Τελευταία Νέα
Οικονομία

Η άνοδος 1 έως 2 λεπτά από το ΦΠΑ στο 24% έγιναν 8 και 9 λεπτά ανά προϊόν στα σούπερ μάρκετ

tags :
Η άνοδος 1 έως 2 λεπτά από το ΦΠΑ στο 24% έγιναν 8 και 9 λεπτά ανά προϊόν στα σούπερ μάρκετ
Την ίδια τακτική ακολούθησαν και οι πρατηριούχοι καυσίμων
O νέος συντελεστής ΦΠΑ στο 24% από τις αρχές Ιουνίου στην αγορά των καυσίμων και η εφαρμογή του σε ευρεία γκάμα προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ άνοιξε την… όρεξη για νέο κύκλο ανατιμήσεων.
Τα λιγοστά λεπτά αύξησης που έφερε ο νέος συντελεστής που στην πλειονότητα των προϊόντων αντιστοιχούσε από 2 έως 3 λεπτά η τελική τιμή του προϊόντος ή των προϊόντων διαμορφώθηκαν τρείς και τέσσερις φορές υψηλότερα.
Ήταν η… χρυσή ευκαιρία για αλλαγή τιμών προς τα πάνω.
Οι τιμές των καυσίμων… καίνε στη αγορά, ενώ το μικρό διάλλειμα μείωσης των τιμών έληξε καθώς οι διεθνείς τιμές του «μαύρου χρυσού» κινούνται ανοδικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πετρέλαιο στη διεθνή αγορά από τα 49,72 δολάρια το βαρέλι ενισχύθηκε στα52 δολάριατο βαρέλι από την 1Ιουνίου έως στις 9 Ιουνίου για να υποχωρήσει στα 51,5 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή 10 Ιουνίου.
Η τιμή διυλιστηρίου για τη βενζίνη 95 RON διαμορφώθηκε στο 1,058,10 ευρώ το λίτρο την ίδια ημέρα στην οποία περιλαμβάνονται όλοι οι φόροι εκτός του ΦΠΑ. Με το συντελεστή 24% η τιμή διαμορφώνεται στο 1,32 ευρώ το λίτρο.
Η μέση τιμή της βενζίνης στα πρατήρια διαμορφώνεται στο 1,42 ευρώ το λίτρο ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που η τιμή της έφθανε στο1,46 ευρώ το λίτρο.
Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης διαμορφώθηκε στο 1,07 αλλά και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν πρατήρια που το διαθέτουν σε τιμές 1,10 ακόμη και 1,12 ευρώ το λίτρο.
Τα επόμενα δέκα λεπτά στην τελική τιμή της βενζίνης περιλαμβάνουν τα κέρδη της εμπορίας καυσίμων και του πρατηριούχου.
Μερίδα πρατηριούχων αναγνωρίζει ότι η οριακή αύξηση του συντελεστή στο 24% ήταν μια ευκαιρία για άνοδο του περιθωρίου κέρδους, καθώς έχουν αυξηθεί τα κόστη λειτουργίας του πρατηρίου εξαιτίας αύξησης της φορολογίας.
Από την πλευρά τους, τα σουπερ μάρκετ βλέποντας την αύξηση του κόστους μεταφοράς και με την προοπτική των νέων αυξήσεων που θα έλθουν από τις αρχές του νέου έτους, προτίμησαν να τριπλασιάσουν την τελική τιμή του προϊόντος χάρη στην οριακή μεταβολή του ΦΠΑ.
Να σημειωθεί ότι προϊόντα στα σουπερ μάρκετ με λιανική τιμή 2,55 ευρώ πριν την αύξηση του ΦΠΑ στο 24% έφθασαν να πωλούνται πλέον προς 2,61, ακόμη και 2,66 ευρώ.
Όμως τα περιθώρια κέρδους ήταν ήδη ενσωματωμένα στην προηγούμενη τιμή!
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή δεν έχει τη θεσμική αρμοδιότητα παρέμβασης των τιμών οι οποίες διαμορφώνονται ελευθέρα, με βάση τη νομοθεσία.
Ωστόσο, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή παρότι διαθέτει ελάχιστο προσωπικό θα ήταν σε θέση και σε συνεργασία με την Περιφέρεια να εντοπίσει τις μεταβολές των τιμών, πριν και μετά την εφαρμογή του νέου συντελεστή έτσι ώστε να πληροφορεί τι πραγματικά έγινε στην αγορά…
Είναι προφανές ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους δεν μπορούν να προσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα της ελεύθερης αγοράς και παρά τις όποιες αδυναμίες υπάρχουν θα είχε ρόλο παρέμβασης στην αγορά χωρίς να αλλοιώνει τις αρχές της ελεύθερης αγοράς, υποστηρίζουν άνθρωποι που ξέρουν τη λειτουργία της υπηρεσίας.
Οι ίδιοι διαπιστώνουν έλλειψη στρατηγικής και πολιτικής βούλησης.

Νίκος Θεοδωρόπουλος

ntheo@bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης