Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Standard and Poors’s: Αναβαθμίζει την Ιρλανδία σε «AA-/A-1+» - Σταθερές οι προοπτικές

tags :
Standard and Poors’s: Αναβαθμίζει την Ιρλανδία σε «AA-/A-1+» - Σταθερές οι προοπτικές
Standard and Poors’s: Αναβαθμίζει την Ιρλανδία σε «AA-/A-1+» -
Ο οίκος αξιολόγησης Standard and Poors’s αναβάθμισε την αξιολόγηση της Ιρλανδίας σε «AA-/A-1+», σταθερό το outlook
Η Ιρλανδία έχει παρουσιάσει ισχυρά δημοσιονομικά αποτελέσματα και έντονη οικονομική ανάπτυξη, τα οποία συνέβαλαν σε μια απότομη μείωση του δημόσιου και του ιδιωτικού χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Η μείωση του χρέους, οι άμεσες ξένες επενδύσεις και οι επενδύσεις χαρτοφυλακίου από το εξωτερικό επιταχύνθηκαν από τα ήδη υψηλά επίπεδα τα τελευταία χρόνια, χρηματοδοτώντας μια μεγάλη αύξηση του κεφαλαίου της Ιρλανδίας, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανόρθωση της απασχόλησης σε επίπεδα που υπερβαίνουν τώρα τα προ - κορυφή κρίσης.
Η S&P αναμένει ότι μέχρι το 2022 το χρέος της γενικής κυβέρνησης της Ιρλανδίας θα φθάσει στο 50% περίπου του ΑΕΠ.
Η κυβέρνηση εισήγαγε σειρά δημοσιονομικών μέτρων για τη δημιουργία δημοσιονομικών αποθεμάτων για την προστασία της Ιρλανδίας από τον κίνδυνο σοβαρών εξωτερικών κλυδωνισμών, συμπεριλαμβανομένης μιας αιφνίδιας μείωσης των φορολογικών εισπράξεων από εταιρίες ή ενός Brexit χωρίσς συμφωνία.
Η Ιρλανδία δημιούργησε το Ταμείο βροχερών ημερών για να βάλει στην άκρη τη χρηματοδότηση που θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε περίπτωση σοβαρής κρίσης για την οικονομία και δεσμεύτηκε για πρόσθετο πακέτο ύψους 1,2 δισ. Ευρώ για τη διαταραχή της μάχης σε περίπτωση άτακτης Brexit.
Στο βασικό μας σενάριο, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν εγκαταλείπει την ΕΕ χωρίς συμφωνία.
Οι ισχυροί θεσμοί της Ιρλανδίας, το νομικό σύστημα του κοινού δικαίου και η ιστορία της επιβολής των συμβάσεων και της προστασίας των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, παράλληλα με την ένταξή της στην ΕΕ και στην ευρωζώνη, έχουν αποδειχθεί ακαταμάχητα για τις ξένες πολυεθνικές, ιδιαίτερα από τις ΗΠΑ.  
Πολλές από αυτές τις επενδύσεις προσθέτουν αξία στην εγχώρια οικονομία μέσω της απασχόλησης και της τοπικής παραγωγής και υπηρεσιών.
Η αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας τα τελευταία δύο χρόνια ήταν εξαιρετικά ισχυρή, αλλά φαίνεται να αντικατοπτρίζει το ασυνήθιστα υψηλό απόθεμα κεφαλαίου ανά εργαζόμενο, ιδιαίτερα από το 2015.
Κατά την άποψή μας, ο μεγαλύτερος, αν και μειούμενος, κίνδυνος για την ιρλανδική οικονομία εξακολουθεί να αποτελεί πιθανό εμπόδιο για το Brexit, ενδεχομένως στα τέλη του 2020 - δηλαδή μια κατάσταση στην οποία εισάγονται, με άμεση ισχύ, συνοριακοί έλεγχοι και τιμολόγια το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία. Η αναθεωρημένη συμφωνία απόσυρσης, την οποία θα χρειαστεί να κυρώσει το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ, προβλέπει την ύπαρξη τελωνειακών συνόρων στη Θάλασσα της Ιρλανδίας και την ευθυγράμμιση της νομοθεσίας της ΕΕ για τη Βόρεια Ιρλανδία για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ιρλανδίας, αγοράζοντας το ένα όγδοο των εξαγωγών της Ιρλανδίας, σταθμίζοντας τις υπηρεσίες.
Θεωρούμε ότι μια μη-συμφωνία Brexit θα έθετε σε κίνδυνο τις διαδρομές διαμετακόμισης και τις αλυσίδες εφοδιασμού από την Ιρλανδία στο Ηνωμένο Βασίλειο, συμπεριλαμβανομένων των θαλάσσιων λιμανιών της. Πιστεύουμε ότι η ίδρυση ενός φυσικού χερσαίου συνόρου μεταξύ της Ιρλανδίας και του Ηνωμένου Βασιλείου θα μπορούσε επίσης να αποδυναμώσει ή και να ανατρέψει τα επιτεύγματα της Συμφωνίας της Μεγάλης Παρασκευής του 1998, πτυχές της οποίας συνδέονται με την παρούσα ένταξη των δύο χωρών στην ΕΕ.
Οι ιρλανδικές αρχές υπογράμμισαν επίσης ότι η μη εμπορική εταιρεία Brexit θα μπορούσε να οδηγήσει σε εισαγωγές από το Ηνωμένο Βασίλειο και οι εξαγωγές προς το Ηνωμένο Βασίλειο να υπόκεινται αμέσως σε δασμούς που υπερβαίνουν το 50% σύμφωνα με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, και τις δύο χώρες.
Στο βασικό μας σενάριο, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν εγκαταλείπει την ΕΕ χωρίς συμφωνία.
Μακροπρόθεσμα, οι ιρλανδοί χρηματοπιστωτικοί και επιχειρηματικοί κλάδοι υπηρεσιών θα μπορούσαν να ωφεληθούν από την Brexit στο βαθμό που θα προσελκύσουν επενδύσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες εκτός ΕΕ που ενδιαφέρονται να διατηρήσουν ή να καθιερώσουν παρουσία εντός της ΕΕ. Επίσης, αναμένουμε ότι, με την πάροδο του χρόνου, οι ιρλανδοί εγχώριοι εξαγωγικοί τομείς με μεγάλες εκθέσεις στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου θα είναι σε θέση να αναπροσανατολίσουν τα προϊόντα τους προς νέες αγορές στην Αμερική, την Ευρώπη και την ανατολή. Εντούτοις, ως ανοικτή οικονομία, η Ιρλανδία θα συνεχίσει να είναι ευάλωτη σε οποιονδήποτε πρόσθετο γύρο προστατευτικής εμπορικής πολιτικής, μεταξύ άλλων και από τις ΗΠΑ, πέραν της πρόσφατης εισαγωγής ενός δασμού 25% για το ιρλανδικό τυρί, το βούτυρο, το χοιρινό κρέας και τις εξαγωγές λικέρ στις ΗΠΑ
Πιστεύουμε ότι η οικονομική ανάκαμψη της Ιρλανδίας παραμένει σταθερή και υποστηρίζεται από την ανοιχτή και παραγωγική οικονομία της χώρας, το μορφωμένο και ευέλικτο εργατικό δυναμικό και τα υγιή δημογραφικά στοιχεία, με τον πληθυσμιακό ρυθμό να είναι ο τέταρτος υψηλότερος στην Ευρώπη (μετά τη Μάλτα, την Ισλανδία και το Λουξεμβούργο).
Το 2019, παρά την ένταση της απασχόλησης και της αύξησης των μισθών, η οικονομία της Ιρλανδίας μετριάζεται, καθώς οι καταναλωτές αυξάνουν την προληπτική εξοικονόμηση ενόψει της αβεβαιότητας της Brexit.
Για το 2019 και το 2020, η υποκείμενη οικονομική ανάπτυξη ενδέχεται να επιβραδυνθεί σε 3.
Ενώ η αβεβαιότητα της Brexit έχει για μένα εκλείψει τις ανησυχίες για υπερθέρμανση, αξίζει να επισημανθεί η πολύ περιορισμένη αγορά εργασίας της Ιρλανδίας και η επιδείνωση της στεγαστικής της έλλειψης, παρά την αύξηση κατά 22% των νέων κατοικιών κατά το τρίτο τρίμηνο του 2019 Ο πληθωρισμός των τιμών κατοικιών παραμένει υψηλός, παρόλο που ο πληθωρισμός των ακινήτων επιβραδύνεται, ενώ οι μέσες τιμές κατοικιών εξακολουθούν να είναι 17% χαμηλότερες από τα υψηλά επίπεδα του 2007.
Το συνολικό χρέος των νοικοκυριών παραμένει ουσιαστικά σταθερό, αλλά η αύξηση του καθαρού ενυπόθηκου δανεισμού έχει μετατοπιστεί σε θετικό ποσοστό για πρώτη φορά μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Οι επόμενες γενικές εκλογές δεν πρέπει να πραγματοποιηθούν πριν από τις 10 Απριλίου 2021, αλλά σε οποιοδήποτε σημείο πριν η αντιπολίτευση θα μπορούσε να αποσύρει την υποστήριξή της, προκαλώντας πρόωρες εκλογές.
Η βασική μας υπόθεση είναι ότι το ιρλανδικό οικονομικό μοντέλο - που συνδυάζει τη χαμηλή φορολογική πίεση, το άνοιγμα προς τη μετανάστευση και το εμπόριο, την ευέλικτη αγορά εργασίας και προϊόντων και τη δέσμευση για την αποκατάσταση της οικονομικής ισχύος και της ιδιωτικής ιδιοκτησίας του εμπορικού τραπεζικού συστήματος της Ιρλανδίας - παραμένει αμετάβλητο .
Η βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασης και η έντονη οικονομική ανάπτυξη κατά τα προηγούμενα χρόνια έχουν οδηγήσει το δημόσιο χρέος της Ιρλανδίας σε πτωτική τροχιά.
Αναμένουμε ότι το δημόσιο χρέος της Ιρλανδίας θα μειωθεί ελαφρά σε απόλυτους όρους τα επόμενα χρόνια και θα φθάσει το 50% περίπου του ΑΕΠ έως το 2022 από 63,5% το 2018.
Η S&P αναμένει ότι η κεφαλαιοποίηση των ιρλανδικών τραπεζών θα παραμείνει σταθερή τα επόμενα δύο χρόνια.
Παρατηρήσαμε επίσης τη βελτιωμένη πρόσβασή τους στις αγορές χονδρικής χρηματοδότησης, η οποία συμβάλλει στη δημιουργία της ελάχιστης απαίτησης για τα ίδια κεφάλαια και τις επιλέξιμες υποχρεώσεις. Αναμένουμε αύξηση των δανείων, αλλά υποθέτουμε ότι αυτό θα καλυφθεί με την αύξηση των καταθέσεων.
Οι ιρλανδικές τράπεζες συνεχίζουν να σημειώνουν ικανοποιητική πρόοδο μειώνοντας το σχετικά υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, εν μέρει κατόπιν αιτήματος των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών και κυρίως μέσω πωλήσεων χαρτοφυλακίου NPLs.
Δεδομένης της διεξοδικής αναδιάρθρωσης του ιρλανδικού τραπεζικού συστήματος, αξιολογούμε ενδεχόμενες υποχρεώσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα ως περιορισμένες.
Το 2019 δεν έχουν αλλάξει οι κυβερνητικές ιδιοκτησίες των τριών τραπεζών στις οποίες κατέχει μετοχικό κεφάλαιο και υποθέτουμε ότι η διαδικασία πλήρους εξόδου δεν θα συμβεί μέχρι το 2020.
Οι ιρλανδικές εγχώριες τράπεζες συνέχισαν να μειώνουν το χρηματικό τους κεφάλαιο με κεντρική τράπεζα, κυρίως μέσω της απομόνωσης των ισολογισμών τους και της επιστροφής τους στις αγορές κεφαλαίων δανεισμού. Το υπόλοιπο Target2 της Ιρλανδίας, στο πλαίσιο του συστήματος ακαθάριστων χρεωστικών διακανονισμών της ευρωζώνης, διαμορφώθηκε σε καθαρή θέση ενεργητικού ύψους 28 δισ. eυρώ την 31η Οκτωβρίου 2019 έναντι καθαρής θέσης οφειλετών ύψους 145 δισ. Ευρώ στο αποκορύφωμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2010 Και κανένα άλλο μέλος της ευρωζώνης δεν έχει δει αυτή την κλίμακα αντιστροφής στην καθαρή θέση της εθνικής κεντρικής τράπεζάς της στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης