Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Μπαράζ παρεμβάσεων από την κυβέρνηση για να στηρίξει τις τράπεζες – Τραπεζίτες: «Μακάρι να είναι έτσι και οι επόμενοι» και το moral hazard

Μπαράζ παρεμβάσεων από την κυβέρνηση για να στηρίξει τις τράπεζες – Τραπεζίτες: «Μακάρι να είναι έτσι και οι επόμενοι» και το moral hazard
Η κυβέρνηση έως τέλη Φεβρουαρίου φέρνει και το νέο πλαίσιο για τα APS ή Ιταλικό μοντέλο για τα προβληματικά δάνεια που σε κάποιο βαθμό θα βοηθήσει τις τράπεζες.
Είτε υπό τον φόβο τραπεζικού ατυχήματος, είτε λόγω ανησυχιών εμπλοκής με τους θεσμούς στην ΕΕ, είτε για ψηφοθηρικούς λόγους, είτε για λόγους ηρεμίας…κατά την προεκλογική περίοδο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παίρνει αποφάσεις….θετικές για τις τράπεζες.
Αν και ο νόμος Κατσέλη δεν ενθουσιάζει, ωστόσο δίνει 50 εκατ ευρώ τον χρόνο σε κάθε τράπεζα το δημόσιο ως επιδότηση δόσης που σημαίνει ότι αναμένεται να αυξηθούν τα δάνεια που ήταν προβληματικά και θα καταστούν ενήμερα.
Η κυβέρνηση έως τέλη Φεβρουαρίου φέρνει και το νέο πλαίσιο για τα APS ή Ιταλικό μοντέλο για τα προβληματικά δάνεια που σε κάποιο βαθμό θα βοηθήσει τις τράπεζες.
Επίσης θα προχωρήσει και η διευθέτηση του προβλήματος με την παρακράτηση φόρου από τους τόκους ομολόγων και εντόκων.
Παρ΄ ότι αριστερή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παίρνει πρωτοβουλίες ώστε να στηρίξει τις τράπεζες ανεξαρτήτως των κινήτρων.
«Μακάρι και η επόμενη κυβέρνηση να στηρίξει τις τράπεζες όπως και η σημερινή» αναφέρει τραπεζίτης που δεν προέρχεται από τον χώρο της κεντροαριστεράς.
Μέσα σε λίγες ημέρες παίρνουν πρωτοβουλίες στήριξης.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η υπόθεση του swap TITLOS της Εθνικής τράπεζας όπου το δημόσιο εκδίδει ομόλογο και από την διαδικασία κερδίζει 724 εκατ ευρώ και η τράπεζα κερδίζει 110 εκατ ευρώ.
Να σημειωθεί ότι τα προ προβλέψεων έσοδα της Εθνικής τράπεζας είναι πολύ μειωμένα....οπότε εύλογα μια αύξηση κατά 110 εκατ ετησίως από τους τόκους των ομολόγων... συν τα 50 εκατ ευρώ ετησίως που θα λαμβάνει η τράπεζα από την επιδότηση δόσης του διαδόχου νόμου Κατσέλη ξαφνικά η Εθνική τράπεζα θα βρεθεί με σημαντικά νέα έσοδα 160 εκατ ή +38% αύξηση με βάση τις επιδόσεις του 2018. 
Είναι ενδεικτικό ότι τα προ προβλέψεων έσοδα στο 9μηνο του 2019 ανήλθαν στα 320 εκατ ευρώ περίπου καθίσταται κατανοητό ότι η Εθνική κερδίζει σταθερά έσοδα από το deal αυτό με το Titlos και βελτιώνει την κερδοφορία της.
Για την Εθνική λοιπόν πρόκειται για ένα καλό deal γιατί από το Titlos και την επιδότηση του νόμου Κατσέλη θα βρεθεί με 580-600 εκατ ευρώ προ προβλέψεων έσοδα το 2019 σε σχέση με τα 420 εκατ προ προβλέψεων έσοδα το 2018…
‘Όμως τελικώς ενώ εμφανίζεται η Εθνική να κερδίζει 110 εκατ από τόκους στα 3 ομόλογα συνολικού ύψους 3,314 δισεκ. τελικώς μήπως έχασε 2,56 δισεκ. ευρώ;

Ποια η λύση για την παρακράτηση του φόρου των ομολόγων...


Νομοθετική ρύθμιση που θα στηρίζεται στην στρατηγική του back value για να επιλύσει το ζήτημα της παρακράτησης φόρων και τόκων ομολόγων και εντόκων γραμματίων περί τα 400 με 440 εκατ ευρώ των τραπεζών σχεδιάζει η κυβένρηση.
Η νομοθετική ρύθμιση ουσιαστικά θα καλύπτει παρελθούσες χρήσεις ετεροχρονισμένα.
Υπενθυμίζεται ότι τον Οκτώβριο του 2018 εκδόθηκαν δύο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για τράπεζες, που αφορούσαν σε προπληρωμή, μέσω της παρακράτησης φόρων από τόκους ομολόγων και εντόκων γραμματίων.
Οι αποφάσεις ερμήνευσαν το φορολογικό νόμο 2238/94 και έκριναν ότι οι παρακρατούμενοι φόροι μπορούν να συμψηφιστούν μόνο με τον ετήσιο φόρο εισοδήματος και ότι το όποιο μη συμψηφισθέν ποσό δεν επιστρέφεται
Για να αντιμετωπισθεί η επίπτωση των αποφάσεων στις απαιτήσεις των τραπεζών για το 2008 αλλά και σε άλλες παρόμοιες φορολογικές απαιτήσεις από το Δημόσιο οι τράπεζες είχαν καταθέσει πρόταση προς το υπουργείο Οικονομικών.

Το νέο πλαίσιο του διαδόχου νόμου Κατσέλη και ο ηθικός κίνδυνος moral hazard

Ο νέος νόμος προστασίας της πρώτης κατοικίας αποτελεί μια ουδέτερη λύση γιατί προσπάθησε να ισορροπήσει μεταξύ των ψηφοθηρικών διαθέσεων της κυβέρνησης και της θέσης ότι δεν έπρεπε να επιβαρυνθούν περαιτέρω οι τράπεζες.
Οι τράπεζες κέρδισαν τα 50 εκατ επιδότηση τον χρόνο από το κράτος καθώς και την πιθανότητα ότι θα δοθεί κίνητρο σε μέρος της κοινωνίας να μετατρέψει το προβληματικό στεγαστικό δάνειο σε ενήμερο.
Υπάρχει όμως ένας σοβαρός κίνδυνος που έχει αναλυθεί.
Ο κίνδυνος αυτός είναι ο ηθικός κίνδυνος moral hazard τι θα συμβεί εάν μέρος της κοινωνίας δει αυτούς που δεν πλήρωναν να αντιμετωπίζονται ευμενώς;
Υπάρχει κίνδυνος κάποιοι συνεπείς να φανούν ασυνεπείς ώστε να ενταχθούν στο νέο νόμο Κατσέλη…

Οι όροι

1) Το όριο της εμπορικής αξίας του ακινήτου διαμορφώθηκε στα 200 χιλιάδες ευρώ και οριοθετεί το πλαίσιο στην προστασία πρώτης κατοικίας.
Πρακτικά εμπορικό ακίνητο με εμπορική αξία κάτω των 200 χιλιάδων θα μπορεί να ενταχθεί στο νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.

2) Η αντικειμενική αξία του ακινήτου ορίστηκε στα 250 χιλιάδες ευρώ.
Ακίνητο με 250 χιλιάδες ευρώ αντικειμενική αξία και χαμηλότερα εντάσσεται στο πλαίσιο της προστασίας της πρώτης κατοικίας.

3) Το ύψος των δανείων που μπορεί να ενταχθούν στον νέο νόμο Κατσέλη καθορίζεται σε 130 χιλιάδες ευρώ.
Εάν ένας δανειολήπτης έχει 90 χιλιάδες στεγαστικό και 30 χιλιάδες καταναλωτικά και κάρτες συνολικό χρέος 120 χιλιάδες ευρώ π.χ. εντάσσεται στο νέο διάδοχο νόμο Κατσέλη.

4)Θα δοθεί επιδότηση για 25 χρόνια στους δανειολήπτες και κατ΄ ουσία στις τράπεζες εφόσον πληρούνται αυστηρά κριτήρια όπως συνέπεια στην νέα ρύθμιση.

5)Το εισόδημα ορίστηκε σε εύρος μεταξύ 25 με 30 χιλιάδες ευρώ.
Για να ενταχθεί ένας δανειολήπτης στον νέο νόμο Κατσέλη θα πρέπει να έχει εισόδημα έως 30 χιλιάδες ευρώ υπό κάποια κριτήρια

6)Κούρεμα θα υφίσταται πάνω από το 120% της αξίας του ακινήτου.

7)Στον νέο νόμο εντάσσονται και όλα τα επιχειρηματικά δάνεια που φέρουν εγγύηση πρώτη κατοικία

8) το ελληνικό δημόσιο θα επιδοτήσει τις δόσεις με 50 εκατ σε κάθε τράπεζα ή 200 εκατ συνολικά για τις μεγάλες τράπεζες.

Έως τέλη Φεβρουαρίου και το APS το Ιταλικό μοντέλο για τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών

Έως τέλη Φεβρουαρίου η κυβέρνηση θα έχει μορφοποιήσει και το APS το Ιταλικό μοντέλο για τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών

Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Ιταλικού μοντέλου ή APS

Το APS ή Ιταλικό μοντέλο έχει λιγότερα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι επικίνδυνη καθώς μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες τις τράπεζες λόγω των κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει.
Το Ιταλικό μοντέλο ή APS στηρίζεται στο μοντέλο της τιτλοποίησης έως 20 δισεκ. με έκδοση τραπεζικών ομολόγων senior, mezzanine και junior από τα οποία μόνο τα senior τα κύρια ομόλογα περί των 6 με 7 δισεκ. ευρώ θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος.
Το Ιταλικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των NPEs στην Ελλάδα έχει δύο προβλήματα
1)Θα πρέπει η αποτίμηση των προβλέψεων να είναι investment grade δηλαδή επενδυτικής βαθμίδας, δεν αναφερόμαστε στην πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος που είναι junk bond αλλά στο εάν οι προβλέψεις για προβληματικά δάνεια είναι επαρκείς.
Στην Ιταλία κρίθηκαν επαρκείς οι προβλέψεις.
Η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι πολύ πιθανό να μην απορρίψει το ελληνικό σχέδιο παρ΄ ότι ούτε οι προβλέψεις, ούτε η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας είναι επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πάνω από ΒΒΒ-
2)Και ενώ η αποτίμηση των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια θα πάρει το πράσινο φως από την DGCom το θέμα των προμηθειών – fees που θα έχουν το χαρακτήρα ετήσιου επιτοκίου αποτελεί πρόβλημα.
Στην Ιταλία καθορίστηκαν οι ετήσιες προμήθειες με βάση το CDS αρχικά στα 3 και εν συνεχεία στα 5 χρόνια που σήμερα βρίσκεται στις 222 μονάδες βάσης ή 2,22% ενώ της Ελλάδος βρίσκεται στις 402 μονάδες βάσης ή 4,02%.
Όμως επιτόκιο 4,02% στα 7 δισεκ. κύρια ομόλογα σημαίνει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα πληρώνουν ετήσιο επιτόκιο 280 εκατ Χ 5 χρόνια =1,4 δισεκ. ευρώ τόκοι στην 5ετία.
Η πρόταση να δημιουργηθεί ειδικά για την Ελλάδα ένας νέος δείκτης ώστε το κόστος να μειωθεί στο 2,8% δεν είναι βέβαιο ότι θα περάσει από την DGCom γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια ή στα αγγλικά state aid.
Για την πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. NPEs και παράλληλη μεταφορά 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης DTC δηλαδή λογιστικών κεφαλαίων των τραπεζών…έχουμε αναλύσει ότι είναι επικίνδυνη για τις τράπεζες γιατί θα δημιουργήσει ανάγκη νέων κεφαλαίων τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ.
Η πρόταση της ΤτΕ για τις τράπεζες αποτελεί βάρος για το δημόσιο γιατί χάνει 7,4 δισεκ. θα κληθεί να καλύπτει ετησίως μια τρύπα 700 εκατ ευρώ και ταυτόχρονα οι τράπεζες θα χρειαστούν 5 δισεκ. νέα κεφάλαια.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης