Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Τον Ιανουάριο 2018 η νέα Γερμανική κυβέρνηση με ΥΠΟΙΚ στο FDP – Φεβρουάριο κλείνει η 3η αξιολόγηση, από Μάρτιο το χρέος

Τον Ιανουάριο 2018 η νέα Γερμανική κυβέρνηση με ΥΠΟΙΚ στο FDP – Φεβρουάριο κλείνει η 3η αξιολόγηση, από Μάρτιο το χρέος
Πολύ κρίσιμο για την Ελλάδα θα αποδειχθεί το συνέδριο του ΔΝΤ στις 13 με 15 Οκτωβρίου του 2017 όπου θα επανεξεταστεί ο ρόλος του ΔΝΤ στο τρίτο πρόγραμμα και θα παρουσιαστούν εκ νέου οι θέσεις του Ταμείου για το ελληνικό χρέος.
Ένα νέο χρονοδιάγραμμα απόλυτα ελληνικού ενδιαφέροντος αρχίζει να σχηματοποιείται συνδέοντας την συμφωνία για την γερμανική κυβέρνηση, με το κλείσιμο της 3ης αξιολόγησης και το ελληνικό χρέος.
Με βάση σοβαρές ενδείξεις ο σχηματισμός της νέας γερμανικής κυβέρνησης θα πραγματοποιηθεί Ιανουάριο 2018 με το υπουργείο Οικονομικών να περνάει στο FDP τους γερμανούς φιλελεύθερους.
Τον Φεβρουάριο του 2018 θα κλείσει η 3η αξιολόγηση.
Ως εκ τούτου το αρχικό σχέδιο στις 4 Δεκεμβρίου του 2017 στο Eurogroup να κλείσει η 3η αξιολόγηση φαίνεται απίθανο σενάριο.
Πολύ κρίσιμο για την Ελλάδα θα αποδειχθεί το συνέδριο του ΔΝΤ στις 13 με 15 Οκτωβρίου του 2017 όπου θα επανεξεταστεί ο ρόλος του ΔΝΤ στο τρίτο πρόγραμμα και θα παρουσιαστούν εκ νέου οι θέσεις του Ταμείου για το ελληνικό χρέος.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι εφόσον έως τον Φεβρουάριο του 2018 κλείσει η 3η αξιολόγηση τον Μάρτιο του 2018 θα μπορούσε να ανοίξει το ζήτημα της διευθέτησης του ελληνικού χρέους.
Ωστόσο στο σκέλος αυτό υπάρχουν δύο προβλέψεις
1)Τα μέτρα που θα υιοθετηθούν για το χρέος δεν θα καταστήσει εφικτή μια θετική έκθεση βιωσιμότητας για το χρέος DSA
2)Τα μέτρα για το χρέος ακόμη και εάν περιλαμβάνουν επιμήκυνση και μείωση επιτοκίων του EFSF – σενάριο όχι πιθανό – παρ΄ ότι είχαν εξεταστεί σε Eurogroup του παρελθόντος πάλι δεν θα οδηγούν σε θετική έκθεση βιωσιμότητας DSA για το ελληνικό χρέος.
Οπότε η ένταξη στο QE στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ δεν θεωρείται πιθανό σενάριο.

Λύση για το χρέος… ή ημίμετρα για το χρέος

Τα μέτρα για το χρέος της Ελλάδος είναι οριοθετημένα και δεν αλλάζουν το προφίλ βιωσιμότητας.
1)Ο ESM θα αποπληρώσει το ΔΝΤ όταν λήξει η Συμφωνία Επί της Αρχής, την τρέχουσα περίοδο τα δάνεια του ΔΝΤ προς την Ελλάδα είναι 12,5 δισεκ. και θα έχουν μειωθεί έως τότε στα 10 δισεκ. ευρώ περίπου.
Τα 10 δισεκ. του ΔΝΤ θα αποπληρωθούν από τον ESM.
Η Ελλάδα με την κίνηση αυτή θα μειώσει τα έξοδα εκ τόκων καθώς τα επιτόκια του ΔΝΤ είναι πολλαπλάσια του ESM.
Να θυμίσουμε ότι το μέσο επιτόκιο του ΔΝΤ καθορίζεται με SDRs ειδικά τραβηχτικά δικαιώματα +2% δηλαδή επιτόκιο περίπου 3,8%.
Ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89%.
2)Η ΕΚΤ έχει επεξεργαστεί ένα σχέδιο το οποίο τμηματοποιεί τα μέτρα για το χρέος ειδικά στο σκέλος των ANFA και SMP....
Η ΕΚΤ και ο ESM γνωρίζουν πολύ καλά ότι με τμηματοποίηση των μέτρων για το χρέος η DSA η έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος δεν θα μπορούσε να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι βιώσιμο.
Η ΕΚΤ ωστόσο προτείνει ειδικά τα κέρδη ύψους 4,93 δισεκ. ή 7,89 δις συνολικά μαζί με τα μελλοντικά από τα ANFA και SMP να δοθούν τμηματικά δηλαδή σε 4 δόσεις αρχής γενομένης είτε από το τέλος του 2018 ή από το τέλος του 2019.

Το χρέος της Ελλάδος θα παραμείνει μη βιώσιμο – Απαραίτητη η ECCL γραμμή για 5 λόγους

Για 5 λόγους η Ελλάδα θα είναι αδύνατο να εκδώσει χρέος πάνω από 5 χρόνια χωρίς λύση του χρέους, χωρίς ECCL και εφόσον έχει βγει από το τρίτο μνημόνιο.

Α)Οι αγορές δάνεισαν την Ελλάδα στα 5 χρόνια δηλαδή μέχρι το 2022 γιατί μέχρι τότε η Ελλάδα έχει δεσμευτεί ότι θα πάρει μέτρα και θα επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% σε ετήσια βάση.
Ταυτόχρονα με βάση μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις – με υψηλό ποσοστό επισφάλειας – η Ελλάδα τα επόμενα 3-4 χρόνια θα εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ περίπου 2% σε ετήσια βάση.
Β)Η Πορτογαλία και η Κύπρος έχουν πιστοληπτική ικανότητα 5 και 4 βαθμίδες υψηλότερη από την αντίστοιχη της Ελλάδος.
Η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος είναι Β- (λαμβάνεται υπόψη η υψηλότερη)
Η πιστοληπτική ικανότητα της Πορτογαλίας είναι ΒΒΒ-
Η πιστοληπτική ικανότητα της Κύπρου είναι ΒΒ+
Η Πορτογαλία έχει 5 βαθμίδες διαφορά σε πιστοληπτική ικανότητα και στην 10ετία δανείζεται με επιτόκια 2,5%.
Η Ελλάδα δανείζεται στην 10ετία στο 5,6% δηλαδή 3,1% διαφορά spread.
Αυτή η διαφορά είναι εύλογη εάν ληφθεί υπόψη ότι η Πορτογαλία έχει σταθερή ανάπτυξη, 5 βαθμίδες υψηλότερη πιστοληπτική ικανότητα και βρίσκεται και σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η Πορτογαλία θεωρείται investment grade δηλαδή είναι επενδυτικού βαθμού – από ΒΒΒ- και υψηλότερα τα ομόλογα δεν είναι junk και θεωρούνται επενδυτικού βαθμού -.
Γ)Η Ελλάδα διαθέτει στιγματισμένο και χαρακτηρισμένο δημόσιο χρέος ως μη βιώσιμο.
Οι ξένοι επενδυτές δάνεισαν την Ελλάδα – όπως την δάνεισαν – με 4,625% στα 5 χρόνια στηριζόμενοι στην ασφάλεια του μνημονίου και των δεσμεύσεων της Ελλάδος για πρωτογενή πλεονάσματα.
Χωρίς διευθέτηση του ελληνικού χρέους, πως η Ελλάδα θα καταφέρει να πείσει τις αγορές να την δανείσουν μακροπρόθεσμα;
Ποιος θα δανείσει την Ελλάδα στα 10 χρόνια ή 15 χρόνια όταν γνωρίζει ότι το ελληνικό χρέος παραμένει μη βιώσιμο;
Δ)Η ύπαρξη ECCL ή PCCL πιστωτικής γραμμής το 2018 θα έχει ένα στόχο.
Να λειτουργήσει ως μηχανισμός ασφαλείας και εγγύησης στις εκδόσεις ομολόγων του ελληνικού δημοσίου καθώς θεωρητικά Αύγουστο 2018…τέλος τα μνημόνια.
Χωρίς όμως η Ελλάδα να έχει διασφαλίσει τις προϋποθέσεις για να κερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών πως θα δανειστεί σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Εάν η Ελλάδα παγιδευτεί να δανείζεται με εκδόσεις 1 έτους ή 2 ή 3 έως 5 χρόνια θα συσσωρεύσει χρέος που θα καταστήσουν την Ελλάδα σύντομα αναξιόπιστη και θα επαναφέρουν στο προσκήνιο το κίνδυνο χρεοκοπίας.
Συν τοις άλλοι, υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα.
Η Ελλάδα έχει όριο χρέους 325 δισεκ. ευρώ και το όριο αυτό οριοθετεί τις ικανότητες και δυνατότητες της Ελλάδος.
Ε)Όπως έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν όταν οι δανειστές ήθελαν να ασκήσουν πίεση στην Ελλάδα… έφερναν στο προσκήνιο τις ελληνικές τράπεζες.
Ενόψει των stress tests του Μαίου 2018 είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα… είναι εύκολος στόχος.
Οι τράπεζες θα χρησιμοποιηθούν ως μέσο πίεσης στην ελληνική κυβέρνηση να αποδεχθεί την νέα πιστωτική γραμμή ECCL η οποία θα φέρει και κεφαλαιακό απόθεμα 20 δισεκ. που θα προέρχονται από το εναπομείναν κεφάλαιο του τρίτου μνημονίου
Να σημειωθεί ότι με IFRs 9, με τον έλεγχο TAR την ανασκόπηση των προβληματικών περιουσιακών στοιχείων του 2017 και τα stress tests του Ιουλίου 2018 οι ελληνικές τράπεζες παραμένουν ευάλωτες.
-Εάν η Ελλάδα δεν διαθέτει investment grade δηλαδή βαθμολογία που να θεωρείται επενδυτική βαθμίδα – η Ελλάδα θα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα δηλαδή από ΒΒΒ- και υψηλότερα σε 3-4 χρόνια – και ταυτόχρονα δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης… η ΕΚΤ θα υποχρεωθεί να αποσύρει το waiver στα ελληνικά ομόλογα.
Η επαναφορά του waiver κατέστησε επιλέξιμα τα ελληνικά ομόλογα για πράξεις νομισματικής πολιτικής και ταυτόχρονα αύξησε τα collaterals δηλαδή τις εγγυήσεις.
Η ΕΚΤ είναι δεδομένο ότι θα αποσύρει το waiver εάν η Ελλάδα δεν υπάρχει σχέδιο μετά τον Αύγουστο του 2018 να βρίσκεται σε ειδικό πρόγραμμα όπως η ECCL γραμμή.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα υπάρξει μια επίδραση άμεσα σε assets 7 δισεκ. και άμεσα και έμμεσα σε 20 δισεκ.
-Η ΕΚΤ αλλάζει ριζικά το πλαίσιο χορήγησης του ELA και πλέον τίθενται χρονικά πλαίσια 6 μηνών και θα υπάρχει η δυνατότητα παράτασης άλλων 6 μηνών αλλά εφόσον ενεργοποιηθεί η παράταση η μηνιαία μείωση πρέπει να είναι ραγδαία.
Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ σημαντική γιατί οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 30 δισεκ. ELA έκτακτη ρευστότητα η οποία φέρει επιτόκιο 1,55%.
Εφόσον οι αποφάσεις ληφθούν Οκτώβριο του 2017 προφανώς θα έχουν διάστημα 6 μηνών για να αποπληρώσουν τα 30 δισεκ. που είναι η τρέχουσα έκθεση σε ELA ή με την παράταση των άλλων 6 μηνών σημαίνει μεγάλη μηνιαία μείωση.  
Το καθεστώς λοιπόν καθίσταται πολύ δυσμενέστερο για τις ελληνικές τράπεζες και έτσι εξηγείται γιατί υπάρχει πίεση για αποπληρωμή του ELA.
Η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει και τις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις καθώς η πίεση που θα ασκηθεί θα καταστήσει τις ελληνικές τράπεζες υψηλότερου ρίσκου.
Να τονιστεί ότι οι τράπεζες έχουν έκθεση
Η Εθνική 2,6 δισεκ. ELA
H Eurobank 9,5 δισεκ
Η Alpha bank 9,1 δισεκ.
Η Πειραιώς 8,5 δισεκ. και
Η Attica bank 1,11 δισεκ.
Πρακτικά το πλαίσιο χορήγησης και διακράτησης του ELA καθίσταται πολύ πιο αυστηρό οπότε οι ελληνικές τράπεζες θα υποστούν μεγάλη πίεση γιατί και οι καταθέσεις δεν αυξάνονται, ούτε είναι εύκολο σε σύντομο χρονικό διάστημα να αναπληρωθούν 40 δισεκ. με άλλες εκδόσεις ή κινήσεις στην αγορά.
-Η πορεία διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων NPLs και μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων NPEs βρίσκονται ξανά στο μικροσκόπιο της ΕΚΤ και του SSM.
Συγκεκριμένα η αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις.
Η πρώτη φάση τον Ιούλιο του 2017 όπου θα αξιολογηθούν Εθνική και Alpha bank και τον Νοέμβριο του 2017  θα αξιολογηθούν Eurobank και Πειραιώς.
Να σημειωθεί ότι
-Η Πειραιώς διαθέτει 24 δισεκ. NPLs ή 37% και 35 δισεκ. NPEs ή 51,9% των δανείων.
-Η Alpha bank με NPLs 37,6% των δανείων ή 19 δισεκ. και NPEs στο 53,7% στην Ελλάδα 27 δισεκ.
-Η Eurobank με 22,1 δισεκ. NPEs ή 45%
-Η Εθνική με 19 δισεκ. NPEs ή 44%
- Η Attica bank με 2,42 δισεκ. NPEs ή 60,8% των δανείων.
-Είναι προφανές ότι η ΕΕ, η ΕΚΤ και ο SSM θα ζητήσουν ακόμη μεγαλύτερα κεφαλαιακά buffer – αποθέματα – ως δικλείδες ασφαλείας για τα προβληματικά δάνεια και προβληματικά ανοίγματα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης