Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Αδιέξοδο με την μείωση του πλεονάσματος, μηδενικός δημοσιονομικός χώρος και 15 προκλήσεις μειώνουν τον πήχη των μελλοντικών προσδοκιών

tags :
Αδιέξοδο με την μείωση του πλεονάσματος, μηδενικός δημοσιονομικός χώρος και 15 προκλήσεις μειώνουν τον πήχη των μελλοντικών προσδοκιών
Οι οίκοι αξιολόγησης Standard and Poor’s, Fitch, Moody’s, DBRS δεν θα βιαστούν να αναβαθμίσουν την Ελλάδα σε ΒΒ από ΒΒ-
Ναρκοπέδιο έχει στήσει η κυβέρνηση Τσίπρα στην επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ που θα αναλάβει την εξουσία μετά την 7η Ιουλίου 2019.
Ο Τσίπρας βλέποντας την ήττα να έρχεται και στο πλαίσιο μιας φθηνής μικροπολιτικής αποφάσισε να διογκώσει τα προβλήματα με στόχο να ναρκοθετήσει την προσπάθεια Μητσοτάκη να φέρει γρήγορα αποτελέσματα στην οικονομία.
Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η ασυνέπεια της κυβέρνησης Τσίπρα εν μέσω προεκλογικής περιόδου, δημιούργησε νέα ανασφάλεια στους δανειστές οι οποίοι θα αντιμετωπίσουν την επόμενη κυβέρνηση ως συνέχεια της προηγούμενης.
Το αδιέξοδο στο πρωτογενές πλεόνασμα είναι προφανές ότι θα οδηγήσει σε αποτυχία τα σχέδια για μείωση από 3,5% ετησίως έως το 2022 σε 2,5% που αποτελούσε στόχο τόσο του Τσίπρα όσο και του Μητσοτάκη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος από σαμποτέρ έγινε θιασώτης της μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Να σημειωθεί ότι ο ESM έχει προβλέψει ότι η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να πιάσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5% το 2019.
Ο εξαντλημένος δημοσιονομικός χώρος ναρκοθετεί την οικονομία για την επόμενη 2ετία, οπότε για τα επόμενα δύο χρόνια καμία πολιτική ελάφρυνσης δεν θα μπορεί να υιοθετηθεί.
Ούτως ή άλλως η εκτιμώμενη επιβάρυνση φθάνει τα 4 δισεκ. ευρώ.
Τα τελευταία γεγονότα τα οποία περιληπτικά είναι
1)Η άκρως αρνητική αξιολόγηση για την οικονομία.
Οι δανειστές βλέπουν αποκλίσεις και κόπωση και κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.
2)Το ζήτημα του αφορολόγητου που ψηφίζει η κυβέρνηση, ήδη οι δανειστές έστειλαν τελεσίγραφο αναφέροντας ότι ακόμη και να ψηφιστεί θα αλλάξει.
3)Η παροχολογία και οι τροπολογίες της τελευταίας στιγμής προκαλούν πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που δυνητικά πάνε να λύσουν.
4)Οι παροχές έχουν όχι απλά εξαντλήσει τον δημοσιονομικό χώρο έχουν υποθηκεύσει την Ελλάδα για τα επόμενα 2 χρόνια.
Η κυβέρνηση Τσίπρα κατέφυγε σε παλαιές μη ηθικές πρακτικές, αντί να αφήσει μια νοικοκυρεμένη κατάσταση για να μπορεί να δηλώνει παρούσα και στις μελλοντικές πολιτικές εξελίξεις ακολουθεί μικροπολιτική χειρίστου είδους.
Ναρκοθετεί την επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ, την φορτώνει με προβλήματα και το ακόμη χειρότερο επιδεινώνει τις σχέσεις της Ελλάδος με τους ευρωπαίους…
Μέχρι να αποκατασταθεί ξανά η εμπιστοσύνη της Ελλάδος με τους δανειστές θα περάσει χρόνος.
Ο Μητσοτάκης μέχρι να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη των δανειστών θα περάσει χρόνος.

Είναι εφικτός ο στόχος για ανάπτυξη της οικονομίας 4% σε ετήσια βάση....

Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να δούμε την σημερινή οικονομική πραγματικότητα στην Ελλάδα
1)Η οικονομική ανάπτυξη είναι αναιμική, όπως φάνηκε και στο α΄ τρίμηνο του 2019.
Υπάρχουν εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι σε ετήσια βάση ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε 1,7% με 1,8% για το 2019.
2)Η ανεργία στο 18% παραμένει από τις υψηλότερες στην ευρωζώνη.
3)Οι τράπεζες συνεχίζουν να ακολουθούν εσωστρεφείς πολιτικές καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν την πρόκληση των 80 δισεκ. προβληματικών δανείων.
Ελλείψει κεφαλαίων οι τράπεζες δεν μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Eurobank, θα χρειαστεί έως το 2021 εξυγίανση.
4)Τα capital controls έχουν μεν περιοριστεί αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν για κάποιες τραπεζικές συναλλαγές.
Τα capital controls θα αρθούν πλήρως τον Σεπτέμβριο του 2019.
5)Ο φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι ο υψηλότερος στην ευρωζώνη για τις επιχειρήσεις στο 29%.
Η πραγματική επιβάρυνση φθάνει το 55% όταν ο μέσος όρος στην ευρωζώνη είναι κάτω από 40%.
Να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος στην Ευρώπη ως προς τον φορολογικό συντελεστή επιχειρήσεων είναι στο 22% έναντι 29% της Ελλάδος.
6)Η ενέργεια, η τιμολόγηση και το κόστος ενέργειας αποτελούν σημαντικά προβλήματα για την οικονομία.
7)Οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις της Ελλάδος είναι πρωτοφανείς.
Δεν υπάρχει χώρα στην Ευρώπη που να είναι υποχρεωμένη να επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2022 και 2,2% και για 40 ακόμη χρόνια.
Ήταν μια άκρως επιβαρυντική για την Ελλάδα απόφαση των ευρωπαίων για να εξυπηρετείται το χρέος.
Ο παράγοντας αυτός από μόνος του μπορεί να διαλύσει τις οικονομικές προοπτικές της Ελλάδος.
8)Η ιδιωτική κατανάλωση εμφανίζει σοβαρές ατέλειες, το κέρδος από τις εμπορικές δραστηριότητες είναι σε ιστορικά χαμηλά.
9)Λησμονείται ότι η Ελλάδα συνεχίζει στα 359 δισεκ. να διαθέτει μη βιώσιμο χρέος το οποίο είναι αδηφάγο και δαπανάει μεγάλο μέρος των εσόδων ακόμη και με τις «λογιστικές» παρεμβάσεις που έχουν υπάρξει για το χρέος.
10)Οι τράπεζες σχεδιάζουν μικρές στοχευμένες κινήσεις για ενίσχυση των κεφαλαίων τους ώστε να καλύψουν ανάγκες όχι για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Η βασική αδυναμία των τραπεζών ονομάζεται αδυναμία στην εσωτερική παραγωγή κεφαλαίου ελλείψει προφανώς σοβαρής κερδοφορίας.
11)Η Ελλάδα παραμένει ακόμη εκτός επενδυτικής βαθμίδας και έτσι εξηγείται γιατί δανείζεται με επιτόκια 2,87% στα 10 χρόνια έναντι της Πορτογαλίας στα 0,66%.
Η Ελλάδα θα μπορούσε στο β΄ 6μηνο του 2020 να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα υπό όρους.
Η Ελλάδα ωστόσο εμφανίζει βελτίωση στο CDS στο ασφάλιστρο έναντι ρίσκου χώρας στις 297 μονάδες με τον συντελεστή χρεοκοπίας να βρίσκεται στο 4,98% και να είναι ο χαμηλότερος που καταγράφεται μετά το PSI+ με το haircut στα ομόλογα.
Επίσης ακόμη και εάν το αρχικό σχέδιο Τσακαλώτου υπουργού οικονομικών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% στο 2,5% με ένα μηχανισμό παροχής εγγυήσεων....τελικώς εγκριθεί από την ΕΕ... πάλι η Ελλάδα θα υποχρεούται να διακρατεί 2,5% του ΑΕΠ ή 4,7 δισεκ. σε παρούσες τιμές.
Η Ελλάδα χρειάζεται πλήθος παρεμβάσεων σε όλα τα μέτωπα για να μπορέσει να ξεφύγει από τις παρελθούσες δεσμεύσεις.
Να σημειωθεί ότι ο Τσίπρας αποχωρεί και αφήνει ένα βάρος 4 δισεκ. μηδενίζοντας τον δημοσιονομικό χώρο και αποκλείοντας άλλες κινήσεις κοινωνικής πολιτικής στο μέλλον.
Μόνο η μείωση των φορολογικών συντελεστών δεν διασφαλίζεται αύξηση του ΑΕΠ στο 4% που αναφέρει ο Μητσοτάκης.


