Τελευταία Νέα
Οικονομία

Dolman (ΔΝΤ): Τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα περιορίζουν την ανάπτυξη στην Ελλάδα

Dolman (ΔΝΤ): Τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα περιορίζουν την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Τι αναφέρει ο επικεφαλής της αποστολής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) στην Ελλάδα, Peter Dolman
Τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για τα οποία έχει δεσμευτεί η χώρα περιορίζουν τη δυνατότητα της κυβέρνησης να στηρίξει την ανάπτυξη, προειδοποιεί  ο επικεφαλής της αποστολής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) στην Ελλάδα, Peter Dolman.
Ο ίδιος σε συνέντευξή του στην "Καθημερινή της Κυριακής" κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το επόμενα χρόνια και μάλιστα τονίζει ότι η πρόσφατη συμφωνία για ρύθμιση του χρέους που επετεύχθη στο Eurogroup του Ιουνίου βελτιώνει μεν τις προοπτικές πρόσβασης της Ελλάδας στις αγορές, όμως  τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για τα οποία έχει δεσμευτεί η χώρα, (3,5% του ΑΕΠ έως το 2022 και 2,2% του ΑΕΠ έως το 2060), περιορίζουν τη δυνατότητα της κυβέρνησης να στηρίξει την ανάπτυξη.
Όπως αναφέρει «ως μέλος της ευρωζώνης , η Ελλάδα δεν μπορεί να ασκήσει ανεξάρτητη νομισματική πολιτική. Με αυτούς του δημοσιονομικούς περιορισμούς μένουν πολύ λίγα εργαλεία για τη στήριξη της οικονομικής δραστηριότητας».
 Μάλιστα, για τον στόχο του 2,2% του ΑΕΠ, αναφέρει ότι «θα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθούν οι προβλέψεις για την ανάπτυξη της έκθεσης συμμόρφωσης τη; Ευρωπαϊκής Επιτροπής  σε αυτό το δημοσιονομικό πλαίσιο. Αυτή τη στιγμή θεωρούμε ότι η ρεαλιστική πρόβλεψη για τη μακροπρόθεσμη πραγματική ανάπτυξη στην Ελλάδα είναι 1% ετησίως. Πάντως, οι δικές μας έρευνες, βάσει των ιστορικών δεδομένων,  υποδεικνύουν ότι μια χώρα πολύ δύσκολα θα μπορέσει να διατηρήσει πρωτογενή πλεονάσματα μεγαλύτερα του 1,5% του ΑΕΠ για τόσο μεγάλη περίοδο. Δεν υπάρχουν αντίστοιχα ιστορικά προηγούμενα».
Κατά τον ίδιο, με τη δημοσιονομική πορεία να είναι προδιαγεγραμμένη, μεγαλύτερη σημασία αποκτούν το κατάλληλο μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής και η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που θα τονώσουν την παραγωγικότητα της οικονομίας,.
Ως προς το μείγμα δίνει το παράδειγμα των επόμενων ετών, λέγοντας ότι «το 2019 η κυβέρνηση θα θεσμοθετήσει νέες , στοχευμένες κοινωνικές δαπάνες και επενδύσεις, που θα χρηματοδοτηθούν από τη μείωση των δαπανών για τις συντάξεις κατά 1% του ΑΕΠ», ενώ «το 2020 θα επιχειρηθεί να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές – κάτι που θα είναι σημαντικό, γιατί οι φόροι είναι  υπερβολικά υψηλοί στην Ελλάδα – με τρόπο που θα είναι κι αυτός δημοσιονομικά ουδέτερος: οι μειώσεις των συντελεστών θα χρηματοδοτηθούν από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης που θα προκύψει από τη μείωση του αφορολογήτου».

«Κόκκινα» δάνεια

Ο κ. Dolman εκτιμά ότι η πιστωτική επέκταση στην Ελλάδα παραμένει αρνητική και σημειώνει ότι «το χρηματοπιστωτικό σύστημα, που είναι η μηχανή της ανάκαμψης για μία οικονομία, είναι έντομα επιβαρυμένο από το μέγεθος των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο ενεργητικό των τραπεζών.   
Με την κατάλληλη εργαλειοθήκη να έχει πλέον θεσμοθετηθεί, έχουν ξεκινήσει οι αγοραπωλησίες, και πιστεύουμε πως οι Αρχές πρέπει να θέσουν πιο φιλόδοξους στόχους μείωσης της έκθεσης τραπεζών στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια».
Ακόμη, αναφέρει ότι το ΔΝΤ αποδέχεται τα θετικά αποτελέσματα των τεστ αντοχής που δημοσίευσε ο SSM τον περασμένο Μάιο, τονίζοντας πως ήταν μία «σημαντική δοκιμασία» για τις ελληνικές τράπεζες, αποφεύγοντας όμως να σχολιάσει τη στάση του ΔΝΤ απέναντι  στην ιδέα της λύσης της «κακής τράπεζας» σε περίπτωση που η διαχείριση των κόκκινων δανείων δεν προχωρά με την απαιτούμενη ταχύτητα.
 Επιπλέον, κατά τον ίδιο, έχει υπάρξει βελτίωση της ποιότητας της εταιρικής διακυβέρνησης στις τράπεζες και μάλιστα αυτό έχει γίνει μέχρι στιγμής κυρίως στο επίπεδο των διοικητικών συμβουλίων και των κορυφαίων διοικητικών στελεχών, ενώ αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι να υπάρξουν αντίστοιχες αλλαγές στις εσωτερικές  διαδικασίες - το πλαίσιο ανάλυσης κινδύνων και τους εσωτερικούς ελέγχους.

Η επόμενη μέρα

Αναφορικά με τον ρόλο του ΔΝΤ στην Ελλάδα μετά το τέλος του προγράμματος, ο ίδιος προσδοκά ότι «η εμπλοκή μας θα είναι παρόμοια με αυτήν που είχαμε στις άλλες χώρες της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένου και του συντονισμού με το πλαίσιο  μετα-προγραμματικής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».
Όπως σημειώνει, «εμείς θα ενεργήσουμε εντός του δικού μας πλαισίου μετα-προγραμματικής παρακολούθησης, του PPM, που ενεργοποιείται σε όλες τις χώρες που προσέφυγαν στο ΔΝΤ και στις οποίες το ΔΝΤ είναι εκτεθειμένο περαν ενός ορίου».
Όπως εξηγεί, το επίπεδο έκθεσης του ΔΝΤ στην Ελλάδα είναι ακόμα έξι φορές πολλαπλάσιο του ορίου απενεργοποίησης του PPM, και «βάσει του τρέχοντος χρονοδιαγράμματος των πληρωμών, θα πέσει κάτω από το όριο στα τέλη του 2022».
Αναφέρει ότι η διαφορά στην περίπτωση της Ελλάδας είναι  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «έχει ενεργοποιήσει για πρώτη φορά το καθεστώς της ενισχυμένη εποπτείας που περιλαμβάνει τέσσερις εκθέσεις αξιολόγησης ετησίως».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης