Ο πόλεμος κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων διχάζει την κρατική μηχανή

Ο πόλεμος κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων διχάζει την κρατική μηχανή
Τα αρμόδια υπουργεία θέλουν την ιχνηθέτηση σε όλα τα καύσιμα ενώ το ΓΧΚ και η ΑΑΔΕ μόνο σε δύο κατηγορίες
Περίπου 800 εκατ. ευρώ το χρόνο χάνονται από τα κρατικά έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων ενώ οι κυβερνήσεις για δεκαετίες κατέστρωναν σχέδια επι σχεδίων αλά στο τέλος όλα κατέληγαν σε «ναυάγιο».  
Το bankingnews φέρνει στο φως έγραφα που αποκαλύπτουν ότι η κρατική μηχανή δεν είναι ενωμένη κατά των λαθρεμπόρων καυσίμων καθώς κρατικές υπηρεσίες αντιμετωπίζουν το πρόβλημα προτείνοντας διαφορετικά εργαλεία όπως και μεθόδους.  Πάντως η έκθεση συμμόρφωσης των Θεσμών βάζει τέλος στις ατέρμονες συζητήσεις των φορέων και ζητά από την πολιτεία να μπει σε εφαρμογή το σύστημα μοριακής τεχνολογίας ιχνηθετών σε όλα  τα καύσιμα.
Ορίζεται ότι το Φεβρουάριο του 2018 θα έχει εκδοθεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος και τον Αύγουστο του 2018 θα έχε ανακηρυχτεί ο ανάδοχος υλοποίησης του  έργου για την εγκατάσταση της μοριακής τεχνολογίας  ιχνηθετών.



Να σημειωθεί ότι το σύστημα ιχνηθετών των καυσίμων συζητείται από το 2012 το οποίο όμως μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει.
Πρόκειται για το ασφαλές σύστημα ελέγχου των νόμιμων καυσίμων που βγαίνουν από τα διυλιστήρια της χώρας.
Μέσα στο καύσιμο τοποθετείται ένας κωδικός -barcode που ανιχνεύεται από ειδικό μηχάνημα και τις πληροφορίες τις αποστέλλει σε ένα κέντρο πληροφοριών που άμεσα γνωρίζει αν το καύσιμο προέρχεται από τη νόμιμη ή την παράνομη αγορά.
Η προετοιμασία της κρατικής μηχανής για την ιχνηθέτηση των καυσίμων άρχισε όταν η αρμόδια υπηρεσία ΕΛΟΤ ανάρτησε τον Οκτώβριο του 2017 με αριθμό 2017/ 499/GR στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχέδιο, τις διαδικασίες και τις προδιαγραφές  ηχνηθέτησης  των υγρών καυσίμων.



Το βασικό περιεχόμενο της ανάρτησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσδιορίζει ότι η μοριακή τεχνολογία θα τοποθετηθεί στο πετρέλαιο θέρμανσης και στα ναυτιλιακά καύσιμα ενώ δεν αναφέρει την ανάγκη τοποθέτησης ιχνηθετών σε όλους τους τύπους  βενζινών και του πετρελαίου κίνησης.
Η ανάρτηση του εγγράφου από τον ΕΛΟΤ σύμφωνα με πληροφορίες ήταν εισήγηση του Γενικού Χημείου του Κράτους και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Το σχέδιο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ( Κ.Υ.Α) στο στάδιο επεξεργασίας στο άρθρο 1 αναφέρει ότι θα υλοποιηθεί στο πετρέλαιο θέρμανσης στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (Diesel) πλοίων και στο ντίζελ πλοίων ενώ τα αποτέλεσμα του ελέγχουδεν προσδιορίζεται με ακρίβεια πότε θα ολοκληρώνονται.

Η ΚΥΑ των υπουργείων τα λέει διαφορετικά

Η Κοινή Υπουργική  Απόφαση των υπουργείων Οικονομικών, Οικονομίας & Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών έχει διαφορετικό περιεχόμενο με αυτό που αναρτήθηκε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.  



Η ΚΥΑ των αρμόδιων υπουργείων στο άρθρο 3 έχει ως τίτλο «Υγρά καύσιμα που ιχνηθετούνται με εθνικούς ιχνηθέτες  μοριακής τεχνολογίας» προσδιορίζει ότι θα τοποθετηθούν στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης  πλοίων, στο ντήζελ πλοίων, στο πετρέλαιο κίνησης παντός είδους οχήματος, στη βενζίνη πάντως τύπου, στο φωτιστικό  πετρέλαιο (κηροζίνη)  που χρησιμοποιείται  ως καύσιμο  θέρμανσης .  Επίσης στο άρθρο  5  αναφέρεται ρητά  ότι τα  Συνεργεία Ελέγχου θα λειτουργούν  υποχρεωτικά  σε 24ώρξη βάση  όλες  τις ημέρες του έτους  και τα αποτελέσματα των  ελέγχων από τα διαπιστευμένα εργαστήρια του ΓΚΧ θα ανακοινώνονται υποχρεωτικά εντός 72 ωρών από τη λήψη των δειγμάτων.

Ο ΕΛΟΤ γιατί «διέγραψε» την ΚΥΑ των υπουργείων

Εύλογα είναι τα ερωτήματα που προκύπτουν  για τον ΕΛΟΤ που ζήτησε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την εγκατάσταση μοριακής τεχνολογίας μόνο σε δύο κατηγορίες καυσίμων ενώ η τέσσερις υπουργοί ζητούσαν την εγκατάσταση σε όλα τα υγρά καύσιμα.  
Επίσης ο ΕΛΟΤ δεν συμπεριέλαβε τη διαδικασία ελέγχου και τα αποτελέσματα των ελέγχων.



Σύμφωνα με πληροφορίες ο ΕΛΟΤ ως διαμεσολαβητής της ΑΑΔΕ και του Γενικού Χημείου του Κράτους ξεκίνησε τη διαδικασία εφαρμογής περιορίζοντας την αποτελεσματικότητα του μέτρου.
Στέλεχος της αγοράς έμπειρος και άριστος γνώστης όλων των δεδομένων εκτιμά ότι το τελικό κείμενο θα πάρει την αρχική  μορφή που είχαν εγκρίνει τα συναρμόδια υπουργεία αλλά στη συνέχεια τροποποιήθηκε από τις υπηρεσίες καθώς εκτίμησαν ως … υπερβολική την επέκταση των ιχνηθετών σε όλα  τα καύσιμα.
Η έκθεση συμμόρφωσης των Θεσμών που περιλαμβάνει και την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων θα ανατρέψει τα σχέδια  ομάδας κρατικών υπαλλήλων που ήθελαν να περιορίσουν την εφαρμογή του μέτρου.  



Οι προσδοκίες από την τοποθέτηση των ιχνηθετών είναι υψηλές καθώς θα εφαρμοσθεί σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η κάθε χώρα θα έχει το δικό της κωδικό.

Νίκος  Θεοδωρόπουλος   
ntheo@bankingenws.gr

www.bankingnews.gr

Νίκος Θεοδωρόπουλος

BREAKING NEWS