Οι οίκοι αξιολόγησης Standard and Poor’s, Fitch, Moody’s, DBRS δεν θα βιαστούν να αναβαθμίσουν την Ελλάδα σε ΒΒ από ΒΒ-

Πρώτα οι οίκοι αξιολόγησης θα σταθμίσουν το νέο πρόγραμμα της κυβέρνησης της ΝΔ που θα προκύψει μετά τις εκλογές στις 7 Ιουλίου και ακολούθως θα πάρουν αποφάσεις για αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας σε ΒΒ από ΒΒ- δηλαδή αναβάθμιση κατά 1 βαθμίδα.
Δεν θα υπάρξει βιασύνη όπως αναφέρει καλά ενημερωμένη πηγή.
Ήδη η Ελλάδα βαθμολογείται στην κλίμακα ΒΒ- από τον οίκο Fitch και απέχει 3 κλίμακες από το να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα – investment grade –
Η Fitch θα αξιολογήσει την Ελλάδα στις 2 Αυγούστου με πιθανότητα να αναβαθμίσει την Ελλάδα σε ΒΒ αλλά δεν είναι βέβαιο ότι αυτό θα συμβεί πριν την ΔΕΘ όπου η κυβέρνηση της ΝΔ και ο Μητσοτάκης ως πρωθυπουργός θα παρουσιάσει το αναπτυξιακό του σχέδιο.
Η Standard and Poor’s υπήρχε η εκτίμηση ότι θα επισπεύσει την αξιολόγηση της Ελλάδος, αλλά οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αξιολόγηση θα ανακοινωθεί 25 Οκτωβρίου 2019.
Μπορεί να υπάρξει στο μεσοδιάστημα κάποια έκθεση – αξιολόγησης διατηρώντας τις προοπτικές θετικές – positive outlook – αλλά χωρίς άμεση αναβάθμιση.
Η Moody’s που θα αξιολογήσει την Ελλάδα στις 23 Αυγούστου το πιθανότερο σενάριο είναι να διατηρήσει αμετάβλητη την βαθμολογία σε Β1.
Θα αποτελέσει έκπληξη εάν υπάρξει αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδος από την Moody’s έως το τέλος του 2019.
Η Ελλάδα το 2019 θα βρεθεί με βαθμολογία ΒΒ με αφορμή το πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης και την οριστική άρση των capital controls στις τράπεζες.
Μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2020 θα αναβαθμιστεί σε ΒΒ+ και μέχρι το τέλος του 2020 υπάρχει πιθανότητα να αναβαθμιστεί η Ελλάδα στην κλίμακα ΒΒΒ- δηλαδή να αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα.
Θα είναι σίγουρα μια σημαντική εξέλιξη για την Ελλάδα και την οικονομία, θα έχει επιστρέψει στην κανονικότητα.
Όταν μια χώρα έχει επενδυτική βαθμίδα δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα σημαίνει ότι τα ομόλογα της δεν είναι σκουπίδια, συμμετέχει σε όλα τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και το κυριότερο…τα διεθνή ασφαλιστικά ταμεία – pension funds – μπορούν να αγοράζουν ελληνικά ομόλογα με στόχο να τα κατέχουν σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Τότε θα δούμε και επιθετικές κινήσεις στις εκδόσεις ομολόγων ώστε τα σχεδόν 40 δισεκ. ελληνικά ομόλογα σε κυκλοφορία να διπλασιαστούν έως το 2022.

Οι 15 προκλήσεις για την κυβέρνηση της ΝΔ

1)Η μεσαία αστική τάξη και οι επιχειρήσεις έχουν υποστεί φορολογική αφαίμαξη.
Οι κινήσεις μείωσης των φορολογικών συντελεστών είναι περιορισμένες.
Η Πορτογαλία με 21% φορολογικό συντελεστή στις επιχειρήσεις ήδη δείχνει σημάδια κόπωσης παρά την παρεχόμενη πλεονάζουσα ρευστότητα από την ΕΚΤ στις τράπεζες της ευρωζώνης.
2)Οι δανειστές δεν θα κάνουν καμία παραχώρηση στην κυβέρνηση της ΝΔ ειδικά για το πρωτογενές πλεόνασμα και θα πιέσουν για αύξηση του δημοσιονομικού χώρου.
3)Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παραβίασε βασικές συμφωνίες – έτσι μειώθηκε ο δημοσιονομικός χώρος – οπότε ειδικά για τις συντάξεις η κυβέρνηση της ΝΔ θα το αποσύρει για να το επαναφέρει με άλλη μορφή αργότερα.
4)Οι τράπεζες δεν έχουν επιλύσει τα βασικά τους προβλήματα και κινήσεις όπως της Πειραιώς με την Intrum ή Eurobank με την διάθεση έως 26 δισεκ. NPEs τελούν υπό την αίρεση ότι θα αποδώσουν.
5)Οι συλλογικές λύσεις για τα NPEs βρίσκονται στον αέρα ενώ το ιταλικό μοντέλο θα έχει επιτόκια πέριξ του 3% που ουσιαστικά αποδυναμώνουν τις τράπεζες.
Η λύση της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια δεν μπορεί να υλοποιηθεί ελλείψει κεφαλαίων.
6)Η ανάγκη για νέα κεφάλαια στις τράπεζες θα καθίσταται όλο και πιο επιτακτική τους επόμενους μήνες και η ΝΔ που θα θέλει υγιείς και ενεργητικές τράπεζες θα πρέπει να βοηθήσει ώστε οι ελληνικές τράπεζες να μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια μέσω αυξήσεων κεφαλαίου.
7)Ο στόχος της κυβέρνησης της ΝΔ για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης δεν φαντάζει άμεσα ρεαλιστικός, περισσότερο αποτελεί προσδοκία.
8)Η ΔΕΗ και η συνολικά η πολιτική ενέργειας αποτελούν βασικά προβλήματα.
Η ΔΕΗ αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων, υψηλό χρέος και με περιουσιακά στοιχεία π.χ. λιγνιτικές – που δεν προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η ΔΕΗ θα χρειαστεί να πουλήσει και άλλα περιουσιακά στοιχεία π.χ. υδροηλεκτρικά εργοστάσια για να μπορέσει να ξεφορτωθεί τις λιγνιτικές.
9)Το θέμα του χρέους επίσης είναι ζωτικό καθώς μπορεί έως το 2032 να είναι εξασφαλισμένο και βιώσιμο ωστόσο αποτελεί σημαντικό βάρος για την οικονομία.
10)Η οικονομία, οι επιχειρήσεις αναμένουν πολλά από την ΝΔ ως πιο φιλική στον επιχειρηματικό κόσμο.
Από τα πολλά θα γίνουν λίγα τα οποία είναι περισσότερα από αυτά που έκανε και κυρίως δεν έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
11)Η κυβέρνηση της ΝΔ μπορεί να βρ3ει απέναντι της το παλαιό ΣΥΡΙΖΑ, τον ΣΥΡΙΖΑ των αναρχικών, των απεργιών, τον ΣΥΡΙΖΑ των μπαχαλάκηδων, τον ΣΥΡΙΖΑ που έκαιγε την Αθήνα στο παρελθόν.
Η Αριστερά έχει επιδείξει πολιτική υποκρισία και εύκολα μετατρέπεται σε κόμμα διαμαρτυρίας, οι οβιδιακές μεταμορφώσεις των αριστερών είναι γνωστές.
12)Η ΝΔ έχει ένα ισχυρό ηγέτη αλλά με έντονη την οικογενοικορατία να τον περιβάλλει.
Μητσοτάκης, Μπακογιάννης, Μπακογιάννη η μισή οικογένεια Μητσοτάκη βρίσκεται στην ΝΔ.
13)Η ΝΔ απαρτίζεται από στελέχη δύο ταχυτήτων.
Μια ομάδα ικανών στελεχών που έχουν θετικές ιδέες για την χώρα και μια μεγαλύτερη ομάδα κομματικών στελεχών που θα σκεφθούν με κομματικά και όχι εθνικά κριτήρια.
14) Ο κίνδυνος γρήγορης φθοράς της ΝΔ όταν η κοινωνία διαπιστώσει ότι αυτά που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στην οικονομία δεν διαφέρουν και πολύ από αυτά που θα κάνει ο Μητσοτάκης.
Να σημειωθεί ότι οι δανειστές δεν θα κάνουν χάρες στην κυβέρνηση της ΝΔ.
15)Την ώρα που η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί την ανάκαμψη στην Ελλάδα και προσπαθεί να δώσει αναπτυξιακή νότα, διεθνώς μπορεί να ξεκινήσει η επιβράδυνση καθώς ο ανοδικός οικονομικός κύκλος παγκοσμίως συντηρείται ανορθόδοξα, ήδη έχει φθάσει τα 10 χρόνια η άνοδος.
Μια τέτοια εξέλιξη θα περιορίσει τις θετικές επιδράσεις των μέτρων της ελληνικής κυβέρνησης στην οικονομία.
Εάν δεν υπήρχαν οι επαναγορές ιδίων μετοχών 1 τρισεκ. δολαρίων στις ΗΠΑ και τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης από τις κεντρικές τράπεζες, η παγκόσμια φούσκα ήδη θα είχε ξεφουσκώσει.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης