H μείωση του ελληνικού πρωτογενούς πλεονάσματος προσκρούει στις παραδοχές του Debt Sustainability Analysis του ESM

H μείωση του ελληνικού πρωτογενούς πλεονάσματος προσκρούει στις παραδοχές του Debt Sustainability Analysis του ESM
Η Ελλάδα ζητάει μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το ισχύον καθεστώς που περιλαμβάνει 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα έως το 2022 και από το 2023 και εν συνεχεία 2,2% του ΑΕΠ.
H μείωση του ελληνικού πρωτογενούς πλεονάσματος προσκρούει στις παραδοχές του Debt Sustainability Analyses της έκθεσης βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Η Ελλάδα ζητάει μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το ισχύον καθεστώς που περιλαμβάνει 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα έως το 2022 και από το 2023 και εν συνεχεία 2,2% του ΑΕΠ.
Η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε ζητήσει μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,5% από το 2020 με την παραδοχή ότι θα δημιουργήσει ένα κεφαλαιακό απόθεμα 5,5 δισεκ. ως εγγύηση προς τους δανειστές ότι θα υπάρχουν πάντα τα κεφάλαια για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Η νέα κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει να θέτει ως βασική προτεραιότητα την μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος καθώς χωρίς ουσιαστική μείωση δεν μπορούν να επιτευχθούν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία.
Ενώ αρχικά είχε διατηρηθεί ο στόχος μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,5% για το 2020 αλλά η άρνηση που υπήρξε από τον ESM τον Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης και την Commission υποχρέωσε την Ελλάδα να εξετάζει εναλλακτικά σενάρια όπως η τμηματική μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 3% για το 2020 και 2,5% για το 2021 δηλαδή σταδιακή μείωση 0,5% ετησίως για δύο χρόνια και εν συνεχεία σταθεροποίηση και από το 2023 στο 2,2%.
Και ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο έλληνας πρωθυπουργός επιχειρεί να βρει λύση σε αυτό το πρόβλημα προβάλλοντας τα σχέδια του για τις μεταρρυθμίσεις στην ελληνική οικονομία, υπάρχει ένα πρόβλημα που χρήζει μεγάλης προσοχής.
Η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος με βάση τα επιχειρήματα που προβάλλονται στηρίζεται μεταξύ άλλων και στην μεγάλη βελτίωση των ελληνικών ομολόγων.
Οι αποδόσεις έχουν συρρικνωθεί στην 10ετία στο 2%.
Άρα οι πολύ καλύτερες αποδόσεις και τιμές στα ελληνικά ομόλογα έχουν βελτιώσει την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Το Debt Sustainability Analyses δηλαδή η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους έχει θέσει ορισμένες παραμέτρους ειδικά την εκτίμηση για το ΑΕΠ της Ελλάδος έως το 2024 και εν συνεχεία long term.
Η παραδοχή είναι ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί στο 2,5% το 2019 έναντι εκτίμησης 1,9% του ΔΝΤ.
Το βασικό πρόβλημα είναι ότι για να μειωθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει υποχρεωτικά να αλλάξουν και οι βασικές παράμετροι της έκθεσης βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Βέβαια μια τέτοια απόφαση είναι πολιτική αλλά μέχρι τώρα οι δανειστές έχουν αποδειχθεί τυπολάτρες.
Image

Τι ανέφερε πρόσφατα το bankingnews

Τμηματική μείωση του πλεονάσματος σε δύο δόσεις 0,50% για το 2020 και 2021 θα εξετάσουν οι δανειστές στο Eurogroup έως 7/11  

Μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος της Ελλάδος από 3,5% σε 3% ή μείωση 0,5% θα εξετάσουν οι δανειστές στο Eurogroup 9 Οκτωβρίου 2019 ή στις 7 Νοεμβρίου 2019.
Το bankingnews πρόσφατα είχε αναφέρει ότι η Ελλάδα επίσημα θα ζητήσει στα επόμενα Eurogroup μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022 σε 2,5% από το 2020.
Ωστόσο νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές θα μπορούσαν να εξετάσουν μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος τμηματικά – κλιμακωτά και υπό όρους καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα συνδέεται άμεσα με την εξυπηρέτηση του χρέους.
Με βάση ορισμένες πηγές θα μπορούσε για το 2020 να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα 0,50% στο 3% από 3,5% και το 2021 να μειωθεί ακόμη 0,50% στο 2,5% από 3%.
Για να μπορέσει η Ελλάδα όμως να πάρει το πράσινο φως που σίγουρα θα είχε ιδιαίτερη σημειολογία θα πρέπει να προσφέρει ισχυρά ανταλλάγματα αφενός γιατί το πρωτογενές πλεόνασμα συνδέεται άμεσα με την εξυπηρέτηση του χρέους αφετέρου δεν θα πρέπει να δοθούν λάθος μηνύματα στις αγορές και λόγω Brexit αλλά και Ιταλίας.
Με βάση θεσμική πηγή που μίλησε πρόσφατα στο bankingnews η ελληνική κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεν αντιμετωπίστηκαν από τους ευρωπαίους με άρνηση αλλά το ναι μεν αλλά κυριάρχησε στις επαφές Μητσοτάκη.
Η μείωση από 3,5% σε 3% δηλαδή μείωση 0,5% ισοδυναμεί σχεδόν 1 δισεκ. ευρώ όφελος.
Η Ελλάδα για να καταφέρει να πετύχει μείωση πρωτογενούς πλεονάσματος
1)Μειώνει τις απαιτήσεις της και από 3,5% που είναι το πρωτογενές πλεόνασμα ζητάει 3% αντί 2,5% που αρχικώς ζητούσε.
Μείωση 0,5% του πρωτογενούς πλεονάσματος θα μπορούσε να περάσει πιο εύκολα από τους δανειστές έναντι μείωσης 1%.
Σε επόμενη φάση θα μπορούσε να ζητήσει και νέα μείωση 0,50%.
2)Θα προσφέρει στους δανειστές ένα πλέγμα μεταρρυθμίσεων που θα παρουσιάσει ο πρωθυπουργός τόσο στην ΔΕΘ όσο και στα Eurogroup ο υπουργός οικονομικών.
3)Θα επικαλεστεί το βασικό επιχείρημα ότι οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά σε σχέση με το παρελθόν οπότε έχει βελτιωθεί προφίλ δανεισμού της Ελλάδος καταλυτικά.
Η απόδοση του 10ετούς ομολόγου στην Ελλάδα βρίσκεται στο 1,98% με ιστορικό χαμηλό 1,90% που σημειώθηκε πρόσφατα.

Τα αντικίνητρα

 -Τα βασικά αντικίνητρα είναι ότι τέλη Οκτωβρίου θα οριστικοποιηθεί εάν υπάρχει ή όχι deal με την Βρετανία και θα υιοθετηθεί σκληρό Brexit ή κάποια συμφωνία.
Το ζήτημα του Brexit είναι κεφαλαιώδες για την Ευρώπη και τις αγορές.
-Θα διεξαχθούν εκλογές στην Ιταλία όπου αναμένεται η Lega και ο Μ. Salvini να θριαμβεύσουν.
Θα έχουν αποσαφηνιστεί προθέσεις από την πλευρά της ιταλικής ακροδεξιάς όσον αφορά την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική.
Βέβαια ειδικά στην Ιταλία όλα τελούν υπό την αίρεση εάν σχηματιστεί κυβέρνηση σοσιαλδημοκρατών και Κινήματος 5 Αστέρων.
-Θα διεξαχθούν εκλογές στην Αργεντινή επηρεάζοντας τις αναδυόμενες αγορές
-Θα έχει ήδη κατατεθεί ο προϋπολογισμός 2020 στην Ελλάδα
-Θα έχουν ξεδιπλωθεί οι στρατηγικές των κεντρικών τραπεζών ΕΚΤ και FED ως προς την ακολουθούμενη πολιτική αλλά οι κίνδυνοι είναι ακόμη ισχυροί στις διεθνείς αγορές.

Πως θα κινηθούν οι δανειστές

Το αίτημα της Ελλάδος για μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων δεν είναι βέβαιο ότι θα εγκριθεί από τους δανειστές αλλά θα συζητηθεί στο Eurogroup του Οκτωβρίου ή του Νοεμβρίου 2019.
Θεσμική πηγή αναφέρει ότι θα εξεταστεί για πρώτη φορά και ακόμη και εάν δεν εγκριθεί το αίτημα θα είναι απαρχή μια επίσημης διαπραγμάτευσης για να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS