Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Οι δικαστικές περιπέτειες της Τιτάν στην Αίγυπτο... που δεν διαφέρει από την Ελλάδα

tags :
Οι δικαστικές περιπέτειες της Τιτάν στην Αίγυπτο... που δεν διαφέρει από την Ελλάδα
Με καταστάσεις που θυμίζουν έντονα… Ελλάδα είναι αντιμέτωπη η Τιτάν εδώ και πολλά χρόνια – Τι αναγράφει ο όμιλος στις λογιστικές καταστάσεις
Αγωγές για ακύρωση ιδιωτικοποίησης με καθυστέρηση 12 ετών, αγωγές σε πρωθυπουργούς, προέδρους δημοκρατίας, υπουργούς, μεγάλες καθυστερήσεις στην εκδίκαση των υποθέσεων, μονομερή αλλαγή τιμήματος κ.α. είναι μόνο λίγες από τις δικαστικές περιπέτειες που αντιμετωπίζει η Τιτάν στην Αίγυπτο.
Μία απλή ανάγνωσή των όσων αναφέρει ο όμιλος στις εξαμηνιαίες λογιστικές καταστάσεις είναι αρκετοί για να βγάλει κάποιος το συμπέρασμα πως και εκεί λειτουργούν όπως στην Ελλάδα.
Εργαζόμενοι κάνουν αγωγές και θέλουν να απαγορεύσουν στον βασικό μέτοχο να πουλήσει την επιχείρηση, κάνουν αγωγές στην κυβέρνηση, η δικαιοσύνη αργεί χαρακτηριστικά και πολλά ακόμη ενδιαφέροντα δείχνουν πως δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές.
Ίσως η κορυφαία περιπέτεια του ομίλου να είναι αυτή της άδειας που έλαβε για την  κατασκευή δεύτερης γραμμής παραγωγής μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό που προκήρυξε η Αρχή Βιομηχανικής Ανάπτυξης της Αιγύπτου (IDA).
Μετά όμως η IDA αποφάσισε μονομερώς ότι το τίμημα της άδειας θα πρέπει να ανέλθει σε 251 εκ. Αιγυπτιακές λίρες από 134,5 εκατ..

Αναλυτικά όσα αναγράφονται στη λογιστική κατάσταση αναφορικά με τις επίδικες υποθέσεις στην Αίγυπτο.

1.Το 2011, δύο πρώην εργαζόμενοι της θυγατρικής εταιρίας του Ομίλου στην Αίγυπτο Beni Suef Cement Company S.A. (η BSCC) άσκησαν προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου του Καΐρου, με αίτημα την ακύρωση της ιδιωτικοποίησης της εταιρίας, που είχε πραγματοποιηθεί το 1999, μέσω της πώλησης των μετοχών της, μετά από δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό, στην πλειοδότρια γαλλική εταιρία Financiere Lafarge.
Σήμερα το 99,98% περίπου της BSCC ανήκει στην εταιρία του Ομίλου ΤΙΤΑΝ Alexandria Portland Cement Company S.A. (η APCC), η οποία είναι εισηγμένη στο Αιγυπτιακό Χρηματιστήριο.
Στις 15 Φεβρουαρίου 2014 το Δικαστήριο εξέδωσε απόφαση, με την οποία απορρίφθηκε εξ ολοκλήρου το ανωτέρω αίτημα ακύρωσης της πώλησης των μετοχών και ιδιωτικοποίησης της BSCC.
Η απόφαση προβλέπει όμως την επαναπρόσληψη εργαζομένων που είχαν αποχωρήσει από την BSCC στα πλαίσια προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου.
Kατά της απόφασης ασκήθηκαν εφέσεις ενώπιον του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου τόσο από την BSCC όσο και από τους πρώην εργαζομένους – προσφεύγοντες.
Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο με την από 19.1.2015 απόφασή του ανέστειλε την εκδίκαση των εφέσεων μέχρις ότου αποφανθεί το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο επί της συνταγματικότητας του νόμου 32/2014 που προβλέπει τη διαδικασία προσφυγής κατά συμβάσεων του Κράτους με επενδυτές.
Η αναστολή της εκδίκασης της υπόθεσης συνεχίζεται μέχρι σήμερα και δεν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη.
Κατά την άποψη των δικηγόρων της BSCC η εν λόγω προσφυγή στερείται οιασδήποτε νομικής και πραγματικής βάσης.
2. Τον Ιούνιο 2013, κοινοποιήθηκε στην εταιρία ΒSCC νέα προσφυγή, η οποία είχε ασκηθεί ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου του Καΐρου και η οποία είχε ως αίτημα, όπως και στην ανωτέρω υπόθεση, την ιδιωτικοποίηση της BSCC και την ακύρωση της πώλησης των μετοχών της στην εταιρεία Financiere Lafarge.
Στις 25 Ιουνίου 2015, το Δικαστήριο παρέπεμψε την υπόθεση για εκδίκαση στο 7ο Τμήμα του, όπου δεν έχει οριστεί μέχρι σήμερα δικάσιμος για τη συζήτηση της υπόθεσης.
Κατά την άποψη των δικηγόρων της BSCC και η εν λόγω προσφυγή στερείται οιασδήποτε νομικής και πραγματικής βάσης.
3. Το 2012, ένας πρώην εργαζόμενος της θυγατρικής εταιρίας του Ομίλου στην Αίγυπτο Alexandria Portland Cement Company SA (APCC) άσκησε προσφυγή ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων της Αλεξάνδρειας κατά του Προέδρου της Δημοκρατίας της Αιγύπτου, του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Επενδύσεων, του Υπουργού Βιομηχανίας, του Κυβερνήτη της Αλεξάνδρειας, του Διευθυντή των Ορυχείων Salinas Project και του Διευθυντή του Τμήματος Ορυχείων και Λατομείων στην Αλεξάνδρεια, με αίτημα την ακύρωση της πώλησης των μετοχών της APCC προς τον Όμιλο Blue Circle Cement Group, που είχε πραγματοποιηθεί το έτος 1999.
Η APCC δεν είχε περιληφθεί στους καθ΄ών η προσφυγή.
Η συζήτηση της υπόθεσης έχει επανειλημμένα αναβληθεί και την 31.1.2015 το Δικαστήριο εξέδωσε απόφαση με την οποία ανεστάλη η εκδίκαση της υπόθεσης, αρχικά μέχρι την 28.5.2016 και στη συνέχεια μέχρι την 15.10.2016, υπό την προϋπόθεση, μέχρι την ημερομηνία αυτή να έχει αποφανθεί το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο επί της συνταγματικότητας του νόμου 32/2014 που προβλέπει τη διαδικασία προσφυγής κατά συμβάσεων του Κράτους με επενδυτές.
Ήδη η υπόθεση παραπέμφθηκε για εκδίκαση στο Διοικητικό Δικαστήριο του Καΐρου (1ο Τμήμα Επενδύσεων), όπου όμως δεν έχει ορισθεί ακόμα δικάσιμος. Κατά την άποψη των δικηγόρων της APCC η αγωγή στερείται νομικής και ουσιαστικής βασιμότητας.
4. Τον Μάϊο 2013, τρεις πρώην εργαζόμενοι της APCC άσκησαν νέα, παρόμοια με την ανωτέρω προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου της Αλεξάνδρειας, με αίτημα την ακύρωση της πώλησης των μετοχών της APCC στον Όμιλο Blue Circle Cement Group.
H εν λόγω προσφυγή στρέφεται κατά του Πρωθυπουργού της Αιγύπτου, του Υπουργού Επενδύσεων, του Προέδρου της Αιγυπτιακής Εταιρίας Χαρτοφυλακίου για Χημικές Βιομηχανίες, του Προέδρου του Κεντρικού Οργανισμού Ελεγκτών και κατά των νομίμων εκπροσώπων των εταιριών APCC και Blue Circle.
Η συζήτηση της υπόθεσης έχει επανειλημμένα αναβληθεί και μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί απόφαση.
Κατά την άποψη των δικηγόρων της APCC και η εν λόγω προσφυγή στερείται οιασδήποτε νομικής και πραγματικής βάσης
5.Ένας κάτοικος της περιοχής όπου βρίσκεται το εργοστάσιο της Alexandria Portland Cement Company SA (ΑPCC) άσκησε προσφυγή ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων της Αλεξάνδρειας κατά του Κυβερνήτη της Αλεξάνδρειας, του Διοικητή της Περιφέρειας El–Agamy, του Υπουργού Εμπορίου και Βιομηχανίας, του Υπουργού Περιβάλλοντος, του επικεφαλή της Αρχής Περιβαλλοντικών Θεμάτων της Αλεξάνδρειας, του επικεφαλής της Αρχής Βιομηχανικής Ανάπτυξης και της APCC, με αίτημα την ακύρωση της διοικητικής πράξης της αρμόδιας Αιγυπτιακής Αρχής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια λειτουργίας της 5ης γραμμής παραγωγής του εργοστασίου της εν λόγω εταιρίας στην Αλεξάνδρεια, διότι δήθεν εκδόθηκε κατά παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Την 25.5.2014, το δικαστήριο αποφάσισε να παραπέμψει την υπόθεση λόγω έλλειψης αρμοδιότητας στο Διοικητικό Πρωτοδικείο του Καΐρου, ενώπιον του οποίου η υπόθεση έχει επανειλημμένα αναβληθεί.
Στις 24.10.2015 το Δικαστήριο παρέπεμψε την υπόθεση προς εκδίκαση σε άλλο τμήμα του. Στις 18.4.2018 το Δικαστήριο αποφάσισε την απόρριψη της ανωτέρω προσφυγής.
6. Το 2007, η θυγατρική εταιρία του Ομίλου στην Αίγυπτο Beni Suef Cement Company S.A. (BSCC), απέκτησε έναντι ποσού 134,5 εκ. Αιγυπτιακών λιρών, την άδεια κατασκευής δεύτερης γραμμής παραγωγής μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό που προκήρυξε η Αρχή Βιομηχανικής Ανάπτυξης της Αιγύπτου (IDA).
Στη συνέχεια η IDA αποφάσισε μονομερώς ότι το τίμημα της άδειας θα πρέπει να ανέλθει σε 251 εκ. Αιγυπτιακές λίρες.
Η εταιρία τον Οκτώβριο του 2008, άσκησε προσφυγή κατά της ανωτέρω απόφασης ενώπιον των Διοικητικού Δικαστηρίου με αίτημα να της κατακυρωθεί η άδεια έναντι ποσού 500 Αιγυπτιακών λιρών.
Επικουρικώς, σε περίπτωση απόρριψης από το Δικαστήριο του ως άνω τιμήματος, η εταιρία ζήτησε το τίμημα κατακύρωσης της άδειας να ανέλθει σε 134,5 εκ. Αιγυπτιακές λίρες, ποσό το οποίο είχε προσφέρει στο διαγωνισμό.
Το Δικαστήριο με την υπ’ αριθμ. 2626/63 JY απόφασή του απέρριψε την ανωτέρω προσφυγή της ΒSCC και η ΙDA απαίτησε την καταβολή του ποσού των 251 εκ. Αιγυπτιακών λιρών εντόκως.
Η εταιρία BSCC έχει ήδη ασκήσει έφεση ενώπιον του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου κατά της απορριπτικής απόφασης, αλλά δεν έχει ακόμα ορισθεί δικάσιμος για τη συζήτησή της.
Επίσης, η ΒSCC έχει ασκήσει αγωγή κατά της IDA με αίτημα, ο υπολογισμός των πληρωτέων τόκων να γίνει με βάση το νόμιμο επιτόκιο (4%) και όχι με βάση το επιτόκιο της Κεντρικής Τραπέζης της Αιγύπτου ( 9% - 19%), σύμφωνα με το οποίο υπολόγισε τους πληρωτέους τόκους η ΙDA. H BSCC τον Ιούνιο 2018, κατόπιν σχετικής συμφωνίας με την IDA, κατέβαλε το ποσό των 251 εκ. Αιγυπτιακών Λιρών για την αξία της άδειας καθώς επίσης ποσό 24,9 εκ. Αιγυπτιακών Λιρών ως προκαταβολή για τους τόκους με βάση το επιτόκιο της Κεντρικής Τραπέζης της Αιγύπτου, ανέλαβε δε να καταβάλει το υπόλοιπο ποσό των τόκων, το οποίο ανέρχεται σε ποσό 224 εκ. Αιγυπτιακών Λιρών, σε 12 μηνιαίες δόσεις, με τη ρητή συμφωνία, ότι εφόσον γίνει δεκτή η ανωτέρω έφεση ή /και η αγωγή της από τα Αιγυπτιακά δικαστήρια, θα της επιστραφούν από την IDA τα σχετικά ποσά.
Κατά την άποψη των δικηγόρων της ΒSCC, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο να ορίσει ως τίμημα της άδειας το ποσό των 134,5 εκ. Αιγυπτιακών λιρών.
Ομοίως, κατά την άποψη των δικηγόρων της ΒSCC, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η αγωγή της εταιρίας για τους πληρωτέους τόκους να γίνει δεκτή από το δικαστήριο.
7. Ο μη κυβερνητικός οργανισμός Nile Agriculture Organization, έχει προσφύγει στα δικαστήρια εναντίον της εταιρίας Beni Suef Cement Company S.A. (BSCC), ζητώντας αποζημίωση ύψους 300 εκατομμύριων Αιγυπτιακών λιρών, ισχυριζόμενος ότι η εταιρία έχει καταπατήσει έκταση ιδιοκτησίας του.
Όμως, η διεκδικούμενη έκταση έχει από πολλών ετών παραχωρηθεί νομίμως στην BSCC από την αρμόδια Αιγυπτιακή αρχή Νew Urban Communities Agency (NUCA) και από το 1988 η ΒSCC διατηρεί άδειες εκμετάλλευσης των λατομείων που βρίσκονται σε αυτή.
Η δικάσιμος της υπόθεσης αναβλήθηκε για την 5.8.2018 για έκδοση απόφασης. Κατά την άποψη των δικηγόρων της BSCC η πιθανότητα απόρριψης της ανωτέρω προσφυγής είναι μεγάλη.

Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης