Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Χ. Απαλαγάκη (ΕΕΤ): Η ευρωπαϊκή οδηγία PSD2 φέρνει νέες έννοιες στις τραπεζικές συναλλαγές

tags :
Χ. Απαλαγάκη (ΕΕΤ): Η ευρωπαϊκή οδηγία PSD2 φέρνει νέες έννοιες στις τραπεζικές συναλλαγές
Μείζον ζήτημα η προστασία των προσωπικών δεδομένων
Το παλιό και το νέο  του χρηματοοικονομικού κλάδου  δηλαδή οι παλιοί  και νέοι  παίχτες που δραστηριοποιούνται ήδη στον κλάδο προβληματίζει ιδιαίτερα τις τράπεζες, τόνισε η γενική γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, κ. Χρυσούλα Απαλαγάκη επισημαίνοντας  ότι  αφορά την εφαρμογή κανονιστικών πλαισίων λειτουργίας των τραπεζών.
Από το βήμα του 24ου Banking Forum με θέμα «Η τράπεζα του μέλλοντος», η κ. Απαλαγάκη εξέφρασε εκ μέρους των τραπεζών επιφυλάξεις για την ανισομέρεια που δημιουργεί η νέα ευρωπαϊκή οδηγία PSD2 που θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή στις 14 Σεπτεμβρίου 2019, την οποία μάλιστα χαρακτήρισε «αχίλλειο πτέρνα» της οδηγίας.
Όπως εξήγησε, τα πιστωτικά ιδρύματα εξακολουθούν να επωμίζονται το βάρος των αυξημένων κανονιστικών και εποπτικών υποχρεώσεων που διέπει τον κλάδο στην Ευρωζώνη ενώ, από την άλλη πλευρά, οι απαιτήσεις από τις εταιρείες Fintechs είναι πολύ πιο περιορισμένες.
Η γ.γ. της ΕΕΤ έκανε λόγο για «βαριά ρυθμισμένο τραπεζικό σύστημα» με αυξημένες απαιτήσεις σε επίπεδο κεφαλαιακής επάρκειας και εταιρικής διακυβέρνησης, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις των εταιρειών χρηματοοικονομικής τεχνολογίας. Αντιθέτως, ενδεικτικό είναι, όπως ανέφερε, ότι τα κεφάλαια που απαιτούνται από τις Fintech κυμαίνονται από 20.000 ευρώ έως 150.000 ευρώ.

Μείζον ζήτημα η προστασία των προσωπικών δεδομένων

Ένα άλλο θέμα που αναδείχθηκε από τα στελέχη των τραπεζών που συμμετείχαν στο σημερινό φόρουμ είναι δύο αντίρροπες δυνάμεις που ασκούν οι Βρυξέλλες: από τη μία υπάρχει «πίεση» για απελευθέρωση των δεδομένων των πελατών των τραπεζών και, από την άλλη, αυστηροποιείται το πλαίσιο προστασίας των προσωπικών δεδομένων, μετά και την πρόσφατη εφαρμογή της οδηγίες GDPR.
Οι τράπεζες βρίσκονται παγιδευμένες μεταξύ των δύο αυτών κανονιστικών πλαισίων, υπογράμμισε η κ. Απαλαγάκη.
Ως παράδειγμα, παρέπεμψε στο άρθρο 36 της οδηγίας 2015/2366 της ΕΕ, η οποία προβλέπει ότι:
Τα ιδρύματα πληρωμών έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες λογαριασμών πληρωμών των πιστωτικών ιδρυμάτων σε αντικειμενική, αμερόληπτη και αναλογική βάση. Η πρόσβαση αυτή πρέπει να είναι επαρκώς εκτεταμένη, ώστε τα ιδρύματα πληρωμών να είναι σε θέση να παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών με απρόσκοπτο και αποτελεσματικό τρόπο. Το πιστωτικό ίδρυμα αιτιολογεί επαρκώς στην Τράπεζα της Ελλάδος κάθε τυχόν απόρριψη της πρόσβασης.
Ειδικά για τη διάταξη «η πρόσβαση αυτή πρέπει να είναι επαρκώς εκτεταμένη», η κ. Απαλαγάκη εξήγησε ότι συνεπάγεται ότι ο νομοθέτης «επιρρίπτει στην τράπεζα όλο το βάρος» της υλοποίησης της οδηγίας με σεβασμό στην ιδιωτικότητα των δεδομένων των πελατών.
Σημειώνεται ότι οδηγία PSD2 εισάγει δύο νέες έννοιες στην τραπεζική αγορά, αυτή του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών και του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών. Με τις δύο αυτές ιδιότητες, και χωρίς τραπεζική άδεια, νέες παίκτες όπως Fintech, τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι ή εταιρείες τεχνολογίες -όπως είναι π.χ. η Apple- θα μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες εφαρμογές που είτε θα εκτελούν πληρωμές, είτε θα παρέχουν ολοκληρωμένη εικόνα των τραπεζικών τους λογαριασμών είτε και τα δύο.
Η υλοποίηση αυτής της οδηγίας, όμως, είναι που ανησυχεί ιδιαίτερα τις τράπεζες καθώς είναι πολλές οι παράμετροι που πρέπει να διευκρινιστούν, σημείωσε η κ. Απαλαγάκη. Μία εξ αυτών είναι και η «ισχυρή ταυτοποίηση» του χρήστη, όπως ορίζουν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (EBA).
Μια άλλη κομβικής σημασίας παράμετρος είναι κατά πόσο ο χρήστης είναι επαρκώς ενημερωμένος τι σημαίνει το να παρέχει πρόσβαση στα τραπεζικά του δεδομένα σε τρίτους. Στο σημείο αυτό, θα πρέπει ένας θεσμικός φορέας να εκδώσει Κώδικα Δεοντολογίας για τη σωστή πληροφόρηση των πελατών των τραπεζών. «Πώς θα αποκαταστήσουμε την εμπιστευτικότητα των δεδομένων των πελατών μας, εάν αυτά έχουν ήδη ταξιδέψει χωρίς επαρκείς εγγυήσεις», διερωτάται η κ. Απαλαγάκη.
Τον κώδικα αυτό εξετάζει να καταρτίσει στη χώρα μας η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, καθώς τα χρονικά περιθώρια είναι στενά -μένουν μόλις πέντε μήνες– και είναι ζωτικής σημασίας οι καταναλωτές να είναι ενήμεροι για τις επιπτώσεις από το «άνοιγμα» των δεδομένων τους σε τρίτους, πλην των τραπεζών, οργανισμούς. «Χρειαζόμαστε καταναλωτές υπεύθυνους και εκπαιδευμένους», κατέληξε η ίδια.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr   
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης