Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Γιατί απομακρύνονται και το 2019 οι προοπτικές για την αποκλιμάκωσης στη σύγκρουση στην Ανατολική Ουκρανία

tags :
Γιατί απομακρύνονται και το 2019 οι προοπτικές για την αποκλιμάκωσης στη σύγκρουση στην Ανατολική Ουκρανία
Γιατί απομακρύνονται και το 2019 οι προοπτικές για την αποκλιμάκωσης στη σύγκρουση στην Ανατολική Ουκρανία
Έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια από την υπογραφή των συμφωνιών του Μινσκ, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το μοναδικό υφιστάμενο πλαίσιο για τη σταδιακή αποδυνάμωση της σύγκρουσης στην Ανατολική Ουκρανία.
Ωστόσο, η αύξηση των παραβιάσεων κατάπαυσης του πυρός και η παρεμπόδιση της παρακολούθησης υποδηλώνουν ότι η αποκλιμάκωση παραμένει απίθανη.



Επί του παρόντος, δεν σημειώνεται πρόοδος στην εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ, λόγω των συνεχών παραβιάσεων κατάπαυσης του πυρός και της συνεχιζόμενης παρουσίας βαρέων όπλων στην περιοχή των συγκρούσεων.
Υπάρχουν αυξανόμενες στρατιωτικές απώλειες και από τις δύο πλευρές και συνεχείς απώλειες αμάχων.
Επιπλέον, η παρακολούθηση από την SMM (Ειδική Αποστολή Παρακολούθησης) του ΟΑΣΕ αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια.
Οι διατάξεις των συμφωνιών του Μινσκ σχετικά με την απόσυρση βαρέων όπλων και τον έλεγχο κατάπαυσης του πυρός έχουν παραβιαστεί επανειλημμένα.
Για παράδειγμα, μόλις μέσα σε λίγες εβδομάδες το Δεκέμβριο του 2018, σημειώθηκαν πάνω από 20.000 καταγεγραμμένες παραβιάσεις κατάπαυσης του πυρός και 160 όπλα που χρησιμοποιήθηκαν για άμεση παραβίαση των συμφωνηθέντων γραμμών απόσυρσης (τα περισσότερα από τα όπλα χρησιμοποιήθηκαν από τους φιλορώσους αυτονομιστές).
Συνολικά, από το 2016, σημειώθηκε σταθερή αύξηση των παραβιάσεων κατάπαυσης του πυρός στην περιοχή του Ντόνετσκ, με ελαφρώς λιγότερες στην περιοχή Luhansk: συνολικά, υπήρχαν 320.000 και 410.000 παραβιάσεις του πυρός το 2016 και το 2017 αντίστοιχα.
Αν και τα τελικά στοιχεία για το 2018 δεν είναι ακόμη διαθέσιμα, δεδομένης αυτής της τάσης και των εκθέσεων καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους, μπορούμε να περιμένουμε τον αριθμό των παραβιάσεων κατάπαυσης του πυρός να παραμείνει στο ίδιο ή και υψηλότερο επίπεδο.



Ο ΟΑΣΕ ξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες όσον αφορά την επαλήθευση της απόσυρσης των βαρέων όπλων και του ελέγχου κατάπαυσης του πυρός, την ελεύθερη κυκλοφορία και την παρακολούθηση της κατάστασης στην περίμετρο της περιοχής των συγκρούσεων.
Παρά την αύξηση των παρατηρητών του ΟΑΣΕ, παραμένει προβληματική η παρακολούθηση της περιοχή στην πρώτη γραμμή της σύγκρουσης.
Οι προσπάθειες παρακολούθησης από τον ΟΑΣΕ περιορίστηκαν συνεχώς λόγω περιορισμών της ελευθερίας της κίνησης.
Κατά την περίοδο από την 1η Ιουλίου 2017 έως τις 30 Ιουνίου 2018, το προσωπικό του ΟΑΣΕ περιορίστηκε στην κίνηση του κατά 758 φορές.
Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών των περιστατικών (87%) σημειώθηκαν στα εδάφη που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των φιλορώσων.
Από το 2016, η Ουκρανία προσπάθησε χωρίς αξιοσημείωτη επιτυχία να καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με τη μόνιμη εγκατάσταση των διεθνών παρατηρητών του ΟΑΣΕ  κατά μήκος των συνόρων της ζώνης των συγκρούσεων, στο πλαίσιο των συμφωνιών του Μινσκ.
Αυτό δεν έχει υλοποιηθεί κυρίως επειδή μια τέτοια αλλαγή στην εντολή του ΟΑΣΕ απαιτεί τη συναίνεση όλων των 57 κρατών μελών του ΟΑΣΕ στο Μόνιμο Συμβούλιο του ΟΑΣΕ και η Ρωσία δεν θα την υποστηρίξει.
Η τελευταία μεγάλη ανταλλαγή ομήρων πραγματοποιήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 2017, όταν τα συμβαλλόμενα μέρη συμφώνησαν να επιστραφούν 73 άτομα στην Ουκρανία και 233 άτομα στις κατεχόμενες περιοχές του Donbas. Το 2018 δεν σημειώθηκε καμία πρόοδος όσον αφορά την ανταλλαγή ομήρων.
Τον Οκτώβριο του 2018, το ουκρανικό κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της παράτασης της ισχύος του νόμου περί ειδικού καθεστώτος του Ντόμπασ μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019.
Δεν εγγυάται καμία ποινική ή διοικητική ευθύνη ή τιμωρία για τους συμμετέχοντες στην τρέχουσα σύγκρουση στο Ντόνετσκ και στο Luhansk oblasts, καθώς και κοινωνικοοικονομική στήριξη στην περιοχή του Donbas και διεξαγωγή τοπικών εκλογών σύμφωνα με την ουκρανική νομοθεσία.
Ο εκτεταμένος νόμος δεν έχει ακόμη υπογραφεί από τον Πρόεδρο της Ουκρανίας για να τεθεί σε ισχύ και η εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων εξαρτάται από την πλήρη απόσυρση όλων των παράνομων ένοπλων σχηματισμών, μισθοφόρων και όπλων από την ουκρανική επικράτεια.
Ωστόσο, στις 11 Νοεμβρίου 2018, οι «Λαϊκές Δημοκρατίες» του Ντόνετσκ και Λουάνσκ (DPR και LPR) διοργάνωσαν ψευδοπροεδρικές και ψευδοκοινοβουλευτικές εκλογές.
Αυτά όχι μόνο υπονομεύουν περαιτέρω την ακεραιότητα της Ουκρανίας, αλλά και επιδεικνύουν σκόπιμη προσπάθεια θεσμοθέτησης του LPR και του DPR. Σε συμφωνία με τις πρόσφατες ναυτικές επιθέσεις εναντίον των ουκρανικών πλοίων στη Θάλασσα Azov και στο στενό του Κερτς στα τέλη Νοεμβρίου του 2018, φαίνεται ότι αποτελούν μέρος ευρύτερων προσπαθειών αποσταθεροποίησης από τη Ρωσία υπό το πρίσμα των προεδρικών εκλογών που θα διεξαχθούν στην Ουκρανία Μάρτιος 2019.
Σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, από την έναρξη των ένοπλων συγκρούσεων στην περιοχή του Donbas το 2014, η Ουκρανία και οι φιλορώσοι αυτονομιστές υπέστησαν περίπου 9.000 απώλειες  (περίπου 4.000 στρατιώτες από την Ουκρανία και 4.500 από τους φιλορωσους αποσχιστές).
Επιπλέον, η κατάσταση παρέμεινε έντονη για τον άμαχο πληθυσμό και στις δύο πλευρές της γραμμής επαφής, καθώς επιδεινώνονται οι συνθήκες διαβίωσης (π.χ. πρόσβαση σε σωστή στέγαση και ασφαλές νερό, βασικές ιατρικές και άλλες υπηρεσίες).
Μια σειρά συναντήσεων υψηλού επιπέδου πραγματοποιήθηκε το 2018 στο πλαίσιο της μορφής Normandy Four, αλλά δεν οδήγησε σε ουσιαστική πρόοδο.
 Ο Πρόεδρος της Ρωσίας V Putin  δήλωσε ότι οι περαιτέρω συνομιλίες πρέπει να περιμένουν μέχρι να διεξαχθούν οι προεδρικές εκλογές της Ουκρανίας. Έχει επίσης δηλώσει ότι πιστεύει ότι είναι απίθανο να επιτευχθεί συμφωνία εάν επανεξεταστεί η σημερινή ηγεσία.
Κατηγορεί τις ουκρανικές αρχές ότι δεν εφαρμόζουν τις συμφωνίες του Μινσκ, κυρίως επειδή δεν έχει τεθεί σε ισχύ ο νόμος περί ειδικού καθεστώτος του Ντόνμπας. Εν τω μεταξύ, η Ρωσία συνεχίζει να υποστηρίζει την LPR και την DPR, αναγνωρίζοντας τις παράνομες εκλογές που έγιναν τον Νοέμβριο του 2018.
 Σε αντίθεση με τα άλλα τρία μέλη της ομάδας Normandy (Ουκρανία, Γαλλία και Γερμανία) που καταδικάζουν έντονα τις Λαϊκές Δημοκρατίες,
Οι συνεχείς παραβιάσεις της κατάπαυσης του πυρός, η χρήση παράνομων όπλων και η ανταλλαγή ομήρων, καθώς και τα εμπόδια στις δραστηριότητες του ΟΑΣΕ και οι ανταλλαγές ευθύνης και από τις δύο πλευρές εμπόδισαν την εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ και την επίλυση της σύγκρουσης στην ανατολική Ουκρανία το 2018.
Την ίδια στιγμή, οι συζητήσεις στο πλαίσιο του μορφότυπου Normandy Four και της τριμερούς ομάδας επαφών που αποσκοπούν στην επίτευξη αυτής της εφαρμογής δεν οδήγησαν σε ουσιαστική πρόοδο προς την κατεύθυνση της ειρήνης στην περιοχή του Donbas φέτος.
Το κύριο εμπόδιο είναι ότι οι αυτονομιστές της Ρωσίας και το Κρεμλίνο δεν τήρησαν τις υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις τους, απαιτώντας μονομερείς παραχωρήσεις εκ μέρους της Ουκρανίας, ενώ ταυτόχρονα παραβιάζουν τις συμφωνίες του Μινσκ σε τακτική βάση.
Η Ρωσία έστειλε ένα σαφές μήνυμα ότι δεν πρέπει να αναμένεται ουσιαστική πρόοδος πριν από τις ουκρανικές προεδρικές εκλογές που θα διεξαχθούν τον Μάρτιο του 2019.
Ως εκ τούτου, είναι απίθανο να ληφθούν κάποια θετικά βήματα από τους Κρεμλίνο ή από τους ρώσους αυτονομιστές προς την κλιμάκωση της σύγκρουσης στην ανατολική Ουκρανία βραχυπρόθεσμα.
Επιπλέον, οι πρόσφατες ναυτικές επιθέσεις της Ρωσίας κατά των ουκρανικών πλοίων στη Θάλασσα του Αζόφ το Στενό του Κερτς, σε συνδυασμό με την έγκριση των παράνομων εκλογών που διεξήχθησαν το Νοέμβριο τόσο στο LPR όσο και στο DPR, καταδεικνύουν τις ενεργές προσπάθειες του Κρεμλίνου να ασκήσει πίεση σε μια φιλοδυτική ουκρανική κυβέρνηση και να αποτρέψει από την περαιτέρω σύγκλιση με τη Δύση.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης