SCOPE: Επιβράδυνση της ανάπτυξης, αλλά συνέπεια στη δημοσιονομική εξυγίανση προμηνύει η νίκη Costa στην Πορτογαλία

SCOPE: Επιβράδυνση της ανάπτυξης, αλλά συνέπεια στη δημοσιονομική εξυγίανση προμηνύει η νίκη Costa στην Πορτογαλία
Η μακροπρόθεσμη δημιοσιονομική σταθερότητα και η τήρηση των δημοσιονομικών κανόνων θα είναι οι στόχοι της νέας κυβέρνησης, κρίνει ο οίκος αξιολόγησης
Δημοσιονομική σύνεση και συνέχιση των προσπαθειών για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων ανάπτυξης βλέπει ο οίκος αξιολόγησης SCOPE να είναι στην κορυφή των επιδιώξεων της νέας κυβέρνησης της Πορτογαλίας μετά τις εκλογές.
Η εκλογική αναμέτρηση του περασμένου Σαββατοκύριακου, ανέδειξε νικητή το Σοσιαλιστικό Κόμμα του António Costa, χωρίς ωστόσο να του δώσει την απαιτούμενη αυτοδυναμία. Οι 106 από τις 230 έδρες που κέρδισε το κόμμα του στην σύνθεση του νέου κοινοβουλίου προϋποθέτουν τη συνεργασία είτε από το αντι-καπιταλιστικό Αριστερό Συνασπισμό (ΒΕ, 19 έδρες) είτε από τους κομμουνιστές (PCP-PEV, 12 έδρες) για μια κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Τα κόμματα του κέντρου υπό την ηγεσία των Σοσιαλδημοκρατών έχουν συνολικά μόνο 83 έδρες, οπότε το PS μπορεί να επιβιώσει από τις βουλευτικές ψήφους ακόμα και αν και τα δύο ακραία αριστερά κόμματα απέχουν.
Οι κομμουνιστές έχουν αποκλείσει τη δημιουργία συνασπισμού με την PS, αφήνοντας τον Costa με τις επιλογές μιας συμμαχίας με την ΒΕ, ή μιας δεύτερης κυβέρνησης μειοψηφίας, βασιζόμενη στη διαπραγμάτευση προϋπολογισμών με το Κοινοβούλιο κάθε χρόνο.
Ωστόσο, αυτό που αναμένεται μετά τα αποτελέσματα των εκλογών, είναι μια νέα κυβέρνηση στη Λισσαβόνα χωρίς μεγάλες διαφορές από την προηγούμενη.
Τα δύο δημοσιονομικά και τρεχούμενα ελλείμματα του 2010 οδήγησαν σε δημοσιονομική κρίση και στη λήψη οικονομικών πακέτων 78 δισ. ευρώ από το EFSM, το EFSF και το ΔΝΤ για τη σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών.
Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση πάγωσε τις δαπάνες, αύξησε τους φόρους και πέρασε βασικές μεταρρυθμίσεις.
Η απόρριψη των δημοσιονομικών μέτρων λιτότητας, έδωσε την ευκαιρία στα κεντροαριστερά κόμματα του αριστερού κέντρου να σχηματίσουν κυβέρνηση το 2015.
Ωστόσο, τα μέτρα προσαρμογής που εφαρμόστηκαν από το 2011, μείωσαν τις δημοσιονομικές και οικονομικές ανισορροπίες.
Το 2018, το ισοζύζγιο και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών εμφανίστηκαν ισορροπημένα και ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε στο 122%, ή περίπου 10 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ κάτω από το ποσοστό το 2016.
Ο κυβερνητικός συνασπισμός υπό την ηγεσία του PS το 2015 με το Left Block (BE) και το Ενιαίο Δημοκρατικό Συνασπισμό (CDU), διατήρησε τον αυστηρό έλεγχο των δαπανών με τη βοήθεια χαμηλότερου κόστους εξυπηρέτησης του χρέους και με μείωση των δημόσιων επενδύσεων.
Η δημοσιονομική εξυγίανση υποστηρίχθηκε επίσης από την οικονομική ανάκαμψη την ανάπτυξη του τουρισμού, γεγονός που έστεψε με επιτυχία την δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης, την οποία προώθησε ως «αντι-λιτότητα».
Οι βασικοί μακροοικονομικοί δείκτες της Πορτογαλίας είναι πλέον υγιείς και παρά το γεγονός ότι η πίεση για διορθωτικά μέτρα δεν είναι τόσο έντονη, ο οίκος SCOPE εκτιμά ότι η νέα πορτογαλική κυβέρνηση θα επιδείξει την δέουσα προσοχή.
Και αυτό γιατί η επιρροή του BE και του PCP-PEV στην πολιτική του PS θα πάρει τη μορφή πίεσης αύξησης των κρατικών δαπανών, δίνοντας λιγότερη προσοχή στη μείωση του δημόσιου χρέους.
«Αυτός είναι ο βασικός κίνδυνος» υποστηρίζει ο αναλυτής Alvise Lennkh. «Αναμένουμε να συνεχιστεί η δημοσιονομική εξυγίανση της Πορτογαλίας, να κατανεμηθούν πρωτογενή πλεονάσματα και να μειωθεί ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ κάτω από το 110% τα επόμενα χρόνια», προσθέτει.
«Η Πορτογαλία είναι μια μοναδική περίπτωση όπου ένας υποψήφιος κερδίζει τις εκλογές ενώ υπόσχεται περαιτέρω δημοσιονομική εξυγίανση.
Αυτό αντισταθμίζει τις προσδοκίες των δαπανηρών παραχωρήσεων που ζητά η αριστερά και καθιστά πιο αξιόπιστο το σενάριο συνέχισης της πολιτικής».
Οι απαιτήσεις της άκρας αριστεράς, όπως της πρόσληψης υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα για κοινωνικές υπηρεσίες, αύξησης του μηνιαίου ελάχιστου μισθού σε περίπου 800 ευρώ, από 600 ευρώ σήμερα, θα μπορούσαν να επιβραδύνουν τη δημοσιονομική εξυγίανση.
Ο Costa πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες κοινωνικές πιέσεις, εν μέρει από τον γηράσκοντα πληθυσμό της Πορτογαλίας, καθώς και το επενδυτικό χάσμα της χώρας σε ένα περιβάλλον βραδύτερης παγκόσμιας και ευρωπαϊκής ανάπτυξης», λέει ο Lennkh.
Μεταξύ των προκλήσεων που περιμένουν τη νέα κυβέρνηση, ολοκληρώνει ο SCOPE είναι ότι, με την πολύ μειωμένη ανεργία, η Πορτογαλία εξαρτάται περισσότερο από τις βελτιώσεις στην παραγωγικότητας που είναι πιο δύσκολο να επιτευχθούν για την τόνωση της ανάπτυξης, απαιτώντας διαρθρωτικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις και μεγαλύτερες επενδύσεις.
Η διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων του προϋπολογισμού, ακόμη και σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ορισμένες από τις απαιτήσεις υψηλότερων κοινωνικών δαπανών και δημόσιων επενδύσεων, θα είναι δύσκολη, δεδομένης της οικονομικής επιβράδυνσης, αν και τα χαμηλά επιτόκια μειώνουν τις πιέσεις στα δημόσια οικονομικά».
Οι αποδόσεις των 10ετών κρατικών ομολόγων της Πορτογαλίας μειώθηκαν σημαντικά σε περίπου 0,1%, από περισσότερο από 4% στις αρχές του 2017, εν μέσω της συνέχισης της εξαιρετικά χαλαρής νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Η επόμενη κυβέρνηση υπό την ηγεσία του PS θα μεταφέρει πρωτογενή πλεονάσματα κατά τα προσεχή έτη και θα μειώσει περαιτέρω το δημόσιο χρέος.
Ακόμα και αν η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ έφθανε κατά μέσο όρο μόλις 1% κατά την επόμενη πενταετία και το πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ αντί του 3% που αναμένεται σήμερα από το ΔΝΤ, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα μειωνόταν στο 110% 2024 από 121% το 2018.
 
www.bankingnews.gr

SCOPE: Επιβράδυνση της ανάπτυξης μεν αλλά και ευλαβική συνέπεια στη δημοσιονομική εξυγίανση προμηνύει η νίκη των Σοσιαλιστών

 

Η μακροπρόθεσμη δημιοσιονομική σταθερότητα και η τήρηση των δημοσιονομικών κανόνων είναι οι στόχοι της νέας κυβέρνησης

Δημοσιονομική σύνεση και συνέχιση των προσπαθειών για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων ανάπτυξης βλέπει ο οίκος αξιολόγησης SCOPE να είναι στην κορυφή των επιδιώξεων της νέας κυβέρνησης της Πορτογαλίας μετά τις εκλογές.

Η εκλογική αναμέτρηση του περασμένου Σαββατοκύριακου, ανέδειξε νικητή το Σοσιαλιστικό Κόμμα του António Costa, χωρίς ωστόσο να του δώσει την απαιτούμενη αυτοδυναμία. Οι 106 από τις 230 έδρες που κέρδισε το κόμμα του στην σύνθεση του νέου κοινοβουλίου προϋποθέτουν τη συνεργασία είτε από το αντι-καπιταλιστικό Αριστερό Συνασπισμό (ΒΕ, 19 έδρες) είτε από τους κομμουνιστές (PCP-PEV, 12 έδρες) για μια κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Τα κόμματα του κέντρου υπό την ηγεσία των Σοσιαλδημοκρατών έχουν συνολικά μόνο 83 έδρες, οπότε το PS μπορεί να επιβιώσει από τις βουλευτικές ψήφους ακόμα και αν και τα δύο ακραία αριστερά κόμματα απέχουν.

Οι κομμουνιστές έχουν αποκλείσει τη δημιουργία συνασπισμού με την PS, αφήνοντας τον Costa με τις επιλογές μιας συμμαχίας με την ΒΕ, ή να οδηγήσει μια δεύτερη κυβέρνηση μειοψηφίας, βασιζόμενη στη διαπραγμάτευση προϋπολογισμών με το Κοινοβούλιο κάθε χρόνο.

Ωστόσο, αυτό που αναμένεται μετά τα αποτελέσματα των εκλογών, μια νέα κυβέρνηση στη Λισσαβόνα χωρίς μεγάλες διαφορές από την προηγούμενη.

Τα μέτρα προσαρμογής που εφαρμόζει το σωστό Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (PSD) (Πορτογαλία Προτεραιότητα) μειώνουν τις δημοσιονομικές και οικονομικές ανισορροπίες.
Τα δύο δημοσιονομικά και τρεχούμενα ελλείμματα το 2010 οδήγησαν σε δημοσιονομική κρίση και στη λήψη οικονομικών πακέτων 78 δισ. ευρώ από το EFSM, το EFSF και το ΔΝΤ για τη σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών. Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση πάγωσε τις δαπάνες, αύξησε τους φόρους και πέρασε βασικές μεταρρυθμίσεις.
Η απόρριψη των δημοσιονομικών μέτρων λιτότητας, έδωσε την ευκαιρία στα κεντροαριστερά κόμματα του αριστερού κέντρου να σχηματίσουν κυβέρνηση το 2015.
Το 2018, του ισοζυγίου και του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών εμφανίστηκαν ισορροπήμένες και ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε στο 122%, ή περίπου 10 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ κάτω από το ποσοστό το 2016.
Ο κυβερνητικός συνασπισμός υπό την ηγεσία του PS του 2015 (με Left Block (BE) και Ενιαίο Δημοκρατικό Συνασπισμό (CDU). Η κυβέρνηση PS-BE-CDU διατήρησε τον αυστηρό έλεγχο των δαπανών με τη βοήθεια χαμηλότερου κόστους εξυπηρέτησης του χρέους και με μείωση των δημόσιων επενδύσεων.
Η δημοσιονομική εξυγίανση υποστηρίχθηκε επίσης από την οικονομική ανάκαμψη την ανάπτυξη του τουρισμού, γεγονός που έστεψε με επιτυχία την δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης, την οποία προώθησε ως «αντι-λιτότητα».
Οι βασικοί μακροοικονομικοί δείκτες της Πορτογαλίας είναι υγιείς και παρά το γεγονός ότι η πίεση για διορθωτικά μέτρα δεν είναι τόσο έντονη, ο οίκος SCOPE εκτιμά ότι η νέα πορτογαλική κυβέρνηση θα επιδείξει την δέουσα προσοχή.
Και αυτό γιατί η επιρροή του BE και του PCP-PEV στην πολιτική του PS θα πάρει τη μορφή πίεσης αύξησης των κρατικών δαπανών, δίνοντας λιγότερη προσοχή στη μείωση του δημόσιου χρέους.

«Αυτός είναι ο βασικός κίνδυνος» υποστηρίζει ο αναλυτής Alvise Lennkh. «Αναμένουμε να συνεχιστεί η δημοσιονομική εξυγίανση της Πορτογαλίας, να κατανεμηθούν πρωτογενή πλεονάσματα και να μειωθεί ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ κάτω από το 110% τα επόμενα χρόνια», προσθέτει.

 «Η Πορτογαλία είναι μια μοναδική περίπτωση όπου ένας υποψήφιος κερδίζει τις εκλογές ενώ υπόσχεται περαιτέρω δημοσιονομική εξυγίανση.

Αυτό αντισταθμίζει τις προσδοκίες των δαπανηρών παραχωρήσεων που ζητά η αριστερά και καθιστά πιο αξιόπιστο το σενάριο συνέχισης της πολιτικής»..
Οι απαιτήσεις της άκρας αριστεράς, συμπεριλαμβανομένης της πρόσληψης υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα για κοινωνικές υπηρεσίες, αύξησης του μηνιαίου ελάχιστου μισθού σε περίπου 800 ευρώ, από 600 ευρώ σήμερα, θα μπορούσαν να επιβραδύνουν τη δημοσιονομική εξυγίανση.
Ο Costa πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες κοινωνικές πιέσεις, εν μέρει από τον γηράσκοντα πληθυσμό της Πορτογαλίας, καθώς και το επενδυτικό χάσμα της χώρας σε ένα περιβάλλον βραδύτερης παγκόσμιας και ευρωπαϊκής ανάπτυξης», λέει ο Lennkh.
Μεταξύ των προκλήσεων που περιμένουν τη νέα κυβέρνηση, ολοκληρώνει ο SCOPE είναι ότι, με την πολύ μειωμένη ανεργία, η Πορτογαλία εξαρτάται περισσότερο από τις βελτιώσεις στην παραγωγικότητας που είναι πιο δύσκολο να επιτευχθούν για την τόνωση της ανάπτυξης, απαιτώντας διαρθρωτικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις και μεγαλύτερες επενδύσεις.
Η διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων του προϋπολογισμού, ακόμη και σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ορισμένες από τις απαιτήσεις υψηλότερων κοινωνικών δαπανών και δημόσιων επενδύσεων, θα είναι δύσκολη, δεδομένης της οικονομικής επιβράδυνσης, αν και τα χαμηλά επιτόκια μειώνουν τις πιέσεις στα δημόσια οικονομικά».

Οι αποδόσεις των 10ετών κρατικών ομολόγων της Πορτογαλίας μειώθηκαν σημαντικά σε περίπου 0,1%, από περισσότερο από 4% στις αρχές του 2017, εν μέσω της συνέχισης της εξαιρετικά χαλαρής νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Η επόμενη κυβέρνηση υπό την ηγεσία του PS θα μεταφέρει πρωτογενή πλεονάσματα κατά τα προσεχή έτη και θα μειώσει περαιτέρω το δημόσιο χρέος.

Ακόμα και αν η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ έφθανε κατά μέσο όρο μόλις 1% κατά την επόμενη πενταετία και το πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ αντί του 3% που αναμένεται σήμερα από το ΔΝΤ, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα μειωνόταν στο 110% 2024 από 121% το 2018.



bankingnews.gr

BREAKING NEWS