Τελευταία Νέα
Πολιτική

«Ωμή πολιτική παρέμβαση» χαρακτηρίζει η Δούρου την ρύθμιση για τις χωματερές – Η απάντηση του ΥΠΕΚΑ

«Ωμή πολιτική παρέμβαση» χαρακτηρίζει η Δούρου την ρύθμιση για τις χωματερές – Η απάντηση του ΥΠΕΚΑ
Νέα κόντρα Υπουργείου-Περιφέρειας με φόντο τα…σκουπίδια και το επικείμενο πρόστιμο του Ευρωδικαστηρίου

Σκληρή κόντρα έχει ξεσπάσει μεταξύ της Ρένας Δούρου και του υπουργείου Περιβάλλοντος, με αφορμή το άρθρο 17 του νομοσχεδίου για την ανακύκλωση που βρίσκεται σε διαβούλευση.
Η εν λόγω νομική ρύθμιση, καταστά δεσμευτική για τις περιφέρειες την γνωμοδότηση του υπουργείου Περιβάλλοντος για την έγκριση των Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων και χαρακτηρίστηκε «ωμή πολιτική παρέμβαση», από την περιφερειάρχη Αττικής.
Το υπουργείο επιχειρεί με αυτό τον τρόπο το κλείσιμο όλων των παράνομων χωματερών εντός δύο εβδομάδων, έστω και με προσωρινές μεθόδους, καθώς αναζητά τρόπους να μειώσει το δυσβάστακτο πρόστιμο που θα επιβληθεί από το Ευρωδικαστήριο στη χώρα στις 2 Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου δεν έδειξε να πείθεται για τις προθέσεις του υπουργείου, ενώ δήλωσε συγκεκριμένα πως με την ρύθμιση «επιχειρείται ωμή πολιτική παρέμβαση σε βάρος των περιφερειών, επιχειρώντας να ελέγξει και να κηδεμονεύσει τη διαδικασία αναθεώρησης των ΠΕΣΔΑ».

Σχετικά με τα όσα είπε η διοικήτρια της περιφέρειας, το ΥΠΕΚΑ προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση:

«Η ανάγκη επικαιροποίησης των ΠΕΣΔΑ προκύπτει από την Ευρωπαϊκή Οδηγία πλαίσιο για τα απόβλητα 2008/98 η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το ν. 4042/2012, κάτι που όλες οι Περιφέρειες ασφαλώς γνωρίζουν εδώ και αρκετούς μήνες (έγγραφο ΓΓ ΥΠΕΚΑ με αρ. πρωτ. 1332/1-4-2014), και δεν σχετίζεται τις προτεινόμενες διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου.
Οι Περιφέρειες πρέπει άμεσα να προχωρήσουν στην αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, παραδίδοντας έναν ρεαλιστικό επιχειρησιακό σχεδιασμό με επίτευξη των εθνικών στόχων, με δίκτυα και εγκαταστάσεις σε συγκεκριμένους τόπους, εντός του δεδομένου χρόνου (η αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ είναι κριτήριο αιρεσιμότητα νέας προγραμματικής περιόδου) και με τους κατ’ αρχήν διαθέσιμους πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Τονίζεται πως ήδη έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία επικαιροποίησης του ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Κρήτης και βαίνουν προς ολοκλήρωση οι διαδικασίες επικαιροποίησης των ΠΕΣΔΑ των Περιφερειών Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας.
Η δεσμευτικότητα της γνώμης του ΥΠΕΚΑ έγκειται στον έλεγχο συμβατότητάς του ΠΕΣΔΑ με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), τους στόχους του οποίου καλείται να εφαρμόσει ο κάθε ΠΕΣΔΑ, ως επιχειρησιακός σχεδιασμός.
Τούτο προκύπτει σαφώς από τη συνδυαστική ερμηνεία των υφιστάμενων διατάξεων και αποτελεί υποχρέωση που προκύπτει ευθέως από την Οδηγία 2008/98. Οι κατευθύνσεις του ΕΣΔΑ είναι στρατηγικές (παρ.1 του άρθρου 35 του ν.4042/2012), και δεν προδιαγράφουν τεχνολογίες ή συγκεκριμένες λύσεις.
Σε κάθε Περιφέρεια ο φορέας σχεδιασμού είναι υπεύθυνος για τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιάσει την εφαρμογή των κατευθύνσεων του ΕΣΔΑ με βάση τις πραγματικές ποσότητες αποβλήτων, τις υφιστάμενες υποδομές και το χρόνο ζωής τους, το μίγμα πολιτικών, δράσεων και μέτρων που θα χρησιμοποιηθούν. Το ποια έργα θα επιλεγούν αποτελεί επιλογή του κάθε ΠΕΣΔΑ αρκεί να επιτυγχάνονται έγκαιρα οι εθνικοί στόχοι.
Αναφορικά με τη δυνατότητα της κεντρικής διοίκησης να συντάσσει σχέδιο δράσης «εφόσον συντρέχουν λόγοι επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, σε περιπτώσεις υποθέσεων καταγγελίας παραβίασης νομοθεσίας της ΕΕ για τα απόβλητα …» πρόκειται για αυτονόητη υποχρέωση της πολιτείας, η οποία έχει εφαρμοστεί (με άλλη νομική μορφή) και έχουν εκδοθεί έντεκα (11) ΚΥΑ , με σκοπό την άμεση παύση της λειτουργίας ΧΑΔΑ, κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων ΠΕΣΔΑ για να δοθούν λύσεις σε Δήμους που έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο.
Η προτεινόμενη διάταξη δεν αφορά τον περιφερειακό σχεδιασμό και τις σχετικές προβλεπόμενες υποδομές, αλλά αναφέρεται σε ενδεχόμενα έκτακτα μέτρα που απαιτείται να ληφθούν για την αντιμετώπιση του προβλήματος π.χ. των παράνομων χωματερών και οι οποίες λειτουργούν με ευθύνη των Δήμων.
Δεν αφορά επομένως αρμοδιότητα που σήμερα ασκείται από τις Περιφέρειες.
Σήμερα, απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους, όπως τα ΣΕΔ που φέρουν την ευθύνη για τη διαχείριση ορισμένων ειδικών ρευμάτων αποβλήτων (συσκευασίες, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά, αυτοκίνητα, μπαταρίες, λάστιχα, ορυκτέλαια και μπάζα), την Τοπική Αυτοδιοίκηση που φέρει την ευθύνη για τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων, την ίδια την Πολιτεία που έχει την εποπτεία και την ευθύνη χάραξης της πολιτικής και του στρατηγικού σχεδιασμού, αλλά και από καθέναν από μας, από τη συμμετοχή του οποίου κρίνεται τελικά το αποτέλεσμα.
Το ΥΠΕΚΑ, αναλαμβάνοντας το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί και προβαίνει με σοβαρότητα στις προσήκουσες ενέργειες στο μέτρο των αρμοδιοτήτων του και του επιτελικού του ρόλου.
Το ίδιο πρέπει να πράξουν όλοι όσοι είναι υπεύθυνοι έναντι των πολιτών και να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης