Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Αεροδρόμιο στο Καστέλι: Η πρώτη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης μετά από 12 χρόνια - Σημαντικά τα οφέλη

tags :
Αεροδρόμιο στο Καστέλι: Η πρώτη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης μετά από 12 χρόνια - Σημαντικά τα οφέλη
Με την ολοκλήρωση του αναμένεται να ενισχυθεί ο τουρισμός που αποτελεί την ατμομηχανή ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις των πολιτών από και προς την Κρήτη.
Είναι η πρώτη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης του Υπουργείου Υποδομών, 12 χρόνια από την εποχή των συμβάσεων των πέντε μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι, εκτός από το μεγαλύτερο από άποψη προϋπολογισμού έργο, δημιουργεί νέες αναπτυξιακές προϋποθέσεις για την Περιφέρεια Κρήτης και ειδικότερα για το Ηράκλειο.
Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει η κοινοπραξία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε» στην οποία συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited, οι οποίες πλειοδότησαν στον σχετικό διαγωνισμό με προσφορά ύψους 480 εκατ. ευρώ.
Το νέο αεροδρόμιο θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Θα διαθέτει κεντρικό κτήριο επιφάνειας 71.620 τμ με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Με την ολοκλήρωση του αναμένεται να ενισχυθεί ο τουρισμός που αποτελεί την ατμομηχανή ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις των πολιτών από και προς την Κρήτη. Ταυτόχρονα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για το σχεδιασμό της ανάπτυξης των εκτάσεων του παλαιού αεροδρομίου και των μη χρησιμοποιούμενων στρατιωτικών εγκαταστάσεων, σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού, η οποία έχει υποστεί τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη λειτουργία του επί δεκαετίες.
Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις".
Μάλιστα, "με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.).
Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης".
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται:
Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%. Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Επίσης για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%.
Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις.
Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.
Τα έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος, υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.
Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δισ. ευρώ, (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).
Τέλος, στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι – Βιάννος.
Το έργο είχε ανακοινωθεί πριν από 9 χρόνια επί υπουργίας Γ. Σουφλιά.
Ωστόσο η κρίση και το πάγωμα των μεγάλων έργων μπλόκαρε την κατασκευή του.
Να σημειωθεί ότι ο όμιλος GMR λειτουργεί σήμερα τρία μεγάλα διεθνή αεροδρόμια με δυναμικότητα 80 εκατ. επιβατών (μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Ίντιρα Γκάντι του Νέου Δελχί), ενώ μέχρι πρόσφατα κατείχε και το 40% στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης.
Με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 10 δισ. ευρώ, συγκαταλέγεται στους πέντε μεγαλύτερους ομίλους παγκοσμίως, στη διαχείριση και λειτουργία αεροδρομίων και δραστηριοποιείται ακόμη στην ενέργεια, με παραγωγική δυναμικότητα 7000 MW, στα οδικά έργα, στις αστικές αναπτύξεις και στα μεταλλεία.
Για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η συνεργασία με την ινδική εταιρεία εντάσσεται στο πλάνο ενίσχυσης της εξωστρέφειας, με τη York Capital να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο με 100 εκατ. ευρώ.
Η εισηγμένη έχει στρατηγικούς εταίρους στα θερμοηλεκτρικά (ΗΡΩΝ), δύο πολυεθνικές, μεγάλου βεληνεκούς, ενεργειακές επιχειρήσεις, την ENGIE (πρώην GDF Suez) και την Qatar Petroleum International (QPI).

Η Εθνική ανάδοχος στο ομολογιακό της ΓΕΚ Τέρνα ύψους 161,1 εκατ. ευρώ

Η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος θα είναι η αποκλειστικός ανάδοχος της πρωτογενούς δόμησης και υλοποίησης μακροπρόθεσμου κοινού ομολογιακού δανείου ύψους έως 161,1 εκατ. ευρώ προς υπό σύσταση εταιρεία ειδικού σκοπού αποκλειστικών συμφερόντων Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη χρηματοδότηση τμήματος της συμμετοχής της Εταιρείας στην επενδυτική κοινοπραξία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης» («Κοινοπραξία»), όπως ανακοίνωσε η τράπεζα.
Η Κοινοπραξία έχει συσταθεί από την Εταιρεία, σε συνεργασία με τον ινδικό όμιλο GMR Airports Limited, με σκοπό την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, καθώς και μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού (το «Έργο»).  
Η τεχνική ολοκλήρωση της Χρηματοδότησης αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του 2019, ενώ η εκταμίευσή της θα συντελεστεί σταδιακά σε χρονικό ορίζοντα έως πέντε έτη, δυνάμει της προόδου των κατασκευαστικών εργασιών του Έργου.
Ο κ. Βασίλης Καραμούζης, Βοηθός Γενικός Διευθυντής Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στην Εθνική Τράπεζα, σχολιάζει σχετικά: «Η αποκλειστική ανάληψη από την Εθνική Τράπεζα της χρηματοδότησης της συμμετοχής του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο έργο του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, αποτελεί επιστέγασμα της στοχευμένης εταιρικής στρατηγικής της Τράπεζάς μας να πρωταγωνιστεί στην χρηματοοικονομική υποστήριξη νευραλγικών Έργων Υποδομής της χώρας.
 Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι που με την υψηλή ρευστότητα και την εξελιγμένη τεχνογνωσία μας συμμετέχουμε έμμεσα στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου. Αναμένουμε ότι ο έργο αυτό θα έχει ιδιαίτερα θετικές προεκτάσεις στην ανάπτυξη των υποδομών και της αρτιότερης διασύνδεσης της ελληνικής περιφέρειας και των νησιών μας, καθώς και στην ευρύτερη αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, τόσο σε εγχώριο, όσο και σε διεθνές επίπεδο».

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης