Τελευταία Νέα
Οικονομία

Οι σαρωτικές αλλαγές που φέρνει το Πολυνομοσχέδιο - Τι αλλάζει σε φορολογικές διατάξεις, ΕΛΣΤΑΤ και Καζίνο

Οι σαρωτικές αλλαγές που φέρνει το Πολυνομοσχέδιο - Τι αλλάζει σε φορολογικές διατάξεις, ΕΛΣΤΑΤ και Καζίνο
Οι σαρωτικές αλλαγές που φέρνει το Πολυνομοσχέδιο
Σαρωτικές είναι οι αλλαγές που φέρνει το Πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα (9/1) στη Βουλή για το κλείσιμο της γ' αξιολόγησης.
Μπορεί το ενδιαφέρον να επικεντρώθηκε στα «καυτά» θέματα πλειστηριασμών, απεργιών και επιδομάτων, το Πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει και μία ακόμη σειρά αλλαγών που αφορούν κομβικά σημεία της ελληνικής οικονομίας, από τη λειτουργία της ΕΛΣΤΑΤ έως το φορολογικό σύστημα.

ΕΛΣΤΑΤ: Επαναφορά διατάξεων για την εύρυθμη λειτουργία

Βάσει του Πολυνομοσχεδίου υπάρχει επαναφορά δύο διατάξεων οι οποίες αφορούν τη λειτουργία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και όπως τονίζεται γίνονται προκειμένου να επιτευχθεί μία εύρυθμη λειτουργία.
Αυτές αφορούν:

- εναρμονίζονται οι διατάξεις του προϋπολογισμού της ΕΛ.ΣΤΑΤ. με τις αντίστοιχες του νόμου για το δημόσιο λογιστικό (τεχνικής φύσης τροποποίηση) και,

- ρυθμίζεται περαιτέρω η δυνατότητα να χρησιμοποιείται το προσωπικό της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για τη διενέργεια πάσης φύσεως στατιστικών εργασιών για λογαριασμό άλλων φορέων, δημόσιων ή ιδιωτικών. Επιπλέον, θεσπίζεται πλαίσιο με το οποίο δίδεται η δυνατότητα στον Πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ να καθορίζει και να καταβάλλει κατ’ αποκοπή αποζημίωση στους ανωτέρω υπαλλήλους για την διενέργεια αυτών των εργασιών.

Κατάργηση αλλά και επαναφορά φορολογικών κινήτρων

Παράλληλα στο Πολυνοσχέδιο περιλαμβάνεται μία σειρά καταργήσεων ή επαναφορών διατάξεων που αφορούν τα φορολογικά κίνητρα.
Πιο συγκεκριμένα ισχύουν τα ακόλουθα:

Κατάργηση φορολογικών διατάξεων:

α. Φ.Δ.Χ Αυτοκίνητα (ν.3887/2010) - (άρθρο 356 σ/ν): Καταργείται η επιβολή φόρου 2% επί της αξίας του οχήματος κατά τη μεταβίβαση, για όσα οχήματα κυκλοφόρησαν πριν τις 30.09.2010 και

β. ΚΤΕΛ ΑΕ (ν.2963/2001) - (άρθρο 356 σ/ν): Καταργείται η πίστωση του εταιρικού φόρου, στα μερίσματα που εισπράττουν οι δικαιούχοι/μέτοχοι, για σκοπούς ίσης μεταχείρισης με τους δικαιούχους/μετόχους άλλων εταιρειών.
Η πίστωση του εταιρικού φόρου είχε προβλεφθεί κατά το παρελθόν, γιατί τα μερίσματα προστίθεντο στα λοιπά εισοδήματα του δικαιούχου/μετόχου και φορολογούνταν με την υψηλή κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια τα μερίσματα φορολογούνται με ευνοϊκότερο τρόπο, ήτοι με συντελεστή 10% (15% από 1.1.2017), και επομένως απαιτείται προσαρμογή των διατάξεων στα νέα δεδομένα, αφού ο κύριος λόγος που προέβλεπε την πίστωση του εταιρικού φόρου έχει προ πολλού εξαλειφθεί.

Κατάργηση φορολογικών κινήτρων:

α. Χρηματοδοτική μίσθωση αγροτικών εκτάσεων (ν.2520/1997) - (άρθρο 356 σ/ν): Καταργείται η απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης και υπεραξίας, της αγοραπωλησίας αγροτικών εκτάσεων από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, αφού το κίνητρο είναι ανενεργό τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία.

β. Προστασία περιβάλλοντος στα νησιά του Αιγαίου (ν.3201/2003) - (άρθρο 356 σ/ν): Καταργείται η παροχή χρηματικής αποζημίωσης για την ολική ή μερική κατεδάφιση κτηρίων σε νησιά του Αιγαίου, δεδομένου ότι το κίνητρο ουδέποτε εφαρμόστηκε από το 2003 (έτος ψήφισης του νόμου), αφού δεν είχαν εκδοθεί οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις.
Άλλωστε, για τα νησιά του Αιγαίου εξετάζεται η παροχή κινήτρων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, όπως π.χ. το μεταφορικό ισοδύναμο.

γ. Γεράνι και Μεταξουργείο (ν.4030/2011) - (άρθρο 356 σ/ν): Καταργείται η έκπτωση φόρου για δαπάνες αποκατάστασης κτηρίων σε αυτές τις δυο περιοχές, δεδομένου ότι το κίνητρο ουδέποτε εφαρμόστηκε από το 2011 (έτος ψήφισης του νόμου), αφού δεν είχαν εκδοθεί οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις.

δ. Εταιρείες παροχής επιχειρηματικού κεφαλαίου (ν.2601/1998) - (άρθρο 356 σ/ν): Προκειμένου να είναι απολύτως σαφές, κατ’ εφαρμογή της αρχής της ασφάλειας δικαίου, ορίζεται ότι οι διατάξεις του συγκεκριμένου νόμου που αναφέρονται στο ν.1775/1988 δεν είναι πλέον σε ισχύ. Άλλωστε, το πλαίσιο για τις εταιρείες παροχής επιχειρηματικού κεφαλαίου έχει ρυθμιστεί προ πολλού με διατάξεις άλλων νόμων.
   
Διατήρηση φορολογικών κινήτρων:

α. Κίνητρα ευρεσιτεχνίας (ν.3842/2010) - (άρθρο 355 σ/ν): Ενσωματώνονται στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013).
 
β. Κεφαλαιοποίηση Αποθεματικών εισηγμένων Α.Ε. (ν.1892/1990) - (άρθρο 355 σ/ν): Οι διατάξεις ενσωματώνονται στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013) και διατηρείται η αυτοτελής φορολόγηση των αποθεματικών μέχρι τις 31.12.2020, ως εξής:

1.1.2018 - 31.12.2018 = παραμένει στο 5%
1.1.2019 - 31.12.2019 = 10%
1.1.2020 - 31.12.2020 = 20%

γ. Κεφαλαιοποίηση Αποθεματικών μη-εισηγμένων Α.Ε. και Ε.Π.Ε. (ν.1473/1984) - (άρθρο 355 σ/ν): Οι διατάξεις ενσωματώνονται στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013) και διατηρείται η αυτοτελής φορολόγηση των αποθεματικών μέχρι τις 31.12.2020, ως εξής:

1.1.2018 - 31.12.2019 = παραμένει στο 10%
1.1.2020 - 31.12.2020 = 20%

Διατήρηση φορολογικών κινήτρων (εκτός πολυνομοσχεδίου):

1. Διατήρηση θέσεων εργασίας (ν.3842/2010): Παραμένει σε ισχύ η μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά 3 μονάδες για εταιρείες που διατηρούν προσωπικό ενώ μειώνεται ο κύκλος εργασιών τους. Θα εξεταστεί τυχόν διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής, λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές συνθήκες.

2. Επιχειρηματικά πάρκα (ν.3982/2011): Διατηρείται η απαλλαγή από το φόρο για εταιρείες που μετεγκαθίστανται σε επιχειρηματικά πάρκα.

3. Κινηματογραφικές παραγωγές (ν.3842/2010): Διατηρείται η απαλλαγή από το φόρο ανάλογα με το ποσό που επενδύεται.
Θα εξεταστεί τυχόν διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής, λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές συνθήκες.

4. Πολιτιστικές χορηγίες (ν.3525/2007): Διατηρείται η έκπτωση των πολιτιστικών χορηγιών από το εισόδημα του φορολογούμενου ή τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης.

5. Εταιρεία «Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας Α.Ε.» (ν. 2843/2000): Διατηρούνται οι πάσης φύσεως απαλλαγές.

6. Εταιρείες ειδικού σκοπού (ν. 3156/2003): Διατηρούνται οι απαλλαγές με σκοπό την ανάπτυξη της κεφαλαιαγοράς.

7. Γεράνι και Μεταξουργείο (ν.4030/2011): Διατηρείται η έκπτωση από το φόρο εισοδήματος, του μισθώματος για τη χρήση ακινήτου στην περιοχή Γεράνι και Μεταξουργείο.

8. Τεχνικές επιχειρήσεις (ν.4171/1961): Διατηρούνται οι απαλλαγές με σκοπό την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την εισροή κεφαλαίων εξωτερικού.
 
9. Υδρογονάνθρακες (ν.2289/1995): Διατηρούνται οι απαλλαγές σχετικά με την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.

10. Μεταποιητικές επιχειρήσεις (ν.3842/2010): Διατηρείται η απαλλαγή από το φορολογητέο εισόδημα μεταποιητικής επιχείρησης, ποσού που καταβλήθηκε για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Θα εξεταστεί τυχόν διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής, λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές συνθήκες.

11. Εταιρείες Διανομής και Παροχής Αερίου (ν.2364/1995): Διατηρούνται οι απαλλαγές.

12. Έκδοση Τίτλων Προεσόδων (ν.2801/2000): Διατηρούνται οι απαλλαγές.

13. Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι (ν.2642/1998): Διατηρούνται οι απαλλαγές.

Τι ισχύει για τον ΦΠΑ

Με το Άρθρο 357 του Πολυνομοσχεδίου τροποποιείται: Το άρθρο 10 του ΚΦΔ 4174/2013 (εγγραφή στο φορολογικό μητρώο). Έτσι ώστε όλες οι διαδικασίες που αφορούν την εγγραφή στο φορολογικό μητρώο να συγκεντρωθούν από όλους τους φορολογικούς νόμους σε ένα ενιαίο κείμενο.

Ειδικότερα έχουμε:

- Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που πρόκειται  να καταστεί υπόχρεο σε καταβολή ή παρακράτηση φόρου, υποβάλλει δήλωση εγγραφής στο φορολογικό μητρώο.

- Κάθε πρόσωπο, φυσικό ή νομικό, ή νομική οντότητα, που πρόκειται να ασκήσει δραστηριότητες επιχειρηματικού περιεχομένου υποβάλλει δήλωση έναρξης στο φορολογικό μητρώο

- Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ορίζονται ο τρόπος, ο χρόνος, η διαδικασία υποβολής της δήλωσης εγγραφής και έναρξης στο φορολογικό μητρώο

- Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να απαιτήσει εγγύηση από οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υποβάλλει δήλωση εγγραφής στο φορολογικό μητρώο, εάν μέτοχος ή εταίρος του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που υποβάλλει τη δήλωση υπήρξε κατά τα τελευταία πέντε (5), πριν από την υποβολή της, έτη, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, , που πτώχευσαν ή κατέστησαν αφερέγγυα και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μη είσπραξη ή διακινδύνευση είσπραξης από τη Φορολογική Διοίκηση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών τουλάχιστον δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ.

- Οι υπόλοιπες παράγραφοι  αναφέρουν τις υποχρεώσεις του φορολογούμενου έτσι όπως τις είχε ο νόμος και έτσι όπως συμπληρώνονται από την μεταφορά των διατάξεων του άρθρου 36 του ΦΠΑ ( υποχρεώσεις των υποκειμένων) οι οποίες και καταργούνται από το άρθρο αυτό

- Ενσωματώνονται οι εγκύκλιες που καθόριζαν τα πιο κάτω αναφερόμενα  στο άρθρο 11 του ΚΦΔ και στη συνέχεια γίνεται και εδώ μεταφορά παραγράφων του άρθρου 36 του ΦΠΑ στο άρθρο 11 του ΚΦΔ.

- Η Φορολογική Διοίκηση αποδίδει μοναδικό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) σε κάθε φορολογούμενο

- Η Φορολογική Διοίκηση δύναται και χωρίς την υποβολή δήλωσης εγγραφής να αποδίδει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου σε φορολογούμενο (για να εισπράξει ή να βεβαιώσει απαιτήσεις, να προβεί σε επιστροφές σε δικαιούχους εξωτερικού και για την κάλυψη συναλλαγών με υπηρεσίες της Γενικής Κυβέρνησης)

- Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού, εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτηση του

Για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, που προβαίνουν σε νέα έναρξη εργασιών ως υποκείμενα στον φόρο προστιθέμενης αξίας, και ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου τους είχε ανασταλεί, κατά την άσκηση προηγούμενης δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου, απαιτείται η κατάθεση εγγύησης. Το ύψος της εγγύησης προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη το ύψος της φοροδιαφυγής, τον λόγο της αναστολής, και την τυχόν υποτροπή, με ελάχιστο ποσό εγγύησης τα δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ.

Οι λοιπές διατάξεις αφορούν την τροποποίηση του άρθρου 36 του Κώδικα ΦΠΑ μετά τις πιο πάνω μεταβολές και μεταφορές διατάξεων.  

Σύσταση ίδρυσης Διεύθυνσης Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος

Ολοκληρώνεται η ίδρυση μίας νέας Ειδικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Οικονομικών, με το όνομα Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος.
Η Διεύθυνση αυτή, η οποία θα τελεί υπό την εποπτεία του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, έρχεται να εξυπηρετήσει ένα διττό στόχο: Αφενός την αποσυμφόρηση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) από ένα μεγάλο όγκο εισαγγελικών υποθέσεων και αφετέρου, τη συγκέντρωση υποθέσεων υψηλής φοροδιαφυγής σε μία υπηρεσία κάτω από την εποπτεία και την καθοδήγηση του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, η οποία θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στο στόχο της φορολογικής συμμόρφωσης και της καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος.
Στο πρώτο Υποκεφάλαιο προβλέπονται όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες για τη σύσταση της νέας Υπηρεσίας.
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 384 του ν/σ, καθορίζεται η μορφή της και ο τίτλος της (Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος), προβλέπεται η εποπτεία της από τον Οικονομικό Εισαγγελέα και καθορίζεται το πεδίο αρμοδιότητάς της σε όλη την Επικράτεια.
Στο άρθρο 385 αναλύεται η αποστολή και οι ειδικότερες αρμοδιότητες της νέας Υπηρεσίας. Πιο συγκεκριμένα, αντικείμενο της Υπηρεσίας θα είναι η διενέργεια ερευνών και λοιπών προανακριτικών πράξεων για την εξακρίβωση τέλεσης σημαντικών φορολογικών εγκλημάτων αλλά και λοιπών οικονομικών εγκλημάτων που σχετίζονται με τα φορολογικά αδικήματα (π.χ. ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, απάτη, διαφθορά κ.λ.π.).
Επίσης, στο ίδιο άρθρο αναφέρονται οι αρμοδιότητες των ελεγκτών της νέας Δομής και ορίζεται ρητά ότι οι υπάλληλοι αυτοί θα έχουν την ιδιότητα του προανακριτικού υπαλλήλου, διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτό την πρόσβασή τους σε όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου τους.
Παράλληλα, ρυθμίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την πρόσβαση των ελεγκτών της νέας Υπηρεσίας σε πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε., στο Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών Πληρωμών και σε λοιπά πληροφοριακά συστήματα. Τέλος, προβλέπεται η συνδρομή των λοιπών ελεγκτικών σωμάτων στη νέα Υπηρεσία, οι προϋποθέσεις συνεργασίας της με Διοικητικές, Δικαστικές και Εισαγγελικές Αρχές και η υποχρέωσή της να υποβάλλει ετήσια Έκθεση Πεπραγμένων.
Στο άρθρο 386 προβλέπεται ότι η νέα Υπηρεσία θα συσταθεί ως Διεύθυνση στο Υπουργείο Οικονομικών, με δύο αυτοτελή διοικητικά τμήματα και μία Υποδιεύθυνση με τέσσερα τμήματα ερευνών.
Στο άρθρο 387 ρυθμίζονται τα θέματα στελέχωσης της νέας Υπηρεσίας.
Προβλέπονται 135 θέσεις ελεγκτών και 15 θέσεις διοικητικών υπαλλήλων.
Οι θέσεις των ελεγκτών θα καλύπτονται με αποσπάσεις υπαλλήλων και, μάλιστα, προς το σκοπό επιλογής έμπειρων ελεγκτών, προβλέπεται αυξημένη μοριοδότηση για τους υπαλλήλους των αυτοτελών τμημάτων του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου και για τους υπαλλήλους του Σ.Δ.Ο.Ε. οι οποίοι μετακινήθηκαν στην τέως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Οι αποσπάσεις προβλέφθηκαν διετείς με δυνατότητα ετήσιας άπαξ ανανέωσης, για λόγους πρόληψης φαινομένων συναλλαγών, δοσοληψίας και διαφθοράς.
Υπήρξε ειδική πρόβλεψη, προκειμένου να μην χάνουν οι υπάλληλοι που αποσπώνται στην Υπηρεσία τυχόν επιπλέον απολαβές της οργανικής τους θέσης, ενώ ορίστηκε ρητώς ότι με την ολοκλήρωση της νέας διαδικασίας εξορθολογισμού του Δημοσίου Τομέα (ειδικά περιγράμματα θέσεων κλπ), είναι δυνατό οι ελεγκτές της νέας Δομής να λαμβάνουν επίδομα που θα σχετίζεται με τα καθήκοντά τους.
Τέλος, με στόχο τη γρήγορη και αποτελεσματική συγκρότηση και λειτουργία της νέας Υπηρεσίας, προβλέφθηκε ειδική διαδικασία απόσπασης 60 ελεγκτών της Α.Α.Δ.Ε. αλλά και εξαιρετική διαδικασία αποσπάσεων για κάποιους διοικητικούς υπαλλήλους.
Στόχος είναι η Υπηρεσία να στελεχωθεί γρήγορα με ικανό αριθμό εξειδικευμένων υπαλλήλων, στους οποίους θα ανατεθούν υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής υπό την επίβλεψη του Οικονομικού Εισαγγελέα.
Στο άρθρο 388 προβλέπονται οι δημοσιονομικές διατάξεις για τις μισθολογικές δαπάνες της Υπηρεσίας.
Στο άρθρο 389 εμπεριέχονται διατάξεις για την προστασία των ελεγκτών της Υπηρεσίας από τυχόν κακόβουλες διώξεις, πλην των περιπτώσεων δόλου και θεσπίζεται διαδικασία για τη νομική υποστήριξή τους από μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κατόπιν αίτησης του Υπουργού Οικονομικών. Παράλληλα, καθιερώνεται ευθύνη των ελεγκτών της νέας Υπηρεσίας για την τήρηση εχεμύθειας όσον αφορά όλες τις πληροφορίες που λαμβάνουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Στο άρθρο 390 περιγράφεται η διαδικασία που θα ακολουθείται από την παραγγελία προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης του Οικονομικού Εισαγγελέα προς την Υπηρεσία αυτή.
Προβλέπεται, δε, ότι στις περιπτώσεις όπου από την έρευνα των ελεγκτών της νέας Υπηρεσίας προκύπτουν ενδείξεις ποινικής φοροδιαφυγής, οι ελεγκτές της συντάσσουν ειδικά αιτιολογημένη πορισματική έκθεση, η οποία θα διαβιβάζεται εν συνεχεία στη Φορολογική Αρχή, για τις δικές της ενέργειες, όπως αυτές καθορίζονται στο νέο άρθρο 28Α, το οποίο προστίθεται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας με το άρθρο 393 του παρόντος νομοσχεδίου.
Τέλος, προβλέπονται οι περιπτώσεις που η Φορολογική Αρχή μπορεί να παρεκκλίνει από το πόρισμα της νέας Υπηρεσίας, καθώς και οι περιπτώσεις που η Φορολογική Αρχή δύναται να αναπέμπει την υπόθεση στη νέα Υπηρεσία, για περαιτέρω έρευνα.
Με το άρθρο 391 και, δη, με τις παραγράφους 4 έως 7 αυτού, η μάχη ενάντια στη φοροδιαφυγή κερδίζει ένα ακόμα σημαντικό όπλο, έναν συντονιστικό μηχανισμό ανάμεσα στη νέα Υπηρεσία, στην Α.Α.Δ.Ε. αλλά και σε τυχόν άλλες ελεγκτικές αρχές, στο πλαίσιο των διεθνών προτύπων για συνεργασία μεταξύ των φορέων δίωξης και έρευνας του φορολογικού εγκλήματος.
Το νέο συντονιστικό διϋπηρεσιακό όργανο συστήνεται με συμμετοχή εκπροσώπου του Οικονομικού Εισαγγελέα, εκπροσώπων της νέας Υπηρεσίας, εκπροσώπους της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και εκπροσώπους από το ΣΔΟΕ, την Οικονομική Αστυνομία και την Αρχή για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, προκειμένου να συντονίζει τη δράση των «συναρμόδιων» ελεγκτικών υπηρεσιών, να συνδράμει στην ανταλλαγή πληροφοριών, να αποφεύγονται οι παράλληλοι έλεγχοι των ίδιων φορολογουμένων από περισσότερες υπηρεσίες αλλά και να προβαίνει σε εισηγήσεις προς τον Οικονομικό Εισαγγελέα για τη βέλτιστη προτεραιοποίηση των δράσεων της νέας Δομής. Έτερα ελεγκτικά σώματα προβλέπεται ότι μπορούν να καλούνται στις συνεδριάσεις του νέου αυτού οργάνου.
Με το άρθρο 392 προβλέπονται οι λεπτομέρειες για επιστροφή από την Α.Α.Δ.Ε. προς τους Εισαγγελικούς λειτουργούς των εισαγγελικών παραγγελιών που εκκρεμούν στην Αρχή, πλην 1.300 Α.Φ.Μ., που κρίνεται σκόπιμο να παραμείνουν για έλεγχο στην Ανεξάρτητη Αρχή, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό τη συνέχιση και ολοκλήρωση σημαντικών υποθέσεων που έχουν προτεραιοποιηθεί ή και βρίσκονται σε τελικό στάδιο από την Α.Α.Δ.Ε., ανακουφίζοντάς την, όμως, ταυτόχρονα από μεγάλο όγκο υποθέσεων.
Με το άρθρο 393 επέρχονται αναγκαίες τροποποιήσεις  στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, με την προσθήκη νέου άρθρου με αριθμό 28Α, προκειμένου να αποτυπωθεί η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθείται από τη Φορολογική Αρχή για τη μεταχείριση των πορισματικών εκθέσεων της νέας Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών.
Προβλέπονται οι σχετικές προθεσμίες, οι δυνατότητες του φορολογουμένου για προσκόμιση στοιχείων και όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες μέχρι και την έκδοση της οριστικής πράξης προσδιορισμού του τυχόν προκύψαντος φόρου.
Για τη διαδικασία αυτή έχει προβλεφθεί αυστηρό χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να αποφεύγονται καθυστερήσεις και να εξασφαλίζεται ότι σε όλες τις περιπτώσεις όπου προκύπτει υψηλή φοροδιαφυγή, θα ολοκληρώνεται άμεσα η διαδικασία, προκειμένου να βεβαιώνεται και να εισπράττεται ο φόρος και τα τυχόν πρόστιμα.
Με το άρθρο 394 παρατείνεται η προθεσμία για την έναρξη πλήρους παραγωγικής λειτουργίας της νέας Υπηρεσίας (1η Μαρτίου 2018).
Με το άρθρο 395 προβλέπεται όλη η δευτερογενής νομοθεσία που θα πρέπει να εκδοθεί για τον καθορισμό των απαιτούμενων λεπτομερειών για τη λειτουργία της νέας Υπηρεσίας.
Τέλος, με το άρθρο 396 προβλέπεται η υποχρέωση του προσωπικού της νέας υπηρεσίας για υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες, για λόγους πρόληψης οποιουδήποτε είδους διαφθοράς.

Κώδικας φορολογικής διαδικασίας

1) Εκπρόθεσμες και τροποποιητικές φορολογικές δηλώσεις: Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 400, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να υποβάλλει εκπρόθεσμη ή τροποποιητική φορολογική δήλωση μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, και όχι μέχρι την έκδοση της εντολής ελέγχου, όπως ισχύει έως σήμερα.
Με αυτόν τον τρόπο, αφενός η φορολογική διοίκηση  συμμορφώνεται με την πρόσφατη Απόφαση του ΣτΕ (ΣτΕ 1364/2017), σύμφωνα με την οποία δεν μπορεί να είναι άγνωστο το χρονικό όριο εντός του οποίου ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να ασκήσει τα δικαιώματά του, όπως είναι η έκδοση της εντολής ελέγχου, και αφετέρου ενθαρρύνεται η οικειοθελής συμμόρφωση των πολιτών προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Ως προς τις επιβαλλόμενες κυρώσεις, αυτές διαφέρουν ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται ο έλεγχος, έτσι ώστε να είναι αυστηρότερες για τους πολίτες που υποβάλλουν εκπρόθεσμη ή τροποποιητική δήλωση, γνωρίζοντας ότι ελέγχονται, σε σχέση με αυτούς που υποβάλλουν δήλωση συνεπεία παράλειψης ή λάθους.  
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, επιτυγχάνεται η ταχύτερη είσπραξη των φόρων, αφού αποφεύγονται χρονοβόρες διαδικασίες και διοικητικές ή δικαστικές αμφισβητήσεις, ενώ παράλληλα παρέχεται μείωση του ύψους των κυρώσεων, οι οποίες περιορίζονται στο 60% των αρχικώς προσδιορισθέντων, υπό την προϋπόθεση ότι η εξόφληση της σχετικής οφειλής θα γίνει εντός 30 ημερών.

2) Επιβολή της επιεικέστερης κύρωσης και συμβιβασμός: Με τις προτεινόμενες διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 401, ορίζεται ότι για δηλώσεις που υποβάλλονται μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή της πρόσκλησης παροχής πληροφοριών και μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού προσδιορισμού φόρου, εφαρμόζονται οι κυρώσεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013), αντί των πρόσθετων φόρων του ν. 2523/1997, εφόσον αυτές συνεπάγονται επιεικέστερη μεταχείριση του πολίτη, όπως αυτό προσφάτως θεσπίσθηκε με τον ν. 4509/2017.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 401, δίνεται η δυνατότητα στον πολίτη να αποδεχτεί εκδοθείσες πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, με μείωση μόνο των προστίμων ή των πρόσθετων φόρων στο 60% αυτού και όχι του κυρίου φόρου, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης του προσδιορισμού φόρου.
Η ρύθμιση καταλαμβάνει και εκκρεμείς υποθέσεις ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή των Δικαστηρίων, σύμφωνα και με τις προσφάτως θεσπισθείσες διατάξεις του ν. 4509/2017.
Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση δεν παρέχεται φορολογική αμνηστία, αφού ο κύριος φόρος καταβάλλεται στο ακέραιο, επιδιώκεται να μειωθεί το άχθος των δικαστηρίων από τη συσσώρευση χιλιάδων υποθέσεων και διασφαλίζεται η εισπραξιμότητα, αφού η οφειλή πρέπει να καταβληθεί εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.

Αλλαγές στη λειτουργία των Καζίνο

Σημαντικές είναι, όμως, οι αλλαγές που υπάρχουν και στον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργούν από εδώ και πέρα τα Καζίνο.
Πιο συγκεκριμένα, οι αλλαγές αφορούν:

- Επανακαθορίζονται οι άδειες καζίνο στις οποίες προστίθενται τρεις ακόμα σε περιοχές με έντονη τουριστική ανάπτυξη δηλαδή σε Κρήτη, Μύκονο και Σαντορίνη

- Καθορίζεται ενιαία φορολογία για όλες τις εταιρείες που θα πάρουν νέα άδεια ή θα υπαχθούν στο νέο νόμο και συνδέεται άμεσα με το μέγεθος των επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν.

- Δημιουργούνται δύο κατηγορίες Καζίνο, τα κλασσικού τύπου όπου οι δραστηριότητες πέραν του Καζίνο εξαντλούνται συνήθως σε εστιατόρια και καφετέριες και τα Καζίνο ευρέως φάσματος δραστηριοτήτων όπου υπάρχει πλήθος άλλων δραστηριοτήτων πέραν των εστιατορίων και των καφετεριών.

- Ανάλογα την κατηγορία η άδεια ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπου για κλασσικά είναι 10 έως 15 χρόνια και για τα ευρέως φάσματος 20 έως 30 χρόνια. Η ακριβής διάρκεια καθορίζεται στην άδεια και μπορεί να ανανεωθεί μία ή περισσότερες φορές

- Καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις διεξαγωγής του πλειοδοτικού διαγωνισμού βάσει του οποίου θα γίνει η επιλογή του κατόχου νέας άδειας καζίνο και ο τρόπος υπαγωγής των υπαρχόντων καζίνο στο νέο καθεστώς

- Καθορίζονται αυστηρά κριτήρια για τους κατόχους μετοχών με ειδική σχέση δηλαδή άνω του 5% και για τα διευθυντικά στελέχη των εταιρειών καζίνο

- Προβλέπεται πως θα γίνονται οι μεταβιβάσεις των μετοχών, ποιες θα είναι οι υποχρεώσεις των στελεχών και ποιες υποχρεώσεις έχουν τα καζίνο σε σχέση με την οργάνωσή τους  

- Καταργείται το εισιτήριο για τα νέα καζίνο και με προϋποθέσεις για τα υπάρχοντα και θεσμοθετείται για πολύ μεγάλους παίκτες η δυνατότητα χορήγησης πίστωσης (η πίστωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 50.000 ευρώ).

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης