Τελευταία Νέα
Οικονομία

Regling: Είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε περισσότερη ελάφρυνση του χρέους στην Ελλάδα, εάν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις

Regling: Είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε περισσότερη ελάφρυνση του χρέους στην Ελλάδα, εάν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις
Πριν από το τέλος του έτους θα εφαρμοστούν τα μέτρα για την παροχή βραχυπρόθεσμης ανακούφισης του ελληνικού χρέους, με επιμήκυνση ωριμάνσεων και μείωση του κινδύνου των επιτοκίων
Οι θεσμοί είναι έτοιμοι να παρέχουν περισσότερη ελάφρυνση του χρέους για την Ελλαδα, υπό την προϋπόθεση ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις και να εφαρμόζει τη συμφωνία στο πλαίσιο του προγράμματος διάσωσης, επισημαίνει ο επικεφαλής του ESM, Klaus Regling, σε συνέντευξή του στη γαλλική εφημερίδα Les Echo, που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη 6 Ιουλίου.
Παράλληλα, τονίζει ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για την ανακούφιση του χρέους θα τεθούν σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα και σίγουρα εντός του έτους.
Ακόμη, σχετικά με τη διάσταση απόψεων Ευρώπης - ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του χρέους, επισημαίνει ότι έχει υπάρξει σημαντική σύγκλιση των εμπλεκομένων μερών, ειδικά όσον αφορά το ετήσιο όριο του 15% στις πληρωμές του ελληνικού δημοσίου για την εξυπηρέτηση του χρέους, ενώ σημειώνει ότι το πλαίσιο λειτουργίας που χρησιμοποιεί το Ταμείο μπορεί να είναι σωστό για τις χώρες που παρεμβαίνει ανά τον κόσμο, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για την Ε.Ε., όπου υπάρχει ο μηχανισμός του ESM.
Τέλος, σημειώνει ότι το Brexit μπορεί να μην συμβεί ποτέ, ενώ για τις ιταλικές τράπεζες αναγνωρίζει ότι έχουν μεγάλο πρόβλημα, αλλά η κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί και δεν χειροτερεύει.
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Regling στη Les Echos έχει ως εξής:

Διάβασα κάποια σχόλιά σας, που λέτε δεν είστε σίγουρος ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα φύγει πραγματικά από την Ε.Ε.
Klaus Regling: Λοιπόν, αυτό που είπα ήταν δεν νομίζω ότι είναι 100% βέβαιο.
Νομίζω ότι είναι η πιο πιθανή εξέλιξη.
Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει ένα δημοψήφισμα.
Αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει ένα 100% βεβαιότητα.
Αυτό είναι αυτό που ήθελα να πω και νομίζω ότι είναι ακόμα αλήθεια.

Επειδή και οι δύο πλευρές θέλουν να το αποφύγουν;
Νομίζω ότι είναι σωστό, και οι δύο πλευρές βλέπουν τα μειονεκτήματα, τους κινδύνους και το κόστος.
Και συνεπώς μπορεί να υπάρχουν δεύτερες σκέψεις.
Αλλά είναι στο χέρι του Ηνωμένου Βασιλείου.
Και η μόνη δυνατότητα που βλέπω είναι ότι, στο πλαίσιο μιας προεκλογικής εκστρατείας, θα μπορούσε να υπάρξει μια διαφορετική εντολή για μια νέα κυβέρνηση.
Αλλά αυτό είναι μόνο μια δυνατότητα και δεν νομίζω ότι το πιο πιθανό σενάριο.

Ποιες θα είναι οι οικονομικές συνέπειες της Brexit, ιδιαίτερα για τις περιφερειακές χώρες, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία;
Δεν βλέπω ιδιαίτερα προβλήματα για την περιφέρεια από το Brexit, αν τελικά συμβεί.
Φυσικά, για την ήπειρο στο σύνολό της, θα υπάρξουν κάποιες αρνητικές συνέπειες.
Πολύ μικρότερες από τις οικονομικές συνέπειες για το ίδιο το Ηνωμένο Βασίλειο.
Αλλά και πάλι, στο βαθμό που η ανάπτυξη στο Ηνωμένο Βασίλειο επιβραδύνει και η συναλλαγματική ισοτιμία εξασθενεί, είναι προφανές ότι αυτό θα έχει αντίκτυπο στις εξαγωγές από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ένας σημαντικός προορισμός εξαγωγών.
Έτσι, αυτό δεν είναι κάτι που αφορά ειδικά την περιφέρεια, το ίδιο ισχύει και για τη Γερμανία, για παράδειγμα, ή τις σκανδιναβικές χώρες, ή τη Γαλλία.

Δεν βλέπετε τυχόν προβλήματα για τις ιταλικές τράπεζες;
Προσθέτουν επιπλέον πίεση και οι μετοχές τους υποχωρούν.
Δεν υπάρχει σημαντικός λόγος ώστε το δημοψήφισμα για το Brexit να προκαλέσει πρόσθετα προβλήματα.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες βλέπουν μια πτώση των τιμών των μετοχών τους από το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους.
Είναι αλήθεια ότι μετά το δημοψήφισμα υπήρξε μια άλλη πτώση, μια σημαντική πτώση.
Αλλά δεν είναι τόσο σαφές γιατί ένα Brexit θα πρέπει να οδηγήσει σε μια τέτοια πρόσθετη πτώση.
Υπάρχει μία εξαίρεση: αν όντως υπάρξει μια επιβράδυνση της οικονομίας που θα προκληθεί λόγω Brexit, κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, και σε μικρότερο βαθμό στην ήπειρο, τότε οι αγορές αναμένουν -οπότε δεν το προβλέπω εγώ αυτό- ότι η ΕΚΤ θα διατηρήσει τα επιτόκια χαμηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Η αντίληψη της αγοράς, και πάλι, είναι ότι αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στην κερδοφορία.
Αυτή είναι μία άμεση σύνδεση του δημοψηφίσματος για το Brexit και της κατάστασης στις τράπεζες.
Αλλά είναι πραγματικά η μόνη, εκτός από μια επιβράδυνση στην οικονομία, η οποία μπορεί επίσης να έχει αντίκτυπο στις χρηματιστηριακές αγορές.
Όταν συμβαίνει αυτό, 2 τραπεζικές μετοχές κινούνται συχνά νωρίτερα και ταχύτερα από ό,τι οι άλλες.
Έτσι, πρόκειται για δύο λόγους, αλλά θα ήθελα να το θέσω σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μιας αδύναμης τραπεζικής αγοράς από το περασμένο έτος.

Ο Ιταλός πρωθυπουργός Mateo Renzi φαίνεται αρκετά ανήσυχος για την κατάσταση των ιταλικών τραπεζών και εξετάζει το ενδεχόμενο ενός δημόσιου σχεδίου διάσωσης.
Πιστεύετε ότι είναι ρεαλιστικό και επιτρέπεται;
Και πάλι, τα προβλήματα που βλέπουμε σε ορισμένες από τις ιταλικές τράπεζες δεν είναι νέα και δεν προκαλούνται από Brexit.
Αλλά γνωρίζουμε ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) στην Ιταλία είναι ιδιαίτερα υψηλά.
Είναι ψηλά σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ευρώπη έχει 900 δισ. ευρώ μη εξυπηρετούμενων δανείων και το ένα τρίτο από αυτά είναι στις ιταλικές τράπεζες.
Οπότε, αυτό είναι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό.
Δεν είναι νέο.
Η κατάσταση είναι έτσι εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα.
Στην πραγματικότητα έχει σταθεροποιηθεί, οπότε δεν χειροτερεύει.
Αλλά είναι ένα μεγάλο κομμάτι των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Είναι σωστό ότι υπάρχουν πολύ σαφείς κανόνες για το τι είναι δυνατόν να γίνει με το δημόσιο χρήμα και τι δεν είναι δυνατόν.
Στο πλαίσιο της τραπεζικής ένωσης, έχει γίνει πιο δύσκολο να χρησιμοποιήσει κανείς τα δημόσια ταμεία.
Υπάρχουν αυστηρότεροι κανόνες για το πότε επιτρέπεται και πότε όχι.
Οπότε, δεν ξέρω τι θα προτείνει η ιταλική κυβέρνηση.
Αλλά σαφώς, υπάρχουν κοινοί κανόνες που συμφωνήθηκαν από όλους και πρέπει να τηρούνται.

Ερώτηση για την Ελλάδα.
Ποιά είναι η θέση του ESM στη συζήτηση μεταξύ των πιστωτών και του ΔΝΤ σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους για την Ελλάδα και το τρίτο μνημόνιο;
Νομίζετε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% είναι εφικτό, ή νομίζετε ότι μία πραγματική μείωση του χρέους είναι απαραίτητη;
Έχουμε σημειώσει πολύ σημαντική πρόοδο κατά το τελευταίο έτος ώστε να έρθουμε σε μια συμφωνία μεταξύ των θεσμών, συμπεριλαμβανομένου του ΔΝΤ, και με την Ελλάδα σχετικά με το πώς θα εξετάσουμε τη βιωσιμότητα του χρέους.
Δύο, τρία χρόνια πριν, το ΔΝΤ χρησιμοποίησε μια διαφορετική προσέγγιση για τη μέτρηση της βιωσιμότητας του χρέους.
Περισσότερο μία κλασική προσέγγιση, την αναλογία χρέους/ΑΕΠ.
Υποστηρίζαμε ότι σε μια περίπτωση όπως της Ελλάδας, όπου πολλά χρήματα δίνονται σε πολύ χαμηλά επιτόκια για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, μια έννοια ροής κοιτάζοντας το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους έχει περισσότερο νόημα.
Τώρα πλέον συγκλίνουμε στο να χρησιμοποιήσουμε αυτή την έννοια.
Αυτό είναι πολύ καλό.
Έχουμε επίσης μια συμφωνία για αυτό που λέμε Ακαθάριστη Ροή Χρηματοδότησης, δηλαδή τις ετήσιες πληρωμές για την εξυπηρέτηση του χρέους, με μια πολύ ευρεία έννοια, συμπεριλαμβανομένης της αποπληρωμής του κεφαλαίου, η οποία δεν πρέπει να υπερβαίνει το 15%.
Και αυτό είναι σημαντική πρόοδος, έχουμε ένα κοινό πλαίσιο.
Είχαμε επίσης πρόοδο στη συνεδρίαση του Eurogroup το Μάιο, κάνοντας άμεσα ορισμένες κινήσεις για την ελάφρυνση του χρέους.
Και τότε, στο τέλος του προγράμματος, θα εξετάσουμε περισσότερη ελάφρυνση του χρέους, αν είναι απαραίτητο, αν η Ελλάδα εφαρμόσει το πρόγραμμα.
Και σε αυτό το σημείο, υπάρχει μια διαφωνία με το ΔΝΤ.
Το ΔΝΤ θα προτιμούσε να έχουμε μια σχετική απόφαση νωρίτερα.
Αλλά οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και οι ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών δεν συμφωνούν με αυτό.
Νομίζω ότι έχουν δίκιο.
Επειδή έχουμε ένα διαφορετικό πλαίσιο στην Ευρώπη, ως αποτέλεσμα της δημιουργίας του ESM.
Το ΔΝΤ, στο κανονικό πλαίσιο λειτουργίας του -το οποίο είναι ένα πολύ καλό πλαίσιο, δεν το κατακρίνω- όταν έχει να αντιμετωπίσει μια χώρα, δεν έχει άλλη επίσημη πηγή χρηματοδότησης.
Οπότε, πρέπει να σιγουρευτούν ότι μέσα σε λίγα χρόνια τα πάντα είναι υπό έλεγχο και η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της και πάλι.
Και αν σε μια τέτοια περίπτωση η ελάφρυνση ή η μείωση του χρέους είναι απαραίτητη θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι αυτό συμβαίνει πολύ νωρίς.
Και έπειτα, το ΔΝΤ θέλει επίσης να αποπληρωθεί το πολύ σε 10 χρόνια.
Αλλά για τις ευρωπαϊκές χώρες, όπου ο EFSF και ο ESM έχουν δώσει πολλά χρήματα -και εμείς σήμερα, δίνουν το 90% των χρημάτων, το ΔΝΤ μόνο το 10%- παρέχουμε πολύ μεγαλύτερα ποσά από ό,τι το ΔΝΤ μπορεί, με πολύ χαμηλότερα επιτόκια.
Το ΔΝΤ είναι περίπου 4 φορές πιο ακριβό.
Ο ESM παρέχει επίσης χρηματοδότηση για πολύ μεγαλύτερο διάστημα, καθώς στην περίπτωση της Ελλάδας, κατά μέσο όρο, η ωρίμανση είναι 32 χρόνια.
Οπότε, να είναι μια πολύ διαφορετική κατάσταση με αυτό που αντιμετωπίζει το ΔΝΤ με χώρες εκτός Ευρώπης.
Και είμαι πολύ υπέρ του ΔΝΤ να συνεχίσει να εφαρμόζει το δικό του πλαίσιο για τις χώρες εκτός Ευρώπης.
Αλλά για τις ευρωπαϊκές χώρες, όπου εμπλέκεται ο ESM, δεν είναι κατάλληλο.
Υπάρχει μια μεγάλη αβεβαιότητα σε μια περίοδο 30 χρόνων και είναι καλύτερα να έχουμε τη δέσμευση που το Eurogroup έδωσε επανειλημμένα ότι είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε περισσότερη ελάφρυνση του χρέους, αν χρειαστεί, και εάν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις, φυσικά.

Ποιες είναι οι ιδέες σας για την παροχή βραχυπρόθεσμης ανακούφισης του χρέους στην Ελλάδα;
Δουλεύουμε πάνω σε αυτό.
Υπάρχουν τρία στοιχεία.
Το ένα είναι να απαλύνουμε το προφίλ αποπληρωμής, το οποίο και κάνουμε.
Έχουμε την εντολή, γι' αυτό δεν χρειάζεται καμία άλλη απόφαση.
Και αυτή τη στιγμή, γιατί υπήρξε μία αποπληρωμή, η μέση διάρκεια είναι μόλις 28 έτη και επιτρέπεται να πάμε μέχρι και τα 32 χρόνια.
Έτσι, μπορούμε να εργαστούμε με αυτό και σχετικά γρήγορα να προσαρμόσουμε ορισμένες από τις αποπληρωμές ώστε να αποφευχθούν μεγάλα άλματα στις αποπληρωμές σε κάποιες συγκεκριμένες χρονιές και να εξομαλύνουμε το προφίλ.
Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο είναι ότι έχουμε εντολή να εξετάσουμε τρόπους για να μειώσουμε τον κίνδυνο των επιτοκίων για την Ελλάδα.
Οι άνθρωποι αναμένουν ότι τα επιτόκια θα αυξηθούν στο μέλλον, και μιλάμε εδώ για μια περίοδο 30 ετών, και έτσι δουλεύουμε όσον αφορά τρόπους για να προστατεύσουμε την Ελλάδα.
Και το τρίτο είναι πολύ τεχνικό.
Υπάρχει ένα άλμα των επιτοκίων κατά το έτος 2017 σε ένα μικρό μέρος του ελληνικού χρέους.
Και η εντολή που έχουμε είναι να το εξαλείψουμε αυτό.
Και αυτό θα σώσει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Θα κοστίσει στα κράτη μέλη οποιαδήποτε χρήματα;
Όχι, αυτό δεν οδηγεί σε επιπλέον κόστος.
Φυσικά, όταν οι λήξεις επεκταθούν, ο κίνδυνος που λαμβάνουν τα κράτη-μέλη -επειδή εγγυώνται τις δραστηριότητές μας- αφορούν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Έτσι, αυτό είναι ένα έμμεσο κόστος.
Αλλά δεν υπάρχει κανένα δημοσιονομικό κόστος που οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν για όλα αυτά.
Όπως για όλες τις δραστηριότητές μας, ο δανεισμός μέσω του ESM δεν οδηγεί σε κανένα άμεσο κόστος για τους ευρωπαίους φορολογούμενους.

Πότε θα προτείνει αυτά τα τρία μέτρα για τη βραχυπρόθεσμη ανακούφιση του χρέους;
Έχουμε την εντολή.
Μέσα στις επόμενες λίγες εβδομάδες, σίγουρα πριν από το τέλος του έτους.

Πρώτη ενημέρωση 17:11 7 Ιουλίου του 2016

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης