Mises Institute: Γιατί τα «εύκολα» QE αποτελούν παγίδα για τράπεζες και οικονομίες

Mises Institute: Γιατί τα «εύκολα» QE αποτελούν παγίδα για τράπεζες και οικονομίες
Μέσω των QE αυτοί που παράγουν δανείζουν αυτούς που είναι… ανενεργοί, υποστηρίζει το Mises Institute
Κάθε φορά που μια κεντρική τράπεζα εισάγει χαλαρή νομισματική πολιτική, κατά κανόνα αυτό οδηγεί σε μια οικονομική άνθηση ή οικονομική ευημερία.
Τουλάχιστον αυτό είναι που υποστηρίζουν οι περισσότεροι σχολιαστές.
Αν όμως αυτό συμβαίνει τότε σημαίνει ότι μια χαλαρή νομισματική πολιτική μπορεί να αναπτύξει μια οικονομία.
Αλλά οι χαλαρές νομισματικές πολιτικές δεν δημιουργούν οικονομική ανάπτυξη.
Αυτές οι πολιτικές έθεσαν σε κίνηση την εκτροπή των πραγματικών αποταμιεύσεων από τους παραγωγούς πλούτου στους κατόχους των νέων αντληθέντων χρημάτων.
Οι πραγματικές εξοικονομήσεις και όχι η υποστήριξη ατόμων που ειδικεύονται στην ενίσχυση και επέκταση της υποδομής καταναλώνονται από διάφορα άτομα που απασχολούνται σε δραστηριότητες που δεν δημιουργούν πλούτο.
Επιπλέον, δεν είναι όλα καλή κατανάλωση.
Η κατανάλωση πραγματικών αποταμιεύσεων από άτομα που ασχολούνται με τις βελτιώσεις και την επέκταση της υποδομής είναι η παραγωγική κατανάλωση.
Αντίθετα, η κατανάλωση πραγματικών αποταμιεύσεων από άτομα που απασχολούνται σε δραστηριότητες που δεν δημιουργούν πλούτο είναι η μη παραγωγική κατανάλωση.
Είναι η μη παραγωγική κατανάλωση που θέτει τις βάσεις για την αποδυνάμωση της υπάρχουσας υποδομής, αποδυναμώνοντας έτσι τη μελλοντική οικονομική ανάπτυξη.
Αντίθετα, η παραγωγική κατανάλωση θέτει τα θεμέλια για μια καλύτερη υποδομή, η οποία επιτρέπει ισχυρότερη μελλοντική οικονομική ανάπτυξη.
Περιττό να πούμε ότι η παραγωγική κατανάλωση οδηγεί στην αύξηση του βιοτικού επιπέδου των ατόμων, ενώ η μη παραγωγική κατανάλωση έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του βιοτικού επιπέδου.
Γιατί λοιπόν η χαλαρή νομισματική πολιτική θεωρείται ως μείζων παράγοντας που συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη;
Δεδομένου ότι η οικονομική ανάπτυξη εκτιμάται μέσω του πλαισίου του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) - που δεν είναι παρά ένας νομισματικός κύκλος εργασιών - προφανώς τότε, όταν η κεντρική τράπεζα ξεκινά τη νομισματική άντληση (δηλαδή χαλαρή νομισματική πολιτική), ενισχύει τον νομισματικό κύκλο εργασιών την οικονομία και επομένως το ΑΕΠ.
Μετά τον αποπληθωρισμό του νομισματικού κύκλου εργασιών από έναν αμφίβολο αποπληθωριστή τιμών, αποκτάται το αποκαλούμενο πραγματικό ΑΕΠ.
Μέσω του πραγματικού ΑΕγχΠ, οι οικονομολόγοι και διάφοροι άλλοι εμπειρογνώμονες υποτίθεται ότι είναι σε θέση να διαπιστώσουν την κατάσταση της οικονομικής ανάπτυξης, ή έτσι συμβαίνει.
(Σημειώστε ότι η αύξηση του νομισματικού κύκλου εργασιών λόγω της αύξησης της προσφοράς χρήματος θεωρείται ότι αντανακλά την οικονομική ανάπτυξη).
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πολιτικές των κεντρικών τραπεζών αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την ενεργοποίηση μιας οικονομικής ανάπτυξης.
Από αυτό, οι οικονομολόγοι και διάφοροι άλλοι εμπειρογνώμονες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η κεντρική τράπεζα, έχοντας τη δυνατότητα να αναπτύξει την οικονομία, μπορεί επίσης να διασφαλίσει ότι η οικονομία ακολουθεί τη σωστή πορεία ανάπτυξης.
(Η πορεία ανάπτυξης όπως περιγράφεται από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της κεντρικής τράπεζας).
Κάθε φορά που η οικονομία αποκλίνει από την πορεία που σκιαγραφείται από τους διαμορφωτές πολιτικής της κεντρικής τράπεζας και την κυβέρνηση, αυτό θα τους δώσει την ευκαιρία να παρέμβουν είτε αυξάνοντας είτε επιβραδύνοντας τον ρυθμό της νομισματικής άντλησης.
Η οικονομία σε αυτόν τον τρόπο σκέψης απεικονίζεται ως ένα αβοήθητο πλάσμα που πρέπει να καθοδηγείται από όλους τους γνωστούς γραφειοκράτες όλη την ώρα.
Η παθητικότητα του πλάσματος που ονομάζεται οικονομία αντανακλάται επίσης από το γεγονός ότι η παραγόμενη παραγωγή πρέπει να διανέμεται από τους γνωστούς γραφειοκράτες.
Στην πραγματικότητα, κάποιος έχει την εντύπωση ότι οι γραφειοκράτες επιβλέπουν ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής και τα άτομα είναι απλώς υποτελείς οντότητες που δεν έχουν τίποτα να πουν εδώ.
Εάν οι χαλαρές νομισματικές πολιτικές της κεντρικής τράπεζας είναι σε θέση να παράγουν μέσω της στατιστικής του ΑΕΠ την αποκαλούμενη οικονομική ανάπτυξη, τότε αυτό πρέπει να σημαίνει ότι μια αυστηρότερη νομισματική στάση θέτει οικονομική αποτυχία.
Το "οικονομικό προτομή" συνδέεται εδώ με την εκκαθάριση διαφόρων δραστηριοτήτων που δεν δημιουργούν πλούτο.
Δηλαδή, η οικονομική αποτυχία έχει ως αποτέλεσμα την περικοπή της μη παραγωγικής κατανάλωσης.
Σημειώστε ότι ένα σημαντικό όχημα για τον καθορισμό του κύκλου άνθησης-αποτυχίας είναι η ύπαρξη της κλασματικής τραπεζικής αποθεματικής, η οποία μέσω της επέκτασης των χρημάτων από το λεπτό αέρα δημιουργεί μια οικονομική άνθηση, ενώ μέσω της συρρίκνωσης των χρημάτων από το λεπτό αέρα δημιουργεί μια οικονομική προτομή.
Παρατηρήστε ότι στο κλασματικό τραπεζικό αποθεματικό εξελίσσεται η εξάπλωση των χρημάτων από το λεπτό αέρα λόγω του δανεισμού χωρίς ιδιοκτήτη.
Κατά συνέπεια, όταν οι τράπεζες περιορίζουν τον δανεισμό χωρίς ιδιοκτήτες, αυτό οδηγεί στη συρρίκνωση των χρημάτων από το λεπτό αέρα.

Μπορούν οι κυβερνητικές πολιτικές να αναπτύξουν την οικονομία;

Ενώ η χαλαρή νομισματική πολιτική, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την ανταλλαγή τίποτα για κάτι, δεν μπορεί να προκαλέσει οικονομική ανάπτυξη, μπορεί να ειπωθεί το ίδιο και για την αύξηση των κυβερνητικών δαπανών;
Αυτό δεν θα οδηγήσει σε ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης; Δεδομένου ότι, στο πλαίσιο του ΑΕΠ, ένα από τα στοιχεία είναι οι δημόσιες δαπάνες, προφανώς εάν υπάρξει η αύξηση αυτών των δαπανών, ενώ όλα τα υπόλοιπα θα είναι σταθερά,, θα έχουμε αύξηση του ΑΕγχΠ και επομένως στην αποκαλούμενη οικονομική ανάπτυξη.
Αλλά αν η κυβέρνηση δεν είναι μια οντότητα που παράγει πλούτο, πώς μπορεί να αυξηθεί η οικονομία μια αύξηση στις κυβερνητικές δαπάνες; Διάφορα άτομα που απασχολούνται από την κυβέρνηση αναμένουν αποζημίωση για την εργασία τους.
Σημειώστε ότι η κυβέρνηση μπορεί να πληρώσει αυτά τα άτομα φορολογώντας άλλους που εξακολουθούν να παράγουν πραγματικό πλούτο.
Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση αποδυναμώνει τη διαδικασία δημιουργίας πλούτου και υπονομεύει τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης.
Τώρα, τα δημοσιονομικά κίνητρα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν εάν η ροή πραγματικών αποταμιεύσεων είναι αρκετά μεγάλη για να χρηματοδοτήσει τις κυβερνητικές δραστηριότητες, επιτρέποντας παράλληλα θετικό ρυθμό ανάπτυξης στις δραστηριότητες του ιδιωτικού τομέα.
Εάν, ωστόσο, η ροή των πραγματικών αποταμιεύσεων μειώνεται, τότε, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε αύξηση των κυβερνητικών δαπανών, η συνολική πραγματική οικονομική δραστηριότητα δεν μπορεί να επεκταθεί.
Σε αυτή την περίπτωση, όσο περισσότερο δαπανά η κυβέρνηση (δηλ. όσο περισσότερο χρειάζεται από τους παραγωγούς πλούτου) τόσο περισσότερο εξασθενεί τις προοπτικές ανάκαμψης.
Έτσι, όταν η κυβέρνηση μέσω των φόρων εκτρέφει το ψωμί στις δικές του δραστηριότητες, ο αρτοποιός θα έχει λιγότερα ψωμιά στη διάθεσή του.
Κατά συνέπεια, ο φούρνος δεν θα είναι σε θέση να εξασφαλίσει τις υπηρεσίες του φούρναρη.
Ως αποτέλεσμα, δεν θα είναι δυνατό να ενισχυθεί η παραγωγή του ψωμιού, ενώ όλα τα άλλα είναι ίσα.
Καθώς ο ρυθμός αύξησης των κρατικών δαπανών ενισχύεται, θα μπορούσε να προκύψει ότι ο αρτοποιός δεν θα έχει αρκετό ψωμί για να διατηρήσει ακόμη και τη λειτουργικότητα του υφιστάμενου φούρνου.
Κατά συνέπεια, η παραγωγή του ψωμιού θα μειωθεί.
Ομοίως, λόγω της αύξησης των δημόσιων δαπανών, άλλοι παραγωγοί πλούτου θα έχουν στη διάθεσή τους λιγότερες πραγματικές εξοικονομήσεις.
Αυτό με τη σειρά του θα εμποδίσει την παραγωγή των αγαθών και των υπηρεσιών τους και με τη σειρά του θα επιβραδύνει και δεν θα προωθήσει τη συνολική πραγματική οικονομική ανάπτυξη.
Όπως μπορεί κανείς να δει, η αύξηση των κυβερνητικών δαπανών θα οδηγήσει στην αποδυνάμωση της διαδικασίας γενικότερης παραγωγής πλούτου.
Πολλοί σχολιαστές είναι της άποψης ότι η μείωση των φόρων θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό καταλύτη για την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης.
Αυτό μπορεί να συμβαίνει εάν η κυβέρνηση περιορίσει επίσης τις δαπάνες της.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όσο οι δημόσιες δαπάνες συνεχίζουν να αυξάνονται, δεν είναι δυνατή η αποτελεσματική περικοπή των φόρων. Θυμηθείτε ότι η επέκταση των κυβερνητικών δαπανών συνεπάγεται αύξηση της εκτροπής των πραγματικών αποταμιεύσεων από τους παραγωγούς πλούτου στην κυβέρνηση.
 Ως εκ τούτου, μια αποτελεσματική περικοπή των φόρων μπορεί να προκύψει μόλις η κυβέρνηση περιορίσει τις δαπάνες της.
Για παράδειγμα, η κυβέρνηση ανακοινώνει ότι θα μειώσει τον φόρο εισοδήματος κατά 5%, παράλληλα με την αύξηση των δαπανών κατά 10%.
Αυτό που έχει σημασία εδώ είναι ότι η κυβέρνηση θα χρειαστεί να αυξήσει την εκτροπή των πραγματικών αποταμιεύσεων κατά 10% προκειμένου να στηρίξει την αύξηση των δραστηριοτήτων της.
Δεν έχει σημασία το πώς η κυβέρνηση πρόκειται να συγκεντρώσει τις απαιτούμενες πραγματικές αποταμιεύσεις - μπορεί να γίνει μέσω διαφόρων μορφών έμμεσων φόρων ή μέσω δανεισμού ή μέσω άντλησης χρημάτων.
Η ουσία όλων αυτών είναι ότι μόλις η κυβέρνηση απαιτήσει περισσότερες πραγματικές αποταμιεύσεις, θα την πάρει από τον ιδιωτικό κλάδο παραγωγής πλούτου.
Ως εκ τούτου, στην προκειμένη περίπτωση, αντί να έχουμε μια φορολογική περικοπή, αυτό που έχουμε εδώ είναι μια αποτελεσματική αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης λόγω της αύξησης των κυβερνητικών δαπανών.
Ούτε η χαλαρή νομισματική πολιτική ούτε η δημοσιονομική πολιτική μεγάλων δαπανών μπορούν να αναπτύξουν μια οικονομία.
Το μόνο που μπορούν να κάνουν αυτές οι πολιτικές είναι να αναδιανείμουν μια δεδομένη ομάδα πραγματικών αποταμιεύσεων από τους παραγωγούς πλούτου σε δραστηριότητες που δεν δημιουργούν πλούτο.
Ως εκ τούτου, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι τόσο η χαλαρή νομισματική όσο και η δημοσιονομική πολιτική δεν μπορούν να θέσουν σε κίνηση μια οικονομική άνθηση, αλλά μάλλον μια οικονομική εξαθλίωση.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS