Καθυστερήσεις παίζουν οι δανειστές με την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ

Καθυστερήσεις παίζουν οι δανειστές με την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ
Το ενδιαφέρον «ανάβει» στο διάστημα μετά τις ευρωεκλογές
Με διπλωματικό τρόπο Ευρωπαίοι εταίροι κάνουν ό,τι μπορούν για να παγώσουν το σχέδιο της Ελλάδας για πρόωρη αποπληρωμή των ακριβών δανείων του ΔΝΤ, στοχεύοντας στην τιμωρία της κυβέρνησης για τα μέτρα φοροελάφρυνσης του 1 δισ. ευρώ που εξήγγειλε παραμονές των ευρωεκλογών.
Υπό αυτές τις συνθήκες το θέμα της μερικής εξόφλησης του Ταμείου είναι πολύ πιθανό να μην έρθει για συζήτηση στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου αλλά στην υπουργική σύνοδο του Ιουλίου.
Πρόκειται για ένα σενάριο εργασίας που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα. Εχει βγει μπροστά η Ολλανδία και το προωθεί υποστηρίζοντας ότι το θέμα που «καίει» αυτή τη στιγμή την ευρωζώνη δεν είναι η εξόφληση των δόσεων του ΔΝΤ αλλά οι παροχές Τσίπρα.
Και ενώ το Αμστερνταμ σείεται από το σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει με τον υπουργό Δικαιοσύνης, εκπρόσωποι του ολλανδικού υπουργείου Οικονομικών βρίσκουν τον χρόνο να στηλιτεύσουν τα θετικά μέτρα της Αθήνας.
Οτι δηλαδή αυτά δημιουργούν πρόβλημα στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για τα πλεονάσματα. Στο ίδιο κάδρο μπαίνουν και οι ανησυχίες των διεθνών οργανισμών και των οίκων αξιολόγησης για την ταχύτητα με την οποία η κυβέρνηση προχωρά στην αντιστροφή των μνημονιακών μέτρων.
Στις Βρυξέλλες πάντως είχαν εγκαίρως ενημερωθεί για το περιεχόμενο των ανακοινώσεων του πρωθυπουργού.
Παρά ταύτα, το κλίμα για την Ελλάδα έχει ψυχρανθεί απότομα, ενώ οι αναφορές από το οικονομικό επιτελείο σε περαιτέρω θετικά μέτρα -αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμη και για επιστροφή του ΕΚΑΣ στους συνταξιούχους- έχουν γενικεύσει τις ανησυχίες στους κόλπους των ευρωπαϊκών θεσμών.
Το αρνητικό κλίμα στις σχέσεις με τους πιστωτές δεν πτοεί τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσκακαλώτο, που περίμενε αυτές τις αντιδράσεις. Αλλωστε, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός είναι κοστολογημένα και πλήρως συμβατά με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, όπως αυτός αποτυπώθηκε στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, και προβλέπει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο 0,6% του ΑΕΠ ή 1,14 δισ. ευρώ για το 2019.
Μετά από τα όσα συμβαίνουν στη βελγική πρωτεύουσα, το διάστημα που θα ακολουθήσει μετά τις ευρωεκλογές αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς:

Στις 3 Ιουνίου συνεδριάζει το Euroworking Group για τις επιπτώσεις των εξαγγελιών Τσίπρα στο ελληνικό πρόγραμμα και συγκεκριμένα, σχετικά με το ενδεχόμενο ύπαρξης δημοσιονομικού «κενού» 0,5% του ΑΕΠ ή 900 εκατ. ευρώ το 2019 και πάνω από 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. το 2020.
Στις 5 Ιουνίου δημοσιεύεται η 3η έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία, πέρα από τις παρατηρήσεις του κουαρτέτου πάνω στα προαπαιτούμενα της 3ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης (πλήρης αναθεώρηση του Νόμου Κατσέλη, εφαρμογή του νέου πλαισίου προστασίας πρώτης κατοικίας, πρωτοβουλίες για τον περιορισμό των αναβολών από τα δικαστήρια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, πορεία του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων, ληξιπρόθεσμα χρέη του ελληνικού κράτους, κ.ά.), θα αφιερώνει ολόκληρο κεφάλαιο στα μέτρα ελάφρυνσης που εξαγγέλθηκαν, αλλά και αναφορές στον αναθεωρημένο στόχο για πρωτογενές αποτέλεσμα 4,1% του ΑΕΠ το 2019.
Στις 10 Ιουνίου θα έχει δημοσιευτεί η «ατζέντα» με τα θέματα που θα απασχολήσουν το Εurogroup της 13ης Ιουνίου και εκεί θα μάθουμε αν o ESM μεταφέρει το ελληνικό αίτημα στη σύνοδο της ευρωζώνης για την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ.
Το σχέδιο προβλέπει ότι θα προεξοφληθούν άμεσα τα δάνεια που λήγουν μέχρι το 2020, ύψους 3,6, επί συνόλου 9,3 δισ. ευρώ που απομένουν και λήγουν έως το 2023.
Μετά την έγκριση από το Eurogroup, το θέμα θα εισαχθεί στα κοινοβούλια των χωρών της ευρωζώνης τα οποία θα πρέπει να γνωμοδοτήσουν θετικά για το αίτημα της Ελλάδας.
Στις 13 Ιουνίου θα συνεδριάσει το Εurogoup με την ατζέντα να είναι «γεμάτη» Ελλάδα.
Αφού θα έχει καθίσει η σκόνη των ευρωεκλογών, η Αθήνα θα περιμένει τις επίσημες τοποθετήσεις της ευρωομάδας και πρωτίστως τις παρεμβάσεις των Ολλανδών και των Γερμανών για τα θετικά μέτρα που νομοθέτησε και την πρόταση για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα στο 2,5% του ΑΕΠ, με χρήματα που θα δοθούν ως εγγύηση και αναλογούν στο ύψος των στόχων 3,5% του ΑΕΠ που ορίζει το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας ώς το 2022. Και φυσικά τις απόψεις του οργάνου για το δημοσιονομικό «κενό»…

 Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Μάριος Χριστοδούλου

BREAKING NEWS