές μας πράξεις στην αγορά - και όχι με νομισματικό τρόπο.
Κατά την άποψη του Regling, η ονομασία "Ευρωπαϊκό Ταμείο Σταθερότητας" θα μπορούσε να είναι καταλληλότερο για έναν ESM με πιο ανεπτυγμένη εντολή.
Ως τελευταίο σημείο για το μέλλον του ESM, ο Regling υποστηρίζει πλήρως την ενσωμάτωσή του στη Συνθήκη της ΕΕ.
Ωστόσο, το άρθρο 352, η νομική βάση της πρότασης της Επιτροπής, εγείρει πολλές ερωτήσεις.
Το πρότυπο για την ενσωμάτωση του ΕΜΣ στο πλαίσιο της ΕΕ θα πρέπει να είναι σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όργανο με δικό του κεφάλαιο - ανεξάρτητο από τον προϋπολογισμό της ΕΕ - και υπεύθυνο έναντι των μετόχων της.
Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να αλλάξει η Συνθήκη για τον ESM και η Συνθήκη της ΕΕ.
Ο Regling καταλήγει παραδεχόμενος ότι αν και η τελευταία κρίση φαίνεται λίγο πολύ μακριά, θα υπάρξει και άλλη.
Η εμβάθυνση της νομισματικής ένωσης είναι η καλύτερη εγγύηση για να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη θα είναι έτοιμη όταν θα έρθει αυτή η στιγμή.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης