Τελευταία Νέα
Ελλάδα

Eurobank: Κάτω από τα 10 δισ. ευρώ το χρηματοδοτικό κενό της ελληνικής οικονομίας την 4ετία 2017-2020 αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για την ανάπτυξη - Σε κίνδυνο τίθεται η προοπτική haircut εάν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στους στόχους

tags :
Eurobank: Κάτω από τα 10 δισ. ευρώ το χρηματοδοτικό κενό της ελληνικής οικονομίας την 4ετία 2017-2020 αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για την ανάπτυξη - Σε κίνδυνο τίθεται η προοπτική haircut εάν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στους στόχους
Ο υψηλότερος στην ευρωζώνη παραμένει ο λόγος δημοσίου χρέους-ΑΕΠ της Ελλάδας, παρά την πρωτόγνωρη σε έκταση δημοσιονομική προσαρμογή που έχει συντελεσθεί τα τρία τελευταία έτη.
Ενδεικτικά, όπως αναφέρεται σε μελέτη της Eurobank, το τρέχον βασικό μακροοικονομικό σενάριο της τρόικα προβλέπει νέο υψηλό για το ελληνικό δημόσιο χρέος στο 175,8% του ΑΕΠ το 2013, πριν τη σταδιακή του αποκλιμάκωση από το 2014 και εντεύθεν.
Η αναμενόμενη αύξηση του λόγου δημοσίου χρέους-ΑΕΠ της χώρας κατά περίπου 19 μονάδες το 2013 αναμένεται να προκληθεί ως επί το πλείστον από το «φαινόμενο της χιονοστιβάδας». Το φαινόμενο αυτό αναφέρεται  στην αυτόματη αύξηση του λόγου χρέους-ΑΕΠ λόγω της παραμονής του ονομαστικού ρυθμού μεταβολής του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από το μέσο ονομαστικό επιτόκιο επί του συνόλου του δημοσίου χρέους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η επίδραση του φαινομένου της χιονοστιβάδας αναμένεται να εξαλειφτεί σχεδόν πλήρως το επόμενο έτος και να αντιστραφεί (δηλ. να συμβάλλει στην αυτόματη μείωση του λόγου χρέους-ΑΕΠ) από το 2015 και εντεύθεν. Σημειώνεται ότι το μέσο ετήσιο ονομαστικό επιτόκιο του δημοσίου χρέους της Ελλάδας αναμένεται να διαμορφωθεί σε μόλις 3,1% την επόμενη δεκαετία, παραμένοντας μεταξύ των χαμηλότερων στην ευρωζώνη.
Η κάλυψη του προβλεπόμενου από τη τρόικα χρηματοδοτικού κενού στο υφιστάμενο πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ελλάδας ύψους 4,6 δισ. ευρώ το δεύτερο εξάμηνο του 2014 (και περίπου 11 δισ. ευρώ συνολικά την περίοδο 2013-2016) δεν αποτελεί, κατ ανάγκη, ανυπέρβλητο εμπόδιο. Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η ανάλυσή μας προβλέπει ραγδαία μείωση των καθαρών αναγκών χρηματοδότησης της Γενικής Κυβέρνησης την επόμενη δεκαετία, ως απόρροια των μέτρων που ανακοινώθηκαν στο Eurogroup της 26/27ης Νοεμβρίου 2012 και κυρίως της 10ετούς μετάθεσης της αποπληρωμής τόκων επί των δανείων που έλαβε (ή αναμένεται να λάβει) η  χώρα από τον μηχανισμό στήριξης EFSF. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, η έμμεση σωρευτική χρηματοδότηση στο ελληνικό πρόγραμμα την περίοδο 2012-2022 ως αποτέλεσμα των προαναφερθέντων  μέτρων ανέρχεται σε περίπου 43,5 δισ. ευρώ.
Υπό την προϋπόθεση ότι τα σχετικά μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη  της ελληνικής οικονομίας θα εξελιχθούν σε συμφωνία με το βασικό σενάριο της τρόικα, αναμένουμε το προβλεπόμενο σωρευτικό κενό χρηματοδότησης της Γενικής Κυβέρνησης να υποχωρήσει κάτω από 10 δισ. ευρώ την περίοδο 2017-2020. Επισημαίνεται μάλιστα ότι η εν λόγω πρόβλεψη υποθέτει μείωση του συνολικού ύψους έκδοσης εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου στα 9 δισ. ευρώ μετά το 2016 από περίπου 15 δισ. ευρώ που είναι αυτή τη στιγμή.
Τα ανωτέρω σε συνδυασμό με: α) τη μεγάλη επιμήκυνση του μέσου χρόνου ωρίμανσης του ελληνικού δημοσίου χρέους (στα 17 έτη, περιόδου σχεδόν διπλάσιας από τον αντίστοιχο μέσο της ευρωζώνης) και β)  το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή το 90% περίπου του δημοσίου χρέους της χώρας είναι στην κατοχή του επίσημου τομέα υποδηλώνουν σημαντική υποχώρηση του κόστους εξυπηρέτησης και του ρίσκου μετακύλησης (rollover risk) του  ελληνικού δημοσίου χρέους.
Οι προαναφερθείσες εξελίξεις δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση παράγοντα εφησυχασμού από την ελληνική πλευρά. Οι όποιες αποκλίσεις από τους στόχους του υφιστάμενου προγράμματος προσαρμογής ή/και του βασικού μακροοικονομικού σεναρίου της τρόικα αναμένεται να δημιουργήσουν επιπλέον ανάγκες χρηματοδότησης του ελληνικού δημοσίου και να επιδεινώσουν τις προοπτικές για την παροχή νέων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού δημοσίου χρέους (OSI) από τους επίσημους δανειστές.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης